1. Super Mario Sunshine (NGC)

Super Mario Sunshine (NGC)

Iedereen gaat waarschijnlijk graag op vakantie. Naar Oostenrijk om te skien, naar Midden-Frankrijk om een stedentrip te maken, naar Noord-Holland om je helemaal klem te zuipen op een jeugdcamping of natuurlijk naar de zon. Ik houd echter niet van op vakantie gaan, ik blijf liever thuis. Dat komt onder meer omdat we altijd naar een of ander saai dorp gaan, ook nog twee keer per dag de weg kwijtraken en ik ben nog te jong om met vrienden op vakantie te gaan. Ik vind mijn vakanties dus een ramp. In die zin lijkt mijn vakantie een beetje op die van Mario.

Mario had een goed idee om eens een keer op vakantie te gaan. Prinsessen

redden wordt op ten duur ook een beetje vermoeiend, dus hij ging met prinses Peach en een paar Toads naar Delfino Island. Maar als het vliegtuig landt, blijkt het dat een of andere vandaal het hele eiland onder de troep heeft gekliederd. En om het nog erger te maken: die vandaal lijkt sprekend op Mario. Je wordt al vroeg in het spel opgepakt en berecht, met als vonnis: je mag niet vertrekken voordat alle plakzooi weg is. Ook zijn de 100 Shines die Delfino Island bewaken, allemaal weg door de troep. Die moet je dus ook terughalen. Bowser ontvoert Peach ook nog een paar keer, dus je hebt genoeg te doen. Het hele spel draait dus eigenlijk om het verzamelen van die 100 shines en het wegvegen van die plakzooi.

Maar, hoe doe je dat? Niet met je vuisten en voeten in ieder geval. Het antwoord daarop is een van de grootste gameplayveranderingen in het spel: Fludd, wat staat voor Flash Liquidizer Ultra Dousing Device. Dat is een waterapparaatje dat je al op het begin in het spel vindt. Je gaat in dit spel niet slaan, stompen of schoppen, maar spuiten. Dit spuitapparaatje zal je bijna overal nodig hebben, zonder zou je geen enkele kans maken. Fludd heeft twee standen: de spuitstand, om vijanden te verslaan of om die plakzooi weg te wassen, en de zweefstand, om te vliegen. Later komen hier nog standen bij. Fludd is dan ook een leuk en vernieuwend element in de gameplay.

Het idee van het spel hetzelfde als dat van super mario 64; Je moet in schilderijen (in dit geval buizen of graffitiletters) springen en dan kom je in een nieuwe wereld, zoals een boerderij, een haven of een strand. In elke wereld kan je 11 Shines halen; acht gewone, twee geheime en de honderd coin shine. Bij elke Shine hoort een opdracht, zoals: haal acht rode munten of versla Petey Piranha. Er zijn nog veel meer van dit soort opdrachten, die ook allemaal heel afwisselend zijn. Soms moet je de tanden van een aal schoonmaken, soms moet je in een achtbaan gaan zitten. het halen van deze shines is leuk en afwisselend.

In elke wereld zitten wel een of twee "arcade" levels, om het maar even zo te noemen. Die horen bij een opdracht, zoals "the secret of Ricco tower". Daarin moet je naar ricco tower gaan, en daarbinnen is zo'n arcade level.

Het is de bedoeling om naar het einde te gaan, en daar ligt de shine. Dat moet je doen zonder fludd, je moet het helemaal hebben van je behendigheid. Er zijn ronddraaiende blokken, zandblokken, verdwijnende blokken, en ga zo maar door. Deze stukjes zijn behoorlijk moeilijk, dus ook een uitdaging. Maar wat is nu het probleem? Dat het zo ongelofelijk frustrerend is! Je springt makkelijk ergens in een afgrond omdat de camera niet meewerkte, en dan hoor je ook nog dat irritante deuntje dat je een leven bent kwijtgeraakt. Je moet zuinig zijn met je controllers, want ik heb er al bijna een tegen de vloer gesmeten, en ik ben normaal best rustig.

Wat opvalt aan Super Mario Sunshine is dat het er allemaal prachtig uitziet. Niks ziet er blokkerig uit, alles heeft een vrolijk kleurtje en doet me denken aan een zomervakantie op een tropisch eiland. Daar komt nog eens bovenop dat er overal een lekker muziekje aanwezig is. Bij het centrale gedeelte(Delfino island dus) hoor je een vakantiedeuntje en bij de pretparkwereld klinkt een pretparkmuziekje. Dit alles draagt bij tot een goede sfeer die je doet denken aan de andere Mario games.

Je staat er niet alleen voor met het schoonmaken van het eiland. Naast Fludd is Yoshi er namelijk ook om je te helpen. Na verloop van tijd vindt je op Delfino Island een Yoshi-egg en als je daar het juiste stuk fruit voorhoudt, breekt het ei en kan je Yoshi besturen. Die kan je helpen in bepaalde situaties en kan een level openen. Ook in levels zit Yoshi soms verstopt, en dan heb je hem nodig om de shine te halen. Het is alleen jammer dat dit veel te weinig voorkomt, je moet het vooral zelf doen. Ook is Yoshi niet echt handig om te besturen; hij kan hoger springen, maar hij kan zich niet optrekken tegen muren.

Ook omdat veel Shines moeilijk te behalen zijn, is de speelduur behoorlijk lang. Honderd Shines, waarvan er twaalf verstopt liggen op Delfino Island. Je bent met dit spel al snel zo'n 40 uur bezig. Maar er zijn dan ook geen extra's, zoals minigames en een multiplayer. Dit heeft mij helemaal niet gestoord; wat zou die multiplayer dan moeten inhouden? en minigames speel je maar in Mario Party. Dit spel is dan ook puur gemaakt voor de singleplayer.

Mario's vakantie was niet zo'n groot succes, maar dat heeft juist een leuke speelervaring opgeleverd. Ach, hij mag altijd een keertje bij mij langskomen in de zomervakantie, dan drinken we een glas icetea in m'n achtertuin. Dat is toch veel gezelliger?

Conclusie en beoordeling

None

Super mario sunshine is een topper op de gamecube geworden. Door de goede graphics, leuke sfeer en de leuke opdrachten is dit een game die je gespeeld moet hebben.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitgebreide wereld
  • Afwisselende opdrachten
  • Graphics zijn erg fraai
  • Lekker zomers sfeertje
  • Lange speelduur
  • Fludd
  • Minpunten
  • Arcadelevels erg frustrerend
  • Yoshi niet erg goed uitgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • komt demo ook voor gewone mensen uit??

  • Nee alleen voor aliens

  • haha

  • :P



    Toch nog vrij positief !

    Gelukkig.

    Mijn intresse in de game is weer flink gestegen.



  • @ kevforce

    ik denk het niet, maar ik hoop het natuurlijk wel!

  • ik ga hem zekker hallen

  • ga kok wel hale

  • volgensmij komt er wel een demo na de release

  • kan wel wat worden @frankieman grappig

  • (Red: daar houden we je aan!)



    En ik ook! Voor zover dat iets betekent, natuurlijk…



    Damn, september kent veel titels die heel leuk zijn maar net niet de top. De demo van TFU viel me een klein beetje tegen, dit is wel aardig maar niet de top… What's next?



  • Gelukkig voor de fans is het spel nog niet helemaal verkracht door dat vieze iets dat tijd heet. Maar of het net zoveel verkocht zou worden als dat ze hem in 2007 uitgebracht zouden hebben weet ik zo net nog niet..

  • i'm happy

  • komt demo ook voor gewone mensen uit??



    Nee alleen voor aliens



    Lol!



    @BiA: Damn, zo te zien weer een titel die van de topperlijst geschrapt kan worden. Misschien toch nog halen vanwege de setting…?





  • Ik ben blij dat de impressie positief is. Ik hoop ook van deze titel te genieten, net zoals ik van de voorgaande delen heb genoten.

  • Hij lijkt mij toch ook zeker niet verkeerd. En dat ie dan ook in NL afspeelt is natuurlijk ook een groot pluspunt.

  • Verheug me echt op dit spel!!!!!

  • Fijne shooter in een Nederlandse setting. Wat wil men nog meer?

  • Hmm, ik wacht de reviews even af, maar ik heb het gevoel dat deze game de plank mis gaat slaan. Het had veel meer moeten zijn. Ookal blijft het een vette game, dan gaan bij mij een Little Big planet, Fable 2, Fallout 3, Gears of War 2 en Resistance 2 toch echt even voor. Better luck next time.

  • Dit lijkt me een brute game worden, ik denk dat ik hem wel ga kopen!

  • Hmm, ben nog steeds niet overtuigd, ik denk niet dat het hem gaat worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren