1. Super Mario Galaxy (Wii)

Super Mario Galaxy (Wii)

Vandaag de dag hebben alle producten die goed willen verkopen een knappe, goede hoofdrolspeler nodig. Een romantische film met Jelle zou niet bekeken worden, een nummer met als zanger Mark zou niet beluisterd worden en een pornoblad met foto’s van Jeffrey zou zeker niet verkocht worden. Toch haalt de Super Mario serie elke keer weer uitstekende verkoopcijfers. Wat ziet iedereen toch in een game met een dikke, Italiaanse, homoseksuele, onmodieuze loodgieter die dan ook nog eens een piepstemmetje heeft?

Sinds de tijd van de PS1 toen elke platformgame vernieuwend was, zijn de normen sterk verandert. Ratchet&Clank;, om maar een voorbeeld te noemen, is een leuke serie die in het begin vernieuwend was, maar de laatste tijd gewoon elke keer meer van hetzelfde produceert. Ik kan jullie nu al zeggen dat Super Mario Galaxy de vernieuwendste titel is die ik ooit gespeeld heb, dit komt hoofdzakelijk door de besturing. Andere Wii-ontwikkelaars zien de Wii-mote als een leuke uitvinding waarmee je alleen wat kunt zwaaien, Nintendo ziet het meer als een innovatief ding en als je de perfecte balans vindt tussen een innovatieve en klassieke besturing, je een geweldige game bekomt. TLOZ:TP was de eerste goede game, daarna volgde Metroid en kort daarop SMG. Je zal in SMG nooit als een debiel moeten zwaaien, maar je zal eerder korte,soepele tikjes moeten geven. Je zal een duwtje moeten geven aan de Wii-mote zodat Mario springt. Je zal ook de regenboogstukjes moeten aanwijzen, dit werkt perfect en geeft je een immens gevoel van ruimte, en je gaat nog veel meer ontdekken.

Mario Galaxy is in tien uur uit te spelen, maar dan mis je het leukste aspect van de game. Ik heb zo’n 25 uur van mijn kostbare tijd aan deze game besteed, en de verveling sloeg geen moment toe. De levels zijn afwisselend en verfrissend genoeg om je een hele poos met deze game bezig te houden. Verder zorgde ook het pokemon-effect voor een lange spelduur, d.w.z. dat je gewoon zin krijgt om zoveel mogelijk sterren te behalen om dan te gaan opscheppen bij je vrienden. Toen mijn non-gamer vriend mij zei dat hij de game had uitgespeeld, vroeg ik meteen hoeveel sterren hij had behaald. Hij zei met een grote trots dat hij wel 78!!! sterren had behaald. Prachtig was het dan om te zeggen dat ik er 113 had behaald. We hebben ook de multiplayer geprobeerd. Eén speler bestuurt Mario en de andere pakt regenboogstukjes. Dit is leuk voor twee minuten en daarna ga je snel verder met de multiplayer van RRR of Wario Ware. Nintendo heeft de levensduur “kunstmatig” gerekt door het toevoegen van kometen. De leukste komeet is diegene waartegen je moet racen tegen dark Mario , de ambetantste is diegene waar je 100 paarse, ronde schijfjes moet verzamelen. Verder heb je nog kometen met een tijdslimiet, een schadelimiet enzovoort. De game is wel simpel dit is jammer, want anders konden we nog langer met dit pareltje bezig zijn. Tja, dit zal bij de nieuwe politiek van nintendo horen zeker?

Op het doosje van een game staat er altijd op welke console dit spel functioneert. Dit is in het geval van SMG erg handig, want als je kijkt naar de prachtige omgevingen en het oog voor detail, zou je bijna denken dat je een 360 game aan het spelen bent. De ene keer ben je op een exotisch eiland en de andere keer ben je dan weer in een ijskoud ijsleven. Mede door die afwisseling wordt je de game nooit beu. Het oog voor detail is net niet op Rockstar-niveau, je komt in de game nooit een vierkant tegen, de omgevingen zijn prachtig afgewerkt en nog veel meer. De game wordt nog vervrolijkt door prachtige klassieke muziekstukken die perfect bij de game passen. Vaak hoorde ik hetzelfde deuntje, maar nooit had dit een negatieve invloed op mij. Een pluim voor de componisten van deze muziekstukken.

Tot nu toe klonk het alsof de game alleen maar positieve kanten bezit, maar dat is niet zo, de story, Drie keer raden ja inderdaad Bowser heeft Peach weer gevangen genomen en jij moet haar gaan redden. Het stoort me erg dat Shigeru Miyamoto niet de moeite doet om een goed verhaal rond zijn game te verzinnen. Ik droom van een Super Mario game die je net als de Splinter Cell uitspeelt, omdat het een goede game is EN omdat je zo graag wilt weten hoe dat verhaal eindigt. Naarmate je vordert komen er wel stukjes tekst vrij, die je dan in de bibliotheek kan terugvinden. Dat verhaal is saai, overbodig en heeft bijna niks met de game te maken. Een goed verhaal had de kers op de taart kunnen zijn, maar Nintendo heeft het verprutst.

Conclusie en beoordeling

None

Super Mario Galaxy is een must-have voor elke Wii-bezitter. Dit is een game met prachtige graphics, een lange spelduur en veel vernieuwing. Alleen het barslechte verhaal en nog wat andere minpuntjes verstoren het feest een beetje.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • graphics
  • spelduur
  • vernieuwende gameplay
  • originele planeten
  • soundtrack
  • Minpunten
  • story
  • simpel
  • multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Persoonlijk vind ik dat ze de game op Disc-only met Headset moeten leveren. Op dit moment is het een pain op PSN om mensen met headsets te vinden, en Socom zonder headsets is FAIL. De meegeleverde headsets bij de PS2 Socoms , zorgde voor een hechte groep die headsets gebruikte, ik vind dat ze dat met deze Socom weer moeten pushen, anders ben ik bang dat met amper headsets online, deze game het niet lang zal volhouden in het multiplayer geweld.

  • Voor ieder wat wils dus :)



    @ Keyos



    Slecht idee, de mensen die al een headset hebben, moeten dan onnodig extra geld neerleggen.


  • dan moeten ze een versie leveren die MAXIMAAL 10 euro goedkoper is, ze moeten gewoon deze headset er doorheen rammen anders zal deze Socom nooit als zijn voorgangers zijn. Overigens is de Headset die bij deze geleverd wordt een officiele PS3 headset (die had er al 1,5 jaar eerder moeten zijn,zowiezo een gratis headset bij de PS3 aanschaf)

  • Bij COD is het juist irritant als andere mensen een headset hebben, zitten ze wat te schreeuwen, of een vervelende piep, en in de lobby kan je niet muten, vage shit allemaal :P.



    Maar wel fijn dat ze bij socom de keuze aan jou laten :)!

  • Bij Call of Duty is het idd vaak irritant, maar daar heb je een mute-functie voor. Ik ben iemand die in de Socom I- en Socom II-periode enorm veel online te vinden was, en weet als geen andere dat een headset echt een must was.



    Ik zit nog steeds te wachten op een game die hetzelfde community-gevoel kan brengen. Om over die geweldige lobby nog maar te zwijgen. Ik wil Confrontation echt een keertje spelen om te zien of het echt opnieuw een oldskool Socom-game is, maar de beelden maken me behoorlijk enthousiast!

  • Altijd keuze, ik bedoel ik ga niet voor nog een headset 40 euro betalen.

    Als je ff googled naar socom reserveren dan kom je wel tegen dat hij hier 70 euro met headset en al kost en zonder maar 30 euro.

  • Nice actie met die headset!



    Overigens heeft Keyos wel een punt

  • @CGRhythm



    Het probleem is, de groep die nu al een headset heeft en hem gebruikt, is vrij klein. Als mensen die prijzen zien, bijv 40 Zonder headset en 70 met headset, gaan twijfelaars eerder naar die van 40 euro. Dit zorgt er net als met Warhawk voor dat de groep gebruikers van headsets nog steeds veels te klein is, terwijl Socom een hele tactische game is, die leeft op headsets. Als minder dan 70% van de Socom Confrontations spelers geen headset gebruikt, vind ik dat al een tegenvaller voor de GEHELE ervaring (dat zeg ik als oud Socom 1-2 speler), en ik heb gewoon zo een heel naar gevoel dat deze game niet verder dan 50% van de gebruikers aan de headsets werkt, waar het bij socom 1-2 een uitzondering was als je geen headset had.

  • @Keyos



    Ik snap je punt wel, alleen vind ik het zonde om nog 40 euro neer te leggen voor een headset die ik niet nodig heb.



    Maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken,ik denk dat heel veel socom fans die eerder online speelden deze zeker gaan halen dus ik denk dat het best wel zal meevallen.


  • Ik koop die van 70 euro, als je weet dat de meeste games al 60-70 euro zijn zonder extra dingen, en ik heb nog geen headset …

  • Geen verrassing denk ik zo!

  • Dat ze al es beginnen om een goedkope headset bij de console te stoppen.

    Veel mensen lijken nu het nut of het nodige nog niet te snappen van zo'n ding voor online games. Speel idd maar es teambased shooters online zonder headset … :-/

  • Dat is het enige geniale van een Xbox360, de gratis meegeleverde headset! Op de 360 wordt je bijna uitgelachen als je geen headset hebt. Op de PS3 mag je blij zijn als je iemand tegenkomt met een headset!



    Ik moet zelf ook toegeven dat ik hem niet altijd op heb. :)

  • Het is wel handig dat ze met verschillende vormen komen want ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet veel zin hebben om er een tweede headset bij te kopen. Bovendien valt de prijs van de speciale editie met headset nog best wel mee.

  • Yeah let socom come ^^

  • Haal hem wel lekker met de headset, de MGS4 headset hier zie ik meer als een collectors item die tussen de rest van de verzameling staat xD

  • Als ik hem zou halen, zou ik nooit de download versie halen. Je kunt voor hetzelfde geld die met hoesje en al halen.

  • Ja, en als je hem download, is er weer een boel geheugen van mijn PS3

  • zitten er geen headsets bij de playstation 3….hihi

  • Redelijk hoge prijzen als je het mij vraagt ..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren