1. Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Die Japanners en Amerikanen hebben maar geluk. Terwijl wij nog met smacht zitten te wachten kunnen zij al lange tijd van Brawl genieten. Oké, voor de mensen die hier in Europa Brawl echt heel graag willen spelen is er een noodoplossing: de Freeloader. Ik koos voor die noodoplossing, en ik zal jullie mijn ervaringen vertellen met dit langverwachte spelletje. Lees verder zou ik zeggen!

Het spelconcept van de Smash Bros serie zal voor velen bekend zijn. Er zijn tal van bekende characters bij elkaar gegooid, die zowel uit games van Nintendo komen als games van andere ontwikkelaars. De characters vechten tegen elkaar op stages, en proberen elkaar zo ver mogelijk weg te beuken. De stages zijn vaak uit vele bekende gameseries gepikt. Het is dan de bedoeling om daar op platformen te vechten, die erg origineel en slim zijn neergezet. Het mooie van dit alles is dat de stages ook nog eens erg interactief zijn.

Zo zal je in het WarioWare level net als in de game zelf verschillende minigames voorbij zien komen. Een voorbeeldje van zo’n minigame zijn regendruppels die naar beneden vallen en je zult moeten ontwijken om niet al te veel health te verliezen. Of neem nou het Mario Sunshine level, hierbij vlieg je als het ware na alle mooie plekjes die Delfino Plaza je te bieden heeft. Dit is erg leuk uitgewerkt en voorkomt dat de stages te snel gaan vervelen. Dat zal je sowieso niet snel gebeuren doordat er erg veel levels in Brawl zitten. Dat kun je ook over de characters zeggen, want daar zijn er ook heel wat van. Zoals ik net al aanduidde niet alleen afkomstig van Nintendo, maar ook van andere ontwikkelaars. Zo zul je als je al lang aan het spelen bent bijvoorbeeld Sonic tegenkomen, en ook Snake maakt zijn debuut. Natuurlijk mogen ook Smash-veteranen niet ontbreken, van Mario tot Samus, ze zijn allemaal weer aanwezig.

Het nieuwigheidje op het gebied van de aanvallen die de characters kunnen bevind zich in de Super Smash. Dit is een aanval die je kunt activeren als je vaak genoeg op de zogenaamde Smash Ball slaat, die zo af en toe op het scherm komt. Wanneer je de aanval eenmaal ‘geunlocked’ hebt, komt er een soort van roodpaarse gloed om je heen. Dat is een teken voor de tegenstrijdige spelers om zo snel mogelijk weg te komen. Daarom is het ook niet zo gek dat als de Smash Ball eenmaal in beeld is, heel het speelveld een compleet gekkenhuis word omdat iedereen maar op die bal wil slaan. Je hebt trouwens ook niet het probleem dat de bal te veel komt, dat kun je namelijk zelf instellen. Zoals je dat met meerdere dingen kunt doen. De Super Smash is voor mij dan ook een geslaagde toevoeging net wat meer senstatie in het spel brengt. Naast de Super Smash zijn er natuurlijk ook weer de nodige gekke items aanwezig. Bijvoorbeeld een hamer die automatisch slaat, of een toverstafje die vonkjes af kan schieten.

Maar ondanks deze punten kon de game mij toch niet lang genoeg boeien. Begrijp me niet verkeerd, met meerdere spelers is Brawl een partygame van jewelste. Maar op de singleplayer kijk ik wel met gemengde gevoelens terug. Dit was enerzijds wel te verwachtten, omdat het toch vooral om ‘de’ Brawl-mode gaat, waardoor de serie zoveel naam en faam heeft gekregen. Maar van de andere kant is veel plezier in je eentje toch wel een vereiste, en daar kan Brawl het in mijn ogen niet waarmaken.

In de singleplayer campaign is het namelijk aan jouw de taak om met een character (waaruit je bijna geen keuze hebt) een aantal vrij matige platformleveltjes uit te spelen en om op deze manier andere characters en stages vrij te spelen. Dit had leuk kunnen zijn, maar de platform levels zijn gewoon te standaard en de vijanden die je tegenkomt blijven telkens dezelfde. Als je een aantal missie’s hebt voltooid heb je iedere vijand bij wijze van al gezien. Dit moet natuurlijk niet kunnen. Zeker voor een game waar we al zolang op wachten niet. Maar is wel een punt aan de singleplayer dat me wel heeft weten te bekoren. De tussenfilmpjes die je soms in een missie voorbij ziet komen zijn best vermakelijk en zien er heel erg goed uit. Net als de hele game trouwens. Grafisch is Brawl een van de mooiste Wii-games tot nu toe. Dat het net zo mooi is als Galaxy wil ik niet zeggen maar alles is erg kleurrijk en vrolijk weergegeven.

Oké, de campaign viel mij dus tegen. Maar dat is nog niet alles wat mij op het gebied van singleplayer tegenviel. Want in de normale Brawl modus vond ik het in mijn eentje nou ook niet helemaal geweldig. Misschien klink ik nu wel een beetje als een zeikerd, maar ik vind dat je in de Brawl modus gewoon iets mist als je het in je eentje speelt. Ik mis op zulke momenten gewoon de spanning die ik met meerdere mensen wel heb. Het komt er dus eigenlijk op neer dat er in je eentje bijster weinig plezier aan Brawl kunt beleven. Voor de verre rest kun je jezelf als je alleen bent nog enkele minuten vermaken met de stage-builder, die ook veel te beperkt is. Er zijn maar een paar blokjes die je kunt gebruiken en deze zijn dan ook nog eens heel erg standaard. En ja, gaandeweg je meerdere stages hebt gebouwd krijg je nieuwe blokjes maar alsnog is de stagebuilder niet uitgebreid genoeg.

Conclusie en beoordeling

None

Met meer mensen zal Brawl gegarandeerd een succesnummertje worden. Er zijn veel gekke items aanwezig en de characters, stages en gameplay zijn nog altijd steengoed. In je eentje zal je jammer genoeg een stuk minder plezier aan Brawl hebben. Met een matige campaign en een Brawl modus waaraan je in je eentje weinig aan hebt is de singleplayer modus simpelweg te beperkt. Maar toch kun je zien dat Brawl wel een spel is waaraan veel werk heeft gezeten. De game ziet er namelijk goed uit en de tussenfilmpjes zijn ook heel erg mooi. Vandaar toch nog een 8-.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Met meerdere mensen gegarandeerd succes
  • Veel characters
  • Interactieve stages
  • Ziet er mooi uit
  • Minpunten
  • Campaign saai
  • Stagebuilder te beperkt
  • Smash mode in je eentje weinig aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hij lijkt er wel op.

  • Hij lijkt er wel erg op ja, maar niet helemaal :P

  • lijkt me meer Jake Gyllenhaal te zijn :D

  • De film gaat toch over Sands of Time en niet over the Warrior Within?

  • Vet! Knappe gelijkenis.

  • Leuke vergelijking! Ik hoop dat de film ook mooi eruit zult zien!

  • Goed gecast!

  • Dope! Ik hoop echt dat dit een goede film wordt.

  • Dit is zeker geen slechte keuze want Jack Gyllenhaal lijkt bijna sprekend op de Prince of Persia.

  • Het lijkt me een coole film

  • hij moet ff wat bozer kijken! dan lijkt hij precies of de prince in Warrior Within!!

  • Film wil ik wel zien ja.

  • Waarom kan hij niet Goku spelen in de aankomende DragonBall Live Action film? Beter dan die magere lat van een Justin Chatwin. Anyway, hij lijkt geschikt voor de film en ik ben best bereid, wanneer de film uit is, die in de bioscoop te zien.

  • Zozo, van de maker van PotC, toe maar!

    Kan nog best wat worden dan.

  • hij lijkt er tenminste op :) ben benieuwd

  • Die pruik had wel wat beter gemogen.

  • Had de Prince ook borsthaar..?:P

  • @Maniac E

    Idd :P

  • Hij lijkt er wel aardig op, en met Jeremy Bruckheimer zou het best nog wel een toffe film kunnen worden :)

  • Nou hopen dat dit een mooie film wordt. Als het dat wordt zal ik er wel naar toe gaan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren