1. LostWinds (WW)

LostWinds (WW)

LostWinds is het paradepaardje van Nintendo’s gloednieuwe downloadservice genaamd WiiWare. Met 1000 punten op zak kan elke Wiibezitter zichzelf trakteren op dit sfeervolle avontuur.

De speler maakt bij het opstarten direct kennis met de hoofdrolspeler Toku. Bewapend met zijn kekke pet, zich nog van geen kwaad bewust, ligt het jongetje lekker te dutten. Een soepele zwaai met de WiiMote en Toku is klaar voor het avontuur. Een avontuur dat begint met het ontdekken van de windgeest Enril. Het is dankzij Enril dat de speler de controle heeft over de wind met de WiiMote. Toku bestuur je met de Nunchuck.

Het verhaal vertelt over de slechte Balasar en de inwoners van de wereld Mistralis. De krachten van Balasar doemen iedereen angst in maar Toku en Enril zullen strijden om het kwaad en de vloek te doorbreken.

Gesteund door drumslagen en tromgeroffel klinkt het verhaal bloedstollender dan dat de sfeer en aankleding van LostWinds doen overkomen. LostWinds geeft de speler alle tijd en vrijheid om de sprookjesachtige wereld te ontdekken. De wereld van Mistralis is simpelweg op te delen in boven- en ondergronds. Boven de grond schijnt de zon, lachen de personages en bloeien de bloemen. Ondergronds is de sfeer kil, donker en leven de vijanden met een pantser van steen. Het belangrijkste kenmerk van Mistralis is echter de tweedimensionale besturing. Ondanks het sfeervolle dorpje in de verte en de trap die in de diepte weg lijkt te lopen kan Toku alleen van links naar rechts en van boven naar beneden bewegen. LostWinds spreekt zelf echter van west en oost, wellicht zien we noord en zuid in het volgende deel?

De besturing van Toku heeft als basis de Nunchuck, hiermee wandel je naar links en naar rechts. De invloed van de wind is echter enorm. Met de WiiMote wijs je op het scherm waar je een windvlaag wilt hebben. Zo kan de speler Toku optillen om grote hoogtes te bereiken. Zoals je van een avontuur dat zich langzaam ontvouwt mag verwachten is het optillen van Toku slechts het begin. De spelopbouw lijkt hierin op Metroid, om verder te komen zul je nieuwe windmogelijkheden vrij moeten spelen. LostWinds is altijd keurig op tijd met het aanbieden van een nieuwe foefje.

Wandelend met Toku, hem regelmatig een windvlaag onder de kont duwend, kom je vijanden en puzzels tegen. De vijanden zijn eerder hinderlijk dan pijnlijk. De puzzels vereisen logisch nadenken maar de wereld van Mistralis heeft niet de hulp van een raketgeleerde nodig om gered te worden. Dat brengt me bij het gevoel van LostWinds. Het spelen van LostWinds is een moment van rust, een moment van 3 uur waarin je kijkt naar sfeervolle beelden en luistert naar zachte tonen. Toku heeft ook geen haast om te wereld te redden, alles op zijn tijd. De besturing draagt dezelfde filosofie, achterloos op de bank hangend zwaai met je WiiMote zonder een spiertje te verrekken of spierbal te kweken.

Als na een paar uur het avontuur tot een goed einde is gebracht is de drang om terug te keren naar Mistralis beheersbaar. Voor de verzamelheld zijn er 24 objecten te verzamelen maar tijdens mijn eerste wandeling had ik reeds 22 glimmertjes teruggevonden.

Ik ben blij met de beslissing 10 euro geruild te hebben voor deze sfeervolle LostWinds. Met drie uur speeltijd waarin ik constant vermaakt ben denk ik met plezier terug aan het avontuur van Toku en Enril.

Conclusie en beoordeling

None

LostWinds is een klein feestje. Een heerlijk avontuur dat drie uur lang trakteert op mooie beelden, degelijke besturing en vermakelijke windfoefjes. Maak kennis met WiiWare en geniet van LostWinds.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Besturing
  • Pet van Toku
  • Minpunten
  • Geen herspeel waarde
  • Puzzels mogen moeilijker

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou dan nu de volle honderd procent maar. En ik hoop dat dit ook geld voor andere spellen.

  • Dat is mooi, dan kunnen ze die extra kracht mooi gaan gebruiken voor het volgende deel :)

  • Staat Uncharted 2 in de planning? Geef mij maar Jak IV op 100% ps3 kracht. Maar goed dit is met alle consoles zo. Vergelijk God of War 2 en FFXII eens met oudere ps2 spellen.

  • Volle 100% zal nog even duren dan…

  • Ik snap dit nooit, totaal nutteloos. Alsof hun volgende game er ook 2x zo goed uit gaat zien. En zo ja waar meet je dat dan aan. Hoeveel bewegende sprietjes je kan laten zien op een grasveld ?

  • Dat is toch logisch? Als Uncharted wel 100% van de rekenkracht had gebruikt, tja, sorry, maar volgens mij kan het allemaal nog wel wat mooier ^^

  • Games zullen er met de tijd alleen maar beter gaan uitzien… Kdenk trouwens dat games zoals heavenly sword en resistance fall of men ook belange geen 50% kracht uit de ps3 halen.

  • Mooie PR praat :P

  • Dom dat ze dat niet eerder deden…

    Alsof dit een van de redene is om Uncharted 2 perse te kopen?



    PS: Ik heb niks tegen Uncharted (om boze reacties te voorkomen) sterken nog ik vind het spel wel iets hebben :)


  • GOWIII=100%, ze hebben altijd al het uiterste uit consoles weten te halen, en ik ben ervan overtuigd dat het nu weer gaat gebeuren

  • @ShadowSaiyan,



    Ja, maar God Of War kwam ook pas heel laat in de vorige generatie uit, dat is niet heel erg goed te vergelijken.



    Ben benieud wat de Ps3 dan op z'n max kan presteren.



  • @ Merijn1

    :') Je kan toch niet verwachten dat ze gelijk vanaf het begin het uiterste uit een console kunnen halen, dat vereist ervaring met de console.

  • Niet zo onlogisch, we zijn nog vrij vroeg in de levensduur van het toestel he. Bovendien was het een heel mooi en leuk game maar ook vrij lineair.

  • @legendary



    denk je dat JAK IV nog komt?? ik hoop het zelf wel want ik heb JAK 3 helemaal kapot gespeeld maar ik denk niet dat het er nog van komt

  • LOL en ik vind uncharted al een van de mooiste games op ps3! goed nieuws dus

  • @tripper ik ook :d en trouwens zeker goed nieuws heb uncharted

    echt helemaal kapot gespeeld echt lauw en nu nog ff ikijken voor die trophy s

    maar heb je ze ook voor BF bad company trophy s ?

  • En hoe word Rachet and Clanck Quest for Booty dan ^^

  • Zulke praatjes zeggen ze wel vaker. Ik denk persoonlijk dat het een verkooptrucje is om de PS3 te kopen.

  • tsja.. leuk en aardig… maar niemand van die programmeurs weten met de PS3 om te gaan.. altijd is er wel weer wat waardoor het niet optimaal kan presteren

  • knap, aangezien het nog steeds 1 van de mooiste games op ps3 is…..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren