1. Mario Kart Wii (Wii)

Mario Kart Wii (Wii)

Er bestaat een spreekwoord waar ik erg veel waarde aan hecht. Heb je geen geluk in het spel, dan ben je zeer gelukkig in de liefde. Hoewel het tot nu toe nog nooit zo gewerkt heeft, met een spel gebaseerd op geluk zal ik nooit winnen en iets vasts met een meisje zie ik ook niet zo zitten, heb ik nog steeds hoop dat hij op een dag uitkomt. Is het niet in de liefde, dan wel in het geluk, want dat is een factor die je erg nodig schijnt te hebben in Mario Kart Wii.

Ik kan je nu alvast verklappen dat geluk het grootste minpunt in de game zal zijn, want voor de rest heeft Mario Kart Wii dezelfde basis als het origineel dat zestien jaar geleden uitkwam. Het is nog steeds de bedoeling om met een personage uit de welbekende Mario-wereld als eerste over de finish zien te komen. Hierbij speelt onder andere het gewicht van het personage en het voertuig een belangrijke rol in de manier waarop de auto rijdt. Zware voertuigen trekken langzamer op, maar hebben weer een hogere topsnelheid dan de snel accelererende lichtgewichten. En natuurlijk moet ik ook de items niet vergeten, want die vormen in de serie een steeds belangrijker onderdeel.

De Mario Kart-kenners hebben in voorgaande alinea al kunnen ontdekken dat ik voertuigen noemde en geen karts. Dit is niet voor niets, want Nintendo heeft in deze versie motoren toegevoegd. Deze trekken sneller op en zijn wendbaarder dan de karts, maar moeten daarvoor wel snelheid inleveren. In plaats daarvan kun je wheelies maken om snelheid te verkrijgen op de rechte stukken, want sturen wordt dan zo goed als onmogelijk. Ook kunnen de motoren slechts één boost krijgen als je door de bochten drift, terwijl karts bij een lange drift door de bocht er maximaal twee kunnen verzamelen. Deze verandering in voertuigen merk je ook bij de Grand Prix Mode: de 50cc is gereserveerd voor de karts, de 100cc voor de motoren en de 150cc voor een combinatie van deze twee.

Dit is echter niet de enige verandering die Nintendo doorgevoerd heeft, ook de traditionele veranderingen als nieuwe banen en items hebben hun intrede gedaan in Mario Kart Wii. Erg veel veranderd aan de items is er niet; twee oude bekenden uit Mario Kart DS en drie nieuwe exemplaren doen hun intrede. Bij de banen zijn er in totaal 32 te berijden, zestien nieuwe en zestien retro. De zestien retrobanen zijn rechtstreeks uit hun originele versie geplukt en zien er volgens de maatstaven van tegenwoordig dus niet op hun best uit, maar dit is nog te begrijpen uit nostalgisch oogpunt. De nieuwe banen zijn echter amper te onderscheiden van de banen uit Mario Kart: Double Dash, en inmiddels weten we dat de Wii heel wat meer aankan, dus hier had Nintendo nog wel even wat moeite in mogen steken.

Daar komt bij dat de ontwikkelaars bij sommige banen echt hun inspiratie kwijt leken te zijn en het gevolg is dat die banen er saai en kaal uitzien. Gelukkig zitten er ook echte toppertjes bij, banen die tot de beste kunnen worden gerekend sinds het ontstaan van Mario Kart. Een andere toevoeging is namelijk dat je kunt stunten als je via een schans de lucht ingaat. Wanneer je dit succesvol doet krijg je een extra boost. De echt goede banen zijn zo in elkaar gezet dat je van boostpunt naar boostpunt racet, steeds zoekend voor snelheid, perfecte bochten makend en wanneer dit in een race een tijdje lukt krijg je een onbeschrijfelijk gevoel dat door je lichaam giert. Dit is hoe Mario Kart gespeeld zou moeten worden, zoekend naar de perfecte aanéénschakeling van boosten en driften om de ultieme tijd neer te zetten, wat je een geweldig gevoel op zou leveren.

Zou moeten en op zou leveren inderdaad, want hier komt het grootste minpunt van de game om de hoek kijken. In de Grand Prix Mode, waar je de meeste unlockables zult vinden, heerst namelijk een dodelijke ziekte: een verkeerde balans tussen de items. Het is logisch dat wanneer je eerste ligt, je minder goede items krijgt dan wanneer je laatste ligt. Zo kunnen de laatsten hun achterstand een beetje verkorten en wordt het potje wat spannender. Maar wanneer je, als je op kop ligt, bekogeld wordt door drie blauwe schilden en vervolgens nog een aantal roden tegen je aangesmeten krijgt is het echt te gek. Meestal lig je dan gelijk op de laatste plaats omdat de computer gestuurde personages grotendeels op een kluitje rijden en dan kun je weer beginnen met iedereen in te halen. Kijk niet raar op als dit een paar keer gebeurt in een race. Vooral wanneer dit net voor de finish gebeurt is de frustratie groot, evenals de kans dat je controller of WiiWheel geleerd heeft te vliegen.

Het WiiWheel wordt namelijk gepresenteerd door Nintendo als de grootste vernieuwing op het gebied van gameplay. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door dit stukje plastic in de vorm van een stuur, maar de precisie van de Gamecube- of Classic controller evenaren doet hij niet. Bij de karts kun je na een flinke tijd oefenen wel heel dicht in de buurt komen, maar bij de motoren is dat een bijna niet uitvoerbare taak. Wellicht is het mogelijk, maar dan zul je er héél veel tijd in moeten stoppen, en dat terwijl het makkelijker is om met een controller te spelen. Daarentegen wordt je wel meer de game ingezogen, dus het is maar net wat je het liefste wilt.

Door de slechte balans van de items en het feit dat het WiiWheel niet helemaal is zoals Nintendo het presenteert krijgt deze recensie misschien een negatieve bijsmaak, en dat is onterecht. Deze game is niet gemaakt om in je eentje de Grand Prix te doen, die zul je waarschijnlijk éénmaal voltooien voor de unlockables, maar om te spelen met je vrienden. Hierbij zal het plezier vele malen vervuldigd worden. Het standaard racen of de welbekende Battle Mode zal ongetwijfeld weer voor veel gelach en gescheld in de huiskamers gaan zorgen. Of mochten je vrienden geen tijd hebben, dan kun je altijd nog online gaan, waar de balans in items vreemd genoeg wél goed is. Het is duidelijk dat Nintendo hier zijn focus op heeft gelegd, want er is nauwelijks lag en alles werkt perfect. Uiteraard zitten we wel nog steeds met de friendcodes, maar die zijn we inmiddels wel gewend.

Conclusie en beoordeling

None

Alleen is het niet de beste manier om Mario Kart Wii te spelen en blijkbaar heeft Nintendo dat ook gedacht. In je eentje de Grand Prix voltooien is namelijk geen pretje dankzij de compleet verstoorde balans van de items. Daar komt bij dat sommige banen echt heel ongeïnspireerd overkomen en dat het visueel achterhaald is. Gelukkig zijn een aantal banen qua kwaliteit échte toppers en wanneer je het geluk hebt door niet al teveel items geraakt te worden geeft dat je een geweldig gevoel. Verder heeft Nintendo zich vooral geconcentreerd op online, en dit is dan ook goed te merken aan het gebrek aan lag. Bezit je een Wii én vrienden, dan is dit zeker een titel die voor veel vermaak kan zorgen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Het fantastische gevoel dat je krijgt wanneer je een succesvolle "boost-combo" maakt
  • De fun die je ongetwijfeld met je vrienden krijgt
  • Online werkt zeer goed voor Nintendo
  • Het WiiWheel trekt je meer de actie in..
  • Minpunten
  • De items die het fantastische gevoel bederven in de Grand Prix
  • Grafisch onder de maat
  • maar is wel minder precies dan een "vaste" controller

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Met z'n vieren een tuintje bouwen?



    zou wel vet zijn, maar dan kan je elkaar in de weg zitten.

  • Dan ben je gezellig bezig.

  • Het idee om samen met meerdere mensen een tuin te bouwen is leuk. Maar met vier mensen zal het niet lang duren voordat je elkaar in de weg gaat zitten.

  • Lekker knus, iets te knus misschien? Ik vraag me af hoeveel mensen met z'n 4en een tuin gaan bouwen. Ik denk dat het leuker is om dat met zn 2en te doen.

  • In de weg zittend of niet, meer mensen in zo'n game is altijd wel lachen :)

  • Lacheuh!

  • Das wel een tof nieuwtje maar ik ben hier niet echt de grootste fan van.

  • Ik weet niet wat ik er van moet vinden

  • 4 spelers, dat betekent niet dat je verplicht bent om met 4 spelers te spelen ouwe, als je met 4 spelers denkt dat het te druk word, dan speel je toch lekker met 2 spelers, of 3?? Dus ik snap t probleem niet.

  • Nou ik zit er niet echt op te wachten om met zen vieren zo'n spel te gaan spelen, maarja als je klein en onwetend bent, vind je dit misschien wel leuk.

  • Er zit tenminste multiplayer in :)

    De 'multiplayer' van deel 1 was echt lame -_-

  • Leuk…



    Waarom zit Rare niet nog gewoon bij Nintendo? Denk dat de game dan beter was…

  • Dat betekent dus met een groepje van drie vrienden iemand anders z'n tuin joinen en dan mollen maar?:P

  • @ rw1



    Waar slaat dat nou weer op dan?

    Wat maakt het nou uit waar ze zitten, heeft toch totaal geen invloed op het spel -_-

  • Ik zou niet weten hoe je deze game op een aantrekkelijk en leuke wijze online zou kunnen spelen??

  • Dat stond ook op het achterzijde van het spel: aantal spelers 1-4 spelers bij Viva pinata''1''.

  • lachen :D

  • Dat is mooi, ik kijk vooral uit naar de 2 player offline multiplayer.

  • Leuk leuk !

  • nou …..



    ik zou wel eens willen zien hoe mijn zoontje het doet en dan help ik hem een beetje. Dan kan mijn broer met zijn dochtertje spelen. Hoef ik daar ook al weer een tijdje niet op bezoek te gaan. Ideaal..nu ik eraan denk. Ik laat gewoon alle kids met oma en opa spelen…hoef ik zondags ook niet dat verplichte bezoekje te doen..lol



    @rw1: je kunt natuurlijk proberen mee te praten…maar doe maar niet


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren