1. Medal of Honor: Airborne (PS3)

Medal of Honor: Airborne (PS3)

Daar zit je dan. Met een zware training achter de rug, zit je nu op een bankje in een vliegtuig met een wapen op schoot en een parachute op je rug. Je wacht eigenlijk maar op één ding, een rood lampje. Als het lampje aangaat, dan ga je staan en wacht je op een moment dat je leven zal veranderen. De lamp wordt groen en je schuifelt achter de mannen voor je aan naar de geopende deur aan de zijkant van het toestel. Wanneer je bij de deur staat, sla je nog even snel een kruisje en daar ga je dan, je springt naar buiten en gaat het gevecht tegemoet.

De Medal Of Honor-serie heeft het maken van Wereld Oorlog II-games tot een kunst verheven. Ondertussen zijn er al heel wat games verschenen in deze serie. Er gaan ook al veel stemmen op dat het eens tijd wordt om deze serie te laten voor wat het is en het anders aan te pakken. Call Of Duty nam hier het voortouw in, in de hoop dat gamers met ze mee gingen, omdat ook zij de nazi’s nu wel zat waren. EA heeft hier nog niet voor gekozen en besloot om hun serie uit te breiden met Airborne. Die beslissing is in mijn ogen verkeerd.

Het groote fenomeen van Airborne is de drop. De drop is het gedeelte van een missie waarin je vanuit een vliegtuig naar het slagveld parachutespringt. Tijdens de drop kun je zelf een beetje sturen waar je heen gaat, maar veel tijd heb je niet want binnen een paar seconden sta je op de grond en neem je de Duitsers op de korrel. Wat leuk is aan dit stukje gameplay, is de vrijheid die je hebt om gewoon maar ergens neer te ploffen met je geweer en vanaf daar het level aan te pakken. Er zijn veilige zones aangegeven met groene rooksignalen, maar je kan gewoon overal landen. Feit is wel dat als je midden tussen de Duitse linies landt, het spel kwadratisch toeneemt in moeilijkheid. Onmogelijk wordt het echter niet, maar makkelijk zul je het niet hebben op die manier.

Ik vind de vrijheid die je hebt wel erg cool. De eerste paar keer dat je een missie doet, zul je het misschien niet gebruiken en ga je voor de veilige route. Als je wat langer speelt, krijg je meer en meer gevoel bij hoe het gevecht zich onder je ontvouwt. Het is erg gaaf om met een Sniper-rifle op je rug, bungelend aan je parachute bovenop een kerktoren te landen. Zodat je vanaf die positie lekker rustig vijanden weg kan knallen. Maar zelfs het simpelweg landen op een dak van een gebouw geeft al een nieuwe dimensie aan het gevecht. Ineens besluip je de vijand vanuit een dominante positie en kun jij het gevecht domineren door op strategische plekken via de daken te gaan. Door op een strategische manier met de hoogteverschillen in de game om te gaan, creëer je nieuwe mogelijkheden om je vijand uit te schakelen en verder te gaan met je missie.

Grafisch gezien is deze game gewoon goed af. Het is natuurlijk een serie die al lang en breed ontwikkeld is, en waar een hoop kennis in gaat vanuit oudere games. Desalniettemin moet je het dan ook nog even klaarspelen als ontwikkelaar. Dat is echt goed gelukt in deze game. Het is een gelikte boel die er mag wezen. Mijn persoonlijke favoriete dingen zitten in de details van deze game. Je kunt de helm van een vijand af schieten met een head-shot. Natuurlijk zie je liever dat je tegenstander dood gaat, maar ik vind dat een cool detail. Iets anders wat in deze game erg goed afgemaakt is, zijn de diverse ontploffingen. Denk hierbij aan granaten, tanks met brandbare stoffen en explosieven. Het ziet er allemaal erg goed uit, en de schade die ermee aangericht wordt, is ook aanzienlijk. Mooie pluimen met rook en puin vliegen in het rond bij een ontploffing. Soms gevolgd door een rondflappende Duitser die meegenomen is met de ontploffing. Het is allemaal erg voldoenend.

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn dat er geluiden op gaan over deze game, waar de AI van de NPC’s af wordt gefakkeld. Uit mijn ervaringen met deze game blijkt dat dit niet geheel onterecht was. Je teamleden willen nog wel eens door jouw line of fire lopen. Echter moet ik hierbij zeggen dat je hier meer last van hebt als je zelf een passieve houding aanneemt in de game. Als je een beetje terughoudend speelt en wacht tot je team de rommel opruimt, dan gaan ze je in de weg lopen. Dit komt dan meer omdat je zelf niet meeloopt, dan dat ze niet weten wat ze doen. Ik merkte dat wanneer ik agressiever begon te spelen en meer de punt van de aanval speelde, het team beter omging met mijn character. Het kan soms wel gebeuren dat iemand toch nog voor je stil gaat staan, maar dit is mij slechts een enkele keer overkomen.

Veel vreemder vond ik het toch wel dat vijanden soms helemaal geen initiatief nemen, terwijl je nota bene op ze aan het schieten bent. Je hoeft niet eens te missen om niet op te vallen. Het is me al een paar keer gebeurt, vooral bij de simpelere tegenstanders, dat ik meerdere schoten heb gelost voordat een vijand zijn aandacht op mij vestigt. Je zou toch denken dat ten tijde van oorlog, de soldaten wel doorhadden wanneer iemand op hen aan het schieten was. Misschien hebben de Duitsers daarom wel verloren.

Conclusie en beoordeling

None

Medal Of Honor is een serie die al lang bestaat. Omdat de serie al zo lang bestaat, vind ik dat je ontwikkelaars bepaalde dingen wel kan aanrekenen. Hiermee bedoel ik vooral de magische manier waarop vijanden het niet erg vinden dat je ze een kogel in het lijf jaagt. De toevoeging om vanuit een parachutesprong het level te beginnen is een leuk concept. Ik vind het ook lekker werken. Vooral als je wat meer gespeeld hebt, is de vrijheid die je hebt erg leuk. Ik ben toch ook wel van mening dat de heren ontwikkelaars nu maar eens af moeten van de Tweede Wereldoorlog. Desnoods bedenken ze hun eigen oorlog, maar de Nazi’s zijn we nu wel even beu.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vrijheid.
  • Ziet er mooi uit.
  • Droppen.
  • Minpunten
  • Alweer Nazi's afknallen.
  • AI van de NPC's is slecht.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik hoop dat ze het toch erbij gaan voegen, lijkt me wel gaaf.

  • Nintendo zuigt, en denk alleen maar aan de eigen winst.



    Als ik lucas was, zou ik de Wii versie scrappen, want als men dit nu al verteld kan het alleen maar betekenen dat de controls niet lekker werken.

  • Als je Lucasarts was deed je dat niet^ Want et verkoopt tog wel goed, ongeacht de kwaliteit. ^-^

  • Domme actie van Nintendo. Dit is imo de perfecte game om die Wii MotionPlus te proberen.

  • Haha lekkere markt.

  • \"Nintendo zuigt, en denk alleen maar aan de eigen winst.\"



    Nou nou nou, waar bazeer je dat weer op? Nintendo kan echt niet alleen aan hun eigen winst denken en alle andere party's links laten liggen want nintendo moet het ook hebben van die third party's.

    Alleen is dit een vervelend voorval ja. Meestal ga je toch langs alle party's om te laten zien wat je strategie is zodat er nog meer wii's verkocht kunnen worden. Vond het al raar dat er alleen nintendo games werden gepresenteerd op de E3 voor wii motion plus.


  • zeker niet goede verkopen, alleen nintendo titels verkopen goed, alle andere games zonder Mario in de titel verkopen redelijk tot matig

  • Wat voor sukkels werken er bij Nintendo. Dit vertel je toch retards?

  • Het wel Ubisoft vertellen, maar niet Activision die hun Wii games wel aandacht geven? Zeer zwak.

  • Clons wars lijkt me meer voor casual gamers dan hard core.

    (Kijk naar de stijl van de film)

    Dus eigenlijk kunnen het maar zo houden.

    Wat maakt het uit, casual gamers kopen toch alles.

    (kuch, Sports Island, kuch)



  • Stom dat Ninendo het niet heeft doorgegeven inderdaad, hiermee zouden de controls met name in lightsaber gevechten aanzienlijk beter kunnen. Misschien dat ze het alsnog toevoegen, maar dan loopt de Wii versie waarschijnlijk wel vertraging op.

  • Tja de Wii… wat verwacht je nou? :')



    Flut gadget.

  • Amateurisme van Nintendo. meer, meer, meer gadgets zullen ze bij nintendo wel denken. Allemaal geldklopperij, balance board dat nog nauwelijks gebruikt is buiten bij wii fit, ik ben benieuwd hoeveel van dat speelgoed ze in de toekomst nog voor een absurd hoge prijs gaan aanbieden.

  • Ja daar hebben ze wel een punt

  • Jammer, had leuk kunnen werken, ik denk dat het al te laat is om toe te voegen aangezien in september de game uitkomt!!

  • slecht van nintendo.

  • Boeit nintendo niets.

    Ze hebben al het geld al binnen.

  • Ze kunnen zo iets nog makkelijk toevoegen alleen zal de release een maandje of misschien 2 opgeschoven moeten worden.

    Ik vind het bovendien wel vreemd dat ze hier bijna een maand later mee aan komen kakken.

  • Dit is de prijs die Nintendo voor hun \"ultieme geheimhouding\" heeft moeten betalen.. Niet zo slim dus.

  • Die hebben gelijk :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren