1. Advance Wars: Dark Conflict (NDS)

Advance Wars: Dark Conflict (NDS)

Voor iedereen bestaat een product waarvan de lokroep niet te weerstaan is. Vaak is een verslavend product schadelijk voor een persoon. Mijn verslaving ligt bij hazelnootpasta. Lange tijd was er een zekerheid: wanneer ik een potje van mijn favoriete merk van deze lekkernij kocht, was het in recordtijd opgepeuzeld. Vaak duurde het dan ook niet lang totdat ik de schadelijke gevolgen hiervan merkte. Maar alles veranderde op een bepaald moment, toen de makers van deze zoetigheid de ingrediënten veranderden. Niet langer was er een perfecte mix van zoetige suikermassa, gekraakte hazelnoten en bindmiddel, gebundeld in een grote pot. Bij de ‘vernieuwde formule’ bleef een bittere nasmaak hangen.

In bovenstaande anekdote staat de hazelnootpasta gelijk aan Advance Wars. Elk deel van Advance Wars heb ik opgepeuzeld alsof het mijn enige levensdoel was. Bij het verschijnen van een nieuw deel uit deze serie strategische spellen hield ik me met niets anders meer bezig. De vaste ingrediënten, zijnde het zoete verhaal en de eindeloze hoeveelheid verschillende slagvelden, bijeen gehouden door de aantrekkelijke gameplay, wisten mijn privéleven danig schade te berokkenen. Het nieuwste deel, Advance Wars: Dark Conflict, biedt een vernieuwde formule. De vraag is of deze vernieuwde formule mijn privéleven ook schaadt, of dat het spel een bittere nasmaak tot resultaat heeft.

Het verhaal van Dark Conflict is niet langer de zoete melkchocolade uit voorgaande delen, maar meer zoals bittere pure chocola. De mensheid hoeft niet langer voor overbevolking te vrezen, want in een meteorietenstorm is 90% van de wereldbevolking omgekomen. Zoals gebruikelijk bij een anarchistische situatie, zijn plunderingen aan de orde van de dag. Het machtsvacuüm wordt opgevuld door verschillende partijen die, hoe kan het ook anders, oorlog met elkaar gaan voeren. Het verhaal wordt verteld via dialogen tussen de verschillende legerleiders. Het grimmige en niet bijzonder verheffende verhaal gaat gepaard met grauwe, rauwe graphics. Gedurende krap dertig missies wordt het verhaal uit de doeken gedaan. Daarnaast zijn er 38 zelfstandige trial-missies, die de warroom vervangen, en zijn er vele veldslagen in een Free Battle uit te vechten. Tel daarbij op dat ook online gestreden kan worden en het resultaat is dat Dark Conflict een lange speelduur biedt, zoals we gewend zijn van Advance Wars.

Ook precies zoals we gewend zijn van Advance Wars, worden de oorlogen op een gerasterd slagveld gestreden. De oorlog wordt gevoerd door

land-, zee- en luchteenheden over dit raster te verplaatsen. Nieuwe troepen kunnen worden aangeschaft door fabriekjes te veroveren en door inkomsten te genereren uit veroverd vastgoed. Elke eenheid kan per beurt maximaal een bepaald aantal vakjes verplaatst worden. Wanneer een vijandelijk doelwit binnen jouw aanvalsbereik is, dan kan er overgegaan worden tot de aanval. De aanval is echter meestal niet de beste verdediging, omdat de troepen van de vijand bij tijd en wijle gevaarlijk slim handelen. Hoe verder je vordert in het spel, des te vaker blijkt een verkennende eenheid van de tegenstander over de nodige rugdekking te beschikken, waardoor jouw troepen flink schade oplopen.

Deze intelligente opstellingen zijn vaak toe te schrijven aan de legeraanvoerders. Bij de meeste veldslagen worden de verschillende troepen geleid door een enkele legerleider, de Commanding Officer (CO). Deze kopstukken zijn zowel aan jouw kant, als in het vijandelijke kamp het gezicht van het leger. Hierdoor voelt het echt als een strijd tegen een persoon, die vijandelijkheden op jouw leger afstuurt. Alle CO’s keren terug in het verhaal, waardoor het verhaal toch nog enige betekenis meekrijgt. Een in het verhaal vervelende CO

wil je snel in mootjes hakken op het strijdtoneel. Elke CO heeft zijn eigen sterke punten, al is dit niet meer zo oververtegenwoordigd als in eerdere delen van Advance Wars.

Niet langer is de CO een almachtige opperbevelhebber. In Dark Conflict is het zo dat elke eenheid met een zogenoemde ‘tabula rasa’, een schone lei, begint. De krachten van een CO komen pas tot uitdrukking wanneer je besluit om jouw CO aan een eenheid toe te voegen. Rondom deze enkele eenheid ontstaat dan een gebied waar jouw andere troepen van kunnen profiteren. Pas wanneer troepen binnen dit kleine krachtveld aanvallen, dan zal de krachtmeter gevuld worden. Deze drastische verandering zorgde ervoor dat ik enorm moest wennen aan de nieuwe manier van spelen. Het wegvallen van oppermachtige aanvoerders kon mij niet direct bekoren, omdat dat het aspect is waarmee ik Advance Wars identificeer.

In eerste instantie smaakt het wegvallen van de dominante rol van de CO lichtelijk bitter. Ineens voelt Advance Wars niet meer als hét speciale strategiespelletje. Een pleister op de wonde is dat er flink geschaafd is aan het troepenaanbod. Eenheden als het stealthvliegtuig, de black boat en de piperunner bestaan niet meer.

Ter vervanging zijn echter een paar fantastische nieuwe eenheden toegevoegd. De motorbike is de enige gemotoriseerde eenheid die gebouwen kan veroveren. Met een verplaatsingsbereik dat bijna het dubbele is van de ‘simpele’ infanterie, zorgt deze eenheid ervoor dat de strijd veel sneller op gang komt. Gebouwen betekenen inkomsten, inkomsten betekenen dat je meer nieuwe eenheden kunt bouwen, meer eenheden betekenen dat je sneller de vijand kunt overrompelen. Deze eenheid is dan ook een schot in de roos.

Ook de andere nieuwe eenheden zijn van toegevoegde waarde. De anti-tank is bijvoorbeeld oppermachtig tegen alle vormen van tanks, waardoor het een ideaal afweergeschut is. Achter deze muur kun je dan de rest van je leger opbouwen. Ook bestaat er nu de mogelijkheid om op het vliegdekschip (Carrier) eenheden te produceren. Deze schipvliegtuigen zorgen ervoor dat zeeslagen ineens een stuk interessanter worden. In mistige situaties, genaamd fog of war, is er de flare, die een lichtkogel de lucht in schiet om een bepaald gebied te verlichten. Dit zorgt voor een totaal nieuwe manier van spelen in fog of war, omdat je met deze lichtkogels een verrassingsaanval op de vijand kunt lanceren. Dankzij deze nieuwe eenheden is er meer balans in het spel ontstaan, waardoor mijn liefde voor Advance Wars toch weer enigszins is aangewakkerd.

Conclusie en beoordeling

None

Zoals de vernieuwde formule van mijn hazelnootpasta na een tijdje begon te wennen, zo ben ik ook gewend geraakt aan de nieuwe formule van Advance Wars. Nadat ik mijn onwennigheid opzij gezet had, kon ik objectief kijken naar het geheel. Er zijn een hoop eenheden toegevoegd, verwijderd of in prijs aangepast. Hierdoor is het spel erg uitgebalanceerd. Uiteindelijk biedt Dark Conflict genoeg noten om te kraken in de vele missies. Het niet bijzonder boeiende verhaal smaakt helaas niet naar meer. Het belangrijkste is echter dat de gameplay, het bindmiddel, erg uitgebalanceerd is, waardoor de nieuwe formule toch goed smaakt. Jammer genoeg laat de verkleinde rol van de CO´s ook een leemte achter, waardoor op het zoete geheel uiteindelijk een licht bittere nasmaak volgt.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Uitgebalanceerde gameplay
  • Nieuwe eenheden zijn meerwaarde
  • Eindeloze speelduur, zowel offline als online
  • Minpunten
  • Verhaal is weinig verheffend
  • Iets minder kenmerkend Advance Wars

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice, ga ik misschien wel halen.

  • Op deze game zit ik te wachten. Had bij toeval een filmpje over deze game op YouTube gevonden en na wat research gedaan te hebben, meteen op mijn wenslijst gezet ^^.

  • Ga deze meteen halen. Of ik de tweede ook ga halen weet ik nog niet. Heb die hier op de PSX liggen. Maar het eerste deel heb ik altijd al een keer willen spelen.

  • En gelukkig mogen wij er ook van genieten deze keer.

  • Klinkt interessant. Ik heb het origineel nooit gespeeld, maar deze game spreekt me wel aan.

  • hmmmm…. lijkt goed

  • Geweldig nieuws, ik zie geen topic in het psp-forum. Dit schijnt toen een van de beste SNES rpgs te zijn, ik ben zeer benieuwd.

  • Vet :D

  • props voor square enix!

  • Ken het niet!

  • Als ie een beetje goed ontvangen word haal ik em wel.

  • remake again :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren