1. Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Je klimt op de boot die nabij de kust van Panama ligt te dobberen in het water. Je hebt een doodskist van meer dan 400 jaar oud gevonden, deze aanwijzing zal je dichter bij de schat brengen. Je maakt de kist open, maar er ligt niemand in! Alleen een klein boekje, het dagboek van de persoon die er in zou moeten liggen. Je lacht en vertelt aan de verslaggeefster dat je een grotere aanwijzing hebt gevonden dan je had gedacht. Maar de glimlach op je gezicht verdwijnt snel wanneer je piraten op je boot ziet afkomen...

Dat is het intro in nieuwe de action/adventure game van Naughty Dog, Uncharted: Drake's Fortune. Het personage waar jij de controle over krijgt is de lenige en dappere Nathan Drake, hij wordt geholpen door zijn oude vriend Victor Sullivan, ook wel Sully genoemd, en de beeldschone verslaggeefster Elena Fisher. Deze personages zorgen voor de nodige spanning en ruzies die het verhaal voorstuwt. Het eerste level in deze game kun je meer een soort turtorial noemen, je leert hoe je moet richten, schieten, dekking zoeken enzovoort. Naughty Dog heeft eigenlijk niks nieuws te melden in deze game, een nieuw concept of totaal revolutionaire besturing zijn bij deze game niet aanwezig. Het verhaal daarentegen kan ik erg origineel noemen, het sleept je mee tot in de laatste seconde van de game en het blijft mysterieus. Over een goed verhaal valt dus wel te spreken, ook al is hij een beetje aan de korte kant. Na circa negen uur heb je het verhaal wel uitgespeeld. Het is dan ook jammer dat ze geen andere modi hebben toegevoegd.

Graphics, volgens rockstein niet het belangrijkste in een game, maar ik ga het wel behandelen. Ik heb deze game met en zonder HD-tv gespeeld en het zag er beide ongelooflijk goed uit. Elk detail van elke omgeving ziet er behoorlijk reëel uit en ik heb weinig tot geen grafische fouten in Uncharted ontdekt. Audiovisueel is deze game ook goed, ook al kent de game een zeer lineaire verhaallijn. Je moet goed je omgeving gebruiken om verder te komen en de game is totaal niet repetitief. Er zijn hier en daar wel een paar fouten te vinden op het audiovisuele gebied van deze game. Vijanden komen altijd om dezelfde hoek te voorschijn en naarmate je de game vaker speelt, worden de puzzels uiteindelijk een tikkeltje voorspelbaar. Maar ondanks de korte verhaallijn, krijg je toch de intentie om de game vaker te spelen. Door een puntensysteem heeft Naughty Dog de houdbaarheid en de replay-waarde van deze game hoog gehouden.

Van de geluiden in deze game heb ik nog wel het meest genoten. Het klinkt zuiver in de oren en ik heb op dit gebied eigenlijk geen fout kunnen ontdekken. De muziek past prachtig bij het mysterieuze en spannende thema en zorgt ervoor dat je de game blijft spelen. Voice-acting is ook aanwezig in Uncharted. Ieder personage heeft een bijpassende stem voor zijn of haar karakter. Ik heb zelfs niks aan te merken op de Nederlandse voice-acting, het klinkt misschien wat minder mooi dan de Engelse, maar dit is de beste Nederlandse voice-acting in de game-geschiedenis van Sony. Iedere texture heeft een ander geluid en klinkt behoorlijk realistisch. En als je goed luistert, kun je zelfs de wind door de bomen heen waaien.

De wapens klinken ook heel erg goed en elk wapen heeft zijn eigen geluid. Het wapenarsenaal in Uncharted is naar mijn idee uitgebreid genoeg, met meer dan tien verschillende soorten pistolen en geweren moet je jezelf door het spel heen schieten. Het realisme in het dragen van wapens is naar mijn idee ongetwijfeld een pluspunt aan deze spannende game. Je kan maximaal één pistool met vier volle magazijnen, één geweer met maximaal drie magazijnen en vier granaten. Dat zorgt ervoor dat je altijd goed oplet voor munitie en daardoor vaak verschillende soorten wapens pakt.

Op het schieten na beschikt Uncharted ook over een heel goed mêlee vechtsysteem. Je hebt twee soorten mêlee aanvallen: gewoon iemand zijn maag inbeuken en (mijn favoriet) de wrede combo. De wrede combo moet je uit voeren met behulp van de □-toets en de ∆-toets, daar een combinatie van intikken en je krijgt een wrede combo. Deze combo is iedere keer weer anders, omdat je hem op tijd moet timen. Het zorgt er ook voor dat je vijand meer munitie laat vallen, hierdoor wordt je bijna gedwongen om een wrede combo te gebruiken. Variatie genoeg in deze game op het gebied van gevechten.

Natuurlijk ga ik het meest belangrijke onderwerp aan een game ook nog behandelen: gameplay. De gameplay in Uncharted heeft veel weg van Tomb Raider en Gears of War. Erg is dat niet, want het waren allebei fantastische games. Zoals je in mijn vorige alinea's hebt gelezen zit er meer dan genoeg variatie in Uncharted en, zoals Jurian van IG al zei, lijkt het net alsof de batterij van de game steeds wordt opgeladen wanneer het saai wordt. Na een aantal schietgevechten ben je het wel zat om met je shotgun die vervloekte huurlingen de hersens door te knallen. En wat gebeurt er dan? Ineens een hele positieve kering in de game en je moet opeens een enorme toren beklimmen waar jij je uiterste concentratie nodig hebt om verder te komen. En ben je dat eindelijk zat, sta je weer midden in een vuurgevecht! Daar komt nog eens bij dat de game heerlijk speelt. Nou ja, je snapt mijn punt wel: oneindige variatie in deze game. En dan nu weer verder voor dat ik in de herhaling val. Uncharted kent een zeer goed dekking-systeem, dat je ook echt nodig hebt om de game uit te spelen. Je kunt wel op tien vijanden tegelijk afstormen, maar ik geef je weinig kans.

Deze game kent namelijk één van de beste arteficial intelligence die ik ooit gezien heb. Je vijanden proberen je op alle manieren te flanken en richten goed op de zwakke punten in je lichaam. Ja dat klopt, bij deze game hebben Nathan en zijn vijanden zwakke plekken in het lichaam. De interactie in Uncharted vind ik dan ook erg goed, als je iemand in zijn been schiet, trekt hij met zijn been weg en grijpt direct naar de wond. En dat gebeurt dan niet alleen met het been, maar ook met andere lichaamsdelen. Samengevat kan ik bijna geen groot storend element vinden n de gameplay en A.I.

Conclusie en beoordeling

None

Uncharted: Drake's Fortune is in mijn ogen een geweldige game. Alles past goed als een puzzel in elkaar en ik heb erg weinig fouten gevonden. Het ziet er schitterend uit en de realiteit spat van je beeldbuis, muziek dat je neusharen doen overeind staan en een gruwelijk vette gameplay. Zonder meer is dit de topper uit 2007 voor de PS3 en het verdient niet anders dan een negen plus.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Wonderbaarlijke graphics
  • Meeslepend en origineel verhaal
  • Veel variatie in de gameplay
  • Geweldige A.I.
  • Extreem goede voice-acting
  • Bijna perfecte muziek
  • Hoge replay-waarde
  • Minpunten
  • Te korte verhaallijn
  • Geen toegevoegde modi

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt wel grappig.

  • byebye Wii Music ;)

  • drummen!

  • WieTHEFUCK zit hier nou op te wachten zeg xD

  • Lol. Jammer dat de Wii het grafisch nooit aankan (ik heb ook een Wii…) Hoe wil je in godsnaam met zn vieren op een scherm spelen, terwijl iedereen nog voldoende pixels overheeft? Even serieus. Guitar Hero 3 op de Wii was al een 'pain in the a**' vergeleken met de Xbox 360-versie, dus ik heb hier niet zulke hoge verwachtingen van (op de Wii).



    @ Payaso,



    Je 'Still Alive'-spelende zus ;D?



  • Haha, en dan komen ze ook nog eens aan met 'Wii Music'.

  • Nice, dat is nog is aantrekkelijk voor de wii spelers.

  • Laat Wii Music dan maar zitten, hier zit er tenminste ook nog een goed spel aan vast.

  • niceeeee, deze game wordt alsmaar beter en beter =D

  • Ach, allemaal leuk en aardig enzo met die mii's, maar het overtuigd mij totaal niet om het spel te kopen eigenlijk..

  • Tja, het is leuk dat ze wat extra toevoegen, maar het doet mij niet overtuigen om deze te halen ipv de PS3 versie.

  • \"Guitar Hero 3 op de Wii was al een 'pain in the a**' vergeleken met de Xbox 360-versie\"



    Tijd voor een brilletje misschien, er is echt niks minders aan qua speelbaarheid.

  • Toch nooit halen voor de WII …

  • @Stijn

    STFU! Still Alive pwned, alleen heb ik hem iets te vaak gehoord (bedankt Joey)



    En Stijn, Rock Band werkte qua graphics ook op de Wii (alleen was het natuurlijk wel wat gedowngrade), dus waarom zou GH4 niet werken?


  • niet echt om toe te juigen maar goed extra is extra.

  • Waarom moeten al die lelijke veel te blije kutpopetjes in elke Wii game zitten :')

  • en zeker ook gebruik van het balanceboard?

  • Het werkt wel, maar ik ervoer het beeld storend. En dat is onacceptabel. :).

  • Mooie toevoeging! Als ik een Wii had wist ik wel welke versie ik zou kopen :)

  • Dat is wel gul!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren