1. The World Ends With You (NDS)

The World Ends With You (NDS)

Je hebt altijd spellen die onterecht weinig aandacht krijgen, nou zag ik een filmpje op internet van de game ‘The World Ends With You’ het filmpje maakte me nieuwsgierig. Ik ging dus kijken op insidegamer voor informatie, bleek er (tot voor kort) geen recensie van te zijn. Ik besloot de gok te wagen en ging hem kopen in de lokale gameshop. Toen ik vroeg of zij de game hadden wist de verkoper niet over welke game ik het had en moest hij het opzoeken in de computer. Deze game heeft dus duidelijk te weinig aandacht gekregen. Maar is dit terecht?

The World Ends With You begint als Neku Sakuraba wakker word in het midden van de stad Shibuya, hij is zijn geheugen kwijt en heeft dus geen idee hoe hij hier is beland. Plotseling krijgt hij een berichtje op zijn mobiele telefoon; "Reach 104. You have 60 minutes. Fail, and face erasure. -The Reapers". Dan word hij aangevallen door vijanden genaamd “Noise”. Er komt een meisje naar hem toe die Shiki heet. Samen maken ze een pact, ze kunnen nu terug vechten. Shiki vertelt Neku dat ze in “The Game” zitten waar reapers de baas zijn. Je komt in “The Game” als je sterft en het kost je een soort borg, iets wat je pas terug krijgt als je wint. Als je wint krijg je je ‘entry fee’ dus terug, maar ook een tweede kans om te leven. Om te winnen moeten Neku en Shiki zeven dagen lang aan de missies voldoen. Het verhaal van TWEWY is heel origineel, er zitten ook genoeg plotwendingen in om het lang spannend te houden. Een opvallend pluspunt vond ik ook dat Neku aan het begin van het spel erg gesloten is, maar aan het eind zich veel meer openstelt, Neku ondergaat echt een groei.

Het voldoen aan de missies gaat natuurlijk niet zomaar, er zullen vele Noise zijn die je in de weg zitten. Square Enix heeft voor TWEWY een nieuw gevechts-systeem bedacht. Ze noemen het het “Slide-cross battle system ”. Neku vecht in het onderste scherm die jij met je touchscreen bestuurt en Shiki vecht op het bovenste scherm, die bestuur je met het D-pad. De Noise de je aanvalt zijn en in het bovenste scherm en in het onderste, dus eigenlijk vallen Neku en Shiki dezelfde Noise aan. Neku is gespecialiseerd in “Psychs” dit betekent dat hij uit Pins een magische kracht kan toveren om de Noise aan te vallen. Er zijn veel soorten Pins, zo kan je een pad van vlammen maken of schieten, je kan slaan, aardbevingen maken, ijspegels uit de grond toveren en ga zo maar door. Met je XP kunnen je Pins een level omhoog gaan. Pins activeer je met verschillende commando’s die je geeft met je Stylus of andere DS mogelijkheden, zo kan je schuiven, tikken, krabbelen, je stylus op de Noise houden, maar je kan ook blazen of schreeuwen in de microfoon. Je hebt zes slots om decks te maken van je Pins. Shiki is te besturen met je D-pad, met links en rechts kies je de kant die ze aanvalt en dan volg je de ‘combo bar’ door de aangegeven richtingen met je D-pad in te klikken

Deze besturing klinkt erg lastig, en dat is het aan het begin ook. Gelukkig heeft Square Enix een speciale functie ingebouwd; Auto-Play. Met Auto-Play neemt Shiki het zelf over als je haar een bepaalde tijd niet bestuurt. Dit is echt heel handig want ik heb het aan het begin gebruikt om eerst aan Neku te wennen en dan pas Shiki erbij te leren. Je hebt ook nog Fusion Attacks, door met Shiki een combo te maken verdien je een kaart., er zijn 3 verschillende kaarten, kruisje rondje en een soort water icoontje. Dan heb je boven in je scherm 3 omgedraaide kaarten, als je dan met shiki een combo maakt naar bijvoorbeeld een kruisje, en als de omgedraaide kaart ook een kruisje is, verdien je een Fusion point. Na een aantal Fusion Points kan je op een knopje klikken en dan doen Neku en Shiki samen een aanval die beide schermen vult.(zie filmpje) Dit is echt heel handig, en je zal het zeker nodig hebben.

Doordat er veel plotwendingen zijn is de speelduur van TWEWY erg groot, en als je dan het spel hebt uitgespeeld kan je ook nog eens extra’s unlocken om de laatste vragen over het verhaal te beantwoorden. Zo kan je de hoofdstukken allemaal nog een keer spelen en dan de verborgen “Boss Noise” en andere extra’s vinden. Ook komt er nog een side-story hoofdstuk, dat niet zoveel met het hoofdverhaal te maken heeft. Het geeft mij zeker nog iets om voor te spelen.

Bij het hoofdverhaal van TWEWY zitten enkele filmpjes, deze vind ik echt mooi, ook al zijn ze 2D. De designs van alle personages zijn gewoon mooi en leuk, ik hou van het tekenstijltje.

In de filmpjes zie je Neku rennen en andere acties uitvoeren. Naast de filmpjes echter, staan alle personages eigenlijk maar in vijf verschillende lichaamshoudingen. Dit vind ik erg jammer, want je kent alle houdingen al snel uit het hoofd. Dan heb je ook nog de mensen die door Shibuya lopen, je zit als het ware in een andere dimensie, je kan ze niet spreken maar wel hun gedachtes lezen. Dat klinkt echt onwijs leuk, maar er zijn niet zoveel verschillende gedachtes, hierdoor heb je na een tijdje alle gedachtes wel eens gezien. Het kan ook regelmatig voorkomen dat je twee identieke mensen naast elkaar ziet lopen. Het zijn allemaal schoonheidsfoutjes, maar het is toch niet leuk. Het haalt je als het ware uit het spel, je ziet echt dat het een game is. Zo kan je ook kleren kopen om je defense en attack te verbeteren, helaas zie je de kleren niet op je personage verschijnen, ze hebben altijd hetzelde aan. Dit had echt iets toegevoegd aan het spel, ik mis het dus ook wel een beetje.

De muziek die deze graphics ondersteunen vind ik echt heel goed, het past gewoon bij het sfeertje. Heeft Neku haast en moet hij rennen? Dan heb je een heel snel nummer, dat je ook echt het gevoel geeft om op te gaan schieten, als Neku zich zielig voelt komt er een heel langzaam liedje. Het sleurt je mee in Neku zijn gevoelens. Je kan in de winkels in het spel zelf dus ook CD’s kopen om op te zetten, ga je echter naar je inventory om ze op te zetten moet je wel op dat menu-tje blijven staan anders gaat hij weer uit.

Er zit ook een mini-game in TWEWY dit is Tin Pin Slammer. Bij Tin Pin Slammer speel je met je Pins als puck. Je start in een stadium en moet de ander ervan af tikken door met je stylus de Pins te lanceren. Je hebt enkele wapens tot je beschikking, je kan namelijk je Pin veranderen in een grote stekel bal, waardoor de ander tijdelijk niks kan doen, of een vuurbal die je op de ander kan schieten, je kan ook met een grote hamer de ander een klap verkopen. Het is echt leuk om te doen, maar niet de hele tijd. Tin Pin Slammer is ook de multiplayer optie, je kan met jou Pins de ander te lijf gaan.

TWEWY heeft dus onterecht te weinig aandacht gehad, het Slide-cross Battle System werkt echt verbazingwekkend goed, het is echt heel leuk om te doen. Het verhaal is ook nog eens ijzersterk en heeft vele plotwendingen. Het is een Square Enix RPG, hoe kan het ook anders. Als je ‘Square Enix’ en ‘RPG’ in één zin ziet staan moet er ook gewoon ‘goed’ in staan, dus bij deze: The World Ends With You is een goede RPG waar Square Enix trots op mag zijn,

op enkele schoonheidsfouten na is het een ijzersterke game, het is zeker onterecht in de schaduw blijven staan.

Conclusie en beoordeling

Als je door de schoonheidsfoutjes heenkijkt zie je een echt pareltje, een ijzersterk verhaal gevolgd door geweldige personages en prachtige begeleidende muziek maakt The World Ends With You een waardige titel om in je kast te hebben staan.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Origineel en sterk verhaal met plotwendingen
  • Neku groeit naarmate spel vordert
  • Slide-cross battle system werkt geweldig
  • Veel verschillende Pins
  • Auto-play
  • Extra’s
  • Leuke graphics in filmpjes…
  • goede muziek
  • Minpunten
  • Vijf verschillende houdingen
  • Gedachtes van mensen snel gezien
  • Twee identieke mensen kunnen naast elkaar komen
  • Kleding niet weergegeven
  • daarnaast echter schoonheidsfoutjes
  • Muziek gaat uit als je menu-tje weg klikt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • RIP

  • Atari lach ik mee, met die miskleun van een AitD en nu die zielige line-up voor Leipzig. De rotzooi moet er toch aan geloven uiteindelijk.

  • harde wereld in deze bussines

  • Een wel erg kort artikel. Had persoonlijk een serie van artikelen leuker gevonden, maar vooruit. Je hebt wel gelijk. Midway, Atari en Eidos maken grote kans in de komende twee jaren de pijp uit te gaan.

  • Ik ben het met Shenmue3 eens, maar soms ontwikkelen die kleine uitgevers een verbazend goed spel. Zie Sins of a Solar Empire.

  • Crap

  • Ja, maar op een manier ligt dat toch aan de uitgevers, als je kijkt naar bijvoorbeeld een Tales of; dan zie je dat de uitgevers het heel leuk op de E3 laten zien maar er vervolgend geen datum voor europa bij zetten(kijk maar naar Tales of the Abyss, E3 2006, het is nu Zomer 2008!) uitgevers denken dat er het minst verdiend kan worden aan europa, en daar gaan ze de fout in.

  • Well…

  • Zolang Midway nog This is Vegas kan uitbrengen vind ik het goed. Maar je ziet wel dat door de grote jongens in de industrie de kleinere het echt heel moeilijk krijgen.

  • Het wordt idd staat moeilijker oor de 'kleintjes' om overeind te blijven tussen de 'grote bedrijven'. Ik zelf zou het jammer vinden als Eidos ten onder zou gaan, die ander speel ik nauwelijk games van.

  • Het is te hopen dat het niet de verkeerde kant op gaat. Als we straks alleen nog maar grote uitgevers hebben in een soort oligopolie positie zal de kwaliteit van de games zeker afnemen. Dan is er immers geen concurrentie meer. Goed voorbeeld daarvan in Square Enix. Zowel Squaresoft als Enix hebben toen ze nog apart waren betere games afgeleverd dan al die remake en spin off crap waar ze mee cashen van tegenwoordig.

  • Ja die goeie ouwe Atari. Ze hebben ook maar geluk dat ze de licensie over DragonBallZ bezitten, want dat is toch waar de helft (!) van hun inkomsten vandaan komt. Anyway, onder de druk van de big budget games is het niet gek dat de kleinere studios het langzaam begeven. Om mee te kunnen draaien tegenwoordig, is het noodzakelijk om enorm veel geld in belangrijke titels te pompen. Als uiteindelijk de verkoopcijfers van die game tegenvallen, dan zie je de kleinere studios failliet gaan. Helaas is dat toch de industrie vandaag de dag.

  • Ik denk dat Midway dit jaar nog de boeken moet toedoen. Zij hebben het echt zwaar momenteel.

  • Misschien is dit de reden dat ze met een ander bedrijf moeten fuseren.

  • Ik mis acclaim :(.

  • Tja.. wat kan je er aan doen?

    Btw ik geloof dat Acclaim nog wel bestaat, maar nu alleen van die MMORPGs maakt/uitgeeft die je kan downloaden.. ik meen ooit eens op zo'n site geweest te zijn..

  • Ja het is een business zoals elke andere! Er zijn tijden van komen en gaan en je moet er snel bij zijn om 'in' te blijven :)

  • De prijs van HD…

  • Tja, het is jammer, maar aan de andere kant, de games die ze maken/maakten spreken mij niet bepaald aan ^^

  • Gelukkig is de Hitman franchise groot genoeg om door te gaan zonder

    (Eidos.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren