1. Super Mario Galaxy (Wii)

Super Mario Galaxy (Wii)

Het is 21 juli 1969. De eerste mens zet voet op de maan, Astronaut Neil Armstrong spreekt de mensheid toe met zijn befaamde uitspraak: "That's one small step for man, one giant leap for mankind." Nu, ruim 38 jaar later, spookten deze woorden door mijn hoofd toen ik Super Mario Galaxy op mijn deurmat zag liggen. Dit was de uitgelezen kans voor Nintendo, om haar wonderkind, de Wii, onsterfelijk te maken.

"That's one small step for Nintendo, one giant leap for the Nintendo Wii." [p]Het avontuur begint met Mario, Luigi , Princess Peach en al hun vrienden. Ze wonen samen in het Mushroom Kingdom, en hebben een gelukkige tijd samen. Je begint allereerst met de kennismaking van alle controls. In mijn achterhoofd vormde het scenario zich al. Toen ik eenmaal aan de controls gewend was gebeurde het dan ook daadwerkelijk. Princess Peach werd op brute wijze door Bowser ontvoerd, haar hele kasteel werd van de planeet gerukt en dit werd zoals gewoonlijk gevolgd door Bowser zijn kenmerkende lach: ‘’Gwhahahahaahah…’’. Vanaf dat moment begon de game voor mij pas echt, want wat hiervoor gebeurde is standaard bij elk Mario verhaal.[p][p]

Het concept van de complete Mario reeks is simpel. Princess Peach wordt ontvoerd door Bowser, Mario gaat op zoek naar haar en aan het einde van het hele avontuur verslaat Mario Bowser in een gevecht en Princess Peach is gered. Hier is ook niets verkeerds mee, maar zonder vernieuwing verveelt het snel. Dit was dus de voornaamste taak van Nintendo en deze hebben ze dan ook zeker vervult. Het begint al met de omgeving. Bij elke Mario game ging het tot dusver nog om verschillende soorten platte landschappen, dus vernieuwing was hier wel op zijn plaats. Bij deze game hebben ze helemaal het roer omgegooid. De overstap van landschap naar melkweg, heeft dit spel tot een heel ander niveau gebracht. Er wordt ook een nieuwe Character geïntroduceerd, namelijk Rosalina. Zij is het moeder figuur voor alle Luma’s. Samen wonen ze op de observatory, en vanuit deze plek kan je alle Galaxies verkennen.[p]De melkwegen van Super Mario Galaxy zijn prachtig uitgewerkt. Je voelt je al speciaal als je er in rondloopt, zonder dat je nog iets hebt gedaan. Toen ik deze melkwegen voor het eerst mocht aanschouwen, dacht ik dat ik op een andere console was aan het spelen. Maar toen ik naast mijn TV keek, bleek het toch de Wii te zijn die deze graphics leverde. Nintendo had toch zijn huiswerk gedaan, en alle critici die deze console benadeelden, konden hun woorden terugnemen. Het stromende water, bruine blaadjes, schroeiende lava en ijzige sneeuw. Alles was tot in de puntjes verzorgt, een lust voor het oog.[p][screen id=83354]Zodra je op een vijand afstormt, worden de Wiimote en Nunchuk een ademend verlengstuk van je innerlijke Mario. Met een simpele beweging van de Nunchuck voert Mario zijn speciale aanval uit. Door middel van een draai wordt de vijand van de aardbodem weggevaagd, en ga je op zoek naar je volgende slachtoffer. Alsof dit nog niet genoeg is, kan je als een echte scherpschutter zogenaamde ‘’Starbits’’ oppakken en afschieten door middel van de WiiMote. Dit allemaal onder de begeleiding van orkestrale muziek maakt het spelen van Super Mario Galaxy een echte beleving![p]Maar dan komt het, de Multiplayer mode. De bedoeling van een Multiplayer is dat alle twee de spelers in het spel worden betrokken, de een net zo veel als de ander. Bij dit spel hebben ze het anders gedaan, de tweede speler helpt als het ware de eerste speler. Nou … helpen is ook een groot woord, laat ik het zo zeggen. Vergeleken met eerste speler voelt de tweede speler zich een afgedankte stalknecht. Het enige wat deze speler kan doen is Starbits verzamelen, deze vervolgens weer afschieten en vijanden stilzetten. Het wordt er niet leuker op als je je neefje iedere keer hoort roepen: ‘’Wanneer mag ik nou eens Mario zijn…?’’. Het is jammer dat Nintendo hier niet meer van heeft gemaakt, maar toch blijft deze game voor iedere Wii bezitter een Must-Have![p]">"That's one small step for Nintendo, one giant leap for the Nintendo Wii." [p]Het avontuur begint met Mario, Luigi , Princess Peach en al hun vrienden. Ze wonen samen in het Mushroom Kingdom, en hebben een gelukkige tijd samen. Je begint allereerst met de kennismaking van alle controls. In mijn achterhoofd vormde het scenario zich al. Toen ik eenmaal aan de controls gewend was gebeurde het dan ook daadwerkelijk. Princess Peach werd op brute wijze door Bowser ontvoerd, haar hele kasteel werd van de planeet gerukt en dit werd zoals gewoonlijk gevolgd door Bowser zijn kenmerkende lach: ‘’Gwhahahahaahah…’’. Vanaf dat moment begon de game voor mij pas echt, want wat hiervoor gebeurde is standaard bij elk Mario verhaal.[p][p]

[p]Het concept van de complete Mario reeks is simpel. Princess Peach wordt ontvoerd door Bowser, Mario gaat op zoek naar haar en aan het einde van het hele avontuur verslaat Mario Bowser in een gevecht en Princess Peach is gered. Hier is ook niets verkeerds mee, maar zonder vernieuwing verveelt het snel. Dit was dus de voornaamste taak van Nintendo en deze hebben ze dan ook zeker vervult. Het begint al met de omgeving. Bij elke Mario game ging het tot dusver nog om verschillende soorten platte landschappen, dus vernieuwing was hier wel op zijn plaats. Bij deze game hebben ze helemaal het roer omgegooid. De overstap van landschap naar melkweg, heeft dit spel tot een heel ander niveau gebracht. Er wordt ook een nieuwe Character geïntroduceerd, namelijk Rosalina. Zij is het moeder figuur voor alle Luma’s. Samen wonen ze op de observatory, en vanuit deze plek kan je alle Galaxies verkennen.[p]De melkwegen van Super Mario Galaxy zijn prachtig uitgewerkt. Je voelt je al speciaal als je er in rondloopt, zonder dat je nog iets hebt gedaan. Toen ik deze melkwegen voor het eerst mocht aanschouwen, dacht ik dat ik op een andere console was aan het spelen. Maar toen ik naast mijn TV keek, bleek het toch de Wii te zijn die deze graphics leverde. Nintendo had toch zijn huiswerk gedaan, en alle critici die deze console benadeelden, konden hun woorden terugnemen. Het stromende water, bruine blaadjes, schroeiende lava en ijzige sneeuw. Alles was tot in de puntjes verzorgt, een lust voor het oog.[p][screen id=83354]Zodra je op een vijand afstormt, worden de Wiimote en Nunchuk een ademend verlengstuk van je innerlijke Mario. Met een simpele beweging van de Nunchuck voert Mario zijn speciale aanval uit. Door middel van een draai wordt de vijand van de aardbodem weggevaagd, en ga je op zoek naar je volgende slachtoffer. Alsof dit nog niet genoeg is, kan je als een echte scherpschutter zogenaamde ‘’Starbits’’ oppakken en afschieten door middel van de WiiMote. Dit allemaal onder de begeleiding van orkestrale muziek maakt het spelen van Super Mario Galaxy een echte beleving![p]Maar dan komt het, de Multiplayer mode. De bedoeling van een Multiplayer is dat alle twee de spelers in het spel worden betrokken, de een net zo veel als de ander. Bij dit spel hebben ze het anders gedaan, de tweede speler helpt als het ware de eerste speler. Nou … helpen is ook een groot woord, laat ik het zo zeggen. Vergeleken met eerste speler voelt de tweede speler zich een afgedankte stalknecht. Het enige wat deze speler kan doen is Starbits verzamelen, deze vervolgens weer afschieten en vijanden stilzetten. Het wordt er niet leuker op als je je neefje iedere keer hoort roepen: ‘’Wanneer mag ik nou eens Mario zijn…?’’. Het is jammer dat Nintendo hier niet meer van heeft gemaakt, maar toch blijft deze game voor iedere Wii bezitter een Must-Have![p]">

Conclusie en beoordeling

None

Super Mario Galaxy is het voorbeeld van wat Nintendo met de Wii allemaal kan. De graphics, muziek, gameplay en besturing. Alles is tot in de puntjes verzorgd, en toch voelt er iets niet helemaal goed aan. De Multiplayer… hier hadden ze wel wat meer tijd in mogen steken. Een multiplayer moet de tweede speler het gevoel geven dat ie meevecht in de strijd. En niet het gevoel van een afgedankte stalknecht. Toch blijft dit een game die iedere Wii bezitter in zijn collectie moet hebben!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Besturing
  • Muziek
  • Galaxies
  • Minpunten
  • Multiplayer valt tegen...

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Maar wel een gewone online multiplayer?

  • Jammer dat de Wii online vaak moet onderdoen voor andere platformen.

    Ligt het nou aan de Wii zelf, of zijn de ontwikkelaars gewoon lui?

  • Naja, ik geef ze daarin wel gelijk. COD 5 ziet er nu al veel mooier uit op de wii dan andere spellen op de wii, dan kan ik me voorstellen dat de wii dat online niet meer voor mekaar krijgt, of ze moeten de grafics ontzettend downgraden in de mp, en daar zit niemand op te wachten denk ik.

  • Logisch zolang het Nintendo netwerk zo kut is dat je geen fatsoenlijke connectie krijgt, dan zou ik het er ook niet in stoppen.

  • @bakko ik denk dathet aan de wii zelf ligt of eht is gewoon moeilijk voor de wii een co online ?

  • Jammer, maar het verrast mij tegenwoordig niet meer dat de Wii-versie van een spel onder doet voor de andere versies van het spel.

  • Ik koop toch zoiezo de PS3 versie.

  • ik ook

  • Geen verrassing. Als ik hem haal wordt het sowieso de versie voor Xbox 360 :P.

  • idd geen verrasing de wii is beperkt vind ik als ze werken aan een niewe wii moeten ze het wel goen doen imo

  • huh wtf, het werd wel laten zien op de persconfrentie (maar dat was gewoon in elkaar geflanst dat het lijkt op een co-op)

  • grafisch is de wii daar gewoon niet sterk genoeg voor

  • Jammer, maar helaas :] Bovendien, online co-op zonder headset is ook niet alles. Gelukkig is er tenminste offline co-op x]

  • dat is jammer.

  • Hoe lullig het ook is.. wii was nooit opgezet als een hardcore gaming machine.



    Tis meer een gadget voor in de familie kamer.

    Met \"gadget\" spellen.



    Zeker dit soort spellen lijkt me (alleen al graphisch) beter om op bijv. een xbox360 of whatever te spelen.




  • Damn… Had ik maar nooit een Wii gekocht.

  • Ik vind het zowiezo onzin dat Cod WaW naar de Wii komt…

  • Haha owned!

  • Tja gelijke behandeling is ruim begrip natuurlijk, voor de CoD 5-versie op de PS3, XBOX360 en de PC hebben ze natuurlijk de CoD IV engine gebruikt en die werkt niet op de Wii. Dus in de basis heeft de Wii versie sowieso weinig gemeen met de \"echte\" CoD 5. Het zou waarschijnlijk wel kunnen maarja dan is het maar net de vraag waar je liever de aandacht aan geeft, een zeer goede singeplayer zonder online co-op of een gemiddelde singeplayer met matige co-op :P

  • Ik dacht dat het bij de Wii toch om de gameplay ging in plaats van om de graphics. Vreemd, dat ze een online co-op dan schrappen om plaats te maken voor graphics.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren