1. Ninja Gaiden: Dragon Sword (NDS)

Ninja Gaiden: Dragon Sword (NDS)

De Nintendo DS is een zogenaamde ‘handheld console’. Handheld, oftewel: draagbaar, gemakkelijk mee te nemen om overal en altijd te kunnen gamen. Toch heb ik Ninja Gaiden: Dragon Sword (Ninja Gaiden DS, leuke woordspeling van de makers, niet waar?) louter op mijn slaapkamer gespeeld? Uit schaamte? Niet echt (tja, je moet je DS nu eenmaal als een boekje vasthouden en zit als een gek met je stylus over het scherm te razen). Angst voor de zon dan? Dacht het niet. Ninja Gaiden DS is een spel dat als je het eenmaal oppakt, je het niet meer neer kunt leggen. Lees en huiver.

Ninja Gaiden DS is de handheldincarnatie van de Ninja Gaiden-serie die zijn oorsprong vind in de arcadehallen en inmiddels zo’n 4 geleden in volle 3D-glorie op de Xbox verscheen. Elk deel in de serie werd in diens tijd met veel hulde onthaalt en vooral de Xbox-versie heeft een hoop awards in de wacht gesleept. Aan Team Ninja dus de taak om de succesvolle franchise op een passende manier naar de tweeschermige geldmachine van Nintendo te brengen. Dit had uiteraard helemaal verkeerd uit kunnen pakken, maar gelukkig weten Itagaki en zijn mannen op een unieke wijze vorm te geven aan dit nieuwe avontuur, hetgeen zich uit in twee ijzersterke pijlers waaraan de game zijn kwaliteit verleent.

De eerste van deze pijlers, en meteen de belangrijkste is de besturing. Ninja Gaiden DS dient, zoals gezegd, in ‘verticale’ positie gespeeld te worden: je moet je DS als een boekje vasthouden. De eerste keer zal dit even wennen zijn, mede doordat je bijna alleen de stylus gebruik om Ryu te bewegen, maar als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt speelt het heerlijk. Vooral de stylus-besturing is heerlijk soepel en geeft je echt het gevoel dat je de acties van Ryu zelf in de hand hebt, ondanks de indirecte controle. Laat me het je even kort uitleggen:

- Bewegen: zet je stylus ergens op het beeld en Ryu zal er naartoe lopen.

- Springen: beweeg met je stylus omhoog over het scherm.

- Slaan: beweeg met je stylus schuin over het scherm (slaande beweging).

Etc.

Hoewel je dus bijna nergens (alleen blokken doe je met de vierpuntstoets) directe controle over het personage hebt kun je zijn acties goed en accuraat naar je hand zetten. Soms zul je wellicht een pijl afschieten, terwijl je ergens naartoe wilde lopen, maar deze momenten zijn zeldzaam en over het algemeen heb ik weinig problemen van omgeving e.d. ondervonden.

De tweede pijler is de presentatie. Ik weet niet hoe ze het voor mekaar hebben gekregen, maar Ninja Gaiden DS ziet er werkelijk fenomenaal uit in 3D. Vooral de bewegingen van Ryu en zijn vijanden zijn zeer vloeiend en doen niet onder voor de game op de Xbox. Het blijft keer op keer een genot Ryu over het scherm te zien ‘vliegen’ en allerlei acrobatische moves te zien uithalen, onderwijl hij het scherm van vijanden ontdoet. De gerenderde achtergronden voegen daarnaast een hoop sfeer toe en passen perfect bij de actie en gebeurtenissen.

Deze al uitstekende presentatie wordt aangevuld met prachtig vormgegeven filmpjes die in comic book-stijl het verhaal uit de doeken. Hoewel het verhaal zelf weinig om handen heeft (waarom zou het ook?) weet elk filmpje indruk te maken middels stijlkeuze en gebruik van de techniek van het kleine apparaatje.

Na deze lofzang zul je je wellicht afvragen of er überhaupt iets mis is met deze game. Helaas wel, moet ik bekennen. Zo mag de actie dan moddervet zijn, in feite doe je bijna de hele tijd hetzelfde. Je krijgt dan ook bijna altijd dezelfde situatie voorgeschoteld: er is een punt dat je moet bereiken. Dit punt wordt afgesloten door een barrière. Een hoop vijanden verschijnen, en pas als je deze allemaal verslagen hebt kun je verder. Hoewel ik telkens weer genoten heb van het met stijl afslachten van de vijanden, maakt dit de game wel erg lineair en repetitief. Helaas bieden de speciale ninpo-aanvallen ook niet veel afwisseling, aangezien ze vrijwel allemaal op hetzelfde neerkomen (er zijn ong. 3 variaties).

Een tweede kritiekpunt is de moeilijksheidsgraad. De voorgaande Ninja Gaiden-spellen staan erom bekend erg moeilijk te zijn, iets waar veel mensen over struikelen wanneer ze het gaan spelen. Een knieval voor de

‘massa’ door Team Ninja was dan ook niet onverwacht, maar Ninja Gaiden DS is wel érg makkelijk. Er zijn slechts twee eindbazen geweest waarbij ik meerdere pogingen nodig had om ‘m te doden, de rest was binnen een paar minuten geveld. Hierdoor mist de game niet alleen uitdaging, maar is ‘ie ook nog eens vrij kort: binnen 6 uur kun je ‘m uitspelen, wat toch wel wat aan de magere kant is, zelfs voor een DS-game.

Ondanks deze kritiek is Ninja Gaiden: Dragon Sword een game die ik elke liefhebber van actiespellen van harte aan kan raden. De heerlijke controls en sublieme presentatie doen de genoemde fouten grotendeels teniet, hetgeen van deze nieuwe Ninja Gaiden een game maakt die zich wellicht niet kan meten met zijn ‘grote broer’ op de Xbox, maar wél een zeer vermakelijke game-ervaring oplevert. En nu maar wachten op Ninja Gaiden 2…

Conclusie en beoordeling

None

Kort maar krachtig, beter kan ik Ninja Gaiden: Dragon Sword niet samenvatten, een game die, ondanks wat misstappen, een diepe indruk weet achter te laten en doet smaken naar meer, veel meer!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Besturing
  • Presentatie
  • Ninja Gaiden-franchise
  • Minpunten
  • Repetitief
  • Lage moeilijkheidsgraad
  • Korte Speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wow

  • Ik haal hem binnenkort.

  • WOOOOW

  • Ik dacht dat deze game niet ging verkopen, blijkbaar niet dus…

  • hij ziet er onwijs gaaf uit

  • Tja, kheb em nog maar 3 vrienden zien spelen op PSN, dat is toch wat anders dan GTA IV, iedereen speelt(de) die.

  • Niet slecht… Ik vind 'm te duur.

  • Bijna niet te geloven dat hij in 1 week 2 miljoen heeft weten te verkopen.

    Maar het spel verdient het zeker.

  • Erg vette game ga hem zekker snel halen als ik mijn andere games heb uitgespeeld dan begin ik hier maar is mee… (heb gisteren maar de arcade versie gekocht.. Is erg vet) !!! Alleen jammer dat ze het verhaal niet grondig aan pakken.. er valt echt een vet verhaal over te vertelen.. (tuurlijk zijn er mensen die het verhaal niet boeien maar mij wel..)

  • dat gaat wel erg snel maar het lijkt me ook wel een heel leuke game

  • Doen ze goed :)

  • Doen ze goed. Dit is alleen maar beter voor de online modi.Meer players, meer fights, meer wins!

  • dat zijn er best wel veel

  • Spijtig dat de D-pad 360-controller verschrikkelijk zuigt bij beat 'm ups (imo) :-/
    Zal wel nog 'n tijdje duren voor ik de PS3-versie haal…
    Eerst een demo(tje) pleaszz.

  • Dat doen ze dan erg! De vorige Soulcalibur's zijn me goed bevallen dus als ik een next-gen console heb ga ik deze game ook zeker nog een keer halen.

  • En vanavond 2.000.001 maal ^^

  • Bij gebrek aan beter.

  • Nice, op 1 week waar MGS4 een maand voor nodig had (wel multiplatform maar toch). Lijkt me wel vrij veel voor een fightgame.



    @ Jokes : daarom dat ik de PS3-versie er ook bij haalde.

    Nu moet ik wel toegeven dat m'n 360-pad al danig losgespeeld is dat ik er momenteel geen hinder meer van ondervind anderzijds.


  • Wow, dat gaat hard gek! 2 000 000 is best veel xD



    MaNiAc E houdt zijn reputatie hoog..

  • godsamme dat is snel!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren