1. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (NDS)

Vroeger hield ik altijd van speurtochten. Op straat pijlen volgen tot ik bij de schat kwam, een speurtocht in huis met anagrammen, raadsels en aanwijzingen of de o zo bekende fotospeurtocht, die ik steevast op mijn verjaardag deed. Maar toen ik elf jaar was, had ik genoeg van de speurtochten en ging mijn plezier ervan in de diepvries. Bij Zelda: the Phantom Hourglass moet er echter weer genoeg gepuzzeld worden. Kan ik daar nu net zo van genieten als ik vroeger deed met de huis, tuin en keukenspeurtochten?

the Legend of Zelda: the Phantom Hourglass is de eerste Zelda-game op de DS. Het verhaal gaat verder waar het verhaal bij the Wind Waker ophield: prinses Zelda (Tetra in dit spel) zit een beetje rond te dobberen op haar bootje met haar piraten en Link en plotseling verschijnt er een spookschip. Tetra gaat, nieuwsgierig als ze is, meteen polshoogte nemen en ze springt aan boord en gaat naar beneden. Als ze na een tijdje nog niet teruggekomen is ,wil Link achter haar aan gaan en wil ook de boot op springen. Maar plotseling vaart het spookschip weg en Link, midden in zijn sprong, valt in het water. Hij spoelt aan op Mercay island en gaat samen met de fairy Ciela de prinses terugzoeken. Inderdaad, er wordt weer eens iemand ontvoerd. Maar ondanks dit niet zo originele begin alle lof voor het verhaal. Het weet namelijk van het begin tot het eind te boeien. Er komen regelmatig plotwendingen voor, en zelfs als je denkt dat Tetra op het eind veilig is, heb je het mis. Je moet weer als vanouds kerken doorstruimen. Deze zitten vol met puzzels, monsters en schatten.

Nu zul je je misschien afvragen: waarom heet het spel zo? het spel heet zo, omdat je al vroeg in het verhaal de legendarische Phantom Hourglass vindt. Dat is een zandloper die je beschermt in de Temple of the Ocean King, die centraal in het spel staat. Hierin zal je tot zes keer toe moeten aldalen voor de zeekaarten, die je nieuwe stukken van de zee laten betreden. Dit gaat je niet in je koude kleren zitten, want naarmate je dieper komt, wordt het steeds moeilijker om je staande te houden tussen de Phantoms

(Dat zijn de monsters die daar voorkomen). Er zijn natuurlijk ook nog een heleboel andere tempels, vijf in totaal. Deze zijn een stuk makkelijker om te halen, maar daarom niet minder leuk. Het barst van de intuïtieve en grappige puzzeltjes, en je zal ook steeds nieuwe voorwerpen vinden om je te helpen. Uiteraard heeft ook elke tempel een eindbaas, maar die zijn wat minder. Ze zijn soms erg makkelijk om te verslaan, dit maakt het er niet leuker op. Bij de eerste tempel (vuur) moet je de eindbaas, die zich heeft opgesplitst, proberen vast te binden met je boomerang. Als dat lukt, geef je een paar klappen. Lukt dat niet, dan probeer je het nog een keer. Daartegenover staan wel weer een aantal erg leuke eindbazen, zoals de grote soldaat in de laatste tempel.

Het verhaal is dus niet erg veel veranderd, maar iets anders is dat wel: de besturing. Dit spel maakt namelijk gebruik van alle snufjes van de DS. Je loopt door middel van het touchscreen, en dat werkt feilloos. je beweegt je stokje, en link komt al aanlopen. Slaan met je zwaard gebeurt met een ronddraaiende of zwiepende beweging, en het kwam nooit voor dat de DS mij verkeerd begreep. Ook de andere functies worden niet overgeslagen; je zal soms een gil moeten geven om te laten horen dat je er bent, of stof van een kaart blazen. Dit draagt allemaal bij tot een heerlijke en verfrissende gameplay.

Een van de grootste nadelen van Zelda: the Wind Waker was het vaargedeelte. Bij the Phantom Hourglass worden er ook een groot aantal zeemijlen afgelegd, dus niet onbelangrijk om even te bespreken. Het varen is een stuk leuker geworden, geen hoogtepunt, maar ook niet echt saai. Op zee is een hoop te beleven, je kan er schatten opgraven, enge monsters afschieten en nog veel meer. Dit gaat natuurlijk niet zonder boot, en die krijg je dan ook tot je beschikking van kapitein Linebeck. In het begin van het spel moet je hem uit de Temple of the Ocean King bevrijden en vanaf dan vaart hij met je mee. Linebeck zorgt eigenlijk voor de humor in het verhaal; Hij is namelijk erg hebberig en eigenwijs. Dit in tegenstelling tot je andere hulpje, de fairy Ciela. Zij discussiëren dan ook regelmatig over wat er belangrijker is: vriendschap of schatten? Dit deed vaak bij mij een glimlach verschijnen, en dat vind ik ook erg belangrijk.

Audiovisueel zit de game ook erg goed in elkaar; de graphics zijn erg mooi en kunnen vergeleken worden met Mario Kart DS, een andere grafische topper op de DS. Zelda: the Phantom Hourglass ziet er fantasierijk en kleurrijk uit en Link is weer een klein ventje. Ook qua geluid is de game in orde, in de tempels hoor je een avontuurlijk muziekje en in de dorpjes een ontspannend muziekje.

Ik was er net al even over begonnen, maar ik kom er nu op terug: de moeilijkheidsgraad van deze game. Ik had er al veel van gehoord, dat de game te makkelijk en te kort zou zijn. Voor de hardcore Zelda-gamer is dit spel inderdaad te makkelijk en te kort, zij kunnen het in vijftien uur uitgespeeld hebben. Maar voor mensen als ik, wiens eerste Zelda spel het is, doen er gemakkelijk 25 uur over. Maar voor allebei de groepen geldt wel hetzelfde: de hersens moeten weer flink kraken. Er is ook nog een multiplayer mode aanwezig, die je met blokken laat sjouwen. Dit is grappig voor als je niets te doen hebt, maar haalt het niet bij de goede multiplayerspellen van de DS.

Het mag duidelijk zijn: ik heb dit spel met heel erg veel plezier gespeeld. Het spel ademt een heerlijk luchtig sfeertje uit, en ik heb me met plezier door de vindingrijke puzzels heen gewerkt, en toen ik het uitgespeeld had hield ik een voldaan gevoel over. Voor iedereen die graag zijn hersens laat kraken, puzzels oplost of gewoon van gamen houdt is dit spel een echte aanrader!

Conclusie en beoordeling

None

Eigenlijk zou ik dit spel een negen moeten geven, want de minpunten zijn toch wel van een redelijke invloed voor de hardcore gamer. Als je een hardcore Zelda-gamer bent mag je dan ook een puntje van het totaal aftrekken. Maar dan ook nog geen reden om deze game te laten liggen, want Zelda: the Phantom Hourglass bezorgt je een onvergetelijk avontuur.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ideaal voor de casual gamer...
  • Helder en spannend verhaal
  • Audiovisueel hoogstaand
  • Besturing werkt feilloos
  • Leuke humor
  • Erg leuke puzzels en tempels
  • gameplay
  • Minpunten
  • Maar voor de ervaren Zelda gamer wat te makkelijk en te kort
  • Sommige eindbazen erg vervelend om te doen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik ook… lijkt me leuk spel

  • orgineel is het wel maar niks voor mij.

  • Terecht, het is ook echt een gaaf idee!

  • Ik verwacht er ook veel van. Maar of het een echt harware-seller gaat worden weet ik niet. De PS3 bezitters zullen alles wel van deze game weten, maar mensen die de console niet hebben, hebben vaker geen benul over PS3 exclusives.

    Ik wel natuurlijk ook al heb ik een 360. (A)

  • Logisch…

  • echt vet hoor, alleen zou het leuk zijn als wat meer mensen een headset hadden op de ps3, kon je teminste overleggen, en je zou nederlandse servers moeten kunnnen joinen. zoals op socom 2, maar ja met dat probleem kampt ook de x360

  • Waarom geen kleine demo dan? -_-'

    Heb je toch ook al mond op mond reclame nadien voor de PS3 geïnteresseerden?

  • \"LittleBigPlanet verschijnt in oktober voor de PlayStation 3 en komt zowel in de PlayStation Store als op Blu-Ray.\"



    De PSS versie is gecancelled..

  • Ik niet echt, het is wel lachen opzich maar heb er niks mee.

  • Ziet er me zalig uit, maar ik ben bang dat het naast de echochromes en patapons in een niche gaat terecht komen waar de verkopen gaan tegenvallen.

    Het zou zonde zijn alleszins …



    Ik hoop trouwens ook dat m'n leverancier het fout heeft want de officiële verkoopprijs ligt momenteel op 74,90 € volgens hun :-/


  • Ik ben benieuwd hoe de gameplay gaat uitpakken. Zo heb je in de games van Mario of Banjo bijvoorbeeld ook eindbazen met specifiek gedrag. Weet iemand of dit met LBP ook mogelijk is? Als dit niet zo is gaat het wellicht op den duur vervelen.

  • Nice game :)

  • ik denk wel dat het waar gaat worden wat ze verwachten. ik verwacht er namelijk ook heel veel. en in de tijd dat de game uit komt komen er heel veel mooie titels uit. maar LBP staat tog hoog bovenaan bij mij :)

  • Vraag me af hoeduur hij wordt, op de meeste sites staat hij rond de 70 euro en eerlijk gezegd heb ik geen zin om het uit te geven aan dit aangezien ik fallout, socom en resistance wil halen.

  • Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zoveel van.



    Allemaal leuk en aardig hoor maar we weten allemaal dat het ene platformspel het andere niet is. En dan is het spel nog gemaakt door professionele designers.



    Ik wil gewoon een spel dat is gemaakt door professionals die er verstand van hebben hoe je een leuk spel maakt. Geen game die er leuk uitziet maar waar je zelf nog levels moet maken of de crappy levels van een ander moet spelen.



  • Wat een onzin hierboven zeg. Alsof je alleen maar zelfgemaakte levels kunt spelen? :lol

  • Yeah!

  • ik heb er ook niets mee en ik denk dat de titel te niche is voor een grote doelgroep. Qua verkopen van PS3's zal deze game na release maar 2 a 3 weken wat hogere verkopen geven maar niet veel

  • Mmmm…krijg er toch wel zin in. Lollig is dat die gasten van Media Molecule nog steeds werken in een pand boven een wasserette ( of was het bakker? ) wat op de lijst staat voor de sloop.

    Klein maar fijn dus. ( veel mensen van ex-Lionhead ).



    Staat een leuke preview in de laatste EDGE. Schijnen standaard al 50 platformlevels in te zitten die soms Mario World doen verbleken, schijnt het.


  • ja ik weet voor welk game ik ga Big PLANT

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren