1. Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 (PS3)

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 (PS3)

Ubisoft heeft in de afgelopen jaren goede zaken gedaan op het gebied van games, met de komst van Assassin's Creed, deze is inmiddels al drie miljoen keer verkocht, en de in 2006 uitgebrachte game (in 2007 voor PS3) wonderbaarlijke game Tom Clancy's Rainbow Six Vegas. Deze tactische shooter kende een onwaarschijnlijk goede gameplay, maar door de onafgewerkte engine zaten er wat bugs en grafische fouten in. Inmiddels hebben zij de Unreal Engine 3 af en konden en een vervolg maken op deze game. Tom Clany's Rainbow Six Vegas 2 heeft Ubisoft in minder dan een jaar na deel één op de markt gebracht. Dit zou gevolgen kunnen hebben op de afwerking van de game, maar Ubisoft heeft ons beloofd dat deel twee ronduit geweldig zou zijn.

Iedereen kent de serie van Rainbow Six wel, het zijn goede games waarin jij een leider van een squad van van een speciale eenheid bent. In Vegas 2 speel je net zo'n persoon, Bishop genaamd. Hij is eigenlijk gestopt met veldwerk na een mislukte operatie in de Pyreneeën, maar komt alsnog in actie tegen het terrorisme in Las Vegas. Bishop is een ervaren leider en houdt zijn hoofd koel in moeilijke situaties. Je kan Bishop aan jouw eigen stijl toepassen doormiddel van wapens, armor etcetera, maar hier kom ik later op terug. Bishop's kwaliteiten als leider komen je handig van pas in intense vuurgevechten met zwaarbewapende terroristen. Vegas 2 is een enorm intense shooter, met veel realistische gevechten en een goed systeem om je squad commando's te geven. Je kan gewoon simpelweg op de X-toets klikken, maar als je een echt realistische game wilt, kun je ook gewoon met je headset de commando's inspreken om je teammaten een handje te helpen. Meestal gaat dat moeilijk en moet je op elke lettergreep een klemtoon leggen, maar Ubisoft heeft hier zo te zien veel tijd in gestoken. Hierdoor loopt de gameplay vlotter, kom je meer in de sfeer van de game en het is ook nog eens heel realistisch.

Met een ijzersterke singleplayer met veel intense gevechten ben je al zo'n twintig uur bezig, met het verhaal én de andere singleplayer modi, maar daar heb ik niet eens het meest van genoten de afgelopen dagen. Want de coöperatieve mode heeft er voor gezorgd dat niet alleen mijn vader het genre shooter meer waardeert, maar vooral voor de meest tactische en intense infiltraties op een enorm casino. Door het flanken van je vijand van twee verschillende kanten zorgt voor een enorme kick in deze game, in je eentje kan dat ook wel, maar soms doen je kunstmatig gestuurde maten niet helemaal wat je bedoeld had. Maar ik heb mijzelf daar niet zo heel veel aan geërgerd, dankzij mijn geweldige commando's heb ik ze toch weer op de goede plaats gebracht. Maar coöperatief is deze game op zijn allerbest.

Multiplayer is in Rainbow Six Vegas 2 ook aanwezig. Wat ik vooral waardeer aan de multiplayer zijn de kleine maps waar je met maximaal veertien personen in een potje close quarter je agressieop elkaar kan afreageren. Het werkt prima op één ding na: het lukt niet altijd om een battle te joinen. Maar dat maakt niet zo heel veel uit, er is altijd wel een battle waar je wél kunt meedoen. En als je eenmaal meedoet is die frustratie direct weg, want je zit meteen midden in een vuurgevecht en owned iedereen die op jouw pad verschijnt. Of niet? Ik denk het niet, je zult echt dekking moeten zoeken om niet geraakt te worden door kogels uit de G36 van jouw tegenstander, tactiek offline en online staat centraal. Dekking zoeken, uit je dekking komen, schieten, terug naar je dekking, naar andere dekking gaan voordat ze een granaat gooien enzovoort. En dat dus in een immens snel tempo.

Iedereen heeft het er zo'n beetje over hoe lelijk deze game er uitziet, maar als ik mijn mening uit over de graphics van Vegas 2 zou het zo luiden: het zijn geen topkwaliteit graphics, maar het ziet er gewoon goed uit. Natuurlijk is het niet het niveau van Uncharted: Drake's Fortune en Assassin's Creed. Maar waar is dat voor nodig? Top graphics zijn nodig voor niks, ik houd niet van lelijke games en een game met goede graphics is bij mij altijd welkom. Dit begint af te wijken naar een weblog item, dus ik ga verder waar ik gebleven was. De graphics zijn niet supergoed, gewoon goed. Ik heb wel de nodige grafische fouten ontdekt, maar deze fouten zijn niet storend voor de loop van de game. Ik heb het dan over het geweer dat op je rug hangt, deze gaat soms door de muren heen. Allemaal van dat soort dingen, voor de rest is het op dit gebied keurig afgewerkt. De levels zijn met een Vegas tintje in beeld gebracht, maar lang niet alle levels. Soms kom je op plekken die ik in Las Vegas niet gezien hen ondanks dat ik toch overal ben geweest.

Wat mij opviel is dat er nauwelijks muziek in Vegas 2 zit. Je hoort soms wel wat, maar het is niet erg bijzonder. Wat wil je bij een shooter, spannende muziek zo dat je verder wordt geduwd om het te spelen? Nee, dat verwacht ik meer bij actie/adventure. Toch is het jammer dat er niet meer in zit, er had meer in gemogen. Geluiden zijn er wel genoeg, je hoort de vijand de hele tijd praten en constant vliegen de kogels om je oren. Het geluid van de wapens klinkt ook behoorlijk reëel. Je moet je oren goed gebruiken in deze game, je vijand zien te spotten en dusdanig te flanken. De kunstmatige intelligentie heeft ervoor gezorgd dat je vijand zijn oren ook gebruikt. Een voetstap te dichtbij of een deur te vroeg geopend zorgt ervoor dat je goed bedachte aanval mislukt. Het is frustrerend, maar toch heb ik daar ook plezier aan beleeft.

In de bovenstaande alinea's heb ik het al een beetje over de gameplay gehad, maar niet echt vernoemd of het nou goed is of niet. Laat ik het toch maar even zeggen dat de gameplay erg goed werkt en lekker weg speelt. Door een 'cover and shoot' systeem zoals nooit tevoren, komt de realiteit van de game nog hoger te liggen. Achter elk muurtje of plantenbak kun je dekking zoeken om niet doorboort te worden met kogels. En door sommige dekkingen kun je doorheen schieten, om vervolgens je vijand op een achterbakse wijze te killen. Verder hebben ze in Vegas twee een XP-systeem toegevoegd, die heel goed werkt. Je krijgt meer XP voor tactische aanvallen of als je op een speciale manier iemand doodschiet. Het is erg uitdagend en je krijgt er ook beloningen voor, namelijk nieuwe wapens en armor. Het wapenarsenaal en armor 'pakket' is erg uitgebreid. Met meer dan dertig wapens tot je beschikking en vijfentwintig beschermingen is het erg gevarieerd. Je kan je personage helemaal naar jouw eigen persoonlijke smaak aanpassen voor offline en online play.

Ik ben tot nu toe heel erg optimistisch geweest, maar toch mist er iets in Rainbow Six Vegas 2. Het voelt toch een beetje onafgewerkt aan en er zitten toch wat bugs in, niet zo erg dat je door muren kan lopen, maar toch voelen ze storend aan. Ik denk dat het ligt aan het feit dat ze er te kort de tijd hebben genomen. Ze hadden hem best wel een maandje later op de markt mogen brengen en dan wat bug fixes toepassen. Ze hebben het zichzelf te moelijk gemaakt door Vegas 2 te vroeg op de markt hebben neergezet.

Conclusie en beoordeling

None

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 is een zeer goede game, maar kent toch nog zijn fouten. Ubisoft heeft het resultaat te vroeg op de markt gebracht en is naar mijn idee nog niet helemaal afgewerkt. Maar met een zeer goede online en een nog betere co-op ben je toch wel heel veel uren met deze game kwijt. Ondanks de fouten verdient deze game een negen min.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Geweldig tactisch gevoel
  • Zeer intense gevechten
  • Super co-op mode
  • Online
  • Personage toepassen naar eigen stijl
  • Minpunten
  • Voelt onafgewerkt aan
  • Weinig muziek
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vergelijken met Star Wars en Lord of the Rings… wat een kneuzen.

  • Als deel 1 tegenvalt is dat nou niet bepaald een goed teken en zal deel 2 dan ook niet geweldig zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

  • @Xian: Idd.

  • Laat ze eerst maar deel 1 uitbrengen…

  • Deel 1 schijnt bij lange na niet aan de verwachtingen te voldoen. Maar goed misschien leren ze er van en worden deel 2 en 3 beter.

  • Deze game is ook al uitgekomen ofwat, niets van gemerkt blijkbaar. Ze zouden het beter opdoeken en met een nieuwe franchise beginnen als deel 1 zo tegenvalt.

  • Nog even een briljante quote van de producer:



    Dennis Dyack, producer van de game, heeft echter een goede uitleg waarom de game niet genoeg scoort. Volgens hem snappen de mensen het spel gewoon niet, het spel is namelijk zo anders en zo innovatief dat het de natuur van de mens is om iets aan te vallen als ze het niet begrijpen.



    Goed (arrogant) bezig hoor.



  • Ironisch wordt er in vele recensies van de game gezegd dat het verhaal van Too Human één van de grootste minpunten is.

    Geniaal!



    En lawl @ Xian, hoe arrogant kun je zijn inderdaad :').


  • Ironisch wordt er in vele recensies van de game gezegd dat het verhaal van Too Human één van de grootste minpunten is.

    xD



    Vergelijken met Star Wars en Lord of the Rings… wat een kneuzen.


  • heb de demo gespeeld en ik vond hem vet maar wanneer komt hij nou !!!!

  • Als het verhaal al een minpunt in deel één was, hoe kunnen ze dan ooit nog het publiek vermaken met een deel twee en drie?

  • Het is gewoon een flop, deal er maar mee Microsoft. Ik verwacht dan ook niks van een eventueel vervolg.

  • please no -_-



    @ Stephan3007 : nog altijd zo geen grote flop als Lair of Untold Legends. Ik denk wel dat ze bij M$ wel es een flopje kunnen verdragen want meestal scoren de first party games van M$ degelijk tot zeer goed.

  • Ik vond de demo in ieder geval zwaar tegenvallen.

    Daar is gewoon echt niks aan of je moet van ongeispireerd op een knopje rammen houden.



    Ik kreeg heel de tijd nou maar niet goed door wat ik aan het doen was en vooral waarom. En dat ligt toch aan de knullige manier hoe het gebracht wordt.



    Ik denk dat het een flopreeks gaat worden, ik ben door de demo in ieder geval overtuig om hem NIET aan te schaffen.



    Ik wachtmet smart op info over Mass Effect 2.






  • Kijk er niet bepaald naar uit :P

  • inderdaad, trig

  • Dat zijn zeker slechte scores, ik ben zelf ook geen fan van deze game.

  • Ik denk dat Dyack het ook enigzins over zichzelf heeft afgeroepen, hijzelf heeft de game ook heel wat kwaliteit toegeschoven die de game gewoon niet heeft. Maar goed, zoals hij afgeslacht wordt op GAF is dan ook wel weer enigzins tragisch vind ik tenminste

  • T'is spijtig dat de man achter eternal darkness zo van zijn voetstuk is gedonderd.

  • Ik vond de demo maar tegenvallen, dus dit wordt geen trilogie voor mij.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren