1. Grand Theft Auto IV (X360)

Grand Theft Auto IV (X360)

Snelle bolides, beeldschone vrouwen en een pakhuis vol bankbiljetten. Het is het ideaalbeeld voor mensen die de ‘American Dream’ najagen. Voor een enkeling wordt het de werkelijkheid, voor velen blijft het echter bij een droom. Maar voor die enkeling die het lot bij de strot durft te grijpen en erachteraan gaat, openen zich vele wegen en keuzes. Keuzes waarmee je al snel te maken zal krijgen tijdens het spelen van Grand Theft Auto IV.

Na een enthousiast telefoontje van zijn neef en een bootreis richting Liberty City later, stapt de Serviër Niko Bellic op de kade van het land met de onbegrensde mogelijkheden. Voor hem lijkt het een buitenkans om samen met zijn neef Roman Bellic zijn pijnlijke verleden achter te laten en hun geluk achterna te gaan. Maar al snel valt Niko met zijn neus in de vette Amerikaanse boter. Helaas was Roman iets te enthousiast en zijn de snelle bolides en beeldschone vrouwen nergens te bekennen. Van een pakhuis vol geld blijkt al helemaal geen sprake te zijn. Niko is gelukkig minder naïef en laat het er niet bij zitten.

Zo is voor ons al een perfect scenario geschetst voor een game, een scenario dat zich uitermate leent voor een Free Roaming-game als Grand Theft Auto IV. Zoals wij als GTA-fans gewend zijn begint het verhaal in deel vier, wat de spirituele opvolger van deel drie genoemd kan worden, met het aannemen van opdrachten voor diverse onderwereldfiguren. En daar zal je er genoeg van tegenkomen in Liberty City, een stad die sterk gebaseerd is op het hedendaagse New York. Het grote verschil in dit deel is dat de speler Niko Bellic met een persoonlijke kwestie te kampen heeft. Je zult dus niet langer als doel voor ogen hebben om ‘koning van de stad' te worden. Dat er hierdoor een veel grotere dosis emotie aan te pas komt, wordt duidelijk naarmate het verhaal vordert. Deze verandering qua opzet heeft ook zo zijn gevolgen op de gameplay. Niet langer zal je namelijk in dikke villa’s kunnen wonen met miljoenen dollars op de bankrekening. Niko moet hard werken voor elke cent, en daarmee verandert zijn halfvergane appartement niet. Maar dat is dan ook niet zijn primaire doel, Niko leidt immers zijn eigen zoektocht naar een bepaalde persoon. Gaandeweg leren wij dan ook dat contacten meer rijkdom leveren dan dollars, aangezien bepaalde invloedrijke figuren Niko op weg kunnen helpen.

Via Roman’s taxibedrijfje komen er steeds meer mensen op je pad. Dankzij de mobiele telefoon die je van Roman hebt gekregen kan je contact blijven houden met deze mensen, waarvan je opdrachten kan aannemen. Je mobiele telefoon is dan ook een zeer belangrijk element in GTA IV. Naast het verkrijgen van opdrachten dient het als middel om je sociale contacten te onderhouden, wat erg belangrijk is gezien mensen je kunnen helpen als ze je genoeg mogen. Het opbellen van een vriend om te gaan bowlen, zodat hij jou vervolgens toegang verschaft tot zijn achterbak vol vuurwapens heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Daarnaast is het erg vermakelijk om deze activiteiten te ondernemen, al dreigt het soms vervelend te worden wanneer een hopeloze vriendin stalktelefoontjes gaat plegen. Gelukkig kan je de telefoon, net als in het echt, op de stilfunctie zetten wanneer je geen behoefte hebt aan een etentje.

Zoals je zou verwachten van een op New York gebaseerde metropool als Liberty City, zijn er dan ook genoeg dingen te doen. Op iedere hoek vind je wel een restaurant, kroeg of winkel. Je kijkt werkelijk je ogen uit wanneer je je in de straten vertoeft, of je nu tussen de wolkenkrabbers van Algonquin scheurt of langs de vervallen straten van Broker. Zo heeft ieder stadsdeel zijn eigen uiterlijk en sfeer. Dit is niet alleen doorgevoerd in de aankleding van de gebouwen, maar ook de voetgangers, voertuigen en muzieksoorten op de radiozenders zijn typerend. Een zeer indrukwekkend staaltje culturele uitbeelding. Het oog voor detail is dan ook verbluffend. Er zullen je steeds meer kleine dingen opvallen naarmate je speelt. Taxichauffeurs die hun kopje koffie uit hun zijraampje laten vallen, wegwerkers met waarschuwingsbordjes in hun handen, fanatieke joggers ’s ochtends in het park, hotdogkraampjes langs de pier, het houdt simpelweg niet op. Niet de grootte van de stad of de mate van vrijheid, maar deze hoeveelheid aan kleine details zorgen ervoor dat GTA IV groots aanvoelt.

Helaas is dit pure vakmanschap niet in ieder aspect van het spel terug te vinden. Zo kampt dit deel traditiegetrouw nog steeds met problemen. Zo is het lock-systeem al sterk verbeterd, maar nog steeds verre van perfect. Ongewild springt het richticoon soms naar de andere kant van je scherm terwijl je op een tegenstander vóór je mikt. Ik betrapte mezelf tijdens het spelen ook telkens op het bijsturen van de camera wanneer ik in een voertuig zat. Wat dit keer echt overduidelijk is, is het feit dat de missiestructuur dringend toe is aan een makeover. Zelfs de opbouw van missies is ten opzichte van vorige delen onaangeraakt gebleven. Het komt nog steeds min of meer op hetzelfde neer: rijd naar punt A, pik eventueel persoon B op en vermoord persoon C. Zelfs het als rip-off bestempelde Saints Row wist dit te vermijden door originele missies voor te schotelen. Aan de mensen die Rockstar op handen en voeten dragen; het kan dus wel degelijk beter! Natuurlijk is dit allemaal niet erg, het zijn typische GTA-syndromen waar wij onderhand allang vrede mee hebben gesloten. Het feit dat ze telkens op de voorgrond treden komt enkel doordat al het andere zo secuur is verzorgd.

Gelukkig is er dit keer een toevoeging die niet onder de gebruikelijke categorie ‘beter, mooier, meer’ valt. Voor het eerst in de gamegeschiedenis kunnen wij namelijk in het GTA-universum spelen tegen anderen. De enige sceptici over deze multiplayer-modus viel bij mij direct overboord toen ik het eindelijk in werking zag. De gebruikelijke speltypen zijn hier allemaal aanwezig, maar ze bevatten ieder de typische GTA-twist. Zo is er een racevariant waarin je elkaar met wapens kan bestoken, zijn er coöperatieve missies waarvoor je tactisch moet samenwerken en zelfs een 'Free Roam' modus waarin je de hele stad voor jezelf hebt samen met je vrienden. Daarnaast kan je verschillende opties doorvoeren om het spel volledig naar jouw hand te zetten. Het gegeven ‘doe wat je wilt op welke manier dan ook’ is perfect doorgevoerd, en zeker wanneer je met vrienden speelt zal je vele hilarische momenten beleven.

Conclusie en beoordeling

None

Dat Grand Theft Auto IV nu al een van de beste spellen van dit jaar is, staat wat mij betreft nu al vast. Het is een mijlpaal voor gaming in het algemeen, en zet een nieuwe maatstaf voor het Free Roaming-genre in het bijzonder. Het is ontzettend knap wat Rockstar heeft weten te bereiken, en ze hebben zichzelf dan ook overtroffen. En al ziet GTA IV er dit keer uit als een totaal nieuwe game, het is nog steeds de typische GTA waar wij allemaal van houden. Dus als je het nog niet gedaan hebt, ren dan zo snel mogelijk naar de winkel en beleef je eigen ‘American Dream’!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Levendige metropool
  • Oog voor detail
  • Sterk verhaal met emotionele insteek
  • Vermakelijke multiplayer
  • Minpunten
  • Missies worden op den duur saai en repetitief
  • Traditionele GTA-problemen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren