1. Final Fantasy Fables: Chocobo Tales (NDS)

Final Fantasy Fables: Chocobo Tales (NDS)

Je komt ze in elk Final Fantasy-avontuur tegen: Chocobo’s. De gele, op struisvogels lijkende beesten zijn bij menig speler geliefd vanwege hun snelheid en schattige uiterlijk. Meer dan genoeg redenen voor Square Enix om een volwaardige Chocobo-game te maken. En waarop kan het nu beter, dan op die goeie, o zo vertrouwde DS?

Chocobo Tales begint met een stel Chocobo’s die aandachtig naar een verhaal van een witte tovenaar (Shiroma) zitten te luisteren. Hun samenzijn wordt verstoord door een geheimzinnig boek van Kuroma (een zwarte tovenaar) dat – na het openen ervan – alle Chocobo’s in kaarten verandert. Aan jou de taak om die kaarten, die overal verspreidt in sprookjesboeken zijn verstopt, terug te vinden. De boeken hebben namen zoals: ‘Het lelijke Chocobootje’ en ‘Titan en de bonenstaak’.

Om die kaarten te krijgen moet je in elk sprookjesboek een bepaald aantal minigames spelen. Die minigames zijn gebaseerd op de naam van het boek. Zo heb je ‘Titan en de bonenstaak’, waarbij je binnen de tijd of tegen een aantal computers de top van de bonenstaak moet bereiken door op het juiste moment bladeren te tekenen. En dit alles speelt af in een opengeklapte sprookjesboek, waarin alle omgevingen, figuurtjes en objecten van karton zijn gemaakt. Klinkt allemaal heel kinderachtig, maar de minigames zijn leuk om te spelen en het is een genot om naar te kijken.

Win je een minigame (en dat is niet altijd even makkelijk), dan klapt het boek zich dicht en ontvang je een kaart, of wijzigt er iets in de omgeving van het boek, dat weer invloed heeft op de voortgang van het spel. Daarnaast kun je ook ‘popup’-kaarten verdienen. Dat zijn kaarten die je, in een door jouw samengesteld deck, kunt inzetten in een ‘duel’.

De duels, die beginnen als je een tegenstander tegen het lijf loopt, zijn net als de minigames een ‘spel in een spel’. Terwijl jouw Chocobo en een tegenstander tegenover elkaar staan, krijg je aan het begin van je beurt de keuze uit drie popup-kaarten. Als je eerder kiest dan je tegenstander, ben je ook als eerste aan zet. Elke popup-kaart heeft een eigen effect, kleur en klasse. Afhankelijk van de klasse van je kaart, komt er na het uitspelen een monster tevoorschijn (zoals een eenhoorn of een besnorde walvis) om tegen het monster van je tegenstander te vechten. Als je beurt voorbij is verschijnt er een kristal in beeld die overeenkomt met de kleur van de door jouw gespeelde kaart. Het leuke aan het kristal is dat je die later kunt gebruiken voor nog krachtigere aanvallen van andere kaarten met dezelfde kleur. Overigens zijn er meer dan honderd kaarten te verzamelen, dus de duels blijven best lang leuk. De balans tussen de minigames en de duels is in het begin van het spel en beetje zoek. Eer dat je aan je eerste duel kunt beginnen heb je al veel minigames gespeeld, wat best jammer is omdat je dan (wat ik dan had) de neiging hebt om ermee te kappen.

In het geheel is Final Fantasy Fables: Chocobo Tales een game die boven mij verwachtingen scoort. De multiplayer-modus maakt het helemaal af. Je kunt zowel lokaal als online spelen. Dat is gewoon duels en minigames spelen, maar het is wel leuk. De Final Fantasy deuntjes zijn er ook weer bij, maar die deuntjes zijn soms ook erg weer kinderachtig.

Conclusie en beoordeling

Chocobo Tales oogt kinderachtig, maar is toch wel een leuk spel door het goedbedachte kaartsysteem en de leuke minigames. Het spel is meer voor de jongere gamers onder ons, maar zeker leuk om eens te spelen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • kaartsysteem
  • minigames
  • final fantsy deuntjes...
  • Minpunten
  • snel uitgespeeld
  • geen verhaal
  • erg kinderachtig
  • die meestal ook kinderachtig zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren