1. Prince of Persia: The Sands of Time (NGC)

Prince of Persia: The Sands of Time (NGC)

“Welke sadistische scenarioschrijver heeft me in deze situatie gebracht? Kon ik die ene actie maar terugdraaien… Laat ik me maar niet bezighouden met het verleden, het heden bezorgt me al genoeg problemen. Dit paleis kent een oogverblindend mooie oosterse stijl. Een paar dadelpalmen, wat Perzische tapijten, alleen de bewakers kan ik niet helemaal plaatsen. Die zien er zo kwaadaardig uit. Ik draag dan wel een groot zwaard en iets bescheidener dolk bij me, maar toch wil ik hier weg. Dan moet ik naar het balkon. Als ik nou die paal beklim, dan via dat gordijn en dan… Als ik daar ben, denk ik wel weer verder.”

Aldus een willekeurig hersenspinsel van een Perzische prins, dé Perzische prins wel te verstaan. In Prince of Persia: the Sands of Time volg je het verhaal dat onze geliefde Perzische prins je voorschotelt. Zijn gedachten worden vertaald naar het televisiescherm, jij speelt het verhaal uit zijn gedachten. De prins met een eigen gameserie is beland in een hachelijke situatie. Zodoende beland je als speler in een interactieve monoloog van de prins. Welk verhaal probeert hij je via allerlei terug- en vooruitblikken te vertellen?

“Heel fijn is dat: waarom staan er zoveel vijanden in deze ruimte? Tijd om aan de slag te gaan. Het is maar goed dat ik behoorlijk krachtig ben, want ik krijg het nog zwaar te verduren. Ik deel de klappen uit, maar moet ze tegelijkertijd ook incasseren. Hij hoeft mij gelukkig niet als enige wapen te gebruiken. Met zijn benen kan hij trappen en springen, bovendien heeft hij ook een klein magisch dolkje. Toch heeft hij, de prins, maar mazzel dat ik tot zijn beschikking sta. Want zonder mij, het zwaard, zou hij deze spannende gevechten moeilijk kunnen winnen. De vijanden worden steeds sterker en leren mij te blokkeren. Dat is goed voor de uitdaging, want dan moet hij trucjes gaan verzinnen. De prins is slim, dat lukt hem wel. Als hij maar wel vertelt hoe onmisbaar ik was in zijn verhaal!”

Zoals het zwaard al hintte, moet de prins alles uit de kast halen om zijn vijanden te verslaan. Waar het aan het begin van het spel nog mogelijk is om rechttoe, rechtaan met enkel het zwaard vijanden in stukken te hakken, zal hij steeds inventiever gebruik moeten gaan maken van de omgeving. Omdat latere vijanden een frontale aanval afblokken, verzint de prins iets nieuws: hij springt via de muur over een vijand heen, die versuft om zich heen kijkt, en steekt vervolgens het zwaard in zijn rug. Dat de prins deze lastige, maar zeer boeiende gevechten op een soepele manier kan winnen is nu duidelijk, maar waarom is deze jonge prins eigenlijk plotsklaps zo gewelddadig?

“Het is mij, de dolk! Ik ben er de oorzaak van dat er voor de prins pittige tijden zijn aangebroken. Het lijkt duizend-en-één nachten geleden dat het gebeurde, maar volgens mij is het nog maar kort geleden gebeurd. Het lijkt wel of er constant gerotzooid wordt met de tijd. Oja, dat is ook zo, dat is óók mijn schuld! Vergeet wat ik gezegd heb, snel even de tijd terugspoelen…”

De ‘dagger of time’, een magische dolk, is de oorzaak van alle malheur voor de prins. Een slechtgezinde grootvizier (ja, dat kennen we ergens van, *kuch* Aladin *kuch*) verleidt de prins tot een daad met grote gevolgen: de prins laat ‘the sands of time’, het tijdszand, vrij. Om hem heen veranderen alle personen onder invloed van het tijdszand in monsters. Gelukkig heeft de prins een goede opvoeding genoten, zodat hij vastberaden is om zijn eigen rotzooi op te ruimen. Daarvoor zal hij geen stoffer en blik, maar de magische dolk nodig hebben. In deze dolk kan hij al het verloren gegane tijdszand weer verzamelen. Maar belangrijker: met de magische krachten van deze dolk kan hij met de tijd rommelen. Moeite met vijanden? Even de slowmotion inschakelen. De afgrond van iets te dichtbij geïnspecteerd? No problemo, gewoon even de tijd terugspoelen en snel vergeten dat je iets verkeerd deed!

“Maar als je de tijd kunt terugspoelen, dan wordt het spel toch veel te gemakkelijk?” “Wees niet bevreesd, ik ben uw redder in nood. Want het grootste deel van de tijd geef ik een goed overzicht van de situatie, maar heel af en toe vind ik het wel geinig om de prins door een optische misleiding een verkeerde sprong te laten wagen. Bij de onderhoudende puzzels zorg ik wel altijd voor een goed overzicht, maar bij het spectaculaire acrobatische werk laat ik het soms afweten. Iedereen maakt wel eens een foutje, toch? Dan mag ik, de camera, dat toch ook? En die paar keren dat het gebeurt, kun je toch wel door de vingers zien? Je kunt altijd nog die dolk gebruiken om de tijd terug te spoelen.”

“Je kent nu het verhaal van de prins, het zwaard, de dolk en de camera. Maar wat is nu mijn verhaal? Uiteindelijk zijn zij allemaal fictieve personages, terwijl ik echt ben. Het klinkt misschien narcistisch, maar ik ben erg tevreden met mezelf. Ik ben het totaalproduct. Als totaalproduct zou ik mezelf een 9 geven: ik ben mooi om naar te kijken, motorisch zit alles helemaal goed en ook met de mentale inhoud is niets mis. Ik puzzel namelijk als de beste. Ook op de lange termijn ben ik leuk, want het duurt wel even voordat je met mij klaar bent en op me uitgekeken bent. Wil je mij hebben? Haal me dan snel in huis. Ik beloof je dat je er geen spijt van zal krijgen! Heb ik je kunnen overtuigen?”

Conclusie en beoordeling

Als zelfs het voorgaande je nog niet overtuigd heeft, dan kan ik dat nog maar op één manier bereiken: het cijfer nog hoger stellen! Als het totaalproduct zichzelf een 9 geeft, dan maak ik er een 9+ van. De uitstekende mix van vechten en acrobatiek, gecombineerd met leuke puzzels en een boeiend verhaal maakt van Prince of Persia: the Sands of Time een zeldzaam goede game. Dat de camera heel sporadisch tegenstribbelt, mag door de vingers gezien worden. Nadat je dit spel rondom de prins hebt uitgespeeld, zul je jezelf de koning te rijk voelen. En mocht jij tot de zeldzame categorie mensen behoren die zichzelf niet zo voelt, dan spoel je toch gewoon even de tijd terug?
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Goede mix van acrobatiek en gevechten
  • Sterke puzzels
  • Onderhoudend verhaal
  • Minpunten
  • Camera doet soms een beetje lastig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goh…. konden wij ook wel zeggen Sonic and the secret rings heeft het nog aardig gedaan maar die 360 release was om te janken.

  • Sonic Rush Adventure, Secret Rings en Adventure 2:Battle (allemaal op Nintendo-platformen) zijn wel van meer dan matige kwaliteit. :) Ben heel erg benieuwd naar Sonic Unleashed Wii en Sonic & the Black Knight, overigens.

  • Alleen de old skool sonics waren leuk.

  • Heeft geen waarde voor mij. Als ze wisten dat ze troep uit gingen brengen hadden ze dat beter kunnen voorkomen.

  • @ WPT: waar staat dat ze dat vooraf wisten?



    Anyway, die Sonic op de DS gaat euwnen, heb veel vertrouwen in Bioware. De Sonic voor de consoles is even afwachten. De ''gewone'' levels lijken me ontzettend cool, maar dat hele weerwolfSonic is lame!

  • Daar is weinig aan te erkennen, de scores zeggen genoeg :p

  • Sonic games hebben me nooit aangesproken, dus ook al gaat de kwaliteit omhoog dan haal ik nog geen Sonic game.

  • Wel jammer dat er geen goede Sonig games worden gemaakt. Hopelijk zijn de volgende beter.

  • Maar toch komen ze met een weerwolf Sonic en een Sonic met een zwaard in zijn poten? Fail!

  • Als ze dat al van hun eigen games zeggen is dat meestal niet goed 0_o

  • Mooi ze hebben het door. Kunnen we eindelijk weer eens een betere Sonic games verwachten… hopelijk.

  • Of ze brengen is Sonic 3 en Sonic & Knuckles naar Xbox Live Arcade >.>

    Dat zal pas een goede stap zijn.

  • Maar toch komen ze met een weerwolf Sonic en een Sonic met een zwaard in zijn poten? Fail!



    QFT.

  • Dat is toch al iets.

  • Ik heb echt totaal niks met Sonic..

  • Nee, ik heb ook niks met Sonic.

  • Doe er iets aan sega

  • 2 keer het zelfde gepost

  • Oprotten met die Sonic games, en breng 'dat' spel eens uit…

  • de 2D sonic games waren de beste.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren