1. Army of Two (X360)

Army of Two (X360)

Vooralsnog is Electronic Arts vooral bekend om de Need for Speed en Fifa franchises. Je kunt er vergif op innemen dat we ieder jaar een nieuw deel van deze series voorgeschoteld krijgen. Nu blijkt EA onze gedachten te kunnen lezen, want ze lanceren met Army of Two een gloednieuwe franchise. Dit keer op een vrij onbekend gebied voor de developer, namelijk het third-person shooter genre. EA hoopt hiermee net zo bekend te worden als met bovengenoemde series. Weet EA dit keer iets verrassends te bieden, of komen ze weer met een eenmansworst-franchise op de proppen?

In Army of Two worden we voorgeschoteld met een vrij cliché verhaal. Het draait om de twee hoofdpersonages, Salem en Rios. Deze heren, die overigens niet onder hoeven te doen voor Marcus Fenix qua spiermassa en machogehalte, zijn freelance huurlingen in dienst voor een militair bedrijf. Dit bedrijf krijgt van de overheid verscheidene klusjes te leen die ze hun huurlingen laten opknappen. Ieder zijn eigen ding zou je zeggen, ware het niet dat onze twee ‘helden’ op zijn zachtst gezegd worden genaaid door hun eigen werkgever en op de vlucht moeten.

Nu vraag je je misschien af hoe een game met twee hoofdpersonages in zijn werk gaat. Welnu, Army of Two draait volledig om de coöperatieve ervaring. Tijdens het spelen neem je controle over Salem óf Rios, die op hun uiterlijk na niet van elkaar verschillen wat spelen betreft. Je kunt via een oproepbaar menu de ander simpele orders als regroup en advance doorgeven. Nu is dit in singleplayer misschien niet zo vernieuwend, maar dat is dan ook niet de grootste troef die EA met Army of Two in handen heeft. Je kunt namelijk indien je wilt het hele spel samen met een vriend doorwerken. Je nodigt zo iemand uit om samen aan de slag te gaan, via splitscreen of Xbox Live. Dit zorgt uiteraard voor hilarische spelmomenten, wat aanvankelijk veel speelplezier oplevert.

Waar Army of Two zich qua gameplay onderscheid met andere genregenoten, is het aggro-systeem. Bovenin je beeld staat een metertje, welke jou kant opdraait zodra je op vijanden begint te schieten. Zodra je hun aandacht hebt getrokken, heb jij de zogenaamde aggro. Terwijl de schurken hun vuurkracht op jou concentreren, kan je partner ongezien langszij rennen om de vijand vervolgens op een kogel in de zij te trakteren. Essentieel hierbij is het gebruik van dekking want, hoe weerbaar beide heren er ook uitzien, de kogels zijn even dodelijk als je zou verwachten. Een soortgelijk spelconcept zijn we ook al tegengekomen in de Brothers in Arms games, maar het verschil tussen beide zit in de mate van controle. Zeker door de aanwezigheid van de coöperatieve functie kan je veel beter op het gedrag van de vijand toespelen. Het systeem werkt vrij goed, en het feit dat je wapens kan aanpassen om meer of minder aggro te trekken zorgt voor de nodige diepgang.

Deze diepgang is echter ver te zoeken wanneer je het spel eens dieper onder de loep gaat nemen. Tijdens missies kan je soms bepaalde coöperatieve acties doen. Zo zijn er her en der oproerschilden te vinden waar je met zijn tweeën, de één al schietend, achter plaats kan nemen. Een andere keer moet je voor een opstapje zorgen voor je partner, zodat deze over een muur kan klimmen om je vervolgens weer op te trekken.

Ook ga je soms met de rug tegen elkaar aanstaan om hordes vijanden in slowmotion af te schieten. Dit zogenaamde Back to Back is de eerste paar keer ontzettend tof om te zien, maar na een paar keer vraag je je af wat de logica ervan is, het wordt namelijk op de meest vreemde momenten geactiveerd, en je hebt er zelf geen enkele controle over. Dit zorgt ervoor dat het spel erg geforceerd gaat aanvoelen, wat indruist tegen de vrije manier om je vijanden aan te pakken. Hoe tof het er ook uitziet, het is en blijft hierdoor verschrikkelijk lineair.

Helaas is het niet slechts dit element van het spel dat lineair aanvoelt. Ook de manier waarop de omgevingen zijn vormgegeven voelt erg lineair aan. Hoe open sommige locaties suggereren te zijn, je weg wordt altijd gebarricadeerd door een hek of onzichtbare muur. Dat veel van de omgevingen er dikwijls saai en zelfs ongeïnspireerd uitzien is ook onontkomelijk. Waar je in het begin nog missies aandoet in Somalië en Irak, zijn de rest van de locaties haast niet te onderscheiden. Tijdens het spelen van een missie in Miami zou ik het geloven wanneer mij gezegd wordt dat ik in Egypte rondloop, en dat draagt niet bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal dat in de knappe tussenfilmpjes naar voren wordt gebracht. Bovendien wordt er erg zuinig omgegaan met het kleurgebruik en de texturen, het grafische aspect is daardoor erg grauw en flets. Ondanks de knap vormgegeven personages en animaties is het detailniveau erg laag.

Er zijn nog zat onderdelen die ik zou kunnen vermelden, zoals de online modus die zwaar te kampen heeft met lag, waardoor negen van de tien speelsessies in een disconnectie aflopen, zelfs als we ondanks de regio gekoppelde code enkel Europeanen online kunnen tegenkomen. Erg jammer, aangezien de verschillende spelmodi zoals Warzone,

waarbij je in teams van twee bepaalde doelen moet bereiken om zoveel mogelijk geld te verdienen, of Extraction, waarbij je belangrijke personen moet escorteren, in theorie best leuk zijn om te doen. Maar ook de (slechts) zes missies waar je, zeker als je met een maat speelt, met twee dagen doorheen bent zijn een heikel punt, en de overmatige laagdrempelige humor en het machogedrag zorgen ervoor dat het spel dieper en dieper zinkt. De bedroevende kunstmatige intelligentie van de vijanden, die soms achter hun dekking vandaan komen en als een kip zonder kop op je af rennen, vormen toch wel het dieptepunt. Ik krijg het simpelweg niet over mijn hart om je dit spel aan te raden.

Conclusie en beoordeling

None

Helaas heeft Army of Two teveel te lijden onder de ontwikkelkeuzes die EA gemaakt heeft. Wat in het begin nog zo leuk lijkt, vervormt zich na een poos tot een tergend lineaire spelervaring die je het liefst zo snel mogelijk weer wilt vergeten. De paar uur vermaak die je er wél mee kan hebben, rechtvaardigen wat mij betreft geen aankoop. Mij lijkt dit eerder een huurgevalletje. Ondanks de coole uitstraling voelt het spel afgeraffeld en onaf aan. Er had zoveel meer mee bereikt kunnen worden, en dat is spijtig om te zien. Beter stuurt EA haar ontwikkelaars terug naar de tekentafel vooraleer ze verder gaan met deze franchise, want Army of Two laat veel te wensen over.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Coöperatieve modus
  • Aggro-systeem werkt goed
  • Groot aanpasbaar wapenarsenaal
  • Online modus is in theorie leuk…
  • Minpunten
  • Lineaire spelelementen
  • Vreemde ontwikkelkeuzes
  • Grafisch niet top
  • maar werkt niet naar behoren
  • Vrij clichématige presentatie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • gefeliciteerd met de nominatie allemaal!

  • Jo-L for president! Leuk dat Aiii erbij zit, terwijl ik zijn NG II-recensie zijn minste vond met de speciale lay-out!:D

  • Ik ga zooo op Sadist stemmen, die is met gigantische afstand de beste ditmaal. Gigantische afstand hoor je me, gigantische afstand.

  • Jo-L, beste recensent van IG. Dus ook dit keer weer mijn stem.

  • ik ga voor sadist



    gefeliciteerd alle genomineerde

  • Jo-L heeft mijn stem :)

  • Gefeliciteerd iedereen en IG bedankt voor de nominatie!

  • Ga zo door Sadist..:P

  • Jo-L got the vote. Zijn schrijfstijl spreekt mij erg aan. Ook vind ik hem gewoon één van de beste hier op InsideGamer.

    Jo-L dus als beste,Sadist als goede tweede met daarop volgend: Aiii. Iedereen gefeliciteerd met de nominatie, die hebben jullie maar alvast.

  • Gefeliciteerd aan de rest van de genomineerden, succes allemaal. Bedankt IG dat ik erbij zit.

  • Gefeliciteerd allemaal!

  • Gefeliciteerd allemaal ik moet ze nog ff gaan lezen :P

  • Gefeliciteerd allemaal !! Sadist heeft mij stem Sorry andere ;)

  • Nu al gefeliciteerd, jammer dat ik er niet bij sta :]

    Maar in december gaat mijn meesterwerk komen, wacht maar af. Misschien tussendoor nog wat opwarmertjes maar schrijf heel december maar vastin je agenda, want het zou kunnen dat je dat de goede dag heb tgekozen waarop mijn recensie uitkomt.

  • @broudje_kroket



    zal het in me agenda zetten hoor!

  • Aiii, alleen om de echt mooie lay al,

  • Mijn stem gaat naar Sadist :)

  • Nominaties? Is het alweer zover? Damn…

  • Signor Sadist! Ze zijn allemaal goed, maar die van Sadist ietsjes beter, komt misschien door zijn ervaring :-P

  • En zoals Don_D lijken er een boel te stemmen zeg Aiii! Puntje voor op de rest door je layoutkunsten.



    Hopelijk stemmen de meesten op je wegens de inhoud ;).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren