1. Metroid Fusion (GBA)

Metroid Fusion (GBA)

Hillary Clinton noemde zichzelf al eens de “comeback kid”, nadat ze een inhaalslag op Barack Obama had gemaakt in de race om presidentskandidaat van de Democraten te worden. Amerika is Amerika, dus deze rentree in de spannende verkiezingsstrijd werd breed uitgemeten in de media en als een grootse prestatie gezien. Nu, enkele maanden later, hangt het lot van Clinton aan een zijden draadje omdat Obama een fikse en vrijwel beslissende voorsprong genomen heeft. Zo groots en succesvol lijkt Clinton’s comeback dus toch niet te zijn.

Er zijn echter ook verschillende voorbeelden te geven van een meer succesvolle comeback. Als ik door mijn enigszins gekleurde bril kijk, dan beschouw ik mijn recente rentree op de voetbalvelden als succesvol, aangezien ik niet opnieuw geblesseerd ben geraakt. Kijk ik naar onze geliefde wereld van videogames, dan komt direct het spel Metroid Fusion in mij op als voorbeeld van een geslaagde terugkeer, een terugkeer in de gamewereld.

Het zit namelijk zo: de veelgeprezen Metroid-reeks was een tijd van het wereldtoneel verdwenen. Lange tijd kwam er geen nieuw deel in deze serie avontuurlijke spellen. Met de neergang van het Super Nintendo-tijdperk, leek de Metroid-serie ook neergedaald te zijn naar de eeuwige jachtvelden. Gelukkig besloot Nintendo na acht jaren van ijzige stilte de harten van menig Metroid-fan te verwarmen door een nieuw deel uit te brengen. Je raadt het al: dit deel was Metroid Fusion en verscheen op de GameBoy Advance.

Ik noemde Metroid Fusion eerder al een geslaagde terugkeer van Metroid in de gamewereld, dat deed ik uiteraard met een reden. Dezelfde grondslagen die Super Metroid op de SNES tot een klassieker maakten, vormen de ijzersterke funderingen waarop Metroid Fusion rust. Dit betekent dat we weer in de huid van premiejager Samus Aran kruipen. Onder het genot van prachtige graphics zal er weer flink wat ontdekt moeten worden, moeten uitgestrekte gebieden meerdere malen doorkruist worden om alle geheimen te ontdekken, dient een enkel vernuftig puzzeltje opgelost te worden, zullen de vaardigheden van Samus stapsgewijs toenemen en uiteraard speelt de Metroid uit mijn avatar nog een gastrolletje in het verhaal.

Ditmaal is het verhaal behoorlijk gestructureerd, zeker voor Metroid-begrippen. Via tussenfilmpjes wordt een zeer boeiend verhaal uit de doeken gedaan, waarbij de spanning soms om te snijden is. Een ruimtestation van de Galactic Federation wordt bedreigd door de net ontdekte en zeer gevaarlijke X-parasiet. Hoofdpersoon Samus Aran had de twijfelachtige eer om als eerste in aanraking te komen met de dreiging van X. Deze levensvorm infecteerde onze heldin, waardoor ze bijna het loodje had gelegd. Gelukkig redde een wondermiddeltje Samus, met als positief neveneffect dat ze immuun is geworden voor deze levensgevaarlijke parasiet. Hierdoor kan ze deze parasieten absorberen om levensenergie en munitie bij te vullen. De aanwezigheid van de X-parasieten blijft echter een bedreiging voor het ruimtestation en door haar immuniteit is Samus de enige persoon die deze dreiging tegen kan gaan.

Bij de eerste stappen op jacht naar de X, blijkt dat de aspiraties om X in een handomdraai uit te roeien in de ijskast kunnen verdwijnen. Samus beschikt na haar ziektebed namelijk niet langer over haar krachtige, oranjegekleurde ruimtepak, maar moet het doen met een weinig geavanceerd slap aftreksel van dit pak. Met dit bescheiden ruimtepak komt een bescheiden arsenaal aan wapens, zodoende moet Samus eerst op zoek naar sterkere wapens en naar uitbreidingen voor levensenergie en munitie, voordat ze een comeback kan maken in de strijd tegen de X. In eerste instantie zijn de parasieten namelijk een maatje te groot voor onze verzwakte heldin.

De X zijn ook nog eens een bijzonder intelligente levensvorm. Ze kunnen allerlei andere levensvormen imiteren, zodat zowel doorsnee vijanden als allerlei gevaarlijke, schermvullende, prachtig vormgegeven eindbazen het pad van Samus zullen doorkruisen. Tijdens deze uitdagende eindbaasgevechten wordt vaak het uiterste van haar overlevingskunsten gevraagd. Door eindbazen te verslaan, kan Samus nieuwe vaardigheden absorberen van de verslagen parasietenvorm die huist in de huid van eindbazen, de ‘core-X’. Ze krijgt nieuwe vaardigheden als raketten, sterkere laserwapens en de aloude en even bekende morphball echter niet op een presenteerblaadje, want veel van de eindbazen bieden flinke tegenstand. Dit maakt de gevechten des te intenser, en de voldoening bij het veroveren van nieuwe vaardigheden des te groter.

Zodra Samus de basisfuncties van haar ruimtepak heeft heroverd, begint de echte ontdekkingsreis die kenmerkend is voor elke telg in de Metroid-serie. Door zichzelf met behulp van de morphball-functie op te rollen tot een balletje, kan Samus nauwe gangetjes betreden om zo nieuwe gebieden te ontdekken. De wijde wereld van het ruimteschip waar Metroid Fusion zich afspeelt, bestaat uit vele geheime gangen, (tijdelijk) onbereikbare overkoepelingen en verborgen kamers. Door allerlei nieuwe functies te vergaren van verslagen X, worden de diepste krochten en verste uithoeken van het ruimtestation bereikbaar. Hoewel je het gevoel hebt dat je altijd uit vrije wil een richting op loopt, blijken de vele ontdekkingsreizen vaak vooropgezet te zijn door de makers, omdat je precies bij de juiste eindbazen uitkomt. Nooit blijkt de tegenstand onevenredig sterk te zijn, omdat het spel je ongemerkt bij de hand neemt.

Deze onmerkbare betutteling is misschien wel het meest fantastische aspect van Metroid Fusion. Je voelt vrijheid, terwijl het spel je constant subtiel beperkt in je handelingen. Via gestructureerde opdrachten van een navigatiecomputer volg je een door de makers vooraf uitgedacht pad, terwijl je denkt de meest inventieve en alternatieve route naar een doel te volgen. Daarbij is ook de muziek van ultiem belang. Verschillende subtiele muziekjes verhogen het gevoel van ontdekkingsdrang bij een lange tocht tussen twee eindbazen, terwijl een snerend deuntje vaak de spanning opvoert in de minuten voorafgaand aan een eindbaasgevecht. Dankzij de sublieme muzikale begeleiding wordt de lichtelijk lineaire structuur van de game op onopvallende wijze verhuld. Toch zullen sommige doorgewinterde Metroid-veteranen misschien iets van de ongekende vrijheid uit eerdere Metroid-spellen missen.

Conclusie en beoordeling

None

Zoals elke seconde van de muzikale begeleiding de spelervaring versterkt, zo doet de nagenoeg perfecte gameplay de rest. Je komt nooit een vijand tegen die te sterk is, hoewel veel eindbazen wel goed tegenstand bieden. De vele nieuwe vaardigheden die Samus in de loop van het spel aan haar pak mag toevoegen, zorgen ervoor dat de lange ontdekkingstochten in Metroid Fusion nooit vervelen. Het ontdekken wordt tijdens het spannende verhaal enigszins beperkt, maar nadat het verhaal succesvol voltooid is, zijn er nog zoveel uitbreidingen te verzamelen, dat de ontdekkingstocht nog lang niet voorbij is. En die zoektocht is bepaald geen straf, dankzij de geweldige gameplay en sterke spelstructuur van Metroid Fusion. De comeback van Metroid is er één die je absoluut niet mag missen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Nagenoeg perfecte gameplay
  • Ingenieuze en uitgebreide omgevingen
  • Magistrale muzikale ondersteuning
  • Spannend verhaal
  • Minpunten
  • Metroid-veteranen kunnen ietsje vrijheid missen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren