1. Guitar Hero III: Legends of Rock (Wii)

Guitar Hero III: Legends of Rock (Wii)

“Wow, kijk hem gaan, onze gitaarheld”, roept een meisje voor me. “Go Hidde!” En inderdaad, met een air van nonchalance vliegen de vingers van mijn linkerhand met perfecte timing over de hals van mijn Gibson Les Paul. Een snoeiharde solo vult de zaal en het publiek gaat uit zijn dak. Een speelse sigaret in mijn mondhoek zou het plaatje compleet maken. Het is jammer dat ik niet rook, en dat mijn gitaar klein is en van plastic, geen snaren heeft en verbonden is met mijn Wii, in plaats van met een versterker...

Een willekeurig iemand op het internet heeft ooit gezegd dat computerspellen het medium, of misschien zelfs de kunstvorm zijn met de grootst mogelijke potentie. Met een simpele druk op de knop word je als speler in de schoenen gezet van een profvoetballer, een meesterstrateeg of in dit geval, een gitaarheld. Over de definitie van kunst wordt veel getwist, maar bijna iedereen is het over één ding eens: kunst staat of valt bij de mogelijkheid van de 'gebruiker' om zich met het kunstobject te identificeren.

Het bovengenoemde plastic gitaartje, dat met Guitar Hero 3 wordt geleverd maakt de transformatie tot rockster erg makkelijk. Op de hals van het miniscule ding zitten vijf verschillend gekleurde fretknoppen en op de 'klankkast' zitten een whammy bar, en een 'strumbar' om de noten aan te slaan. Op de maat van de muziek komen noten in de vorm van gekleurde balletjes naar beneden vallen. Bereikt een groene noot de onderkant van het scherm, druk dan de groene knop in en strum. Een rode noot? Idem dito. Makkelijk zat...

“Pff, dat stelt niks voor, kan je dat in het echt ook?” Opmerkingen als deze komen dan ook erg vaak voor en toegegeven; het spel lijkt best makkelijk als de vingers van een volleerd gitaarvirtuoos over de vijf knoppen dansen. Maar als beginners de gitaar oppakken blijkt vaak dat zowel hun vingers als hun hersenen al snel in de knoop raken. En het publiek in het spel is misschien niet echt, maar wel onverbiddelijk. Als je het gitaarspel te veel verkloot word je echt meedogenloos van het podium gejoeld.

Om op dit podium te blijven moet je door het spel heen steeds meer akkoorden en ritmes in de vingers krijgen. Elke keer dat je denkt alles door te hebben dient zich weer een andere uitdaging aan. Vooral de overgangen van de moeilijkheidsgraden zijn grote barrières, misschien wel té groot voor de mindere rockgoden onder ons.

Andere barrières zijn de échte rockgoden (in computerspelvorm). In gitaarbattles met rocklegendes als Tom Morello (van Rage Against the Machine) en Slash (Guns N' Roses) moet je zien te winnen door met power-ups hun het leven zuur te maken. Bij een overwinning word je vereeuwigd door samen met hen het podium te beklimmen, waar je een paar van de grootste hits ten gehore brengt. En de kick is gigantisch als je samen met Slash de intro van 'Welcome to the Jungle' mag spelen.

De tracklist bevat echter niet alleen namen van de grote jongens. Obscure bands waar niemand ooit van heeft gehoord staan gebroederlijk naast eendagsvliegen uit de jaren zeventig, tachtig en negentig. Hun hits vormen samen een behoorlijk diverse speellijst, die absoluut niet snel gaat vervelen. Dit wordt ook versterkt door het hoge 'nog één keer' gehalte. De verleiding is erg groot om elk nummer foutloos te spelen en zo op den duur jezelf en je publiek te imponeren.

Als je indruk wil maken op andere gitaarhelden kan dat in een behoorlijk degelijke online mode. Hier kan je zonder al te veel lag duels tegen elkaar spelen. Of de ene speler neemt in de co-op mode de gitaarpartij, en de andere de baslijnen voor zijn rekening. Het lijkt bijna op een echte band, al zitten echte bandleden niet apart op een kamertje. Voor de pure GH 3 ervaring is een tweede (dure) gitaar nodig om samen te jammen. Dit kan alleen niet meteen op alle nummers, want die moeten eerst vrij gespeeld worden in een co-op carrière, wat bijna onvergeeflijk is.

De draadloze Gibson Les Paul

Die ergernis blijft gelukkig niet lang. Zodra monden om je heen open vallen na een perfecte solo zijn alle problemen van de wereld. Hier draait het om: een artiest met zijn gitaar. Die gitaar is misschien wel van plastic, maar hij is ook voor iedereen aantrekkelijk. Het duurt dan ook nooit lang voor het meisje naast je vraagt: “Mag ik ook een keer?”

Conclusie en beoordeling

Het moge duidelijk zijn. Guitar Hero 3 heeft een gigantische aantrekkingskracht op bijna iedereen. De instapdrempel is vrij hoog, maar het is te verleidelijk om na één keer falen op te geven. De kleine plastic Gibson voelt in het begin wat onvertrouwd, maar als je er wel aan went is het leven van een rockster voor iedereen weggelegd.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • je bent een rockster
  • veel diversiteit in nummers
  • degelijke online
  • grote aantrekkingskracht op bijna iedereen
  • JE BENT EEN ROCKSTER!
  • Minpunten
  • Vrij hoge moeilijheidsgraad
  • Geen mogelijkheid om met twee man meteen alle nummers te spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat is veel

  • Mmm that sucks voor sega

  • 890.000 verkochte exemplaren + 850.000 exemplaren = volgens jullie bijna een miljoen games



    vind ik knap xD whaha

  • Alpha protocol is de enige titel die me interesseert van hun…

  • Sega heeft over het eerste kwartaal van hun financiële jaar 2009, wat loopt van 1 april tot en met 30 juni 2008



    juist

  • 890.000 verkochte exemplaren + 850.000 exemplaren = volgens jullie bijna een miljoen games



    vind ik knap xD whaha

    1.740.000 games in totaal hehe. Wellicht doelde Jelle op 1 miljoen per spelcomputer/handheld, maar heb er toch maar ff algemeen bijna 2 miljoen van gemaakt ;)

  • Wat is het leven oneerlijk he xD

  • Pff, echt klote voor ze. De arcadehallen zijn blijkbaar uit de tijd…

  • Wow, dat is nog eens een smak geld aan verlies zeg! o_0

    Maar gelukkig dat de gamesdivisie het goed doet. :)

  • Tsja ze hebben weinig games uitgebracht die echt nuttig waren. Maar de nieuwe sonic komt er aan en Madworld.

  • What the?! DAt is echt ontzettend veel…o.O

  • Ze hebben nog Sonic Unleashed die behoorlijk wat in het laatje kan gaan brengen. :)

  • 625 miljoen. 625 miljoen. 625 miljoen. Ik lees het over en over, maar ik kan er maar niet bij hoeveel geld dat wel niet is…

  • Ik trek me er niet zoveel meer van aan, het is zo vaak tegenwoordig dat ontwikkelaars bergen verlies maken tijdens de productie van games omdat ze niet erg veel games hebben uitgebracht, maar wanneer die games (games als Empire: Total War) dan uiteindelijk uit zijn wordt er veel goed gemaakt. Neemt niet weg dat 625 miljoen een hele hoop centjes is, echt een hoop. Meer dan een half miljard, voor degene die iets minder intellectueel bedeeld zijn.

  • zozo……………

  • O.O 625 miljoen! Ik ben het inderdaad eens mat JJ_Fox. Je zou maar zoveel geld hebben! Dan kun je oneindig veel games kopen =P hehehe

  • Een verlies van 625 miljoen euro is zeker niet mis. Ik vraag me af hoe ze dit in de volgende financiële jaren goed willen maken. Gelukkig doet de gamesdivisie het in ieder geval wat beter.

  • lol dat is veel, maar ik vind ook geen een van hun games egt interresant :(

  • Volgens mij heeft 'onze' hare majasteit zoveel geld (ooit ergens gelezen). Maar het is wel veel en ik zeg laat Empire: Total War maar komen. Dan is het zo voorbij!

  • das zuur

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren