1. Paper Mario (VC)

Paper Mario (VC)

Papier is best veelzijdig materiaal. Je kunt er op tekenen, schrijven en kleuren. Ook kun je er allerlei voorwerpen of dieren mee vouwen, zoals Michael Scofield uit Prison Break dat doet. Tevens kun je er boeken van Harry Potter of de manga’s van Naruto op lezen. En dat allemaal door flinterdun, wit papier. Materiaal dat op het eerste gezicht eigenlijk niet veel voorstelt. Toch heeft zelfs gameontwikkelaar Intelligent Systems iets bijzonders gedaan met papier, namelijk een groot avontuur gemaakt met Mario in de hoofdrol!

Paper Mario ziet eruit als een interactieve, kleurrijke kijkdoos waarin stripachtige 2D figuurtjes rondlopen in een 3D omgeving. Hoewel, die 3D huisjes en andere gebouwen zijn maar schijn, want stapt Mario binnen, dan wordt de voorkant weg- of opengevouwen als papier. Intelligent Systems heeft nog meer van dat soort visuele geintjes uitgehaald, zoals trappen die zichzelf uitvouwen en Mario die als een papiertje zijn bed in zweeft. Het is origineel, verfrissend en door deze stijl is het een plezier om naar de game te kijken.

Minder plezierig is de muziek die, hoewel goed bij de game passend, een behoorlijk hoog jengel gehalte heeft. De meestal vrolijke deuntjes klinken door hun hoge tonen heel schril en door hun simpelheid blijven ze door je hoofd zeuren.

Het verhaal is ook (zoals bij iedere Mario game) behoorlijk simpel, maar wordt leuk gebracht door de grappige geschreven tekstdialogen en de humoristische sfeer. Wederom is prinses Peach door Bowser ontvoerd en alsof dat al niet erg genoeg is, heeft Mario’s aartsvijand de Star Spirits gevangen genomen. Hierdoor heeft Bowser de magische Star Rod in handen, wat hem ‘onverslaanbaar’ maakt. Mario moet dus een lange reis afleggen om de zeven Star Spirits te bevrijden en trainen om sterker te worden. “Trainen?” Jazeker, want de game combineert op uitstekende wijze de oude Mario platformelementen (tegen blokjes en op vijanden springen) met het RPG-genre (ervaringspunten verdienen en nieuwe aanvallen verkrijgen). Dit betekent dat je in Paper Mario veel gesprekjes en gevechten voert, puzzels oplost en de wereld verkent.

Hierbij krijg je de hulp van sidekicks, typische Mario-figuren, zoals een Koopa en een Boo, die je helpen in gevechten en het bereiken van onbereikbare plaatsen. Denk aan een rivier die je kunt oversteken met de Cheep Cheep vis Sushi. Daarnaast kunnen de sidekicks hun speciale vaardigheden in puzzels gebruiken, die niet al te moeilijk zijn maar soms wel enig logisch denkwerk vereisen. Maar meestal zul je ze gebruiken in de gevechten, waarbij er maar eentje naast Mario’s zijde vecht. Jammer alleen dat niet alle sidekicks even leuk zijn. Sommigen ontbreekt het aan persoonlijkheid en andere hebben geen handige aanvallen. Hierdoor heb je natuurlijk wel een paar persoonlijke favorieten die je veelvuldig gebruikt in de strijd.

En daar draait Paper Mario grotendeels om: de gevechten! Er zijn geen random encounters, want door het zijaanzicht zie je al van ver Koopa’s, Goomba’s en andere soorten vijanden. Het gevecht begint als je tegen een Goomba loopt. Je kunt ook op hem springen of hem slaan met de hamer, zodat je al een eerste slag hebt uitgedeeld. De actie verplaatst zich dan naar een toneelpodium, waar jij en je tegenstander turn-based een aanval kiezen. Dit is niet saai en achterover leunen is er niet bij. Een aanval moet je namelijk uitvoeren met de analoge stick, A-knop of B-knop. Zo moet je bij Mario’s Multi-Jump (waarbij hij op alle tegenstanders springt) op het juiste moment op A drukken om alle vijanden plat te stampen. Druk je niet goed, dan raak je ze niet allemaal. Mario kan met de A-knop ook aanvallen van vijanden blokken, hiervoor is wel enige timing vereist. Door dit gevechtssysteem blijven de gevechten spannend en gaan actie en strategie mooi hand in hand.

Nog een goed strategisch element is dat je na elke 100 ervaringspunten kunt kiezen of je meer gezondheid, magie of Badge Points wilt hebben. Nieuwe aanvallen die Mario koopt of vindt in schatkisten, hebben een aantal Badge Points nodig om gebruikt te kunnen worden. Aan jou dus de keuze welke status je wilt verhogen. Echt levelen kun je niet in Paper Mario: ga je naar een eerder betreden gebied, dan krijg je alleen muntjes bij gewonnen gevechten en geen ervaringspunten. Je bent dus genoodzaakt om in het nieuwe gebied te blijven trainen en dat is dan ook eerst pittig. Hierdoor blijft het vechten wel spannend, maar na een tijdje begint het toch wat repetitief te worden als je weet hoe je bepaalde vijanden verslaat.

Gelukkig is de nodige variatie te vinden in de verschillende gebieden die je bezoekt, zoals de snikhete woestijn en ijzige, besneeuwde bergen. Hierdoor kom je ook andere vijanden tegen, die tevens weer zorgen voor de nodige afwisseling. De meeste gebieden zijn leuk om te verkennen, maar er zitten er twee tussen die saai en niet spannend zijn. Een vulkanische berg is veel avontuurlijker dan rondlopen in een enorme speeldoos of een zoetsappige bloemenwereld. Maar op deze twee na, zijn de meeste gebieden erg vermakelijk en geven ze voldoende variatie.

Gameplaytechnisch is de afwisseling te vinden in de vorm van… prinses Peach! Hoewel ze door Bowser en diens Star Rod met kasteel en al in de lucht is gehesen, is ze Mario behoorlijk behulpzaam. Nadat hij een eindbaas heeft verslagen, is het namelijk de bedoeling om als Peach door haar kasteel (dat door Bowser is overgenomen) te sluipen om aanwijzingen te vinden over de volgende Star Spirit. Het sluipen met de prinses is een welkome afwisseling op de gevechten. Daarnaast moet je later in de game een paar maffe opdrachten uitvoeren en deze passen precies bij de vrolijke sfeer van de game. De stukjes gameplay met Peach zijn wel kort, maar zijn plezierige momentjes in een al erg amusante game, waar je een paar weekjes zoet mee bent.

Conclusie en beoordeling

None

Dat je met papier een uitstekende en vermakelijk game kunt maken bewijst Paper Mario. De grafische stijl is origineel en verfrissend, alleen jammer van de jengeldeuntjes. Gelukkig compenseert de gameplay een hele boel doordat elementen uit het RPG- en Platformgenre uitstekend worden gecombineerd. Daarnaast kent de game een origineel vechtsysteem, een mooie mix van real-time en turn-based, waarbij strategie en actie goed samengaan. De variatie kenmerkt zich in de verschillende omgevingen en de welkome gameplay momenten met Peach. Tel daarnaast ook de humoristische sfeer op en je hebt een uniek game waar je een paar weken plezier mee hebt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Originele, frisse grafische stijl
  • RPG en Platform uitstekend gecombineerd
  • Origineel vechtsysteem
  • Variatie levels en gameplaystukjes Peach
  • Humoristische sfeer
  • Minpunten
  • Jengelmuziek
  • Niet alle sidekicks even leuk
  • Twee saaie levels
  • Geen ervaringspunten in eerdere gebieden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk voor multiplayer

    vergelijken

  • leuk

  • wie speelt dat spel nog speel lang niet meer vond er niet veel aan

  • @smoker666

    ik heb het nog nooit gespeeld

  • ik speel het nog regelmatig, puur als ik zin heb in geen al te serieuze shit. Beetje met een jeep of vliegtuig kutten blijft vermakelijk! Met zijn 2e is het helemaal lachen.

  • go warhawk!

  • ik denk tog dat ik niet veel trophies haal/heb, gezien wat je er wel niet voor moet doen:P (ik ben namelijk alles behalve goedXD

  • VEEEEEEEETTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT!!!!! :D

  • Leuke toevoeging!

  • @nul1



    Idd vind sommige trophies ronduit belachelijk, omdat je teveel afhankelijk bent van anderen.

  • ….. ja. Warhawk is toch al een vrij oud spel, ik denk dat de meeste spelers al over gestapt zijn op iets anders.

  • Dit spel wordt echt met de update beter. Dat is de bedoeling ook, maar er zijn elders zat nutloze updates in de wereld geroepen

  • weh chill



    nu k muziek kan luisteren tijdens het spelen schuif ik MGS4, The Orange Box & Dark Sector wel opzij!!



    iig, nadat me rechterhand is genezen :\\



  • Speel het in co-op soms, maar probeer nu de Uncharted trophies volledig te krijgen

  • Oud nieuws! hier de complete lijst met trophies van psonly.nl



    Quote:



    Bronze Trophies



    Secret Anti-Camper – Kill an enemy in a Missile or Flak Turret after that enemy has achieved at least five kills in that type of turret.



    Secret Daredevil – Get 100 feet off the ground in a ground vehicle. Does not count if the vehicle is being carried by a Dropship.



    Secret Hit List – Kill every member of the opposing team at least once during a round.



    Secret Minesweeper – Get killed by Proximity Mines five times in a single round.



    Secret Reckless – Pilot Commit suicide in a Warhawk by running into your own Aerial Mine.



    Secret Vengeance – Kill an enemy within 60 seconds of that enemy killing you.



    Secret What's That Green Line? – Get killed by a Binoculars strike while piloting an aircraft.



    Anti-Air Ninja – Shoot down a Warhawk with any infantry weapon other than a Rocket Launcher.



    Bandit Award – Earn all in-game badges at Bandit level.



    Chief Sergeant – Achieve a rank of Chief Sergeant.



    Collector – Capture four cores at once in Collection mode.



    Combat Driver – Complete Vehicle Combat Training.



    Cowboy – Play a perfect Team Deathmatch (top player, no deaths).



    Dead-Eye – Achieve a sniper kill from more than 2,500 feet away.



    Dumbfire – Destroy an enemy aircraft with a dumbfired Swarm or Homing Missile.



    Emergency Evasion – Break at least 6 simultaneous missile locks using Chaff.



    Enlistee – Join a clan.



    Ground Pounder – Complete Ground Combat Training.



    Hat Trick – Get three flag captures in a single round of CTF.



    How Did You Do That? – Destroy an enemy aircraft with a Cluster Bomb.



    Invincible – While on foot, take at least 250 damage within 10 seconds without dying.



    Irony – Kill an enemy with his own Proximity Mine.



    Lone Wolf – Play a perfect Deathmatch (top player, no deaths).



    One In A Million – Shoot down an enemy aircraft using the tank's main cannon.



    Overkill – Destroy an enemy aircraft with a volley of 8 Swarm Missiles.



    Pilot's License – Complete Warhawk Combat Training.



    Recognition of Merit – Earn any five in-game medals



    Remote Pilot – Destroy an enemy aircraft with a TOW Missile.



    Resourceful Driver – Achieve a road kill and a .50 cal kill using the same 4x4, without dismounting.



    Rivalry – Win a clan match (red server) as either clan leader or a regular member.



    Saboteur – Destroy an enemy vehicle with the Field Wrench.



    Survivalist – Survive for one minute as the hero in Hero mode.



    Tail Shaker – Destroy an enemy aircraft with an Aerial Mine within 5 seconds of deploying it.



    Taxi Driver – Help a teammate capture the flag (in CTF) or cogs (in Collection) by transporting him back to the base, using any vehicle.



    Warlord – Create a clan and get nine other members to join. (Awarded at ten members while you are the clan leader.)



    World Victory – Control all capturable bases in a Zones match, and reduce the enemy's home base to level 1.





    Silver Trophies









    Secret Canyon – Run Using a Warhawk, shoot down an enemy Warhawk in the central gorge in Vaporfield Glacier.



    Secret King of the Jungle Gym – Retrieve the Proximity Mines from the top of the dome on the Omega Factory Rumble Dome layout.



    Secret Safety Violation – Kill a distant enemy from on top of the salvage crane in Tau Crater.



    Aerial Ballet – While flying a jetpack, kill an enemy (who is also flying a jetpack) with any weapon other than the Rocket Launcher.



    Are You Aim-Botting? – Snipe an enemy who is flying a jetpack.



    Behind Enemy Lines – Drive an APC into the enemy's home base, then have at least one teammate spawn into that APC.



    Commander – Achieve a rank of Commander.



    Decorated Soldier – Earn any 15 in-game medals.



    Flying Fortress – Awarded to the driver and all six passengers of a fully-loaded Dropship.



    Giant Killer – Shoot down an enemy Dropship while using a Warhawk.



    Lt. Colonel – Achieve a rank of Lt. Colonel.



    Master Award – Earn all in-game badges at Master level.



    Shield Breaker – Break an enemy E-POD shield using the Lightning Shell.





    Gold Trophies









    Bandwidth Donor – Host a ranked dedicated server for four consecutive hours.



    Executive Honor – Earn all in-game medals.



    General – Achieve a rank of General.



    Porcupine – Destroy an enemy Warhawk with the APC's E-POD shield.



    Surgical Strike – Shoot down a Dropship with a Binoculars strike.



    That Was Some Bug – Kill an enemy who is flying a jetpack by hitting him with any vehicle or aircraft.



    Warhawk Award – Earn all in-game badges at Warhawk level.





    Platinum Trophy







    Warhawk Supreme Achievement – All your base trophies are belong to platinum.






































































































































  • klinkt goed.

  • Mooi zo!

  • vast een update van zoon 100MB groot

  • Er zijn er 56 in totaal, waarvan er een aantal geactiveerd kunnen worden aan de hand van hetgeen wat je in het verleden hebt bereikt…



    waarom andere games niet???



    goeie update btw! :gr8:



  • Nice update zeg!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren