1. Guild Wars (PC)

Guild Wars (PC)

Mijn vader vroeg me mee te gaan naar de stad. ‘Ja!’ riep ik, ik had namelijk in mijn achterhoofd dat daar een gameshop was, waar ik een controller wilde kopen. Ik liep de gameshop in en op een scherm zag ik een filmpje, ik vroeg wat voor game dit was, want mijn interesse was gewekt. De man achter de toonbank wist mij te melden dat dit het spel Guild Wars was. Een MMORPG waar geen maandelijkse kosten aan verbonden waren. Ik was verkocht!

Het concept

Het spelconcept van Guild Wars verschilt toch wel degelijk van dat van World of Warcraft waar ik natuurlijk al veel van heb gehoord. Je kan namelijk niet vrijuit elk deel van de wereld in met iedereen die je wilt. Een stad is bij Guild Wars de enige plek waar je een groep kan vormen met maximaal 7 andere mensen. Als je dan met die groep de stad uitgaat krijg je een eigen landschap waar alleen jou groep in kan rondlopen.

Het doel

Het doel bij Guild Wars is, net als bij andere MMORPG’s, om je level te trainen en doormiddel van je spullen zoveel mogelijk respect te verdienen. Het maximum level bij Guild Wars is level 20, wat vele als een nadeel zien. Ik zie niet in waarom dit een nadeel zou zijn. Zo begint het spel pas echt als je level 20 bent, het zijn bij guildwars de skills die het hem doen. Als je later in het spel ‘elite skills’ kan halen word je echt stukken beter.

De “professions”

Je hebt in Guild Wars zes verschillende professions; Warrior, Monk, Ranger, Mesmer, Necromancer en Elementalist. Het goede aan de professions vind ik dat elke proffession verschillende varianten bied. Zo’n variant heet “Attribute” elke profession heeft vier attributes om uit te kiezen. Een attribute kan je trainen als je een level omhoog gaat, of door runes aan je armor toe te voegen. Neem als voorbeeld een Monk, je kan kiezen om je Healing Prayer, Smithing Prayer, Protection Prayer of Divine Favor te trainen, dit zorgt voor veel variatie.

Combinaties

Hierbij komt nog dat je je professions kan combineren, zo kan je warrior/monk worden maar ook warrior/elementalist enzovoort. Vluchtig uitgerekend kom ik dan op heel veel combinaties. Dit bevorderd de replay waarde enorm!

De skillbar

De skillbar in guildwars bestaat uit acht knoppen waar je de skills in kan doen die jij op dat moment wilt, denk echter goed na, want pas als je terug bent in een stad kan je ze weer veranderen. De skills in Guild Wars vind ik echt heel goed uitgebalanceerd want er is een zichtbaar evenwicht tussen elke profession.

Player versus Player

In het PvP deel van het spel vind ik dat je goed merkt dat elke profession de ander de baas kan zijn, het licht maar aan de skills die je gebruikt. In PvP kan je met een team van meestal vier personen tegen een ander team spelen. Het werkt goed en is leuk omdat je zoveel verschillende mensen tegenkomt, met allemaal weer andere builds.

Het verhaal

In Guild Wars zit wel degelijk een verhaal, je hebt 25 hoofdmissies die je verder het verhaal in helpen, het verhaal bij Guild Wars is naar mijn mening leuk uitgevoerd; De Charrs, een soort leeuwen, hebben het land overgenomen en het is aan jou de taak om ze het land uit te werken. Na aardig wat plotwendingen denk je als je klaar bent: “Jammer…, maar nu een nieuwe profession, of zal ik nog dat ene wapen halen…” De filmpjes in Guild Wars hebben, naar mijn mening, goeie graphics. Het zal niet het meest mooie spel zijn, maar het kan er zeker mee door.

Guilds

Bij Guild Wars zijn guilds belangrijk, een guild is in feite een grote groep mensen waarmee je samen missies of een guild versus guild gevecht kan doen. Als je bij een guild zit krijg je een guild tag achter je naam, heet je bijvoorbeeld Pietje Precies, dan word dit als je bij de guild ICE gaat; Pietje Precies . Ook krijg je een cape die bij die guild hoort, wat er natuurlijk prachtig uitziet.

De wereld

Het reizen door de wereld van Guild Wars gaat soms erg lastig, je bent bijvoorbeeld in stad A en wilt naar B, dan zou je toch echt een weg moeten vinden door al die monsters die het pad naar B blokkeren. Ga je onderweg dood dan krijg je Death Penalty, wat je 15% zwakker maakt en ook word je nog een stuk teruggeplaatst. Je moet dan weer naar de groep monsters waar je al op volle kracht van verloor om er toch weer langs proberen te komen, vaak lukt het dan niet meer en blijf je doodgaan, tot je het maximum van 60 % zwakker hebt bereikt. Bij 60% mag je nog wel blijven proberen om erlangs te komen, maar dat is onbegonnen werk. Als je dan eenmaal toch in stad B bent aangekomen, kan je voortaan op je kaart kiezen om erheen te teleporteren, wat wel weer een goed punt is. Ook wil ik nog even kwijt dat de muziek uit Guild Wars onwijs goed bij de wereld past.

Conclusie en beoordeling

None

Guild Wars is een must-have voor iedereen die van MMORPG's houdt. Door de goede balans in de skills en professions duurt het lang voordat je het saai vind. Je hoeft geen maandelijkse kosten te betalen. Als je met de soms wat irritante Death Penalty kan leven, is dit een spel wat voor 45 euro zijn geld waard is!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • euro
  • geen maandelijkse kosten
  • balans tussen professions
  • spel begint pas bij level 20
  • muziek
  • Minpunten
  • Het Death Penalty systeem
  • werkt te verslavend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren