1. Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)

Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)

Aaaaaaaaaaaah! Fuck! Shit! Klote! Juist, dit zijn woorden van frustratie. Dat zijn over het algemeen geen woorden die je verwacht van iemand met een Wii. Een Wii met zijn schattige Mii's en Nintendo's focus op casual spellen. Nu heeft Fire Emblem: Radiant Dawn geen schattige Mii's. En al helemaal geen casual focus. Fire Emblem past namelijk compleet niet in Nintendo's casual beeld van toegankelijke en makkelijke spellen. Want Radiant Dawn is moeilijk. Erg moeilijk zelfs.

Radiant Dawn borduurt regelrecht voort op Path of Radiance voor de Cube. Bij Intelligent Systems zijn ze er dan ook van uit gegaan dat jij dat ook doet. Al op de laagste moeilijkheidsgraad wordt je in het diepe gegooid en moet je maar uit zien te vogelen hoe alles werkt. Dit terwijl vijanden (die maar blijven komen) geen enkel gat in je verdediging onbenut laten. Geen enkele fout blijft onbestraft. Zelfs voor Fire Emblem veteranen ligt de lat aangenaam hoog.

Dat is ook niet erg, want de gevechten in Radiant Dawn zijn misschien wel moeilijk, maar altijd eerlijk. Daarnaast is er - voor het eerst in de serie - de mogelijkheid om ten alle tijden op te slaan. Gevechten voltrekken zich volgens de standaard regels van de meeste strategische RPG's: eerst geef jij je bevelen aan je leger, daarna de computer. Hier is de vergelijking met schaak een goede. Zo is elk 'stuk' dat je kwijtraakt ook echt verloren, die krijg je niet meer terug. Ten tweede heeft elk stuk bepaalde eigenschappen. Bij Fire Emblem zijn deze stukken bijvoorbeeld generaals in zwaar harnas die barrages van pijlen en duizenden stoten van speren weerstaan, zonder al te veel blikschade op te lopen. Maar tegen magiërs maken ze geen schijn van kans. Diezelfde magiërs moet je wel weer uit de buurt houden van pegasusridders, en die weer uit de buurt van...

Zo is het spelsysteem eigenlijk wel wat ingewikkelder dan schaak. De eerste Fire Emblem zag in 1990 het levenslicht en de serie is met haar achttien jaar behoorlijk volwassen geworden, waardoor de balans nu fenomenaal is. Er zijn tal van regels, verschillende klassen, wapens en speciale eigenschappen om mee te experimenteren. Jammer genoeg laat Nintendo hier een steekje vallen. Zo schudde een ridder opeens een aanval uit zijn mouw waarvan ik niet eens wist dat hij bestond. Er is zo veel aandacht gegaan naar het gameplay-element dat de presentatie er een klein beetje bij in is geschoten. Dit gebrek aan detail komt helaas vaker voor.

Zo zullen de gevechten geen schoonheidsprijzen winnen. Ze zijn - zeker in vergelijking met GBA iteraties - niet flitsend of spectaculair. Eenheden lopen gelukkig niet meer als zombie's op elkaar af, wisselen klappen uit en zakken vervolgens als zoutzakken in elkaar. De meeste aanvallen zijn dan ook vermakelijk genoeg om twee keer aan te zien, maar de optie om animaties uit te zetten komt goed van pas. Het is duidelijk dat het zwaartepunt niet ligt op visueel gebied.

Ditzelfde euvel speelt deels ook in de presentatie van het verhaal. Muren van tekst begeleiden stilstaande beelden, en enkele verdwaalde doch oogstrelende filmpjes loodsen je door een verhaal van veertig uur. In die veertig uur ontrafelt zich een groots oorlogsepos. Alle kanten van de oorlog worden belicht en je wordt soms voor ethische dilemma's gesteld, die oorlogen nou eenmaal met zich meebrengen. Het verhaal wordt echt op unieke manier verteld, waarvoor hulde. Soms neemt Intelligent Systems iets te veel hooi op haar vork en gaat het net niets te snel. Maar het verhaal is absoluut subliem.

De meeste hoofdpersonages worden goed uitgediept, maar de vele - en dan bedoel ik véle - overige figuranten blijven een beetje oppervlakkig. Zij zijn er vooral voor de herspeelbaarheid. Er zijn bizar veel verschillende eenheden en bizar veel verschillende tactieken. Het is bijna een noodzaak om Radiant Dawn meerdere keren door te spelen om alles uit te proberen. En ja...als het dan toch moet...

Conclusie en beoordeling

Fire Emblem: Radian Dawn heeft veel te bieden: een meeslepend oorlogsdrama, tonnen diepgang en een pittige uitdaging die de meeste Wii-eigenaren wel kunnen gebruiken. Sommige dingen hadden nog wat opgepoetst mogen worden, maar Fire Emblem heeft altijd om het verhaal en de gameplay gedraaid, en die zijn weer van de bovenste plank.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Verschillende eenheden
  • Lengte
  • Minpunten
  • Soms onduidelijk in speluitleg en verhaal
  • Middelmatige beelden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ah mooi, ik hoop dat het een leuk level word. Ik verwacht veel van deze game.



    Off Topic: Heeft iemand nog recent wat gehoord over BF3? Het laatste nieuws over BF3 op deze site dateert uit oktober 2007 :S

  • Toch nog een demo…



    Typo in bericht: uiteindelijk (eerste regel)

  • ik hoop dat de pc demo er ook gaat komen.

  • Ik snap niet waarom ze overwegen om niet of wel een pc demo te maken, wat verliezen ze ermee?

  • @ Nighttiger



    Tijd? :P (En tijd=geld?)

  • goed bezig!

  • Ben inmiddels toch wel wat gaan twijfelen over deze game, dus goed dat er een demo uitkomt ;)

  • Hmm, altijd raar bij mij.

    Ik vond een trailer van BiA: HH niet mooi uitzien en ook niet die co-op van CoD 5.

    Maar de andere trailers van die game vond ik de games wel mooi.

  • @GerarDOS



    De demo hoeft toch niet tegelijkertijd met de game zelf uit te komen. Ze kunnen toch ook de demo van de PC hetzelfde maken? Ze moeten hem alleen een beetje aanpassen, maar dat kost weer tijd :P.

  • De demo zal mij serieus moeten overtuigen want voorlopig zie ik in deze BIA geen topgame. Zou wel belachelijk zijn dat ze geen demo voor pc uitbrengen dat zijn dan wel vrij erge rushpraktijken.

  • hopelijk word die pc demo 100% ckr

  • Ik ben ook nog niet echt overtuigd van BIA. De game is al best lang in ontwikkeling maar ik zie weinig tot geen vooruitgang in de gameplay als ik naar de video's kijk die tot op heden getoond zijn.

  • Deze game is gewoon zwaar te laat. Ze hadden hem moeten uitbrengen toen alles nog sensationeel nieuw was, Q4 2006 of Q1 2007. Ik denk dat nu toch een boel mensen zijn afgehaakt..

    Desalniettemin goed nieuws voor de mensen die erop wachten of die nog niet overtuigd zijn.

  • Goed man!

  • beetje raar een demo na de release…. dus wachten op de demo dan vind je hem goed en kan je hem kopen, vaag! hij ligt dus al in de winkel maar dan weet je dus niet of hij cool is….

  • Kan ik ff kijken of ik de game wil kopen.

  • Leuk!



    Het is namelijk niet meteen een titel die ik blind zou aanschaffen bij de release. Volgens mij komt-ie hopeloos te laat :)

  • en de demo dus waarschijnlijk pas na de release zal verschijnen





    Hoe verrassend :)

  • En die game ga ik kopen :)

  • waar kun je die demo krijgen?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren