1. Company of Heroes (PC)

Company of Heroes (PC)

Het eerste spel wat ik speelde op een pc was Warcraft 2 zo’n dertien jaar geleden. Vele spellen volgden, de een leuker dan de ander, maar op gebied van RTS-en werd ik al snel verwend met Red Alert en Starcraft. Deze twee spellen zijn door veel mensen gezien als de beste twee RTS spellen in de geschiedenis van games. Ik ben de rest van mijn leven dan ook zelden onder de indruk geweest van andere vaak bejubelde RTS-en. Company of Heroes was weer zo’n game, van te voren al door vele mensen gehyped vanwege onder andere de sublieme graphics en physics.

Relic was al bekend van enkele andere succesvolle (sci-fi) RTS-en zoals Homeworld en Dawn of War. Het was dan ook een verassing dat hun nieuwste project zich zou afspelen in de 2e Wereld Oorlog. Je volgt missies van de Able Company vanaf de landing op het strand in Normandië en de Fox Company vanaf dat zij achter vijandelijke linies waren gedropt. Iedereen die wel eens de legendarische oorlogs film, The Longest Day, heeft gezien, zal dit bekend klinken. Leuk is dat alle missies gebaseerd zijn op echt gebeurde missies uit de 2e Wereld Oorlog en vaak tot in de kleinste details overeenkomen. Je missies variëren van realistische opdrachten zoals: wegen innemen, steden verdedigen, of de Duitsers af te snijden. Nooit zal je in een missie simpelweg de basis van de vijanden moeten vernietigen zoals in veel RTS-en. Het is wel jammer dat alle missies worden gespeeld als de Americans. Gelukkig kan je in de Skirmish en in de Multiplayer wel gewoon met beide legers spelen.

De game draait geheel om dekking. Zitten soldaten achter bosjes dan hebben ze een klein beetje dekking, zitten ze echter achter een muurtje of in een gebouw dan hebben ze goede dekking en zal het moeilijk zijn voor vijanden om ze te raken. Lopen je soldaten over straat dan zijn ze extra goed te raken en gaan ze ook veel sneller dood. Het leuke aan deze dekking is dat het niet binair is, hiermee bedoel ik, een soldaat kan best de beste cover hebben achter een muurtje, maar als je hem dan vanaf de zijkant of achterkant aanvalt dan heeft die er niets aan. Verder is de gehele spelwereld te vernietigen. Dus echt alles. Met tanks, raketten, granaten of artillerie schiet je muurtjes en gebouwen zo kapot. Hier zie je ook de kracht van de physics, hoe een gebouw kapot gaat is echt afhankelijk van waar die geraakt wordt. Er wordt dus niet gebruik gemaakt van standaard animaties voor een gebouw dat steeds verder kapot gaat. Artillerie kan hele gebouwen van de map wegen en een boerenlandschap veranderen in een maanlandschap. Dit is niet alleen een leuke gimmick. De kraters die door de ontploffingen worden gemaakt zorgen weer voor extra dekking omdat je soldaten hier in kunnen liggen.

De Americans en de Wehrmacht hebben zo hun overeenkomsten qua units en tactieken, maar ze zijn zeker niet identiek. Leuk is dat ook hier alle wapens en tanks historisch correct zijn. Beide legers hebben infanterie, denk aan squads van standaard soldaten, squads met een machine geweer, een mortier, snipers, anti-tank squads, etcetera. Daarnaast kan je als Americans aan de gang met bekende tanks zoals de Sherman en de Pershing en als Wehrmacht met verschillende Panzers zoals de Panther en de gevreesde Tiger. Beide legers kunnen zich dan nog specialiseren in een verschillende divisie. Zo zal je door te vechten command points halen die je kan besteden aan bijvoorbeeld de Airborne divisie, hierdoor kan je extra mogelijkheden zoals soldaten uit een vliegtuig ergens droppen en een vliegtuig ergens laten bombarderen. De vele units en hun vaardigheden zul je ook nodig hebben. Net zoals in het echt is een Panther zwaar bepantserd aan de voorkant, maar veel minder aan de zij en achterkant. Met dit in je achterhoofd zal je dus goed vallen kunnen zetten. Lok bijvoorbeeld met een zwakkere Sherman tank een Panther een straatje in waar jij stiekem wat mijnen hebt neergelegd en in een zij straatje een anti-tank kanon waarmee je hem zo kan raken in de zijkant. Omdat het spel zo realistisch van opzet is kan je je ook veel beter voorstellen voor wat voor dilemma’s een tank kon zorgen in de 2e Wereld Oorlog. Zonder voorbereiding ben je kansloos want een machine geweer helpt gewoon niet tegen een tank.

Het spel concept lijkt verder nogal op Dawn of War. Je zult in een level verschillende strategische posities moeten veroveren, deze zorgen dat je steeds sneller meer manpower krijgt, die je nodig hebt voor nieuwe gebouwen en manschappen. Sommige strategische posities zullen je ook munition geven, die je nodig hebt voor extra wapens en granaten. Andere geven je fuel, die je logischerwijs nodig hebt voor voertuigen. Doordat deze strategische punten verspreid zitten over de map zal je dus altijd erop uit moeten gaan om deze punten in te nemen. Dit neemt al snel een saai aspect van andere RTS spellen weg omdat je dus niet in je basis kan wachten en langzaam je leger kan opbouwen en je vijand de genadeslag kan geven als je leger groot genoeg is. In Company of Heroes zullen jij en je tegenstander vanaf het begin af aan vechten om controle over verschillende strategische punten. Deze punten moeten namelijk in verbinding staan met jouw eigen thuisbasis, want als een strategisch punt ergens er tussen in wordt veroverd zullen alle afgesneden punten waardeloos zijn.

De multiplayer in Company of Heroes heeft Relic ook goed geregeld. Je kan een willekeurige map spelen als één tegen één tot en met vier tegen vier, waarbij in dit laatste geval het nogal erg hectisch kan worden. Naast de strategische punten heb je in de multiplayer ook per map zo’n 3 of 4 zogenaamde Victory Points. Je zult altijd met 500 punten beginnen en afhankelijk van hoeveel Victory Points de tegenstander in zijn bezit heeft zal dit langzaam afnemen tot het de 0 bereikt en je verloren hebt. Het is dus de bedoeling deze Victory Points in te nemen en zo lang mogelijk te beschermen. Naast het feit dat je dus al de stategische punten op de map moest innemen voor manpower, munition en fuel zullen deze Victory Points er nog meer voor zorgen dat spelers snel elkaar tegen komen bij een strategisch punt of een Victory Point en vanaf dan constant in gevecht met elkaar zijn. Wat wel een beetje jammer is is dat aan het begin van een potje je vaak alleen toegang hebt tot wat standaard soldaten. Je zult vaak zien dat, zodra spelers elkaar hebben gevonden, ze hun soldaten in goede dekking zetten en beide squads elkaar nauwelijks kunnen raken waardoor ze vaak te lang stil staan en op elkaar staan te schieten. Hierdoor lijkt het spel al snel erg statisch. Gelukkig verandert dit compleet zodra er meer infanterie is zodat je elkaar kunt flanken en zodra de tanks het veld betreden is het natuurlijk al helemaal verholpen.

Zoals de inleiding al aangaf was er erg veel gezegd over de geweldige graphics van Company of Heroes. Toen dit spel eind 2006 uitkwam was dat zeker het geval, en zelfs nu zijn ze nog heel indrukwekkend. Zeker in combinatie met de physics zullen de graphics echt zwaar indruk op je maken. Denk aan tanks die door muren en huizen kunnen rijden en bomen en electriciteitsmasten omver rijden. Waarbij in bijvoorbeeld het laatste geval je een serie vonken ziet waneer de mast omvalt en de draad kapot trekt. Wat echter nog meer imponeert zijn de geluidseffecten. Je eenheden die zodra ze zich buiten je scherm bevinden door een radio lijken te praten, en die ’s nachts fluisteren. Artillerie die je aan hoort komen en dan de keiharde knallen, of, als je je aan de andere kant van de map bevindt, doffe dreunen. Ik denk nog nooit een oorlogsspel te hebben gespeeld waarbij het geluid van zo’n hoog niveau was als in Company of Heroes.

Conclusie en beoordeling

None

Company of Heroes is zeker de beste RTS van de afgelopen jaren. Dit geldt op zowel gameplay gebied als audiovisueel gebied. De singleplayer campagne is mede dankzij het feit dat die zo historisch correct is enorm goed. Potjes op internet zitten vol met actie dankzij de strategische punten en Victory Points die je constant aanmoedigen om ze in te nemen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Meeslepende campagne
  • Goede multiplayer
  • Graphics en physics
  • Overdonderend geluid
  • Historisch correct
  • Minpunten
  • Online games aan het begin wat statisch
  • Geen singleplayer als de Duitsers

Dit artikel delen

Over de auteur

Mag

Reacties

  • Oke dan!

  • Nice logo!

  • kut logo, stomme Duitsers… :P

  • een nieuwe psp interessant.

  • idd doe dan rood wit blauw als er iets over nederland is =) verder wel interesant

  • Dom logo, voor de rest wel leuk!

  • Wat een schijtkleuren

  • Een nieuwe PSP lijkt mij wel erg vroeg. Is het de bedoeling dat er ieder jaar een nieuwe PSP wordt onthuld? Kom liever met wat meer games..

  • Fallout 3 wil ik meer van weten!

  • Vet logo !

    Hele verbetering tov het huidige !

  • Ben geen fan van het logo maar ben benieuwd naar de beelden uit Germany.

  • @ TomPSP: Misschien is die beter beveiligd tegen het hacken qua moederbord etc.

  • @ TomPSP: Misschien is die beter beveiligd tegen het hacken qua moederbord etc.

    Wordt toch wel weer gekraakt, ben ik bang.

  • @ TomPSP

    Optimisme For Life!! xD

  • Yeah! :D



    Een iets mooiere Logo zal wel beter zijn, verder is het toppie! :)

  • Hopelijk wordt het even vet als de E3. :)

  • Ik kan niet wachten op meer info van Fallout 3 :D

  • ik ga het zeker volgen :D heb er veel zin in. Nice logo ook

  • ik wil meer beelden zien van fifa 09:D

    ik kan niet wachten op die game:)

  • Ik hoop dat ze iets hebben van GTA Chinatown Wars =)



    Dat wordt volgen voor mij dus =P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren