1. Mario Kart Wii (Wii)

Mario Kart Wii (Wii)

Een week voordat Mario Kart Wii in de winkel lag besloot ik al mijn oude consoles eens een goede stofbeurt te geven en bijna alle oudere delen weer opnieuw te gaan spelen. De volgende woensdag stond ik in de winkel en Mario Kart Wii stond er al twee dagen te vroeg. Ik ben klaar om de race aan te beginnen.

Mario Kart Wii

Voor de mensen die wat minder bekend zijn onder ons, Mario Kart is één, zo niet de meest succesvolle Mario Spin-off tot nu toe. Het lijkt allemaal erg simpel, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, dan is het eigenlijk een game die aardig diep gaat als het aankomt op tactiek. De reeks loopt al vanaf de Super Nintendo (SNES) en heeft nu eindelijk zijn weg naar de Wii gevonden.

Gameplay

Zoals de meeste van ons weten is Mario Kart meer dan alleen een kart game, en Mario Kart Wii is niet veel anders. Het werkt allemaal erg simpel, maar op de Wii versie zijn er wel een aantal dingen veranderd. Zo kun je vier verschillende manieren gebruiken om te racen. De Gamecube controller, Classic Controller, Wii-Nunchuck combo, of alleen de Wiimote. Welke manier van racen je het makkelijkst vindt hangt van jezelf af, persoonlijk gebruik ik alleen de Wiimote in combinatie met het stuurtje die bijgeleverd is met de game.

De Grandprix zijn niet veranderd en bestaan nog steeds uit 50, 100 en 150 CC. Zo is 50 CC nu alleen voor karts, 100 CC is alleen voor de motoren die nieuw zijn en in 150 CC kan je met alle bij de voertuigen rijden. De karts sturen erg lekker in meeste gevallen, maar verschillen wel allemaal van elkaar in meeste gevallen. Net als de motoren, deze sturen iets minder fijn en zeker als je moet het stuurtje speelt sturen ze niet zo goed als met de karts, ook zijn ze minder snel dan de karts, maar die is verholpen met het feit dat je op één wiel kun rijden en snelheid kunt opbouwen. Ook is het ‘’snaken’’ verholpen in de Wii versie je kunt niet meer als een gek allemaal boosts verkrijgen. Maar moet je geduldig afwachten totdat er vonkjes van de wielen blauw of oranje worden tijdens het driften. Driften kan trouwens ook voor de wat minder ervaren onderons automatisch gezet worden zodat het vanzelf gaat, maar heeft wel als nadeel dat je geen boosts krijgt, wat in sommige banen een must is om eerste te kunnen worden.

Ook kun je nu een stunt uitvoeren door over een helling te rijden en een snelle beweging te maken met de Wiimote, hierdoor krijg je een boost als je weer op de grond bent en je kunt er soms flinke delen van de baan ermee afsnijden. Alleen moet ik wel zeggen dat ik het erg jammer vind dat de snelheid in deze game niet heel erg hoog vind, daar waar op de DS het allemaal een lekker tempo had en niet te belachelijk snel of te langzaam was, maar precies goed was. Alleen is het in deze game wel heeeeeel erg langzaam en zelfs in 150 CC is het net een tikkeltje te traag naar mijn mening.

Controls

(Ik beschrijf alleen de Wiimote besturing een beetje indepth, maar doe ook nog de andere manieren een beetje vlug.)

Je stuurt door te draaien met de Wiimote en moet, zoals het altijd al is geweest als een hersenloze zombie de gasknop ingedrukt houden en nooit meer los laten tot voorbij de finish. Voorwerpen verkrijg je door over de meestal bewegende boxen te rijden met een vraagteken erin. Als je eenmaal een voorwerp hebt activeer je die met de D-pad, en ja de klassieke items zoals de Bananenschil, Rode schild en Paddestoelen zijn weer terug net als een aantal nieuwe items, waaronder: de Mega Mushroom, die maakte zijn grote debuut in New Super Mario Bros. en heeft precies dezelfde functie in Mario Kart, je wordt een stuk groter en kunt iedereen plat rijden. Alleen jammer dat je niet veel sneller gaat hierdoor. Maar ook het donderwolkje is nieuw, als je deze krijgt dan wordt hij automatisch ingeschakeld, het wolkje begint energie op te bouwen en kan je raken als je hem niet snel genoeg kwijt raakt. Hij gaat alleen weg door tegen een andere kart of motor aan te knallen.

De Gamecube controles werken niet slecht, integendeel ze werken erg lekker, ze zijn eigenlijk bijna identiek aan de Controles in Mario Kart Double Dash, maar zijn een klein beetje gewijzigd vanwege sommige nieuwe functies in de Wii game. De Wiimote en Nunchuck combinatie zijn min of meer net zoals de Gamecube controles meer klassiek gericht, eerlijk gezegd vind ik dit niet lekker werken: de Analoge stick is nog steeds voor het sturen, maar sommige knoppen zitten niet zo handig geplaatst tijdens het racen. De Classic controller heb ik helemaal niet geprobeerd, de reden is min of meer dat ik de controller namelijk zelf nog niet heb…

Graphics

Double Dash was zeer mooi, Mario Kart DS was niet slecht als je het over de grafische kracht van de DS hebt… Maar Mario Kart Wii is simpel gezegd, zeker als je het over multi-player hebt SPUUGLELIJK! In de single player valt het nog wel mee, alles ziet er niet té slecht uit, maar het is overduidelijk zichtbaar dat ze er niet al te veel moeite hebben gedaan ervoor. Zeker als je nagaat hoe goed Super Mario Galaxy eruit zag. Alles is niet al te gedetailleerd en de oudere banen zoals ze waren op de DS is verbazing wekkend weinig aan veranderd op hogere textures en schaduw na. Gelukkig is het bij sommige GBA en SNES banen niet teveel veranderd, die banen zijn klassiekers en moeten gewoon niet te veel gewijzigd worden, of de kans is groot dat de sfeer of gevoel dat die baan ooit had weggaat. Maar de racers zijn meestal ook niet al te mooi afgewerkt en ver van even dynamisch zoals ze waren in Double Dash. De licht effecten zijn erg simpel op de karakters en de meeste animaties kunnen soms een beetje houterig overkomen, ook zijn sommige kleinere details

waar je over kunt zeuren niet al te belangrijk, maar het irriteert gewoon als je nagaat dat de Wii veel meer kan dan deze game vertoond.

Maar pas als je in de multiplayer gaat valt het heel erg op dat de graphics niet zo geweldig zijn, de sprites zijn niet meer op twee handen te tellen en het irriteert mij gewoon helemaal kapot. Zeker als je met zijn tweeën online speelt is het ongekend irritant.

Met z'n Allen!

De vorige Mario Kart games kwamen pas echt goed tot hun recht in de Multiplayer mode, en de Wii versie is niet anders, en daar knalt de game pas echt goed los, net zoals online(zo meer over te lezen.). Je kunt met twee tot vier andere spelers racen tegen elkaar, of tegen de CPU racen met zijn allen, maar natuurlijk is er altijd nog de battle modi. Jammer alleen dat deze nu maar twee verschillende bevat en de leukste: Bomb-Battle is verwijderd, maar we krijgen er wel één nieuwe voor in de plaats, en we krijgen ook hier weer klassieke banen in terug te zien.

De Balloon battle is nog steeds van de partij, hier is het de bedoeling dat je de persoon bent die het langst met drie ballonnen ‘’overleeft’’, hier is nu wel wat veranderd, als je alle drie je ballonnen kwijt bent kun je verder gaan met de match. Je kunt nog items gooien tegen andere, in plaats van blijven kijken totdat het eens voorbij is.

De andere mode is de muntenverzameling game. Dit kun je zowel alleen als in teams doen, het is de bedoeling om binnen de tijd zoveel mogelijk munten te verzamelen, dit klinkt makkelijk, maar is moeilijker dan je denkt. Je kunt je munten kwijtraken wat kan lijden tot verlies van de wedstrijd.

Online

Eindelijk een Wii game die goed gebruik maakt van de online service van de Nintendo. Het zal eens tijd worden. Ik gebruik een Wifi verbinding, maar voor de mensen die geen Wifi hebben kun je altijd nog een USB internet verbinding gebruiken, deze is verkrijgbaar in de winkels.

Mario Kart ondersteunt meerdere online functies zoals Single races tegen elf andere, of met zijn tweeën op nemen tegen tien andere spelers over de wereld in splitscreen… En voor de eerste keer in de Mario Kart geschiedenis ook online battle modes! Dit betekend dus iedereen zijn hersenen inbeuken. Hier is gelukkig weinig lag te vinden en het werkt allemaal zeer makkelijk en zeer soepel, ik heb nog geen framedrops op internet gehad en dat is een heel erg goed teken. Zeker omdat in Mario Kart DS altijd de andere spelers alle kanten op leken te vliegen tijdens de race en dat kan soms erg irritant zijn. Het Friendcode systeem is ook weer van de partij voor wanneer je alleen met je vrienden wilt spelen via internet, dit is makkelijk maar werkt wel een beetje irritant, je moet met elkaar je code uitwisselen voordat tegen hun kunt racen.

Het wachten op andere spelers duurt meestal niet langer dan twee minuten en dan kun je kiezen welke baan je wilt racen of vechten. Als het zover is, gaat alles precies het zelfde als wanneer je offline speelt en het is perfect. Dit is zeker de beste aspect van de hele game, het werkt heel erg verslavend en is zeker goed genoeg om maanden, zoniet jaren je met de Wii bezig te houden tegen anderen, en er zal altijd wel één andere persoon op internet zijn om tegen te kunnen racen.

Jammer is dat je geen headset en microfoon tot je beschikking om te kunnen praten tijdens het racen, dit zou leuk zijn om andere spelers te kunnen horen vloeken als ze over je bananenschil heen rijden of handig om met een vriend van je tactieken te kunnen verwisselen.

En de restjes

Leuk of niet natuurlijk mag de muziek niet ontbreken, het is meestal een bekend

Mario deuntje die geremixed is of gewoon iets totaal anders. Meestal zijn ze uit andere delen van deze reeks gehaald en sommige banen zijn ook geinspreerd op andere van de serie. Ook zijn sommige banen wel heel erg kleurrijk en dit geeft in de meeste banen een heel erg goed gevoel, maar Rainbow Road is zeker de baan die je een ongelofelijk goed gevoel geeft en er naar blijft laten verlangen.

Alleen de items kunnen je soms heel erg irriteren, zoals het al bekend is krijgen de laatste spelers altijd de wat betere items, maar in de Wii versie is dit een grote chaos en is er geen eerlijke balans meer. Zo ben ik zeker online in sommige rondes vier keer geraakt door een blauw schild terwijl ik alleen maar nutteloze banenschillen kreeg of die Fake itembox als ik op de eerste plaats was. Ik hoop dat dit wordt verbeterd voor de volgende Mario Kart, net als alle andere foutjes, maar buiten dat om is dit een van de beste games van deze generatie tot nu toe!

Conclusie en beoordeling

Mario Kart Wii is een musthave voor elke Wii bezitter op deze wereld en is één van de beste, zoniet dé beste Multiplayer game op de Wii tot nu toe. Ook is de online multiplayer een geweldig onderdeel, maar de frustratie die soms kan ontstaan door de items kan sommige misschien net iets te veel worden... net zoals bij mij...
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Online
  • Niet los te laten
  • De meeste kleine vernieuweingen
  • Minpunten
  • Single player kan snel vervelen
  • Motoren voelen beetje nutteloos
  • Graphics
  • Voorwerpen (wapens)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dan ben ik Jarig =D ! Niet dat dat er wat te maken mee heeft :P

  • vet meschien kan ik hem dan wel spelen

  • Gewoon reserveren op bol.com

    En dat de systeemeisen minder zwaar zijn was al een tijdje bekent.

  • kan de eerste crysis afspelen op high, en very high klein beetje lag en wat framedrops….maar misschien kan ik hem nu wel makkelijk op very high spelen :D goed nieuws dus :D

  • Crysis demo werkte bij mij met alles op very high dus zou dit ook wel moeten lukken maar de game boeit me niet echt.

  • Ik hoop dat deze wat leuker word dan Crysis…

  • Hmm.. dan nog.. ik vrees dat m'n arme PC-tje em nog niet af kan spelen.. :P

  • Gaat nogal hoor Basjo, uber pc'tje dan. Maar wist je dat als je alles op very high zet, dat alles dan NOG hoger kan? :p Alleen zet je je pc daarmee wel in de hens.

  • Tsja mag ook wel en zoiezo was Crysis niet optimaal geconfigureerd vanuit de makers.

  • Was ook wel nodig ja, Crysis was echt niet normaal.

  • goed dat ze dat doen want in deel 1 vond ik het tog wel slecht dat was het grootste minpunt van de game. dan heb je een heel goede pc en kan je hem nog niet voluit spelen :S

  • Dan moet ie het ook op mijn pc doen.

  • Chill! ;)

  • Was ook wel nodig ja, Crysis was echt niet normaal

  • @QuikCyborg ik was maandag (11 augustus) jarig, niet dat dat er iets mee te maken heeft :P

  • Handige zet, aangezien nu meer gamers die een wat mindere PC hebben ook kunnen genieten van deze serie.

  • Ik had gelezen dat de engine heel erg was verbeterd dus dat klopt ook wel. De very high effecten zijn naar high gebracht en nu zijn de systeem eisen nog lager ook! Top game!

  • dat wist al langer dan vandaag…

    van die lage systeem eisen

  • zolang hij maar ook max net zo mooi is als zijn voorganger :)

  • @ Black-soul37 hij gaat er het zelfde uit zien ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren