1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Het fenomeen kippenvel wordt in de encyclopedie omschreven als "een gevoel van diep ontzag". Er kunnen pagina’s over worden volgeschreven, maar het is een feit dat het krijgen van kippenvel een kenmerk is van grote kwaliteit. Je voelt je machtig, maar nederig tegelijk. Je voelt je gelukkig, diep onder de indruk en hebt het idee dat jij, in plaats van het figuur op het scherm, degene bent die alle avonturen beleeft. Dat jij diegene bent die de wereld aankan en dat niets, maar dan ook niets je meer tegen kan houden. Dit is het gevoel dat Nintendo’s meesterwerk The Legend of Zelda: The Wind Waker je bezorgt.

Het is een plaatje dat je nooit meer zult vergeten: een grootse, azuurblauwe zee waarop de golven zacht tegen een deinend bootje klotsen. Op deze rode boot zit een klein, blond jongetje genaamd Link fier over de zee te turen naar een mysterieus eiland in de verte. Met drie zeemeeuwen als begeleiding en een perfect gecomponeerd deuntje op de achtergrond vaart het gezelschap er moedig op af.

Je hebt het al begrepen; je zult de uitgestrekte vlakten van Hyrule in dit spel niet meer bewandelen, want deze keer vormen verscheidene eilandjes de basis voor een spectaculair avontuur. Wanneer Link’s jonge zusje Aryll wordt gekidnapt door een reusachtige vogel en onze jonge held haar samen met een groep piraten achterna snelt, begint een avontuur dat zijn weerga niet kent. Dit brave begin ontpopt zich al snel tot een magisch verhaal met enkele verrassende plotwendingen, waardoor je van het begin tot aan het eind aan deze game gekluisterd zit.

Gekluisterd zit je echter toch wel, want ook als het verhaal niets voorstelde, vormden de tientallen eilanden genoeg redenen om door te gaan met het avontuur. Het eerste eiland dat je betreedt na het vertrek van je geboorteplaatsje zet al meteen de toon qua originaliteit. Een duistere gevangenis waar je stiekem doorheen moet sluipen is echter nog maar het topje van de ijsberg van wat het spel je te bieden heeft. Een berg beklimmen om aan de staart van een draak te trekken en met behulp van een pratend blaadje een eeuwenoude kerker betreden zijn voorbeelden van de creativiteit die dit spel toont. Vooral de tempels aan het eind van het spel, waarin je samen moet werken met andere figuren, tonen aan dat de The Legend of Zelda-reeks nog lang niet in herhaling vervalt. Met daarnaast nog enkele imponerende en originele baasgevechten laat het spel zien dat het ook op dit vlak heer en meester is. Ondanks dat deze gevechten nooit echt moeilijk worden, kost het toch wat tijd om door te krijgen hoe je het monster moet verslaan.

Ook op het gebied van de puzzels wordt er alles uit de kast gehaald om de speler te blijven verrassen. In The Wind Waker worden er een aantal erg originele voorwerpen geïntroduceerd, welke aanleiding geven tot tal van nieuwe en zelfs een paar uitdagende puzzels. Een blaadje waardoor je tijdelijk kunt vliegen en vuur- en ijspijlen zijn grepen uit het uitgebreide assortiment van items dat deze game kent. Echter spant de betoverde bariton, genaamd de Wind Waker, zonder twijfel de kroon. Met dit stokje kun je namelijk talloze riedeltjes spelen; elk met een andere uitwerking. Het melodietje dat je het meest zal gebruiken is ongetwijfeld die om de windrichting te beïnvloeden, iets dat na verloop van tijd dan ook in herhaling valt. De riedeltjes waardoor je bijvoorbeeld andere mensen kunt besturen, vormen daarentegen wel aanleiding tot leuke, nieuwe puzzels.

Deze puzzels zijn dan ook hard nodig om de speelduur van deze game wat op te rekken, aangezien het aantal kerkers verrassend laag is. Vijf tempels is zo ongeveer het laagste aantal ooit in een The Legend of Zelda-game verschenen. Gelukkig zal je tal van andere eilandjes moeten bezoeken, wil je het hoofdavontuur tot een goed einde brengen. Met tientallen optionele eilandjes en een nog groter aantal zijmissies zit je nog voor een lange tijd aan de game gekluisterd. Helaas zijn niet alle eilandjes even interessant, want een groot deel van de kleinere eilandjes zal je niet langer dan vijf minuten boeien. Desondanks is het aantal zijmissies zo groot, dat dit punt snel vergeten is en je liever denkt aan de avonturentochten naar de interessante plekken, dan aan de paar duffe eilandjes die The Wind Waker kent.

Maar eigenlijk zijn ook deze wat duffere eilandjes stuk voor stuk ware pareltjes wanneer het aankomt op hoe ze eruit zien. Elke plek heeft namelijk zo’n enorme sfeer en brengt zoveel emoties met zich mee, dat je ze eigenlijk niet af mag kraken. Verantwoordelijk hiervoor is de magnifieke grafische stijl die deze game kenmerkt. Het lijkt net alsof je een reis maakt door een interactieve tekenfilm, maar dan wel eentje van de allerhoogste kwaliteit. Het kleurenpaneel dat wordt gebruikt is levendig en vrolijk, maar oogt op een vreemde manier toch realistisch. De zee leidt een eigen leven en elk eiland kent een eigen karakter en sfeerbeleving. Ook personages kennen ieder een eigen uiterlijk en hebben allemaal een eigen karakter, waardoor ze hun emoties stuk voor stuk verschillend uiten; iets dat voortreffelijk naar voren wordt gebracht.

De wereld is één groot, interactief en prachtig meesterwerk dat zoveel sfeer geeft, waarbij je zelfs zonder het bijbehorende geluid te horen al de kriebels krijgt. Wanneer je het volume echter wat opschroeft, steekt het eerder genoemde kippenvel spontaan de kop op. Want wat zijn de deuntjes die dit spel kent geweldig gecomponeerd! De muziek die je hoort wanneer je aan het varen bent is prachtig en elk eiland kent zijn eigen, uitgebreide soundtrack. Stuk voor stuk benadrukken ze de ongelooflijke sfeer die elk eiland kenmerkt en samen vormen ze een compleet en bijna perfect plaatje. Het is simpelweg zo adembenemend, dat zelfs de mooie woorden die hier staan niet in de buurt komen van de pracht en de energie die de beelden in combinatie met het geluid je geven.

Het is daarom enorm zonde dat de makers niet de tijd kregen die ze nodig hadden. Het spel voelt namelijk op momenten wat afgeraffeld en zelfs saai aan. Zo zul je al snel de taak krijgen om drie parels te vinden. Vreemd genoeg wordt er bij de eerste twee parels vereist dat je eerst een hele tempel doorloopt. De derde parel zul je echter zonder enige vorm van uitdaging in je bezit krijgen. Ook de Triforce-hunt komt over als wat saai. Het is de bedoeling om alle acht stukjes van een gebroken Triforce te vinden, maar helaas komt het elke keer neer op het afleggen van eenzelfde patroon. Je zoekt een kaart, laat hem voor veel geld vertalen en speurt aan de hand hiervan de locatie van het Triforce-stukje op. Een ander punt waar het spel wat spannender had mogen zijn, is bij het varen van lange stukken. Het grootste deel van het spel heeft een lekker hoog tempo, maar tijdens het varen zal je op een vijandje en een eilandje hier en daar na niet veel kunnen doen. Gelukkig doen deze punten weinig af aan de ervaring die The Legend of Zelda: The Wind Waker heet. Het avontuur dat je meemaakt is en blijft geweldig, waardoor de reis die je in dit spel maakt niet zomaar een reis is, nee, het is een droomreis!

Conclusie en beoordeling

Ik kan je opnieuw een hele beschrijving geven van wat kippenvel precies is, maar ik kan je ook één naam geven. The Legend of Zelda: The Wind Waker is namelijk zo’n adembenemend spel, dat je het kippenvel maar moeilijk kunt onderdrukken. De visuele stijl van dit spel is ongelooflijk sfeervol, de soundtrack is prachtig, de gameplay is nog steeds onovertroffen en het verhaal is warm, maar episch tegelijk. Heb je nog geen kennis gemaakt met de ervaring die The Wind Waker heet, dan kan je ik maar één tip geven. Koop, speel en beleef dit epische en meeslepende avontuur.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Meeslepend en groots avontuur
  • Gameplay is nog steeds onovertroffen
  • Op visueel vlak een parel
  • Prachtige en uitgebreide soundtrack
  • Levendige zee met talloze sfeervolle eilandjes en zijdemissies
  • Warm en episch verhaal
  • Minpunten
  • Het varen van lange stukken mocht spannender
  • Voelt op momenten afgeraffeld aan
  • Niet alle eilandjes zijn even interessant

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk voor PS3 bezitters

  • Productief bedrijfje is insomniac … =)

  • Dat duurt nog… ff rekenen… EEN JAAR.

  • Hoeveel kost dat quest for booty? Ik vind ratchet en clank altijd wel leuk.

  • wel leuk dat zo het verhaal doorgaat. Alleen jammer dat alleen voor een verlenging van het verhaal je moet betalen.

  • Cool

  • Dan zit er mooi 2 jaar tussen de 2 grote ps3 games.

  • Insomniac is echt een topontwikkelaar. Ze brengen elk jaar een nieuwe game uit en telkens is de kwaliteit gewoon hoog. Hopelijk blijft Sony ze nog erg lang steunen.

  • leuk al hadden veel mensen liever uncharted 2 gezien denk ik

  • Ik hoop echt op een volwaardige game. Het zou erg jammer zijn als we volgend jaar tijdens de herfst weer zo'n korte episode krijgen. Dan vind ik een jaar veel te lang.

  • @ bryovic



    Uncharted is van Naughty dog en niet van Insomniac.

    Moet nog steeds een keertje R&C: ToD kopen.

  • Lang leve ratchet and clank

  • Woehoe!

  • Dat wordt wachten tot 19 September :P



    Nu alleen hopen dat deze niet veel duurder is dan de €15,- die de game gwn kost in de PSS

  • Hij gaat 19,95 kosten in de winkel. Dat vind ik een mooie prijs voor een game van 3-4 uur + doosje met disc en handleiding.

  • Hij gaat 19,95 kosten in de winkel. Dat vind ik een mooie prijs voor een game van 3-4 uur + doosje met disc en handleiding.



    Dat vond 'k bij HS ook :P



    On topic : Wsl zal het wel terug een full game worden tegen dan. Nu Resistance 2 bijna klaar is zullen ze daar terug tijd voor hebben.


  • Ratchet and Clank weet mij altijd wel te vermaken, dus dit is goed nieuws.

  • duurt nog wel ff maar dan lijkt me ook dat dit echt een goede opvolger gaat worden

  • Herinner mij hier volgend jaar nog eens aan, en dan zal ik wel even enthousiast zijn.

  • We Love Ratchet & Clank! Laat die games dus maar rijkelijk vloeien :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren