1. BioShock (X360)

BioShock (X360)

Sommige spellen falen hard in de oneindige queeste om origineel te zijn. Hoewel Super Mario Galaxy vorig jaar heeft laten zien dat het kon, waren er verscheidende games die meedogenloos door critici werden afgekraakt. Maar, wees eerlijk; één van 'the most anticipated' game van het jaar 2007 was toch wel BioShock in de ogen van vele mensen. Niets voor niets natuurlijk. Hetgeen dat 2K Boston, de ontwikkelaar, ons allemaal liet zien was werkelijk wonderbaarlijk. Als spiritueel opvolger van de onderhand eeuwenoude culthit 'System Shock' kon BioShock niets meer doen geloven dan nog beter te worden.

In BioShock speel je een gedupeerde van een vliegtuigongeluk. Al zwemmend zoek je een stuk land om op adem te komen. Eenmaal aan wal van een eilandje, wat vanuit het eerste gezicht eruit ziet als een pittoresk stukje aarde met een vuurtoren erop, vindt hij het maar eens hoognodig tijd om een kijkje binnen te nemen. Daarna kom je als speler verwikkeld in verschillende ingame cutscenes waarbij je met een lift naar 'Rapture' vertrekt, een onderwaterstad. Het valt je dan ook gelijk op dat BioShock grafisch prachtig is; het water is om van te kwijlen, en de meerderheid van de textures zijn goed gepolijst. De uitspraak 'Don't judge books by their covers' blijkt maar weer eens waar te zijn; het ziet er van buiten vredig en zelfs mysterieus uit, maar eenmaal aangekomen blijkt het zo mooi nog niet. Na de tweede wereldoorlog heeft een zekere man genaamd Andrew Ryan een, naar zijn idealen, Utopia gebouwd. Jammer genoeg werd de 'U' al snel veranderd in 'Dys', mede mogelijk gemaakt door een stel wetenschappers met een baanbrekende ontdekking genaamd Adam en Eve. Deze twee stoffen hebben onderzoek naar genetica een ongelooflijke boost gegeven. Met behulp van Adam kun je speciale krachten bemachtigen. Eve ondersteund Adam, en kun je dan ook zien als het klassieke mana gebeuren in verschillende fantasy games. Al snel werd Rapture bewoond door honderden junks, ten gevolge van het ietwat verslavende nasmaakje van dit goedje. Tel daarbij het klassieke jaren '40 sfeertje op, et voila; je hebt een prachtige setting voor een FPS en een bijzonder sterk verhaal.

Adam en Eve nemen een grote rol op zich in het spel. Naast vuur- en enkele slagwapens kan je jezelf ook bewapenen met verschillende 'Plasmids'. Na deze ingebracht te hebben, beschik je over een bepaalde speciale kracht zoals de niet bijster originele fireball. Ook kun je jezelf bevorderen in bijvoorbeeld het hacken van machines (waarbij tevens een erg vermakelijke minigame te pas komt) met behulp van 'Tonics'. Deze Plasmids en Tonics kun je vinden door het spel heen, maar ze zijn ook te koop bij verschillende verkoopautomaten. Hierbij komt Adam te kijk; Adam is namelijk de munteenheid voor deze goederen. Heb je geen Adam, dan heb je niets. Gelukkig zijn er genoeg Big Daddies te vinden in het spel. Deze mysterieuze wezens met duikpakken zijn beschermers van kleine meisjes van 'The Ring'-kaliber, genaamd Little Sisters. Deze dragen Adam bij zich. Makkelijk zul je er niet aan komen, neen; allereerst moet je namelijk de Big Daddy doden. Deze zijn redelijk tot erg taai, aangezien deze monsters over een behoorlijk hoog IQ beschikken. Als je hem eenmaal hebt vermoord heb je de keuze om het meisje te doden (waarbij je Adam verwerft) of om het meisje in leven te houden en Adam cadeau te krijgen. Dit bepaald ook het einde van het spel, en zorgt er dan ook voor dat BioShock een grote replaywaarde heeft. Dat mag ook wel, aangezien het einde niet erg bevredigend is.

Naast Adam zijn de oude, vertrouwde briefjes met een dollarteken er ook nog volop te vinden. Hiermee kun je bijvoorbeeld extra kogels kopen of Eve. Ook kun je je wapens upgraden, wat een erg zeldzaam te verkrijgen doch welkome toevoeging is. Hierdoor kun je ze sterker maken, stabieler en noem het maar op. Ook zit er een variatie in het soort kogel dat je kan afschieten. Een voorbeeld hiervan zijn de zogeheten Antipersonnel Bullets, die beter zijn tegen organismen zoals mensen. Zo komt er bij elk wezen een andere tactiek te kijk wat zorgt voor heel wat denkwerk. De gameplay in BioShock is dan ook erg origineel, het brengt een heel nieuw iets mee waar de meeste games heel wat van zouden kunnen leren. Op de vijandige NPC's, hoewel, heb ik wel een kritiekpunt; er zit namelijk haast geen variatie in of wat dan ook. Steeds kom je maar weer dezelfde tegen, en het voelt dan op een bepaald moment als werk aan. Backtracken is dan ook niet het fijnste in dit spel.

Voor sfeer moet ik BioShock een extra punt toerekenen. Rapture ademt namelijk doem en onheil op een sublieme manier uit. Dit door de stemmen van de vijanden, die erg geloofwaardig ingesproken zijn. Op audiovisueel vlak is BioShock dan ook erg sterk. Ook is het leveldesign fraai te noemen, mede mogelijk gemaakt door de soms ietwat creepy omgevingen. Denk maar aan in bloed opgeschreven teksten, dode mensen die er soms wat ongemakkelijk bijliggen maar natuurlijk ook het water dat dankzij een lek door Rapture heen stroomt. Wel iets minder zijn de dialogen. Tijdens je reis door de game heen zijn er verscheidende radio's te vinden die het verhaal toelichten. Jammer genoeg zijn deze mensen niet altijd even goed verstaanbaar, en ben je dus geneigd om de 'subtitles' aan te vinken bij de instellingen. Deze komen meestal pas na de uitgesproken zinnen, waardoor het allemaal een beetje verwarrend aanvoelt. Hoe dan ook is BioShock een in mijn ogen zeer geslaagde titel, die zich zeker kan meten met andere toppers.

Conclusie en beoordeling

None

BioShock mag zonder twijfel 'topper van 2007' genoemd worden. De sfeer is gewoon geweldig, en audiovisueel gezien is hij om op te eten. Sommige minpunten gooien misschien roet in het eten, maar als je daar niet aan denkt kun je een prachtige beleving hebben. Wil je het nog een keer meemaken? Start het dan gerust opnieuw op, aangezien de replaywaarde erg hoog ligt. Als je hem als Xbox 360 bezitter nog steeds niet hebt, zou ik ten zeerste overwegen om hem dan nog steeds aan te schaffen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Vette sfeer;
  • Replaywaarde ligt hoog;
  • Op audiovisueel front fantastisch;
  • Adam en Eve zijn een mooie toevoeging;
  • Wapens upgraden is vet!
  • Verschillende kogels zorgen voor het gebruik van tactiek.
  • Minpunten
  • De ondertiteling stelt teleur;
  • Minder goed einde;
  • Variatie in vijanden is gering.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Soort dead rising?

  • Ziet er wel zo uit ja

  • natuurlijk niet zoals Dead Rising, hebben jullie nog nooit een onrail shooter gespeeld?

  • @Shankdown & Bubberich



    Damn jullie kennen House of the Dead niet. Schaam jullie!

  • Ik heb ook wel is zo'n ding gespeeld. Het was voor 2 uur heel leuk alleen of het leuk blijft weet ik niet..

  • Als je de cd erin steekt moet je hem al terug eruit halen.

  • ^

    Eh?



    On-topic:



    Er is voor mij nog te weinig bekend om een oordeel te vestigen, maar ik begrijp niet bepaald hoe Wiimotion + in een on-rail shooter verbetering moet, of beter gezegd, kan brengen.




  • Zieke mensen die dit niet kennen hoor…. Anywayz onrail shooters als het goed is uitgewerkt dan is het prima :) Sega geeft tenminste wat adult g(l)ore voor de Wii uit :)

  • Deze game wil ik hebben. Dat word lachen.

  • Zier er een stuk beter uit als dead rising !

  • Zou zeker kunnen werken, ben alleen bang dat het snel zal gaan vervelen/geen replaywaarde.

  • Wordt misschien wel leuk.

  • Ziet er gruwelijk uit vind ik, tijd om toch eens een Wii aan te schaffen.

  • nice

  • Het is welliswaar een onrail shooter, maar niet 1 die voor de arcade is ontwikkelt maar voor een home console vanaf scratch. Ze hebben ook \"several years\" aan deze game gewerkt, dus iets zegt me dat het qua speelduur e.d. wel goed zal zitten ;-)

  • ben benieuwd, ik ga deze zeker kopen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren