1. Pac-Man Championship Edition (XBLA)

Pac-Man Championship Edition (XBLA)

Dames en heren, het is al meer dan 25 jaar geleden sinds het eerste spelkarakter zijn intrede maakte in de speelhallen. Het was een karakter dat oorspronkelijk verzonnen was om de vrouw naar de arcadehal te trekken. De connectie tussen de sekse en het spel mechanisme zou ‘het eten’ moeten zijn; vrouwen houden van snoepen, dus gaat het spel over snoepen. Dat is wat dit karakter doet en niets anders! Graag uw applaus voor Pac-man! Hij is terug!

Pac-mans debuut zorgde voor een muntentekort in Japan. Gelukkig is het spel sinds toen uitgebracht op verscheidene spelcomputers, waaronder op de xbox360 als downloadbare Xbox Live Arcade Game. Echter, ik behandel niet het originele deel, noch zijn onofficiële vervolg uit 1981 (Ms Pac-man), maar het derde deel. Jawel! Na 26 jaar heeft Namco, en zijn creator Toru Iwatani, besloten een nieuw, overeenstemmend deel te maken.

Het spelmechanisme is nog altijd hetzelfde: eet alle stippen op die je ziet in het overzichtelijke doolhof en vermijd de spookjes. Deze spookjes kan je ook op eten indien je een grote stip (een orb) hebt opgegeten. Hierdoor zullen de spookjes trager bewegen en proberen ze van je te ontsnappen. Heel begrijpelijk, want je krijgt namelijk extra veel punten wanneer je ze weet op te happen. Mocht dat gebeurd zijn, dan vliegt het slachtoffer terug naar het midden van het scherm, naar een ‘kamertje’ waar jij als speler niet in kan komen (en waarom zou je!?). Grappig hieraan is dat het spookje heel soms de weg naar dit kamertje niet altijd weet terug te vinden, waardoor hij de hele tijd ronddwaalt als een totale nietsnut. Het is (misschien) een bug, die soms ten gunste of juist ten ongunste van de situatie is. Als speler wil je namelijk zoveel mogelijk spookjes opeten, want hoe meer je er op eet voordat de orb is uitgewerkt, hoe meer punten je krijgt van het slachtoffer die jij hebt gemaakt. Het start met 400 punten dat zich blijft verdubbelen tot 3200 per spookje. Een killing spree is dus onmisbaar voor het behalen van een hoge score.

Een verschil met het origineel is het respawnsystem; Pac-man zou nu op dezelfde plek herrijzen als waar hij af ging (of zoals menig gamer zou zeggen: ‘dood ging’). Het behalen van een extra leven is ook veranderd. Je ontvangt het nu niet na het verkrijgen van 10.000 punten, maar na 20.000 punten. Natuurlijk is dit niet van groot belang voor de ervaren spelers, want die gaan toch niet dood. Sterker nog, als je niet afgaat, dan gaat je score alleen maar sneller omhoog.

Dat laatste vind ik typerend voor dit soort games. In Geometry Wars: Evolved, bijvoorbeeld, verhoogt de multiplier na mate je meer vijanden van je weet af te schieten. Hier, in Pac-man Championship Edition, krijg je meer punten voor een stip na mate je meer stippen eet. Je begint met tien punten per stip, en (tot zover ik weet) kan dit op lopen tot vijftig punten per stip. In tegenstelling tot Geometry Wars en het origineel, heb je hier wel een tijdslimiet dat de strategie van de speler drastisch weet te veranderen.

Door deze tijdslimiet, wat in de standaard modus vijf minuten is, wil je al helemaal niet afgaan. Je zult tijdverlies maken door het indirecte respawnen, en je multiplier zult weer gereduceerd zijn tot tien punten per stip. Alsof dat niet genoeg is, zal de snelheid van onze gele vriend (en gelukkig ook die van de spookjes) ook nog verlaagd worden. Afgaan heeft dus grote gevolgen voor je eindscore. De tijdslimiet dwingt je tot uiterste alertheid; je probeert van elke seconde die je hebt zoveel mogelijk te profiteren.

De spookjes zijn nog steeds, na 26 jaar, enigszins voorspelbaar met uitzondering van Pinky, het roze spookje (‘hence the name’). Deze zal nu heen gaan naar waar jij naar toegaat. Ook deze aanpassing verandert de speelstijl van de gamer: je zult Pinky constant in de gaten moeten houden, om te verkomen dat je pad uitloopt bij hem. Zo word ik regelmatig ‘klem gevlogen’ (Pac-man heeft geen benen, dus hij zou moeten vliegen…) in een tunnel waar aan beide kanten zich een spookje bevindt, waaronder Pinky.

Ongetwijfeld de grootste spectaculaire verandering is het veranderen van het speelveld wanneer je fruit opeet. De doolhof is te verdelen in twee helften. Wanneer alle stippen in de ene helft zijn opgegeten, verschijnt in de andere helft, naast het eerder genoemde kamertje, een stuk fruit (dat tot bijna 5000 punten waard kan zijn). Na een tijdje goed spelen (dat is: zelden afgaan), kan er in plaats van een stuk fruit een sleutel (6000 punten) verschijnen en nog later een kroon (7650). Voor de achievement-jagers: voor het verschaffen van de sleutel ontvangt de speler een achievement. Hetzelfde geldt voor de kroon. Na het eten van het fruit/object, zal de leeg gevreten helft veranderen in een ander stelsel van tunnels.

Na vijf of tien minuten (afhankelijk van de gespeelde modus, zie aparte column) wordt het scherm geleidelijk donkerder en verschijnt er een grafiek in beeld. Het is een staafgrafiek waarin elke staaf staat voor vijf seconden. De lengte van de staaf staat voor het aantal behaalde punten in die vijf seconden en is verder verdeeld in drie lagen: het aantal punten dat je hebt verkregen door het eten van spookjes, door het eten van stippen (en orbs) en door het eten van fruit. De staaf zal waarschijnlijk grotendeels blauw gekleurd zijn, dat betekent dat de meeste punten zijn verdiend door het eten van spookjes.

Tot slot is de besturing nog verfijnd. Je hebt nu de mogelijkheid om bochten nog sneller te nemen. Pac-man is dit keer instaat om ‘vonken’ af te schieten door tegen de muur van de tunnel te leunen (doe dit één seconde achter elkaar lang en je hebt voor jezelf een achievement). Hierdoor kan je voorbereiden op de aankomende bocht.

Het spel was in 1980 de bom en voor mij is dit derde deel dat nu ook. Op 1up.com moest het zijn eerste plaats afgeven aan Warhawk waardoor Pac-man CE op de tweede plaats kwam te staan in de democratisch bepaalde top drie ‘Best Downloadable Game’. Een recensist schreef dat hij nog nooit iemand had ontmoet die de demo had gecheckt zonder daarna het volledige spel te kopen. Ik zelf kan ook niemand herinneren die dit spel ‘saai’ vindt. Ik lees alleen maar reacties van mensen die beweren verslaafd geraakt te zijn (net als ik!).

Critici, echter, zijn iets minder tevreden met het resultaat sinds er sprake is van ‘patronen’. De spookjes zouden zich afhankelijk gedragen van de bewegingen die Pac-man maakt. Het origineel heeft deze zelfde programmering, maar in Ms Pac-man zouden de spookjes willekeurig hun weg bepalen. In Pac-man CE zou de speler dus in feite de spookjes zodanig kunnen besturen, dat hij dezelfde score kan halen als voorheen.

De presentatie van het spel ziet er heel goed uit: de techno muziek op de achtergrond vloeit prachtig samen met de felle, zwierende kleuren op de zwarte grond van het veld. Het is eigenlijk net een disco of zelfs een gave club. Het welbekende happende geluid dat Pac-man maakt is nog altijd hetzelfde gebleven, waardoor het spel zeer vertrouwd aanvoelt.

Misschien wel belangrijker is de gameplay. Met het ‘patronen’ door de vingers gezien, is het spel zeer verfijnd. De tijdslimiet, wat niet door iedereen wordt gewaardeerd, kan een enorme druk leggen op de speler en zijn keuzes: wanneer is het bijvoorbeeld verstandig een orb te gebruiken om de spookjes op te vreten? De orb kan immers ook veel vrijheid bieden voor het op eten van de stippen op het veld, waardoor het veld ‘verfrist’ kan worden zodat er nóg meer orbs, stippen en zeldzamere stukken fruit verschijnen.

-------------------------------------------------------------------------

De eerder genoemde modi zijn:

Championship Mode: een vergelijkbare vorm van het origineel met de duur van 5 minuten.

Challenge Mode 1 (Patience and Reward Course): Het speelveld verschilt van aanwezig van veel orbs of van de afwezigheid van die. Tijdslimiet is 10 minuten.

Challenge Mode 2 (The Darkness Course): Alleen de muren tegen Pac-man aan zijn zichtbaar evenals Pac-man zelf, de spookjes en de stippen. Tijdslimiet is 10 minuten.

Extra Mode 1 (The Freeway Course): Het gaat van start met een zeer hoge bewegingssnelheid en het de doolhof bevat vele, lange tunnels. Tijdslimiet is 5 minuten.

Extra Mode 2 (The Manhattan Course): Een doolhof dat een vergelijkbaar is met de straten van Manhatten; grote blokken. Tijdslimiet is 10 minuten.

Extra Mode 3 (The Overall Course): Een mix van alle mogelijk doolhoven. Tijdslimiet is 10 minuten.

* Vergelijkbare titels, met dezelfde vereisten van de speler, zijn Ninja Gaiden Black (xbox) en de Super Smash Bros serie en dat zijn allemaal top spellen. Het zijn spellen waarover toernooien worden gehouden.

Conclusie en beoordeling

None

Pac-man CE is een arcade game zoals die hoort te zijn, ondanks zijn tijdslimiet. De steeds hoger wordende snelheid, het zo lang mogelijk overleven en de simpele besturing maakt het spel tot een onmisbare arcade game voor in je lijst van Xbox Live Arcade Games. Net als bij Geometry Wars: Evolved komt er meer bij de gameplay kijken dan je zou verwachten; ook hier zal je moeten trainen en zal je merken dat je steeds beter wordt na mate je het spel vaker speelt. Dit is wat een spel echt goed maakt!*
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • De presentatie
  • Uitdaging
  • Meerdere modi
  • Easy to handle, hard to master'
  • De leaderboard motiveert
  • Minpunten
  • Afwezigheid van een multiplayer
  • Geen modi zonder tijdslimiet

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geweldig!!!



    Beste RTS ooit!

  • Vanmorgen nog een uur het eerste deel gespeeld^^

  • Amazon.com… ik wacht maar op een officiële aankondiging

  • En ik vind het me toch een balle spel, maar ja daarom vind ik RTS ook geen bal aan.

  • nice kep deel 1 pas gekocht en wil Opposing Fronts ook gaan halen

  • Ik vind het echt een tof spel CoH

  • Ik vind dat Relic eerst zijn servers mag verbeteren. Aangezien veel mensen daar last van hebben. Waar onder ik af en toe. Toch moet ik zeggen dat Company of Heroes echt een top spel is.

  • Wat betekent Tales of Valor eigenlijk? Tales, Verhalen. Of, over. Valor? Wat betekent Valor, is het een stad of iets?

  • Wat betekent Tales of Valor eigenlijk? Tales, Verhalen. Of, over. Valor? Wat betekent Valor, is het een stad of iets?



    Ik hoop dat je een geintje maakt. :')



    maar goed kan niet wachten geniet nog elke dag van CoH en opposing forces.



  • Ik moet het nog uitspelen:P

  • was een best vette game, maar kweet niet of ik deze wel ga halen

  • Vet!! CoH is toch een van de betere nieuwe series in het RTS genre. Must have voor mij!

  • Kijk ik naar uit, de vorige delen waren erg goed dus mijn verwachtingen zijn hoog.. Valor=moed/heldendom, enz. ;)

  • COOL

  • NICE :D

  • Dit is echt nice ja! =D

  • woohoo, hier zat ik op te wachten. (niet sarcastisch bedoelt, ik vind CoH echt vet)

  • Wacht eerst maar even rustig op aankondiging.

  • Company of heroes is een van de beste RTS ooit!!

    kan niet wachten.

  • heb company of heroes nooit gespeeld, maar moet ik zo te zien toch maar eens snel doen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren