1. World in Conflict (PC)

World in Conflict (PC)

Iedereen kent de Koude Oorlog wel. Een ongeveer 40 jaar durende “oorlog” waarin nauwelijks gevochten werd en die met een sisser ten einde kwam. De mensen van het Zweedse Massive Entertainment vonden dit blijkbaar maar niks. Sterker nog, ze hebben een RTS-game ontwikkeld die naar hun idee de koude oorlog brengt zoals die zou moeten zijn. Een bloedhete, met actie gevulde oorlogsgame met de spectaculaire naam: World in Conflict.

Zoals je in de inleiding gelezen hebt, hebben de makers de koude oorlog een ander einde gegeven. Al is einde niet het goede woord. Het is namelijk zo dat de russen in World in Conflict (WiC) besloten west Europa aan te vallen. De NAVO-troepen die daar gelegerd zijn worden overrompeld door de Russische oorlogsmachine. Amerika grijpt (zoals gewoonlijk) in door troepen naar West-Europa te sturen. Als ze eenmaal de russen terug naar Oost-Europa hebben gestuurd, wordt Amerika zelf het slachtoffer. De Russen lanceren een verrassingsaanval op Amerikaans grondgebied. De stad Seattle wordt binnengevallen en is in no-time in de handen van de russen, mede dankzij de afwezigheid van het Amerikaanse leger dat nog in Europa zit. Het verhaal wordt door middel van cutscenes vertelt, die overigens erg goed verzorgt zijn. De cutscenes zijn opgebouwd door middel van dialogen tussen de hoofdpersonages. Deze dialogen gaan vaak over de situatie waarin je je bevindt en wat je zo meteen moet gaan doen. Ook zijn er vaak meningsverschillen tussen de "oude wijze kolonel” en de “opstandige kapitein”. Door de onderlinge relaties van de personages krijg je een beetje een Band of Brothers gevoel.

Dat WiC geen standaard RTS game is had je waarschijnlijk al wel door. Dit zie je ook terug in de gameplay. Je hoeft geen basis te bouwen om jezelf van eenheden te voorzien. Je krijgt een bepaalt aantal punten waarmee je eenheden kan “bestellen”. Zij worden vervolgens korte tijd daarna op de door jou aangewezen dropzone. Je kunt de eenheden in 4 categorieën indelen: infanterie, tanks, helikopters en ondersteunings eenheden.

Deze zal je ook in het multiplayer gedeelte terug. In elke missie is er een bepaald aantal eenheden die je kan bestellen. Elke eenheid heeft zijn eigen specialiteit: een heavy tank is goed tegen andere gepanserde eenheden, en medium tanks zijn goed tegen licht gepanserde eenheden en infanterie enzovoort. Elk voertuig heeft ook twee speciale vaardigheden, een offensieve en een defensieve, zoals een anti-tank raket of een rookgranaten voor een rookgordijn. Deze kan je met gemakkelijk met sneltoetsen en de muis inzetten. Ook heb je de zogenaamde Tactical Aid. Je krijgt namelijk punten voor het doden van vijanden. Deze kun je gebruiken om wat extra vuurkracht op te roepen. Denk hierbij aan artillerie vuur, een napalm bombardement of een heuse Tactical Nuke (die is alleen in multiplayer beschikbaar). Om een missie te halen moet je bepaalde objectieven behalen. Maar het komt er vaak op neer dat je een zogenoemd Capture Point moet innemen. Dit is een twee of drie tal gebiedjes die dicht op elkaar zitten. Je kunt zo’n punt overnemen door er eenheden in te zetten, en hoe meer eenheden, hoe sneller het gaat. Als je eenmaal het punt (de twee of drie kleine gebiedjes dus) hebt overgenomen, zullen je eenheden beginnen met het versterken van je positie. Als eerste wordt er een klein bunkertje geplaatst die de vijandelijke infanterie op een afstandje moet houden. Daarna een bunkertje met een Anti-tank team erin zodat de ook niet lastig wordt gevallen door tanks en als laatste nog een stuk luchtafweergeschut. Als de vijand je punt dan wil overnemen, zullen ze eerst deze versterkingen moeten vernietigen. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft WiC ook een zeer handige besturing, je bestuurd het namelijk net als een shooter, alleen dan vanuit de lucht. Je de WASD toetsen om naar voren of achter of naar links en naar rechts te gaan, en de muis voor het rondkijken. Dit is een erg effectieve manier van besturen, je kunt namelijk vanuit bijna elk perspectief het slagveld bekijken. Het enige minpunt van de singleplayer is dat hij redelijk kort is, en dat maar enkele missie's een hoge replay waarde hebben.

De gebieden waarin je vecht zijn erg goed vorm gegeven. Vaak vecht je in steden of rond bossen. De steden zien er zeer realistisch uit. Bovendien kan alles kapot. Dat leid ook vaak tot erg mooi gedetailleerde kapote steden. Ik ben ook erg te spreken over de animaties: Elke soldaat loopt en schiet zoals het hoort. Dit zie je ook in de cutscenes. Die zijn namelijk gemaakt met de ingame engine. En het blijft er erg goed uitzien. Je kunt zien dat de makers veel aandacht aan de graphics hebben besteed. Elk rookpluimpje en elke ontploffing ziet er geweldig uit en het klinkt ook erg goed.

Over de voice-acting ben ik ook erg te spreken. Het verhaal wordt met cutscenes en in de laadschermen vertelt. Bovendien is de verteller niemand minder dan Alec Baldwin, dat zit dus wel goed.

Waar WiC echt revolutionair in is, is de multiplayer. Je kunt namelijk zoals in een shooter gewoon meedoen aan een spel terwijl hij al bezig is.

Als je in de server bent, kies je je team, je klasse ( infanterie, tanks, helikopter of ondersteuning) en dan vechten maar. Je hebt drie modi: Domination, Assault en Thug of War. Domination lijkt erg op de multiplayer van de battlefield serie, je moet Capture Points overnemen om te winnen. En als je alle punten hebt, moet de vijand binnen een bepaalde tijd zorgen dat hij nog even een puntje terug neemt, anders hebben ze verloren. Assault is wat vernieuwender. Een van de teams begint als aanvaller, deze moet zoveel mogelijk punten overnemen binnen een aantal minuten. De punten kunnen door de verdedigende partij niet worden terug genomen. Als het potje voorbij is, is het aan het andere team om aan te vallen, en proberen binnen dezelfde tijd hetzelfde aantal punten over te nemen. Als laatst heb je nog Thug of War. Hierbij heb je een frontlinie met enkele Capture Points erop. Neem je deze allemaal over, dan verschuift het front dichter naar de tegenstander toe.

Conclusie en beoordeling

Ik ben zeer positief of World in Conflict. Het is een verfrissende game met een ijzersterk verhaal en verbluffende graphics. De enige minpunten zijn de systeemeisen en de duur van de singleplayer. Maar dit weegt bij lange na niet op tegen te goede kanten van deze game. Als je een leuke, vernieuwende RTS zoekt, dan raad ik je World in Conflict van harte aan.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • IJzersterk verhaal
  • Vernieuwende gameplay
  • Makkelijke/handige besturing
  • Prachtige graphics
  • Goede voice acting/geluid
  • Minpunten
  • Redelijk hoge systeemeisen
  • Duur van de singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • HEF-TIG!

  • Ik ben benieuwd!

  • ik hoop nieuwe perfect dark zero die vondt ik best een leuke shooter vooral online

  • Ik hoop eigenlijk ook wel op een nieuwe Perfect Dark. Online was ie echt top en offline vond ik hem ook wel erg leuk :). Is wel een keer leuk om gewoon een spel te spelen (offline) waar je alleen een beetje hoeft te knallen en geen dekking hoeft te zoeken etc.

  • ik hou niet van geheime projecten. Die zijn zo… geheim :?

  • Het is zo'n geheime project dat iedereen weet welke game het is.

  • Ik hoop stiekem op een een perfect dark remake.. En juist niet de pd-zero meuk die ze uitgebracht hebben op de 360. Verander niks aan het verhaal, alleen verhoog de framerate, graphics, en mik er een dikke online multiplayer in!!!

  • Spannuuund!

  • Conker :]

  • De overzetting van Banjo-Kazooie voor XBLA word niet door Rare gedaan.



    Ik hoop zo dat de geruchten waar zijn en dat ze met een nieuwe Perfect Dark bezig zijn. Ik weet zeker dat Rare wel een waardig vervolg kan maken op het origineel.

  • De geheim is dat ze terugboeken naar Nintendo XD

  • Verras me ^^.

  • ik hoop ook wel op een nieuwe perfect dark of miss iets met conker:P

  • Killer Instinct 3 puuuuuleeeaasse!

  • STARFOX ????.

  • Let it be Conker!

  • Als t perfect dark wordt dan alstublieft alla N64 en niet alla 360 with al do respect.

  • STARFOX ????.



    Hoeveel jaar loop jij achter dat je denkt dat ze nog voor Nintendo ontwikkelen? :P

  • laat het perfect dark of conker zijn. En inderdaad zoals Nintendoo g1j2 al vermeld moeten ze als de n64 versies zijn.

  • Nieuwe Killer Instinct zou vet zijn!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren