1. Frontlines: Fuel of War (X360)

Frontlines: Fuel of War (X360)

De kritische kijk op de hedendaagse oorlogvoering wordt steeds groter. Terwijl president Bush massavernietigingswapens dacht te vinden in het Midden-Oosten, zal het hem ongetwijfeld te doen zijn om de olie. De toenemende schaarste van deze grondstof is nu al een heikel punt, en Frontlines: Fuel of War lijkt ons een blik te geven in een mogelijke toekomst. Een toekomst die er alles behalve rooskleurig uit blijkt te zien...

Frontlines: Fuel of War is een oorlogsimulatie die deze oliecrisis als thema neemt. De strijd tussen twee fictieve grootmachten, genaamd de Western Coalition (Amerika en Europa) en de Red Star Alliance (Rusland en China) om de olie vormt de basis voor het spel.

Dat Frontlines: Fuel of War niet ontkomt aan een vergelijking met de Battlefield-serie is logisch, gezien het feit dat ex-ontwikkelaars van Dice achter het roer staan. Dice was eerder verantwoordelijk voor de Desert Combat-mod voor Battlefield, en dat zorgt ervoor dat er veel gelijkenissen zijn te vinden tussen beide. Het spelprincipe draait namelijk ook hier om het overnemen van bepaalde punten op de map. Battlefield-fans zullen dus regelmatig een déjà vu krijgen tijdens het spelen, wat overigens niet in de negatieve zin van het woord is bedoeld.

Waar Frontlines: Fuel of War zich volgens de ontwikkelaar Kaos Studios echter onderscheidt van genregenoten is op het gebied van de singeplayer. Er is namelijk gekozen voor een ditmaal volwaardig verhaal met bijbehorende missies; deze zijn voor de verandering nu eens wél leuk om te doen. Vooral door de toevoeging van tussenfilmpjes wordt de indruk gewekt dat er wel degelijk aandacht aan is besteed.

Helaas is dat in de praktijk anders. Ten eerste lijkt het erop dat je veel vrijheid krijgt in het afwerken van de doelstellingen tijdens missies. Maar in feite leiden alle wegen naar hetzelfde punt, welke je ook kiest. Ten tweede is het gevoel dat je werkelijk betrokken raakt bij de strijd tussen de twee fronten ver te zoeken. Dit is niet alleen te wijten aan het gebrek aan uitwerking van de personages die in de filmpjes naar voren worden gebracht, maar ook het feit dat het verhaal maar van één kant wordt bekeken. Dit zorgt ervoor dat de multiplayermodus, waarin je wél met beide partijen kunt strijden, enige connectie met het verhaal dreigt te verliezen.

Gelukkig neemt dat niet weg dat de multiplayermodus erg goed in elkaar steekt. Het zijn grotendeels dezelfde ingrediënten die in Battlefield ook te vinden zijn, welke het Frontlines zo vermakelijk maken om te spelen. Het gevoel van de grootschalige gevechten is alom aanwezig, zeker wanneer je op één van de vele grote speelvelden met meer dan 32 spelers aan het vechten bent. Dankzij het prima functionerende frontlinieprincipe verplaatst de actie zich continu, en ben je samen met je team voortdurend in beweging.

Een aspect dat dit teamverband nog meer vergroot, is het uitgebreide klassensysteem. Zoals je zou verwachten van het genre zijn de bekende klassen weer aanwezig waaruit je een keuze kunt maken, maar iedere klasse wordt in Frontlines ook nog eens opgedeeld met meerdere functies. Zo kun je kiezen voor een luchtondersteunende functie, waarmee je eens in de zoveel tijd een luchtaanval kunt inzetten, en een grondondersteunende functie, waarmee je bijvoorbeeld een radar kunt opvragen. Maar de meest opvallende en interessante functie is wel die van de drone-specialist. Hiermee ben je in staat om onder andere een minihelikoptertje te besturen. Het leuke van al deze functies is dat ze beter worden naarmate je aan het spelen bent. Wanneer je namelijk punten behaald door bijvoorbeeld kills te maken of objectieven over te nemen, worden deze functies geüpgrade. Op deze manier wordt je beloond door goed te presteren op het slagveld.

Waar al het bovenstaande zijn steentje bijdraagt aan het oorlogsgevoel, laat Frontlines op het grafische aspect soms toch een steekje vallen. De beelden die op je scherm tevoorschijn komen zijn namelijk erg wisselvallig. Terwijl de explosies geweldig zijn te noemen, zijn sommige texturen ronduit lelijk wanneer je te dicht bij een voertuig staat. Ook zijn de huidige grafische maatstaven erg hoog gelegd door andere online games, zoals Call of Duty 4. Hier kan Frontlines helaas niet aan tippen. Gelukkig zijn de geluiden die tijdens het spelen uit je speakers knallen dan weer helemaal top. De explosies, geweerschoten en simpelweg alle oorlogsgeluiden om je heen zijn overweldigend en zuigen je helemaal in de oorlogssfeer.

Conclusie en beoordeling

None

Zo lijkt Frontlines: Fuel of War toch een zeer geslaagde poging van ontwikkelaar Kaos Studios om de Battlefield-feeling op de consoles te brengen. Hoewel de singleplayer grotendeels de plank misslaat, is deze wel leuker dan die van welke Battlefield-game dan ook. Bovendien brengt de grootschalige multiplayermodus, die de nodige diepgang levert in het genre door middel van het uitgebreide klassensysteem, genoeg vernieuwing voor liefhebbers van het genre.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sterke multiplayer
  • Overtuigend slagveldgevoel
  • Geslaagd frontlinieprincipe
  • Uitgebreid klassensysteem
  • Knallende audio
  • Minpunten
  • Wisselvallige graphics
  • Singleplayer weinig interessant
  • Connectie met het verhaal valt snel weg

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Eerst is die wel weg en dan weer niet..

    Hij werkt nu voor zich zelf, maar wel bij Sega.

  • Nu weer niet?

  • huh

  • k snap er ni veel van

  • OMG, wat geeft erom als ie weggaat of niet?

  • hermanske wat is hiet niet te begrijpe eerst wou hij weg of wegestuurt ofzo enn nu blijft hij als creative officer

  • Nou hij is in principe weg, alleen hij kan nog steeds gevraagd worden worden voor projecten.

  • … lekker vaag….



    Toch, Sega leeft niet lang meer…

  • Aah mooi zo. Dan kunnen misschien toch nog wat werkjes van zijn kant verwachten :)

  • Sjonge jonge, lekker dan. Beslis eerst voordat je het aan de pers bekendmaakt :S

  • Kans op Shenmue 3 weer een tikkeltje groter.. :P

  • start getting creative suzuki :)

  • Nou zeg, blijft ie toch nog. Niet dat freelance nou zo spannend is, maar wie weet komt ie straks wel met wat geweldigs.

  • Gelukkig maar :) Verstandig van Sega.

  • Simon Jeffery is een gaijin.

  • jeuj ! :D

  • Vaag.

  • Toch nog hoop in Shenmue 3 :')

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren