1. Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Super Smash Bros. Brawl

Memberrecensie door Sven Schiff (A.K.A. "Svenshinhan")

Op de E3 2006 kondigde Nintendo aan dat er een nieuwe Smash Bros. game in de maak was. Fans van de serie waren dolenthousiast. Op 31 Januari 2008 werd het spel officiëel gelanceerd in Japan, en Amerika volgde een maand later op 9 Maart. Europa moet nog maanden wachten, en er is zelfs nog geen release-datum bekend. Ik zie mijzelf als een grote bofkont dat ik al zo vroeg met Brawl aan de gang kon gaan. In deze recensie zal ik uitleggen waarom ik denk dat Super Smash Bros. Brawl niet alleen de game van het jaar is (tot nu toe), maar misschien ook wel een van de beste games allertijden.

Met een cast van in totaal 39 individuele personages (transformaties meegeteld) en 41 stages (zelfgebouwde stages niet meegeteld) en meer single-player modi dan ooit tevoren is Super Smash Bros. Brawl een spel wat nog jaren, zo niet decennia mee kan gaan.

Het Concept - Voor de nieuwkomers

Men neme populaire personages uit de beste Nintendo spellenreeksen en gooi ze allemaal in één spel zodat ze elkaar vervolgens de hersens kunnen inslaan. Mario, Pikachu, Kirby, Donkey Kong, Samus, Link en vele anderen knokken het uit op verschillende stages (gebaseerd op de spellen waaruit de characters komen), met als doel om elkaar van het scherm af te slaan.

De formule is al hetzelfde sinds het eerste deel op de N64. Je begint met een schadepercentage van 0% en naarmate je elkaar aanvalt, stijgt je percentage. Hoe hoger, hoe verder weg je vliegt. Elk personage heeft zijn of haar eigen unieke moves en special moves om dit te bewerkstelligen.

De Graphics - 8,5

Voor een Wii game ziet Brawl er eigenlijk prima uit. Alles ziet er goed en gelikt uit. De personages en stages zijn allemaal mooi gedetailleerd en al met al heeft Brawl zo z'n eigen grafische stijl. Alles past bij elkaar. Het spel heeft verder ook een goede constante framerate die eigenlijk alleen in de meest extreme gevallen wat hapert (als je op een bewegende stage zit, met 4 mensen en met allerlei chaotische items rondgooit bijvoorbeeld). Eigenlijk is er weinig op aan te merken. Het ziet er goed uit, en het loopt fijn. Animaties zijn mooi gedaan en ook screenshots kunnen er oogverblinden mooi uitzien.

Echter, het is geen Super Mario Galaxy als het om graphics gaat. Brawl is op visueel gebied sterk, maar ook weer niet perfect. Dit soort details vallen niet op tijdens normaal spelen, maar ik heb het idee dat er nog wat meer moeite had kunnen worden gestoken in bepaalde details.

Geluid - 9,5

Met een soundtrack van meer dan 300 nummers (ja, driehonderd, je leest het goed) heeft Brawl zo'n grote hoeveelheid aan gevarieerde muziek dat er verder weinig op aan te merken is. Uit bijna elk bekend Nintendo spel zijn er wel één of meer bekende deuntjes, al dan in hun originele vorm, dan wel in een remix.

Ik kan heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo onder de indruk ben geweest door een game soundtrack. Sommige nummers zijn ontzettend mooi geremixed (in verschillende stijlen ook) en anderen zitten er in hun originele glorie. Al met al is de muziek van topkwaliteit.

De geluidseffecten, hoewel niet spectaculair, doen hun werk. Sommige personages hebben ook gesproken tekst, maar dit is eigenlijk beperkt tot een paar zinnetjes. Het is geen volledig ingesproken spel. Denk aan overwinnings-speeches van bijvoorbeeld Fox, Falco, Meta Knight, Snake en Sonic (onder andere). Uitzondering hierop zijn de verschillende codec-conversaties die Snake op zijn eigen stage kan activeren (1 voor elke character) en de Star Fox conversaties die Fox, Falco en Wolf kunnen activeren op het Lylat Cruise level.

Persoonlijk ben ik van mening dat de stemmen in principe erg goed zijn, met uitzondering van Pit en sommige NPC's in de codec-/Star Fox conversaties. Pit's stem is gewoon irritant en characters zoals Peppy en Panther (Star Fox) en Mei Ling (Metal Gear Solid) zijn slechter dan in hun eigen games. Voor de rest ben ik van mening dat de stemmen bij de personages passen en verder prima zijn. Maar verwacht er niet teveel van. Nintendo staat immers niet bekend om hun voorziening van ingesproken stemmen in games.

Characters - 9

In totaal zijn er 39 individuele characters om mee te spelen. Zelda en Sheik delen 1 slot, Squirtle, Ivysaur en Charizard zijn van de Pokémon Trainer en Samus en Zero Suit Samus delen ook een slot. Vergeleken met Melee zijn er veel nieuwkomers die mensen er allang in hadden willen hebben. Denk hierbij aan Meta Knight, Pit, Wario en Diddy Kong. Verder zijn er nog wat "recente" nieuwkomers, zoals Lucario, Zero Suit Samus, Toon Link en Ike.

Voor het eerst zijn er ook twee third-party personages in een Smash Bros. game te vinden, namelijk Sonic en Snake. Met name Sonic was een zeer gewild personage en mensen hadden hem eigenlijk in Melee al graag gezien. Ik snap eigenlijk niet waarom ze Sonic niet ook op de boxart hebben gezet, want dit is juist een groot verkoopspunt van het spel. Hoe lang willen mensen al niet Mario VS Sonic gevechten houden? Nu kan het dan eindelijk!

Wat me vooral opviel was dat eigenlijk alle characters zeer gebalanceerd zijn, veel beter dan in Melee. Er is niet 1 personage dat echt slecht of duidelijk te goed is. Natuurlijk zijn sommige personages dankzij hun aanvallen beter opgewassen tegen sommige anderen, maar dan hebben ze ook weer zwaktes.

Nou zijn er altijd characters die mensen nog graag in het spel hadden gezien die er niet inzitten, maar ik denk dat dat iets is wat je altijd wel zou houden. Al met al vind ik 39 characters een vrij groot aantal (vergeleken bij de 12 van het origineel en de 26 van Melee). Er is voor elk wat wils.

Stages - 9

Er zijn in totaal 41 stages in het spel te vinden, waarvan 10 uit Melee en 31 nieuwe creaties. Ze zijn allemaal ontzettend gevariëerd en voor het eerst kan je ook kiezen welke muziek er op welke stages speelt, zodat je uit de honderden nummers altijd je favorieten kan kiezen.

Sommige stages zijn simpel, met enkel een hoofdplatform en eventueel wat kleinere. Andere stages zijn gigantisch en bewegen en veranderen constant. Een van de origineelste stages vind ik Mushroomy Kingdom. In principe bestaat deze stage uit levels 1-1 en 1-2 uit de originele Super Mario Bros., die langzaam richting het einde scrollen en dan opnieuw beginnen. Verder hebben de characters uit elke spelserie hun eigen stage en in sommige gevallen meerdere.

Sommige nieuwe en originele stages zijn bijvoorbeeld Luigi's Mansion, Shadow Moses Island, Skyworld, Lylat Cruise, Battleship Halberd en Delfino Plaza.

De stages zijn eigenlijk waar je het grote verschil in graphics kan merken. Sommige zijn zo simpel dat ze bijna saai zijn (Animal Crossing en Flat Zone bijvoorbeeld) en andere ondergaan oogverblindende veranderingen (of in achtergrond, dan wel het hele level) zoals Final Destination, Lylat Cruise, Pirate Ship en Delfino Plaza. Het oog wil ook wat, zegt men altijd en sommige stages zijn alleen al leuk om op te spelen omdat ze zo mooi zijn. Overigens heb ik al flink wat uren multiplayer gespeeld met 4 mensen en zelfs de stages die vaak van achtergrond veranderen zijn eigenlijk helemaal niet hinderlijk.

Alsof dat niet al genoeg was kan je ook je eigen stages maken met de Stage Builder. In het begin heb je weinig onderdelen om mee te werken, maar naarmate je meer stages maakt en erop speelt unlock je meer onderdelen om je stages gevariëerder te maken. Als je dus een bepaald soort stage mist kan je die gewoon zelf nog aanmaken en sturen naar je vrienden. Dit vind ik een groot pluspunt. Nou is de Stage Builder niet de meest uitgebreide level-editor die ik ooit heb gezien, maar hij is simpel te gebruiken en je kan er meer dan genoeg mee.

Gameplay - 10

Dit is waar Super Smash Bros. Brawl echt tot zijn recht komt. Er is ontzettend veel te doen in het spel en je kan werkelijk bijna alles aanpassen.

Grootste nieuwe toevoeging is eigenlijk de Smash Ball, een item dat je kapot moet slaan, waarna je je character's Final Smash kan gebruiken. Een Final Smash is in principe een bijzonder krachtige aanval waar je heel wat kills mee kan scoren. Items kan je ook gewoon uitzetten, net als in Melee, als je het wat minder chaotisch wil hebben op het speelveld. Ook kan je gewoon bepaalde items uitzetten als sommigen je behoorlijk irriteren. En als je juist MEER chaos wil kan je ook gewoon instellen dat items belachelijk vaak op het scherm komen. Enkel met PokéBalls op High, op een klein level? Kan gewoon.

Ook heb je de Assist Trophies. Die werken eigenlijk net als een PokéBall, maar in plaats van een Pokémon verschijnt er een ander personage om je te helpen. In principe heb je zo dus meer characters in het spel die dan wel niet speelbaar zijn, maar alsnog hun entree maken. Waluigi, Shadow The Hedgehog, Little Mac etc. horen hierbij.

Single-player is nauwelijks veranderd, je hebt nog steeds Classic Mode, All-Star Mode, Home-Run Contest, Target Smash en Event Matches. Die laatste 3 kan je overigens ook met 2 mensen tegelijk doen vanaf nu. De Adventure Mode is vervangen door de Subspace Emissary en is een groot en lang single-player avontuur waar je wel een paar uur zoet mee bent. Het is in principe een platform game met een verhaallijn, die verteld wordt door middel van tientallen FMV's die allemaal zeer mooi zijn.

Het is een ontzettend goede mode om alle personages te leren kennen omdat ze stuk voor stuk aan de speler geïntroduceerd worden (ook kan je vaak kiezen uit meerdere personages als je al vroeg wat favorieten hebt). Ook zijn er een aantal Boss Battles die erg leuk (en moeilijk) zijn. Moeilijkheidsgraad kun je aanpassen (Easy, Normal, Hard, Very Hard en Intense). Nieuwe spelers zou ik aanraden om op Easy of Normal te beginnen. De levels zijn ontzettend groot en gevarieerd, maar de vijanden worden op een gegeven moment wel een beetje oud. Desondanks vind ik het een zeer goede toevoeging, ook omdat je door middel van zogenaamde stickers je characters sterker kan maken (alleen geldig in deze mode, niet daarbuiten!).

Voor de rest (multiplayer dan) is Brawl eigenlijk een upgrade van Melee. Het spel voelt totaal anders aan, en sommige mechanieken werken anders, maar na een tijdje spelen ben je er al wel gewend aan.

Er is zoveel te doen, met meer dan 500 stickers en trophies om te verzamelen, allerlei event matches en "challenges", online modi.

Besturing - 10

Je hebt 4 besturingsmogelijkheden:

GameCube Controller

Wii Remote + Nunchuck

Wii Remote (zijwaarts)

Classic Controller

Al deze 4 opties kan je nog verder aanpassen. Je kan de knoppen precies zo instellen als je zelf wil. Persoonlijk, als Melee veteraan en ex-verslaafde, heb ik gekozen voor de GameCube controller, met als enige aanpassing dat ik Tap-Jump heb uitgezet. Maar je kan dus elke methode gebruiken EN aanpassen zoals je dat zelf wil. Dus eigenlijk is er geen excuus om te zeggen dat de controls niet meewerken, want daar ben je eigenlijk zelf verantwoordelijk voor. Overigens werken de standaardconfiguraties ook prima, maar het is goed dat je toch dingen kan aanpassen en veranderen.

Online - 6

Voor het eerst kan je ook online tegen mensen spelen met Smash. Dit kan op 2 manieren.

With Anyone - Hier speel je anoniem tegen 3 andere mensen. Je weet niet wie ze zijn en statistieken worden niet bewaard. Je kan ook weinig opties aanpassen. Alleen hoevaak items spawnen en op welke stages je vecht. Elk potje duurt 2 minuten en je kan niet kiezen voor stock matches.

With Friends - Met de gevreesde Friend Codes kan je mensen toevoegen aan je in-game lijst (code is uniek voor Smash Bros en niet gerelateerd aan je Wii Nummer). In deze mode kan je vrijwel alles instellen wat je in standaard Multiplayer ook kan. Je kan overigens ook online Home-Run Contest doen, wat wel geinig is.

Friend Codes werken, maar ik vind het systeem een beetje knudde. Ik had veel liever een uitgebreider systeem gezien, met name voor de With Anyone mode. Het belangrijkste is dat het nu in ieder geval MOGELIJK is om online tegen anderen te spelen, hetgeen een grote vooruitgang is en het spel nog houdbaarder maakt dan het al is.

Extra's - 7

In Brawl heb je ook zogeheten "Masterpieces". Ja kan demo-versies spelen van oude klassiekers zoals Kid Icarus, Super Mario Bros., The Legend of Zelda, Star Fox 64 (Lylat Wars voor de Europeanen) en dergelijke. Er zit een tijdslimiet op, die variëert per spel, maar toch vind ik het een leuke optie (en het is goede reclame, wat natuurlijk het hoofddoel is).

Ook is er een andere verslavende mini-game genaamd de Coin Launcher. Lijkt een beetje op een soort Space Invaders achtig spelletje waarmee je trophies en stickers kan winnen door coins die je verzamelt tijdens het spelen in te zetten en te schieten. Leuk als afwisseling!

Met meer characters, stages, muziek, items en opties dan ooit tevoren is Super Smash Bros. Brawl niet alleen een van de meest uitgebreide en gebalanceerde spellen ooit, maar ook een spel dat zoveel replay-waarde bevat dat het nog jaren en wellicht zelfs decennia gespeeld zal worden door zowel veteranen als nieuwe fans. Net als zijn voorganger is Brawl een soort spel wat je gewoon niet zat kan worden zolang je andere mensen hebt om mee/tegen te spelen. Nu de mogelijkheid bestaat om ook online tegen mensen te spelen is dat ook een probleem uit het verleden. Super Smash Bros. Brawl is een titel van ongekende topkwaliteit.
9
90
Score: 90