1. BioShock (X360)

BioShock (X360)

‘I chose the impossible, I chose .. Rapture!’ Deze inmiddels legendarische woorden zetten de toon voor dit geweldige spel. BioShock is een van de toppers van 2007 en in deze recensie ga ik proberen jullie uit te leggen waarom deze game voor mij de geschiedenisboeken in gaat als een meesterwerkje. ‘Would you kindly continue reading?’

BioShock vat je vanaf het begin al bij je kraag. Een cutscene laat in first-person zien hoe jij, als hoofdpersoon, een vliegtuigcrash overleeft. Je stort in het water en begeeft je zo snel mogelijk naar een mysterieuze, in duister gehulde toren. Ondanks dat je weet dat je liever niet naar binnen wilt, doe je het toch. De deur valt dicht, lichten knipperen aan en je wordt verwelkomd door een zacht, gezellig Frank Sinatra riedeltje. Recht voor je hangt een spandoek met de tekst: No gods or kings, only man’. Zoals je inmiddels wel door hebt is BioShock geen standaard First-Person Shooter ..

Je daalt af van een aantal trappen en komt terecht in een soort capsule. Vanaf hier begint het een beetje duidelijk te worden waar je je bevindt. In deze capsule wordt een fragment afgespeeld dat de ideeën van Andrew Ryan laat zien. Hij was het niet eens met de idealen van de bovenwereld en koos ervoor zijn eigen wereld te bouwen, onderwater. Hij noemde deze stad Rapture en die was alleen bedoeld voor het neusje van de zalm, oftewel de beste dokters, de beroemdste acteurs en de beste topsporters. Helaas werd dit ideaalbeeld al snel verstoord. Wetenschappers ontdekte Adam en Eve, wat je een soort van superkrachten bezorgde. Al snel werden de inwoners van Rapture hebzuchtig en wilde ze steeds meer Adam verkrijgen. Ze gingen zelfs zo ver dat ze elkaar vermoorden.

Veel meer van het verhaal zal ik niet aan jullie verklappen maar laat ik het erop houden dat je in geen andere game verhaal tegen zal komen dat zó diep, intens en goed uitgedacht is. Het verhaal kent meerdere plottwists en houd je aandacht er goed bij door het zoeken van zogenaamde Audio Diaries. Deze digitale dagboeken zijn ingesproken door verscheidene inwoners van Rapture en vertellen je steeds een klein gedeelte over de wereld van Rapture en zijn geschiedenis. Wil je dus echt alles weten van Rapture, dan zal je deze dagboeken moeten vinden, en geloof me, dat wil je.

Naast deze Audio Diaries wil ik het ook nog even over de andere gameplay elementen hebben. Zo heb je de Plasmids, de zogenaamde krachten die je verkrijgt door Adam te investeren. Er zijn een heleboel van dit soort Plasmids en ze bepalen grotendeels hoe jij je vijanden, de Splicers, uit de weg ruimt. Uiteraard zijn er ook geweren te vinden in BioShock maar daar red je het niet alleen mee. Door het combineren van verschillende Plasmids wordt het verslaan van je vijanden een stuk gemakkelijker, maar ook interessanter. Vooral bij de Big Daddy’s, de grote boze duikers, zal je Plasmids goed moeten gebruiken, deze zijn namelijk zeer pittig om te verslaan. Als je dan eenmaal de Big Daddy neer hebt gekregen zal je ervoor moeten kiezen om de Little Sister die de Big Daddy vergezelt, te oogsten of te redden. Op deze manier verkrijg je Adam om weer nieuwe Plasmids te kopen. Deze keuze bepaalt ook voor een deel het verloop van het verhaal. Oogst je de Little Sisters, dan krijg je een heel ander einde dan als je ze redt.

Tenslotte wil ik het nog even hebben over de sfeer en de omgeving van BioShock. De wereld Rapture spreekt enorm tot de verbeelding. Ik had het gevoel echt zelf deel uit te maken van de stad, mede door de First-Person view. De grafische pracht en praal van BioShock helpt daar natuurlijk ook een beetje aan mee. De omgevingen zijn zo enorm gedetailleerd en mooi vormgegeven dat ik mijn ogen uitkeek. Ook het gebruik van kleur is subliem. Dan de sfeer, de geweldige sfeer. Regelmatig had ik een opgejaagd gevoel, alsof ik ieder moment aangevallen kon worden. Op een gegeven moment in de game liep ik door een gebied met allemaal bevroren Splicers. Opeens gaat het licht heel even uit en zodra het weer aan gaat merk ik op dat de Splicers verdwenen zijn. Dit opgejaagde, bange gevoel draagt enorm bij aan de toch al geweldige sfeer. Ik neem aan dat ik mijn punt wel redelijk duidelijk heb gemaakt, dus kom maar op met die comments!

Conclusie en beoordeling

None

BioShock is één van de beste games van 2007. Het verhaal, de sfeer en de grafische pracht maakt dit spelletje tot een geweldige ervaring. BioShock liet mij weer weten waarom ik het zo leuk vind om te gamen!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geweldige sfeer
  • Immense wereld
  • Gebruik van Plasmids
  • Minpunten
  • Ondertiteling is niet op tijd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat lijkt me wel cool, een goede mmo waar zowel pc als console gamers in 1 wereld zitten!

  • WPT zou idd in wel vet zijn. Nou wie meld zich ff aan om ff te kijken welke MMO het is. Wat we al weten natuurlijk :P

  • gruwelijk!! enne… KIES MIJ! KIES MIJ!

  • Denk dat dit een heel vet spel wordt

  • hiero kies mij :P ilove pc mmo's :P:P waar kun je je opgeven :P

  • KOTOR-MMO

    WTF is dat nou weer :-P

    Lijkt me wel vet. Als ze er dan ook meteen een snelle PC bij doen :-)

  • WTF is dat nou weer :-P

    KOTOR = Knights of the Old Republic .

    Beste SW rpg ooit en nu gaan ze de serie verpesten door er een MMO van te maken =( .

  • LucasArts heeft ook nog de MMO Star Wars Galaxies,vergeet dat niet.

    Zou best kunnen dat die vacature daar ook voor geldt.

  • lijkt me wel dat het om de KOTOR MMO gaat.

  • ik hoop het! KOTOR 1 & 2 waren beiden pareltjes maar deel 1 van Bioware was toch even wat beter hehe

  • Wel grappig dat ze zo stil rond deze game zijn, terwijl iedereen toch allang weet dat het om KOTOR Online gaat :P

  • Hehe, is het straks een hele andere game :P

  • Must be willing to work 50+ hours per week.



    :/

  • Lol…. Quote:Must be willing to work 50+ hours per week.







    :/





    Daar kom k al wel bijna aan met alleen WoW xD

    Dus als ze MMO testen 'work' noemen..

    Gief mij die job! :D








  • Het zou wat zijn als het achteraf toch een andere game word en geen KOTOR-MMO. Maar ik ga er natuurlijk vanuit dat het gewoon een KOTOR-MMO word

  • Lal laat maar komen die mmo

  • En waar willen ze de testers hebben?

  • ben geen mmo-fan.

  • Ik ben altijd beschikbaar als tester. (hint, hint)

    Lijkt me wel vet. Vooral als het net zo goed wordt KOTOR!

  • Iedereen denkt nu dat het jobje MMO-tester heel leuk is en vergelijkt het met de avonturen die ze momenteel beleven achter hun computertje…



    Vijftig uur per week werken als game-tester voor een belachelijk klein loontje… Ben nieuwsgierig wie van jullie het echt zou volhouden!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren