1. Contra 4 (NDS)

Contra 4 (NDS)

Japanners zouden van die mensen zijn die van geen ophouden weten. Je weet wel, dat hele 'Never give up, never surrender', "geest van de Samurai" en de eer boven alles, tot aan het bittere eind, dat soort dingen. Kortom, dat hun games bedoeld zijn voor échte Mannen, het type met ballen tot aan de grond! Het type game wat ervaren hardcore gamers tot huilen brengt en kampioenen op de knieën dwingt. Zo'n ouderwets BitchAssHardasFuck Arcade game waarin iedere seconde in het spel een strijd om je centen is en je uiteindelijk toch altijd het onderspit delft. Het type game wiens naam niet gesproken dient te worden.

CONTRA.

(in de verte klinkt een klein gilletje. Vermoedelijk een hardcore gamer wiens oren zojuist uit zijn schedel zijn geklapt. Oh well. En ja, dat doet auw).

Geboren en getogen aan het eind van de jaren tachtig, is Contra (1987) niet alleen een Arcade game, maar ook een samenscholing van alles wat typisch '80 op het gebied van actiefilms en de donkere dagen die voor de toekomst haast vast leken te staan. Aliens met een zucht naar vernieling en een rare smaak voor mens, losgeslagen zelfbewuste robots, levensgevaarlijke mutaties van 's mens beste vriend en een halve kernoorlog versus verzengende alien hittestralen om het zaakje tot een explosieve apocalyptische mix van Bijbelse proporties te maken. Nou, dan zijn we er zeker en vast geweest...toch?

FOUT.

In de duisternis vindt de mens zijn laatste sprankje hoop, inclusief foute "Kawaiii!" zweetbandjes en een haast enge gelijkenis met God's laatste gift aan de mens voordat ook Hij dekking zocht: Arnold Swarzenegger, twee dappere strijders met maar eén doel voor ogen:

"IT'S TIME FOR REVENGE. LET'S ATTACK AGGRESSIVELY"

Gesterkt door jouw kersverse injectie kostbaar edelmetaal in de automaat krijgen deze strijders weer zin in het leven en begint de strijd om al dat niet-menselijk gespuis met foute SFX naar een wereld te knallen en om jouw voorraad centen. Geen cheatcodes, geen genade, alleen skill en niewe munt in de gleuf. Na een middagje spelen is jouw strijder 360 keer dood gegaan, heb je er 120 continues op zitten, is je geld op en is je vriend die je medestrijder bestuurde allang huilend afgedropen en is het tijd voor de vuist der Furie dat je het weer net niet gehaald hebt. Maar je zult terugkomen. De mensheid heeft jouw nodig (en vergeet je geld niet, lal) en de geest van de Samurai die helder in jouw ziel en ogen brandt.

Nooooouuuu, niet helemaal. Hoezo 'niet helemaal'? Dit! Is! SPARTAAAA! Nou, ja, hoe zal ik het zeggen…er is hier wellicht sprake van een klein cultureel misverstandje. Dat is…Japanners zijn helemaal niet zulke bikkels. Deze zogenaamde Samurai strijders krijgen gewoon toegang tot cheatcodes, omdat ze er anders niet aan willen geloven. Dit is de plek waar je even een moment van melodrama voor jezelf wilt nemen (plenzende regen, geen paraplu en het woord "waarom" op je lippen in een vragende toon, zoiets). Je wilt het nog niet geloven, hoe kan deze laffe daad onder de nakomelingen van de Samurai bestaan? Het antwoord is beloning. Het strijden voor het overleven van de mensheid is niet meer genoeg voor hen. Stiekem willen ze eigenlijk alleen maar dingen verzamelen. Monsters om in je zak te doen, en upgrades waarom je verder kunt komen bijvoorbeeld. Of een andere plaatje aan het eind, waardoor de Metroid games op de GBA wel een hard mode hebben in Japan, maar hier niet.

En de Europeanen dan? Nou ja, in een vrees voor de beschuldiging van geweld tegen mensen werden hier de dappere strijders vervangen door metalen gedrochten en de naam van het spel omgedoopt naar Probotector op de NES. Ook het derde deel, wat praktisch dezelfde rol vervult voor de serie als Super Metroid voor de Metroid serie, is heel creatief Super Probotector genoemd, maar dat was eigenlijk Contra 3: the alien wars. Dezelfde rol? Jazeker, net als Super Metroid werd de sprong in grafische kracht benut om alle locaties, vijanden en context in een sterker, beter en heftiger jasje te pompen en kreeg je nog eens de grootste eindbazen uit de vorige delen en een aantal verrassingen voor je kiezen. Die muur die de eerste eindbaas in Contra 1 was? Hier een sukkelig tussenbaasje, ha! Kan niet cooler? Pak een fucking tank terwijl je maat het gespuis vanop de tank onder vuur neemt. YEAAAAAH, BITCH.

Maar wat hebben we hier dan? Een game gemaakt door Japanners, gebaseerd op de mentaliteit van de jaren '80 films uit de VS en die vervolgens vooral weer aanspraak vindt in de competitie gerichte cultuur van de VS om vervolgens door vrijwel kip opgepikt te worden in Japan en Europa kan fluiten naar een release. Het is de wereld op zijn kop. Of toch niet, want wij Europeanen worden altijd genaaid, dus we zijn het gewend.

Ik hoor op dit moment de IG redactie al denken: "is dit een recensie?". Nee, natuurlijk niet. Het is een viering. Contra bestaat 20 jaar en je zult het weten ook. In kleine letters staat bovenaan het doosje "20th anniversary" met daaronder Contra 4 en twee mannen met explosies achter hen (alles is beter met explosies). Op de achterkant zien we dat je met 1 of 2 man kunt spelen en bonus content kunt unlocken, maar dat is niet wat Contra 4 is.

Contra 4 is niet een nieuw deeltje met een museum erbij, Contra 4 IS een museum. Elke belangrijke level, elke grote boss en elke obscure referentie naar vorige delen is in Contra 4 verwerkt en samengebundeld in een interactieve trip naar de HEL die de toekomst volgens de jaren '80 wel moest worden. Trouw aan zijn Arcade origine is dat ook meteen de moeilijkheidsgraad van deze twee schermige trip door het geheugen: Hels. Gelukkig is WayForward zo aardig geweest om nog een easymode erin te doen waarbij je direct geüpgrade wapens oppakt en een redelijke kans maakt om het eind te halen, op de laatste twee levels na die pas op normal bereikbaar zijn. En na een paar minder geslaagde 3d varianten is dit dan ook het einde van de rit. Een laatste heldentrip door het grootste knalfestijn op Gods ooit groene aarde waar we met machinegeweren, vlammenwerpers en laserkanonnen een grote dikke explosieve punt achter de arcadetijd, de jaren '80 en wellicht ook Contra zelf zetten.

Conclusie en beoordeling

Een ervaren criticus zal zeggen dat Contra 4 weliswaar een goede arcadegame is, maar simpelweg het niet haalt bij de geweldigheid die deel 3 is. Die critici hebben echter de bedoelingen van Konami en WayForward niet helemaal doorgehad. Contra 4 is de vleesgeworden symbolisering van het einde van een tijdperk. Contra 4 is als museum in een voortdurende referentie naar zichzelf, de serie en een verandering naar een wereld zonder vrees voor de wraak van God, maar tegelijkertijd in een voortdurend conflict met onszelf en de rampspoed waarover we nu zelf meester denken te zijn. Insert coin, continue en hoop op een goede dag het eind een keer te zien. Maar ik vermoed zo dat de gemiddelde gamer tegen die tijd al een oud mens zal zijn. En zo komt er dus toch een vrolijk eind aan de vrees voor de Apocalyps (Openbaring). Wellicht is dat de enige boodschap die echt telt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • bikkels only
  • oneindige ammo
  • coöperatief gespuis afknallen
  • Minpunten
  • bikkels only
  • vijanden selectie ietwat beperkt.
  • altijd blijven lachen, want anders...

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet

  • Cool

  • nice

  • aight!

  • ^^igs hoeren hiero;)



    Ik hoop dat bring down the sky nu snel gratis wordt, want ik ben wel weer toe aan een nieuwe missie, maar ik vind het een beetje onzin om nog een keer voor dit spel te betalen als je al 60 euro hebt neergeteld voor het spel. Dat hele dlc gedoe is leuk, maar je moet het geld er maar voor over hebben;)

  • ja het is allemaal erg duur.

    bij burnout paradise is het allemaal gratis!

    neem daar een voorbeeld aan:P

  • Op de PC was die gratisch :)



    Dus ik kon alvast genieten na het uitspelen :P

  • @ laurens13579



    Haha ja inderdaad. Nu kan ik me ook niet voorstellen dat iedere uitgever het zich kan permiteren gratis DLC weg te geven, maar als het bij Burnout kan… :P

  • Ik heb begrepen dat het spel zelf al erg groot is. Met extra dlc wordt het er natuurlijk (hoop ik dan) enkel beter op :]

  • Tof!

  • Erg tof dat ze van plan zijn om Mass Effect nog steeds te blijven ondersteunen! Als deze game iets goedkoper is dan moet ik hem ook zeker nog een keer uitproberen.

  • Als ze Paradse achterna gaan vind ik het goed. Ik ga nu nog steeds geen geld uitgeven aan wat extra's.

  • Beter! heb deze game zaterdag gekocht! zeker vet.

  • Jippie :)

  • Kom maar op met die content.



    Maar wanneer krijgen we nu eens wat te zien van deel 2? Ik heb deze game lang geleden uitgespeeld en snak naar meer.



    Dit is echt nog steeds 1 van mijn favorieten allertijden.


  • Ik moet hem nog steeds een keer spelen, hopelijk is tegen die tijd de DLC gratis geworden :P.

  • Als het maar beter word dan \"Burn down the Sky\", dat waas echt de grootste ripp-off mogelijk; een extra standaardplaneetje voor 800 MP?!?

  • Ik heb de game (nog) niet. Maar meer is beter!

  • YES!

  • eindelijk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren