1. Neverwinter Nights 2 (PC)

Neverwinter Nights 2 (PC)

Als ik het woord ‘draak’ zeg, denk je natuurlijk aan een gigantisch, rood beest met vleugels (op enkele fanatiekelingen na, die gelijk Dragon Ball-Z voor zich zien). Hetzelfde geld voor kerkers, waarvan de meeste gamers een link leggen naar The Elder Scrolls-serie of Zelda. Als ik echter deze twee woorden samenvoeg in ‘Draken & Kerkers’, is het voor menig gamer soms nogal moeilijk om op de befaamde game ‘Dungeons & Dragons’ te komen. Jammer, doch aan de ene kant begrijpelijk; de Engelse vertaling zegt waarschijnlijk heel wat meer dan de Nederlandse. Het principe keert na tientallen jaren gelukkig terug in het tweede deel van de Neverwinter Nights-franchise. Nu maar hopen dat bij het spelen van deze game mensen meer gaan nadenken over de betekenis van Dungeons & Dragons.

Westerse RPGs bevatten meestal een behoorlijk uitgebreid systeem om je personage aan te passen. Het is dan ook geen uitzondering op de regel voor Neverwinter Nights 2, en het creëren is dan ook behoorlijk diepgaand. Dit begint al bij het kiezen van een ras, waarna ook nog een zogeheten ‘sub-ras’ gekozen kan worden. Afhankelijk van het gekozen ras veranderen het uiterlijk en andere bonus-attributen van je personage. Als je eenmaal uit de acht beschikbare rassen gekozen hebt, valt er verder nog veel te kiezen. Naast de mogelijkheid om het gezicht, haarsoort en huidskleur aanpassen, zijn ook de stem en de achtergrondinformatie te bewerken. Dit werkt allemaal bijzonder goed, omdat je bijna altijd wel iets kunt vinden wat je bekoort.

Naast het creëren van een personage valt er ook nog een klasse te kiezen, waar er bijster veel van zijn. Zo zijn de sorcerer en de wizard kiesbaar (het is in het begin een beetje uitvogelen wat nu precies het verschil is, maar spelenderwijs wordt dit duidelijk), maar ook met de fighter en de barbarian valt het spel te spelen. Als je enkele doelstellingen hebt uitgevoerd op een bepaalde klasse, worden prestige classes beschikbaar gesteld. Deze zijn ietwat meer extravagant dan de normale, en zijn dan ook leuk om mee te spelen. Hoe verder je vordert in levels, hoe beter je personage wordt. Zo vallen er bepaalde ‘feats’ te kiezen, waardoor je extra bonussen kunt krijgen in bijvoorbeeld levenspunten en spells. Wat wel jammer is, is dat ongeveer alle klassen die magie handhaven over dezelfde soort spells beschikken. Hierdoor ontstaat allesbehalve de nodige variatie.

Gelukkig worden de voorgenoemde minpunten lang en breed goedgemaakt door het indrukwekkende verhaal. In het begin lijkt het nogal cliché; je dorp wordt aangevallen en je wordt erop uitgestuurd om te onderzoeken wie het gedaan heeft. Na enkele tijd raak je in gevechten verwikkelt tussen twee rivalen, Luskan en Neverwinter. Echter verandert het dialoog-systeem hier veel aan. Je kunt kiezen tussen het handhaven van de nobele wetten der ridderschap, of als barbaar 'lak' aan de regels hebben en mensen op een nogal pijnlijke manier ten onder brengen. Hiernaast kun je ook nog macht uitoefenen op degene in kwestie: zo is de veelbegeerde persuade optie aanwezig, maar ook is er een meer goedaardig variant uitvoerbaar. Hierdoor krijgt het verhaal plotwendingen, bedacht door de speler.

Je handlangers spelen een grote rol in uitkiezen van gepaste zinnen in dialogen. Handlangers zijn verspreid over de wereld, en hebben allemaal hun eigen specialiteiten. Deze helpen bij het uitvechten van conflicten, maar spelen ook een groot belang in verdere ontwikkelingen in het spel. Het systeem dat Neverwinter Nights 2 met zich meedraagt is dan ook prachtig en brengt vele, zo niet uitgebreide, mogelijkheden met zich mee. Zo reflecteert jouw gedrag zich op dat van je handlangers: als je bijvoorbeeld iemand genadeloos afslacht die zij aardig vinden, gaan ze zich meer vijandelijk naar je toekeren. Een mooi voorbeeld hiervan is in een deel van het spel waarbij je in een rechtbank zit om je onschuld te bewijzen. Op het moment dat je een getuige wilt oproepen, iemand waar je niet altijd even aardig tegen bent geweest, zal die dit weigeren.

In tegenstelling tot het vorige deel heb je in Neverwinter Nights 2 geheel controle over je handlangers. Hierdoor krijgt het spel een tactisch aspect dat niet vaak wordt toegepast in het RPG-genre. Het komt er in het kort op neer dat je dezelfde dingen kunt doen met een handlanger, als met je eigen, ontworpen personage. Afhankelijk van de hoofdstukken, wat er tevens drie, ongelooflijk uitgebreide zijn, zijn het aantal handlangers te kiezen. Merendeels zijn het er drie, wat redelijk weinig klinkt. Maar, vergis je niet; elk personage heeft wel een bepaalde specialiteit, waardoor het altijd maar weer uitvogelen is welke je meeneemt.

Conclusie en beoordeling

None

Neverwinter Nights 2 is een geslaagde, maar dan ook een door en door geslaagde opvolger van het al goede eerste deel. Een diep vechtsysteem, uitgebreid conversatie-systeem, gehele controle over handlangers en de ontwikkeling van personages maken dit een must-have voor iedereen die ook het eerste deel leuk vond. Ondanks dat het grafisch niet heel erg indrukwekkend is, en dat er niet veel vrijheid te bekennen is, valt dat eigenlijk een beetje in het niet met de pluspunten. Het enige echte minpunt aan deze games is dan ook dat er weinig variatie is.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ontwikkeling van de personages is geweldig
  • Uitgebreid systeem om characters te crëeren
  • Indrukwekkend verhaal, mede door conversatie systeem
  • Gehele controle over handlangers
  • Behoorlijk diep vechtsysteem
  • Minpunten
  • Grafisch gezien niet indrukwekkend
  • Niet erg veel vrijheid
  • Weinig variatie in classes

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren