1. Dynasty Warriors: Gundam (X360)

Dynasty Warriors: Gundam (X360)

Iedereen kent de Dynasty Warriors serie wel. De games staan bekend om het feit dat erin altijd honderden zoniet duizenden vijanden aan je zwaard worden geregen in een semi-historisch China. De serie, waarvan er inmiddels al achttien delen zijn verschenen, was altijd immens populair in Japan en slaagde er altijd in bovenaan de verkooplijsten te komen. Echter kan je niet altijd met dezelfde setting komen, dus verscheen vorig jaar Dynasty Warriors: Gundam, die de Dynasty Warriors formule mengt met de populaire anime Gundam. Natuurlijk verkocht de game als een tiet dankzij de grote fanbase van beide series. De vraag is echter of de game ook genoeg te bieden heeft voor een nieuwkomer in beide series zoals ik.

Voor laatstgenoemde doelgroep is het wel eventjes slikken als je de game voor het eerst opstart. Je wordt als speler namelijk al vanaf het eerste scherm bekogeld door verschillende termen uit de Gundam serie en als nitwit raak je dan ook compleet ontgoocheld. Er wordt namelijk geen enkele poging gedaan om alle onderlinge verhoudingen uit te leggen en zelfs uit de lange gesprekken voor de missie start werd ik niet veel wijzer. Zo vecht je in één van de eerste missies met piloot Amuro Ray tegen een leger aan robots waarvan ik tenminste geen enkel idee had waar het in het verhaal paste. Als je dan aan het einde de woorden “This is no Zaku, my friend” naar je geroepen krijgt door de vijand, vraag je jezelf al helemaal af of je niet van tevoren even wat afleveringen Gundam had moeten kijken.

Voor mensen die nog meer door de war willen raken met de affiliaties van de verschillende karakters is er ook een Original Mode. Deze modus gooit het verhaal uit de serie, in de game de Official Mode, door elkaar. In de Original Mode draait het om een mysterieuze rode planeet die iedereen om één of andere onbekende reden wil overheersen. Vervolgens neemt het verhaal de vorm aan van een schijnbaar onmogelijk “What if” scenario waar iedereen die in de normale serie bij elkaar horen opeens vijand zijn en vice versa. Uiteindelijk stopte ik maar met het volgen van de verhalen, aangezien mijn hersenen al die wisselingen in het plot niet meer aankonden. Maar voor de echte Gundam freak die alle verhalen kan volgen is het spelen dubbel zo leuk. Je kan namelijk in de laatstgenoemde modus met maar liefst zestien verschillende karakters spelen waarvan er zes ook speelbaar zijn in de Official Mode. Hierdoor worden er nieuwe dimensies toegevoegd aan een aantal gevechten, aangezien je deze nu ook van de andere kant kan bekijken. Het is dan wel weer jammer dat je niet de loop van het verhaal kan veranderen. Zo zal een karakter genaamd Haman altijd sterven in de Official Mode, ook als je zelf dat karakter speelt.

Die verschillende karakters brengen echter ook slechte dingen met zich mee. Zo worden die karakters gebruikt als excuus om omgevingen te recyclen. Zo ben ik in totaal vijf keer in één modus langs hetzelfde gebied geweest. Soms was het zelfs zo erg dat ik van een bepaald karakter het hele missieverloop kon voorspellen. Immers, je hebt de levensloop van dat karakter al gevolgd door de ogen van een andere piloot. Je zou dan denken dat Koei er in dat geval wel wat extra gebieden aan heeft toegevoegd, maar dat is dus niet gebeurd. Het hergebruik van omgevingen valt trouwens nog niet eens zo op. In de game lijken immers alle omgevingen precies op mekaar. In totaal bezit de game honderd missies, maar die zijn simpel te verdelen in twee soorten gebieden, namelijk ruimte en grond. Daarnaast bevat de game ook nog drie verschillende smaken voor de gebieden op de grond, namelijk een witte, bruine en groene ondergrond en daar houdt het mee op. De omgevingen zijn komen daardoor erg ongeïnspireerd over. Overigens zijn het niet alleen de omgevingen die erg ongeïnspireerd zijn, maar ook de standaardvijanden zijn ver onder de maat. Het deed me grafisch nog het meest denken aan één van de minder mooie PS2 games.

Ik hoor menig lezer zich al afvragen of het dan tenminste goed zal zitten met de gameplay. Hier moet ik echter een negatief antwoord op geven. De gameplay is in feite weinig veranderd ten opzichte van de andere Dynasty Warriors games. Dit houdt in dat je al buttonbashend je weg door een oneindig aantal vijanden heen moet slaan om aan de andere kant van de map te komen, daar krijg je dan vervolgens een sterkere baas voor je kiezen welke je moet verslaan. Als je dat dan hebt gedaan word je getrakteerd op een grote Mission Complete op het scherm en af en toe een filmpje. Het probleem hierin is, naast het feit dat het vreselijk eentonig is, dat de vijand totaal geen tegenstand lijkt te bieden. Ze staan als het ware te wachten tot jij ze neerslaat. De bazen zijn dan in contrast met de normale vijanden opeens een stuk sterker en zorgen voor een hoop frustratie. Zeker als er een soort van vreemde rode vlam rond het lichaam van de robot heen zit. Die bazen hebben jou meestal binnen vijf klappen neer terwijl jij ze minstens honderd keer moet raken. Het meest irritante is dan nog dat zodra jij het loodje legt, je helemaal opnieuw moet beginnen met het level. Als je dan bij de laatste baas dood gaat na vijfenveertig minuten totale verveling zit je letterlijk hardop vloekend voor je televisiescherm.

Gelukkig zit er nog een klein positief puntje aan de gameplay. Koei heeft in de game namelijk een strategisch aspect ingevoerd wat wel lekker uitgewerkt is. Elk level is opgebouwd uit een aantal vlakken, waarvan eerst het meerderdeel in handen is van de tegenstander. Zo’n gebied bepaald hoeveel versterkingen de tegenstander en jij krijgt en hoe sterk je positie op de map is. Ga je bijvoorbeeld alleen op je missiedoelen af dan zul je na een tijdje merken dat jouw troepen bijna overrompeld worden door de vijand. Iets wat je niet erg ten goede komt als je in een missie naast het verslaan van een baas ook iemand of iets moet beschermen. Neem je echter wel die gebieden over door een X aantal vijanden in dat gebied te verslaan, dan zul je meer troepen krijgen en succesvoller de tegenstander kunnen terugdringen. Deze kan echter op zijn beurt ook weer gebieden veroveren. Altijd leuk om te zien dat in een game niet alles even dramatisch is afgewerkt.

Conclusie en beoordeling

None

Dynasty Warriors: Gundam lijkt zich alleen op de fans van de Gundam serie te focussen. Daarvoor wordt er namelijk veel te weinig uitgelegd bij het verhaal. Ik kan me best begrijpen dat een Gundam-fan de twee verschillende modi in het spel echt geweldig vindt, maar ik kon me er niet echt in vinden omdat ik niet bekend ben met het materiaal. Tevens brengt de game wel erg weinig vernieuwing ten opzichte van de Dynasty Warriors serie en blijft de game dezelfde eentonige buttonbasher. Gelukkig brengt het strategische aspect van de game nog een klein beetje diepgang in de game, maar echt veel is het niet. Daarnaast bezit de game de slechtste graphics die ik heb gezien op de consoles van deze generatie en komen de omgevingen zo ongeïnspireerd over als het maar kan. Ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat er mensen zijn die deze game voor hun plezier spelen en voor de volledige prijs in de winkel aanschaffen. Maar ach, liefde voor Gundam maakt soms blind.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Strategisch aspect nog leuk uitgewerkt
  • Veel karakters
  • Voor fans van Gundam een feest van herkenning...
  • Minpunten
  • Maar voor niet-fans vreselijk verwarrend
  • Omgevingen worden teveel gebruikt en zijn ongeïnspireerd
  • Grafisch het laagst mogelijke
  • Algemene gameplay erg oppervlakkig

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • jammer, deel 1 was zeker niet slecht. Het is altijd leuk om als gangster montana te spelen.

  • dus…………

    Iedereen kan toch gewoon de eerste deel nemen.

    Die was ook goed genoeg.

    dus………..


  • Heb deel één hier liggen, alleen nog niet gespeeld :P. De verhalen klinken in ieder geval wel positief.

  • Jammer, het zou best een leuk spel kunnen worden als ze de verkeerde dingen uit het eerste deel verbeteren, denk ik.

  • Kheb laatst de Godfather weer eens gezien, Deel 1 van deel 2 komt vanavond op tv btw, en toen kwam ik erachter dat dat maffiagedoetje best chill is xD Misschien schaf ik deel 1 toch nog maar eens aan. Dat deeltje 2 nog even op zich laat wachten is misschien jammer, maar des te langer hebben ze om er en goede game van te maken :)

  • Er hoeft ook niet op alles een vervolg te komen.

  • ben dit spel (nu pas) aan het spelen en vind het inderdaad een supervet spel!!! lijkt me ook zeer tof om dan een nieuw deel te kunnen spelen over een paar jaar dan. Maar eerst nog GTA IV, SR2 en nog zoveel Sandbox games spelen! :D

  • Spijtig, want na het succes van deel 1 is er genoeg reden om een vervolg te produceren dacht ik zo.

  • mooi deel 1 vond ik ook al niet echt bijzonder.

  • Echt waar Scarface is de beste film. en dat er een game van werd gemaakt was gewoon een droom die uit kwam! het spel was zo stoer om te spelen! hopelijk komt het vervolg!

  • Super game was het :D Scarface is echt mijn ding! Qua alles ervan

  • Scarface is zeker weten de beste film ooit gemaakt ;-) De game was wel redelijk, hopelijk is het 2e deel echt fantastisch..

  • de game was niet echt een topper te noemen.

    maar een vervolg is altijd leuk.

  • jammer ik heb me goed vermaakt met het eeste deel.

  • De film was geweldig, de game heb ik niet veel gespeeld want ik snapte geen kut van de map - al kan dat door mijn paupertv komen :P.

  • scarface is niets voor mij

  • Vind ik niet zo een probleem. Ik heb nooit veel aan gevonden aan deel 1. En voorlopig komt er dus geen deel 2 om daar verandering in te brengen.

  • scarface is vet! en dan natuurlijk hopen op een nieuw goed deel

  • Jammer! De film was echt op, vooral hoe Al Pacino deed. En scarface game was ook mooi.

  • de game was zeker goed, zonde dat het uitgesteld wordt. Maar hij mag niet geschrapt worden…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren