1. Skate (X360)

Skate (X360)

Stel je voor. Je staat op de rand van een gigantisch hotel. Je zet je skateboard onder je voeten en je valt 100 meter lager in een quarter-pipe op de straat. Met de snelheid van de val ga je vlieg je gelijk weer omhoog richting de top van een volgend gebouw, terwijl je even een Stale Fish 900 doet. Je suist over het gebouw heen en doet een quad heel flip 1080. Zodra je land begin je een manual die je vervolgens 300 meter verder beëindigt met de gebruikelijke trucs er tussen door. Je skate een paar meters terug, positioneert jezelf en vliegt vervolgens weer met angstaanjagende snelheid over een reuzerad, grind een deel van een achtbaan, om vervolgens met een grote smak op de grond te vallen. Iets te onrealistisch?

Dit voorbeeld is een van de gekke, maar doodgewone lines in de Tony Hawk’s series. Activision’s Tony Hawk’s games hebben het skateboard genre jarenlang gedomineerd. Maar dit jaar heeft EA besloten om nieuw skateboard game te produceren, genaamd Skate. Skate is echter een heel anders soort skateboard game. Beter nog, eigenlijk lijken Tony Hawk’s en Skate helemaal niet op elkaar, op de skateboards na. EA heeft met Skate geprobeerd een skateboard game te maken, die je de ware ervaring van skateboarden wilt meegeven, of zoals EA het zelf zegt: “capture the feeling of skateboarding”.

Er zijn heel wat nieuwe modes en dingen die Skate anders maken dan de voorgaande skateboard games. Zo heeft EA compleet nieuwe controls ontwikkeld voor Skate die zij tot de ‘flickit controls’ hebben genoemd. Normale controls voor een skateboard game bestaat uit knopjes voor trucs. De ‘flickit controls’ daarentegen maken eigenlijk compleet gebruik van de analoge sticks, waardoor je eigenlijk alles met je duimen doet. Hierbij fungeert de linker analoge stick als je lichaam en de rechter als je voeten. Als je bijvoorbeeld een ollie wilt doen moet je niet meer een knopje indrukken, nee, je moet nu de beweging maken met je duim. En ik moet zeggen dat deze controls mij een veel beter gevoel geven dan een miljoenen combo in Tony Hawk’s.

Voor Skate heeft EA een compleet nieuwe stad gecreëerd, San Vanelona. Dit is de plaats waar jij voortaan zult skaten, en dit is niet bepaald een klein gebied. De hele stad is vanaf het begin van het spel helemaal toegankelijk, al zul je wel sommige vette ‘spots’ moeten unlocken. Je kunt er dus voor kiezen om gelijk de stad te gaan verkennen en lekker een beetje rond te skaten. Je kan bijvoorbeeld er voor kiezen om andere NPC’s te volgen die je soms nog naar verrassende plekken zullen leiden. Skate heeft ook een career-mode, die allerlei skate challenges bevat en je door de hele stad leid. Het doel is natuurlijk jezelf naar de top te werken en zoveel mogelijk sponsors te krijgen. Om aan de top te komen zul je op de cover van twee bladen moeten komen, de Skateboard Mag en Trasher. Voor dat je daar bent zul je je echter eerst moeten bewijzen door kleine plekjes te veroveren in de bladen, die, naarmate het spel vordert, steeds groter worden. Hierbij moet je photoshoots doen, moet je downhill races winnen, en 1e worden op allerlei contests.

San Vanelona is gebaseerd op drie wereldsteden: San Francisco, Vancouver en Barcelona. De stad zit mede skaters, auto’s om te ontwijken (of niet), voetgangers om de stuipen op het lijf te jagen en security guards om het leven zuur te maken. Je zult het grootste plezier beleven in het ontdekken van de stad zelf en zelf je eigen lines te vinden. Je kunt op elke hoek van de straat wel een object vinden wat cool is om overheen te skaten. Je moet hier echter niet aan de Tony Hawk’s objecten denken. In San Vanelona zijn de objecten doodnormaal, en je zou ze gewoon overal tegen kunnen komen. Het is dan niet vreemd dat je nog steeds na lange tijd objecten zult vinden, waar je nog niet eerder over heen hebt geskate.

Een nieuwe feature is dat je je eigen filmpjes kan maken, die je vervolgens weer online kan zetten en kan delen met de hele wereld via een toegewijde website van EA.

Deze filmpjes zijn echter gelimiteerd aan 30 seconden en een aantal camera standpunten. Hoe leuk het ook klinkt, je zult na een paar filmpjes ondervinden dat je maar een paar camera punten zult gebruiken en dat je video’s steeds min of meer hetzelfde zullen lijken. Dit is op zich jammer, want het zou veel leuker zijn geweest als je een freecam had die je op elk gewenst punt kon neer zetten.

Daarnaast heeft EA ook nog een session marker optie toegevoegd. Als je een vette lijn in gedachte hebt, maar geen zin heb om na elke bail weer terug te moeten skaten, kun je deze aan het begin neerzetten en kan je met een druk op de knop weer terug naar die positie.

Helaas ben je in Skate gebonden aan je skateboard en kan je niet van je board af. Dit is misschien wel het grootste minpunt, aangezien je daarom heel veel (onnodige) moeite moet doen om op een bepaald plekje te komen. Het zou daarnaast ook veel realistischer zijn geweest en hiermee doet dit dan weer een beetje af aan het realistische sfeertje.

Als je even uit de single-player mode wilt, kun je nog altijd jezelf online in de strijd gooien. Online kan je uit verschillende modes kiezen, waaronder Own te Spot, deathrace, contests of gewoon met je vrienden lekker freeskaten. Echter, ben je bij dit laatste gelimiteerd aan een relatief klein gebied en zul je op een gegeven moment uitgekeken zijn op de plekken. Desondanks is de multiplayer zeker geen onaardige mode en zul je je ook hiermee goed kunnen vermaken

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel het idee niet helemaal goed uitgewerkt is, en de graphics niet de best vertoonde zijn ooit zijn, heeft EA een zeer goed spel neergezet dat op zijn minst even goed is als Tony Hawk’s, zo niet beter. Het spel geeft je het ware skateboard gevoel en dat is, voor mij in ieder geval, waar het om gaat.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • ware skateboardgevoel
  • Minpunten
  • in sommige opzichten gelimiteerde vrijheid

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het was toch niet zo'n goede game.

  • Midway meot een nieuwe roadkill maken

  • Midway moet failliet gaan…

  • Huur mij en alles komt goed Midway.

  • Failliet gaan!

  • Wat een rotgame was dat :P. Hopen voor Midway dat de paar iets(niet veel)belovende titels goed uitpakken. Anders is het bye-bye Midway.

  • Voor Nederland toch niet een bijzonder aantrekkelijke game, al helemaal niet als hij ook nog eens tegenvalt.

  • je moet het zo zien mischien gaat die papi wel hele nieuwe game maken.

  • De zoveelste klap in het gezicht voor Midway. Ik voorspel niks goeds.

  • Gelukkig dat ik niet zo veel met NBA heb.. :P

  • NBA Ballers: Chosen One was anders niet echt een goede game. Ik vond hem heel teleurstellend. Dus hij zal wel om andere redenen belangrijk zijn, want aan zijn hulp bij die game hebben ze niet echt wat winst gemaakt.

  • Naar welke studio gaat ie dan??

  • Als die ps3 game maar komt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren