1. The World Ends With You (NDS)

The World Ends With You (NDS)

Over het algemeen vinden veel mensen RPG's van Square-Enix goed. Zelf ben ik ben een van de mensen die dat ook vind, daarom wilde ik The World Ends With You spelen. Het leukste aan deze game is dat het geen standaard RPG is om verschillende redenen. Maar is het dan nog wel een leuke RPG.. ?

Neku wordt wakker in Shibuya, hij vlucht voor monsters die overal vandaan komen. In zijn poging tot vluchten komt hij Shiki tegen. Shiki en Neku sluiten ze een pact. Vanaf dat moment blijven ze samen. Alleen overleef je het niet, it takes two to play a game. Je valt de monsters aan in 2 verschillende dimensies tegelijk. Neku en Shiki zitten vast in een spel, waarin je gewist wordt als je de missies niet kan voltooien. Het spel duurt 7 dagen en elke dag is er een andere missie. Je komt in het spel als je sterft, wanneer je het spel af kan maken zonder gewist te worden, ga je weer terug naar de normale wereld. Om erin te komen moet je hetgene opgeven waar je de meeste waarde aan hecht. Er zitten meerdere spelers in het spel, maar je leert de andere spelers niet echt kennen.

Het spel speelt zich af in Shibuya, een wijk in Tokio. Veel mensen lopen door de straten, wat leuk is, omdat in de meeste games vaak alleen mensen voorkomen in dorpjes en steden. Ik vind dat dat goed is gedaan, het zou namelijk niet realistisch zijn als er niemand door Tokio zou lopen. Wat wel een nadeel is, is dat er met niemand gepraat kan worden. Natuurlijk kan je praten met de mensen die invloed op het spel hebben, maar daar blijft het ook bij. Dat komt doordat mensen in de 'normale Shibuya' Neku niet kunnen zien. De personages die het spel spelen zitten in Shibuya in een andere dimensie. Wel kan je de gedachtes van mensen lezen, maar dat gaat ook vervelen omdat je opgegeven moment alle gedachtes wel al een keer eerder hebt gelezen. Verder heeft het over het algemeen ook geen belang bij het spel.

Het gevechtsysteem is heel anders dan in de andere RPG's die al op de markt liggen. Er wordt gebruik gemaakt van allebei de schermen tegelijkertijd. In het begin is dat erg lastig, omdat je op allebei de schermen wilt zien wat er gebeurd. Wanneer je het gevechtsysteem aan gewend bent geraakt, kijk je alleen nog op het onderste scherm en buttonbash je, zodat het op het bovenste scherm wel een beetje goed gaat. Het onderste scherm gebruikt het touchscreen om te vechten. Voor het vechten op het onderste scherm wordt er gebruik gemaakt van 'pins'. Elke pin heeft een andere kracht. De een tovert vlammen tevoorschijn, de ander DBZ-Achtige stralen uit je hand en weer een ander laat je voorwerpen rondgooien. Dat is een onderdeel wat het spel leuk maakt, je wilt zoveel mogelijk pins verzamelen om te zien wat ze allemaal doen.

De muziek vind ik persoonlijk leuk, alleen vind ik het zonde dat sommige dingen een erg slechte voice-over hebben. Sommige liedjes zijn van die echt Japanse liedjes, die techno-achtige sound waar je als eerst aan denkt als je aan moderne japanse muziek denkt zit in het spel verwerkt.

Verder is de backgroundmusic de ene keer wat simpeler dan de andere, maar over het algemeen is het wel gewoon oke.

Er is een multiplayer optie, dan kan je met zijn tweeen TinPin Slammer doen, een mini-game die je unlocked wanneer je verder in het spel komt.

De een zal TinPin Slammer leuker vinden dan de ander, ik vind er niks aan, dus ik vind het best jammer dat dat de multiplayer optie van het spel is. Met TinPin Slammer liggen er 2 pins op een bord, door op je touchscreen jouw pin te verschuiven moet je zorgen dat je de pin van de ander van het bord af slaat.

Conclusie en beoordeling

None

Over het algemeen is het een leuke game die je tot het einde wilt spelen. Veel plotwendingen verwacht je niet, waardoor het spannen blijft tot het einde.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Een vernieuwende RPG van Square Enix
  • Leuke personages
  • Onverwachte plotwendingen
  • Minpunten
  • Lange gesprekken die niet weggedrukt kunnen worden
  • Gevechten zijn te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Toch een kutspel…

  • @ Kirillinho, nee niet echt.

  • @ Kirillinho, nee niet echt.

  • 30000 x €14,- = €420000

    dan de ontwikkelingskosten eraf (ik kan me niet voorstellen dat dat meer dan € 50000 heeft gekost) = € 370000. Ze hebben het met z'n tweeën gemaakt , dus ze hebben al €185000,- per persoon verdiend!



    Ik ga ook een XBLA game maken!!! =P


  • @Kirilinho



    Ga je mond spoelen. Braid is kunst.



    Erg mooi als het naar de PS3 zou komen, ik baalde dat ik het spel niet kon spelen.



  • Braid owned gewoon, dan kan iedereen zien hoe goed dit spel is.

  • 30000 keer verkocht. Doen ze goed :). Aardig wat centen verdient! Maar het zal vast ook wel wat gekost hebben. Hou ook in je achterhoofd dat die man er al tijden mee bezig is. In 2006 had hij al een award voor Braid gewonnen trouwens. Zie hier http://en.wikipedia.org/wiki/Braid_(video_game)

  • Het zou wel mooi zijn. Dan kunnen de PS3-eigenaren, waaronder ik, ook genieten van dit geweldig spelletje :)

  • @kirillinho

    onderbouwing? Argumenten?



    30000 is al netjes veel! Hopen dat ze ook zo'n succes hebben op de PSN, als die daar komt.


  • mooimooi :) 30000 is overigens al aardig wat. :)

  • @ Kirillinho: hang die grapjas eens gauw aan de kapstok.





    WiiWare zal Braid nooit aandoen, zo liet Blow duidelijk weten.

    Why not? Te groot ofzo?



  • Het zou natuurlijk erg goed nieuws zijn als Braid in de toekomst nog naar de PS3 komt. En aangezien Braid het tot nu toe al zo goed doet kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze de game niet meer naar de PlayStation Store laten komen.

  • Later dit jaar komt de game ook uit op de PC

    ….

    Dit is een grap toch?, heel leuk een arcade en al; maar een pc versie?




  • Ik heb gister de trail gespeeld en die vond ik al te raar om uit te leggen in een positieve manier. Dus dat zou zeker mooi nieuws zijn voor de PS3'ers.

  • Braid is een mix van humor en gamen -lol dus-

  • Laat maar komen die game.

  • Zowiezo een titel die ik later nog zou durven aanschaffen is het niet op xbl dan op psn. Maar die remake van biocommando krijgt bij mij voorrang :)

  • Hoe meer zielen, hoe meer vreugd zullen we maar zeggen :P

  • Dus als ie ook naar de PlayStation Store komt dan kun je hem normaal dan ook op de PSP zetten ?

  • Lijkt me wel wat!



    @Hoshido:

    Dat hangt van de ontwikkelaars af..


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren