1. Final Fantasy XII (PS2)

Final Fantasy XII (PS2)

In de getallensymboliek wordt het getal 12 wel gebruikt om aan te geven dat iets af is, dat de cirkel weer rond is. Bijvoorbeeld de 12 apostelen van Jezus Christus, die een eenheid vormden. Bij videogames ligt dit net even anders, daar staat 12 toch vooral voor een getal dat betekent dat een serie nu toch wel de nodige vernieuwingen moet doorvoeren om nog iets fris en interessants te bieden. Hiermee staat of valt een serie. Blijft een oersterke serie als Final Fantasy overeind staan?

Wat was ik blij toen ik recensies over Final Fantasy 12 (vanaf nu FF XII) las. Niet alleen was het een nieuw deel in een serie die ik een warm hart toedraag, ook zou het battle-systeem op een goede en intuïtieve wijze zijn vernieuwd zonder fans van zich te vervreemden. Helaas helaas, mijn plezier was van korte duur…

In FF XII ben jij Vaan, een van de vele weeskinderen in Rabanastre, de hoofdstad van het koninkrijk Dalmasca in een wereld genaamd Ivalice. Vaan heeft een droom, en dat is om een sky-pirate te worden. Ondertussen weet hij zichzelf staande te houden in de grote boze stad door te sjacheren en zakken te rollen. Het koninkrijk is in handen gevallen van de Archadian Empire, waarbij de broer van Vaan is omgekomen, en zodoende voelt hij weinig genegenheid voor de Empire. Wanneer de nieuwe consul geïnstalleerd wordt in Rabanastre en er in het Paleis een feestelijke avond plaatsvindt, ziet hij zijn kans schoon om de gestolen goederen van het ‘volk van Rabanastre’ uit het paleis te halen en deze terug te geven (aan wie in vredesnaam???). Met een uitgestippeld plan gaat Vaan via het riool op weg naar het Paleis om als een ware Robin Hood terug te keren. Helaas loopt dit allemaal wat anders en Vaan raakt verzeilt in een avontuur waarbij de toekomst van Ivalice en de ontmaskering en ware bedoelingen van de Empire de hoofdmoot zijn.

En als de gambits nog niet genoeg waren om flink te irriteren, dan wel het vreselijk omslachtige licentie-systeem waar dit spel zich van bedient. Je kunt nu niet zomaar meer wapens en armour kopen en gebruiken, nee, hiervoor moet je eerst de licentie verwerven. Dit doe je via het licenseboard. Dit is te vergelijken met het sphere-grid uit Final Fantasy X, alleen hier is het echt stom gedaan. Licentiepunten haal je door vijanden te verslaan en deze vervolgens te spenderen aan een vakje op het licenseboard, waar een aantal licentiepunten voor staat. Heb je dit aantal betaalt, dan gaat het bijbehorende vakje open en kun je de skill of het wapen of armour gebruiken die bij die licentie hoort. Niet dat je er daarmee bent, want zomaar lukraak licenties voor elk wapen verwerven schiet je niks mee op. Wapens en armour zijn behoorlijk prijzig en dus moet je voor elk personage bepalen welk soort wapen je wilt dat deze gebruikt, en hiervoor de licenties verwerven. Opletten geblazen dus. Dan wil je vervolgens wapens kopen, en je ontdekt dat je geld tekort komt. Gelukkig laten vijanden regelmatig het een en ander achter, wat je weer kunt verkopen. En zo verdien je dus het merendeel van je geld in de game.[p][p]

Het gambit-systeem is vervelend, maar niet onoverkomelijk, de licenties werken omslachtig en onoverzichtelijk maar is ook geen halszaak. Nee, er is één element aan deze game die het spel compleet omlaag schopt. Het is een superbelangrijk element, zeg maar het meest essentiële waaraan een RPG moet voldoen: een goed verhaal. En dat is waar het deze game volledig aan ontbreekt. En dat is heel jammer, want de potentie is er echt. De hele tijd dacht ik: “nu komt er eindelijk een grote openbaring, de vette plottwist waar ik op zat te wachten!” maar nee, de brute explosie bleek een suf plofje te zijn, keer op keer. En dat terwijl het merendeel van de personages uit de game zich uitstekend lenen voor verdieping. Je hebt Balthier, de manse piraat en het enige personage waarvoor je deze game zou kopen. Ook heb je Basch, een gast met eer en battleskills van heb ik jou daar. Daarnaast is er ook nog Fran, een mysterieuze dame die de party enkele keren van een wisse dood weet te redden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een verschrikkelijk gemiste kans zeg, echt een domper voor mij. Een RPG, Final Fantasy nog wel, zonder een diepgaand en meeslepend verhaal! Alsof je Call of Duty speelt zonder geweren! Echt een tegenvaller. [p][p]

Zijn er dan geen positieve dingen te melden naast het feit dat je de Playstation uit kan zetten? Ja hoor, zeker wel. De graphics en de muziek zijn beide van een ongekend hoog niveau! Het moment dat ik de game voor het eerst in m’n Playstation stopte en het welbekende Prelude-melodietje van Final Fantasy hoorde, ging er een rilling over m’n rug heen, echt fantastisch! En zo gaat het de hele game door met de soundtrack, echt een lust voor het oor. Ook de omgevingen in de game zijn zeer prachtig. Vele omgevingen worden naar verloop van tijd wel eentonig, maar het neemt niet weg dat de game er subliem uitziet. Alles wordt uit de Playstation 2 getrokken en dat is de game aan te zien, oogverblindend![p] Ik besef dat ik heel negatief over de game klink, en dat is volledig oprecht. Toch moet ik ook zeggen dat er ook veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn, waarschijnlijk het merendeel zelfs. Velen vinden dit deel een welkome afwisseling, en zijn lyrisch over het gambit-systeem. Ik vond dat ik dit wel in mijn becijfering van de game moest meenemen, want het is wel respectabel dat Square-Enix op deze wijze een vernieuwing doorvoert. In mijn conservatieve RPG-ogen een stomme zet, maar het merendeel van de gamers ziet dat anders, helaas.[p]">

En als de gambits nog niet genoeg waren om flink te irriteren, dan wel het vreselijk omslachtige licentie-systeem waar dit spel zich van bedient. Je kunt nu niet zomaar meer wapens en armour kopen en gebruiken, nee, hiervoor moet je eerst de licentie verwerven. Dit doe je via het licenseboard. Dit is te vergelijken met het sphere-grid uit Final Fantasy X, alleen hier is het echt stom gedaan. Licentiepunten haal je door vijanden te verslaan en deze vervolgens te spenderen aan een vakje op het licenseboard, waar een aantal licentiepunten voor staat. Heb je dit aantal betaalt, dan gaat het bijbehorende vakje open en kun je de skill of het wapen of armour gebruiken die bij die licentie hoort. Niet dat je er daarmee bent, want zomaar lukraak licenties voor elk wapen verwerven schiet je niks mee op. Wapens en armour zijn behoorlijk prijzig en dus moet je voor elk personage bepalen welk soort wapen je wilt dat deze gebruikt, en hiervoor de licenties verwerven. Opletten geblazen dus. Dan wil je vervolgens wapens kopen, en je ontdekt dat je geld tekort komt. Gelukkig laten vijanden regelmatig het een en ander achter, wat je weer kunt verkopen. En zo verdien je dus het merendeel van je geld in de game.[p][p]

Het gambit-systeem is vervelend, maar niet onoverkomelijk, de licenties werken omslachtig en onoverzichtelijk maar is ook geen halszaak. Nee, er is één element aan deze game die het spel compleet omlaag schopt. Het is een superbelangrijk element, zeg maar het meest essentiële waaraan een RPG moet voldoen: een goed verhaal. En dat is waar het deze game volledig aan ontbreekt. En dat is heel jammer, want de potentie is er echt. De hele tijd dacht ik: “nu komt er eindelijk een grote openbaring, de vette plottwist waar ik op zat te wachten!” maar nee, de brute explosie bleek een suf plofje te zijn, keer op keer. En dat terwijl het merendeel van de personages uit de game zich uitstekend lenen voor verdieping. Je hebt Balthier, de manse piraat en het enige personage waarvoor je deze game zou kopen. Ook heb je Basch, een gast met eer en battleskills van heb ik jou daar. Daarnaast is er ook nog Fran, een mysterieuze dame die de party enkele keren van een wisse dood weet te redden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een verschrikkelijk gemiste kans zeg, echt een domper voor mij. Een RPG, Final Fantasy nog wel, zonder een diepgaand en meeslepend verhaal! Alsof je Call of Duty speelt zonder geweren! Echt een tegenvaller. [p][p]

[p] Zijn er dan geen positieve dingen te melden naast het feit dat je de Playstation uit kan zetten? Ja hoor, zeker wel. De graphics en de muziek zijn beide van een ongekend hoog niveau! Het moment dat ik de game voor het eerst in m’n Playstation stopte en het welbekende Prelude-melodietje van Final Fantasy hoorde, ging er een rilling over m’n rug heen, echt fantastisch! En zo gaat het de hele game door met de soundtrack, echt een lust voor het oor. Ook de omgevingen in de game zijn zeer prachtig. Vele omgevingen worden naar verloop van tijd wel eentonig, maar het neemt niet weg dat de game er subliem uitziet. Alles wordt uit de Playstation 2 getrokken en dat is de game aan te zien, oogverblindend![p] Ik besef dat ik heel negatief over de game klink, en dat is volledig oprecht. Toch moet ik ook zeggen dat er ook veel mensen zijn die het niet met mij eens zijn, waarschijnlijk het merendeel zelfs. Velen vinden dit deel een welkome afwisseling, en zijn lyrisch over het gambit-systeem. Ik vond dat ik dit wel in mijn becijfering van de game moest meenemen, want het is wel respectabel dat Square-Enix op deze wijze een vernieuwing doorvoert. In mijn conservatieve RPG-ogen een stomme zet, maar het merendeel van de gamers ziet dat anders, helaas.[p]">

Conclusie en beoordeling

None

Jammer, maar dit is niet het afsluitende hoogtepunt van PS2-era FF-games wat ik voor ogen had toen ik de game kocht. Teveel vernieuwing en gepriegel met licenties en gambits is totaal niks voor mij, geef mij maar het oude vertrouwde menu terug. Wel moet gezegd worden dat Square-Enix op dappere wijze het roer heeft geprobeerd om te gooien, en ze verdienen daar dan ook respect voor.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Visueel een en al pracht en praal
  • Muziek om van te smullen
  • Een dappere poging tot vernieuwing
  • Het haar van de personages zit altijd in model
  • Minpunten
  • Waar is in godsnaam het verhaal???
  • Personages worden niet uitgediept
  • Het stomme gambit-systeem
  • Het waardeloze license board

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Omg de x-box zuigt!!….!!!

  • Hoe één game van de Xbox 360 een gewilde console maakt in Japan..

  • PSgamers zuigen ook. Maarja, mooi toch voor microsoft.

  • psgamer waar slaat dat op jij bent zoon fanboy als je niks meer kan zeggen dan 4woorden hou dan je mond





    fijn voor M$ dat het in japan eindelijk goed loopt


  • PSgamer zoek een leven.

  • leuk :) ik wil tales of vesperia ook!!



    en hou gewoon je kop psgamer..

  • tjsa als er maar 3 van in de winkels liggen gaat et snel :P



    Nee maar zonde rgekkigheid, dat ding is daar nergens te verkrijgen , en gek genoeg levert M$ ook zeer bijzonder weinig in de VS dit jaar ,lijkt erop dat al die RRods toch een groter tol eisen dan gedacht.



    En ik zeg dit niet zijnde een ps fanboy, ik bedoel jullie kennen me ,maar dit is imo gewoon een beetje de keiharde feiten hoor



  • @psgamer lees de frontpageregels ik citeer Plaats geen “fanboy” berichten

  • Beetje logisch langs de ene kant. De voorraden zijn daar toch beperkt omdat MS ook weet dat hij daar niet zo goed verkoopt.

  • leuk voor die japaners! :D (Crysis is focking vreed op very High :P)

  • Haha grappig om te zien.. één RPG die de Japanners aanspreekt en het is raak voor Microsoft!

  • wel 23.000 verkoch in japan bij de lancering….haast niets dus.

    in europa verkoopt het minstens dubbel zoveel

  • Hahaha ale vooruit, die Japanners toch eh :d

  • haha das wel vet voor Microsoft!



    @PSgamer: Shut up..

  • Lol die jappe zijn moeilijke mensen man, ze weten wel wat ze goed vinden blijkbaar xD

  • 23k consoles verkocht en uitverkocht?



    Das echt vaag =P

  • hij is zeker uitverkocht omdat er maar 100.000 in heel het land te vinden waren..

  • haha, grappig

  • Een succes dat zeer tijdelijk is en nog even na Infinite Undiscovery zal worden doorgetrokken vermoedelijk, maar het blijft tijdelijk.

  • Nou ja dat vind $ony vast niet leuk :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren