1. Lost Magic (NDS)

Lost Magic (NDS)

Rpg’s zijn er ondertussen zat voor de Nintendo DS. Leuk, maar allemaal hebben ze een beetje hetzelfde systeem: je bent een personage, die een grote reis moet maken door een of andere wereld met monsters erin. Hoe meer je vecht en monsters je verslaat, hoe meer ervaringspunten je krijgt en deste hoger je level wordt. Kom je verder in het spel dan kun je betere wapens, armor en accesoires kopen in de plaatselijke winkel, en daarmee weer verder gaan. Vechten doe je door miljoenen keer op de A-knop te drukken zonder te weten wat je eigenlijk doet. Als je maar vecht, en alles wat dood kan, dood geslagen hebt. Die RPG’s hebben we ondertussen wel gezien. Lost magic slaat daarintegen een compleet andere weg in.

In de wereld van lost magic heb je zes vormen van magie: aarde, water, vuur, wind, zwarte en witte magie. Ook heb je zeven staffen en zeven magiërs die een staf onder hun hoede hebben. Deze speciale taak wordt van generatie op generatie overgedragen. Dit is eeuwen zo gegaan, maar er is één magiër die zijn vertrouwen in de mensheid heeft verloren en een .

nieuwe wereld wil creëren. Dit doet ze door monsters uit een andere dimensie te halen en deze de mensheid te laten vernietigen. De overige zes magiërs verslaat ze één voor één en neemt hun staf over. Er is er echter één die zijn staf veilig gesteld heeft. Één jongen, isaac, is hier ook een beetje het slachtoffer van, hij verloor zijn ouders uit het oog, en viel in het bos uitgeput neer. Hij werd daar gevonden door Hanna, die hem daarna heeft opgevoedt en hem de basis van de magie heeft geleerd. Later kwam hij zijn vader tegen in het bos. Deze gaf isaac een staf en verdween. Isaac gaat dan op zoek naar zijn vader, het avontuur begint....

spreuken tekenen

Als isaac op reis gaat maakt hij kennis met alle vormen van de magie. Elk soort magie bestaat uit verschillende spreuken. Met deze spreuken kun je ook weer verschillende combinaties maken, er zijn in het spel 500 verschillende spreuken te leren. Om een spreuk uit te voeren gebruik je de schouderknop en het touchscreen. Wanneer je een van de schouderknoppen indrukt, afhankelijk van of je links- of rechtshandig bent, verschijnen er twee schermen. Op het bovenste scherm kun je alle runes zien om de spreuken te tekenen, en op het onderste scherm kun je tekenen. Hoe nauwkeuriger je dit doet, deste meer schade zal de rune aanbrengen.

Helaas kun je niet oneindig spreuken blijven oproepen. Een spreuk, afhankelijk van de sterkte, kost magiepunten. Als er veel monsters in de buurt zijn zul je spreuken op moeten blijven roepen, en op een gegeven moment zal je dan ook geen spreuken meer kunnen oproepen. Omdat dit de enige manier is waarop je kunt aanvallen, zul je even moeten zorgen dat je niet aangevallen wordt, en even rust moeten nemen. Na een paar seconden zal je mp balk weer aangevult zijn en kun je weer verder gaan met monsters verslaan of de opdracht waar je mee bezig bent. Er zijn ook mana-kristallen in het spel aanwezig die zorgen dat je mp-balk groter wordt, en je dus meer spreuken achter elkaar kunt oproepen.

Pokémon voor magiërs

Nog een belangrijk element in het spel zijn de monsters. Wanneer deze ver afgezwakt zijn, zul je ze kunnen vangen met een speciale spreuk. Aan het eind van een opdracht kun je ze aan je party toevoegen. Naarmate je ze veel gebruikt in gevechten, zullen ze net als jij ook in level steigen. Wanneer een monster dood gaat, ben je hem niet voor altijd kwijt, je kunt hem dan weer bij een volgende opdracht gebruiken. De hoeveelheid monsters die je in kunt zetten in een gevecht hangt af van de unit-points. In het begin zullen dat er drie zijn. Naarmate je in level steigt zullen het er meer worden. Hoe beter een monster is hoe meer unit-points ze gebruiken. Een zwak soort monster zou bijvoorbeeld 2 unit-points kosten, een wat sterkere bijvoorbeeld 6 unit-points. Monsters kun je in een gevecht selecteren door er een circeltje omheen te trekken. Als je ze dan geselecteert hebt kun je ze een opdracht geven als “loop daar heen”, “val die aan”, of “open die schatkist” de kunst is de monsters zo goed mogelijk in te zetten. Wanneer monsters dicht bij een vijand komen, zullen ze deze aanvallen, en niet meer doen wat je zegt. Dit is niet altijd even makkelijk, en wekt soms wel irritatie op.

Duels spelen

Behalve het hoofdverhaal, is het in Lost Magic ook nog mogelijk te Duelleren tegen een vriend, die vlak bij jou is via de draadloze stand, of online tegen vrienden of onbekenden. Als je online speelt tegen onbekenden kun je twee modi kiezen: de “rival mode” of “duel with anyone” in die eerste optie kiest het spel een tegenstander met ongeveer hetzelfde niveau, en bij de andere modus, kun je tegen iedereen, een willekeurig iemand die op dat moment online is spelen.

Dit klinkt allemaal heel mooi, maar helaas heeft het zo z’n gebrekken. Een duel komt er vaak op neer om zo snel mogelijk, de meest krachtige spreuken te gebruiken. Als je dan ook nog eens massa’s monsters inzet, zal er al snel WIN in het scherm komen te staan. Echt sprake van spanning is er dan niet meer. Bovendien is het netwerk van lost magic niet helemaal stabiel. Je zult vaak last hebben van vertragingen, hierdoor loopt het spel niet lekker en kun je niet snel spreuken uitvoeren omdat het schermpje niet snel verschijnt. Ook het tekenen van de spreuken gaat nu moeilijker. Jammer, want dit is zeker een gemiste kans

Is dit nu een RPG of....?

Ja, Lost Magic is een RPG, maar mist veel elementen van een normale RPG. Je kunt namelijk niet vrij rondlopen in een wereld, een stad in lopen, of winkeltjes bezoeken. In plaats daarvan verschijnen er punten op de kaart waar je met een dubbele klik heengaat. Vaak krijg je dan een kort dialoogje te zien en dan begint het gevecht. Meestal betekent een gevecht ook dat je een x aantal monsters moet verslaan, maar er kan ook een andere opdracht aan zitten. Wanneer je een opracht voltooit is krijg je net als bij gewone RPG’s ervaringspunten voor isaac en de monsters. Hierdoor zal je in levels stijgen, en wordt je sterker en krijg je meer leven. Daarna kun je het volgende punt bezoeken. Terwijl je de wereld via

de punten verkent zal je wel voor een aantal keuzes komen te staan. Welke je kiest zal ook bepalen welke kant je opgaat: de witte of de zwarte kant. Elke kant kent zijn eigen verhaal en zal ook een ander einde hebben van het spel. Dit bied weer een extra leuke mogelijkheid, want ook binnen de witte en zwarte kant heb je ook weer verschillende keuzes die weer een ander einde hebben.

Grafisch ziet het spel er in orde uit. Alles ziet er mooi en goed afgewerkt uit. Ook met de muziek is niets mis, ik vind de deuntjes die echter wel in GBA kwaliteit uit de speakers komen, prachtig. En daarmee zullen ze ook regelmatig in je hoofd blijven hangen, en gelukkig heb ik daar nu geen problemen mee. Het niveau van het spel ligt erg hoog. Je zult het level vaak overnieuw moeten spelen met de hoop dat isaac het nu wel overleeft. Dit kan erg fustrerend zijn als je dat ene level weer over moet doen. Ook een nadeel is dat isaac alleen met magie kan aanvallen, en als je tegenstander bijna dood is zul je je MP weer moeten laden, fustratie ten top, af en toe!

Conclusie en beoordeling

None

Lost Magic is een vernieuwende, vermakelijke RPG. Het goede beeld en de prachtige muziek maakt het geheel nog eens extra mooi. Helaas zijn er genoeg kleine foutjes in het spel die het spelen soms een beetje fustrerend maken. Gelukkig is dit niet zo erg dat je het spel gewoon in de winkel moet laten liggen, want zeker voor een budgetprijsje is dit een zeer aardige game voor mensen die de gewoonlijke RPG's een beetje zat zijn.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • orgineel
  • leuke gameplay
  • mooie muziek
  • grafisch in orde
  • verschillende einden
  • leuk systeem met monsters
  • multiplayer mogelijkheid
  • Minpunten
  • monsters luisteren niet altijd
  • traage online multiplayer
  • niet vrij rondlopen op de kaart
  • soms te moeilijk
  • beperkte MP
  • geen mogelijkheid tot fysieke gevechten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • pikmin! :D

  • Pikmin 3 rulezzz online functie pleassse

  • Nee ik was er ook niet blij mee

  • Nintendo had gewoon wat goede games moeten aankondigen die de 360/ps3 gamers ook aanspreken…



    De enige game die ik wil kope is SSBB, maar waarom ik dat nog steeds niet gedaan heb…

  • Nee dat hadden ze vooraf niet aan zien komen, dat hardcore gamers teleurgesteld zouden zijn -_-. PRpraat dit, konden ze heus wel voorspellen.

  • Ze hebben de goede games ook wel…alleen ze hebben er amper aandacht aangegeven.

  • Ja DUH! lekker makkelijk zo, ze weten echt wel waar ze met hun persconferentie heen gingen. De belangrijkste vermelden werden off the record gedaan.

  • pikmin 3!!!

  • Ik had zeker verwacht dat er een grote aankondiging kwam a.k.a Kid Icarus!

  • Zie het maar zo: beter laat dan nooit.



    Niet dat mijn vertrouwen in de beurzen is toegenomen overigens.

  • Jezus, echt typerend bericht voor Nintendo. Dit is echt zielig om nu te roepen we zijn jullie niet vergeten hoor. Gewoon lachwekkend en lekker makkelijk dit.

  • Tja alsof wario het had kunnen redden.. dream on nintendo

  • Jezus, echt typerend bericht voor Nintendo. Dit is echt zielig om nu te roepen we zijn jullie niet vergeten hoor. Gewoon lachwekkend en lekker makkelijk dit.



    Idd echt een goedkope poging om het goed te maken.

  • Ze zijn dus een beetje doorgeslagen naar de non gamer kant en de mensen die nintendo groot gemaakt hebben laten ze nu in de kou staan. Begrijp ik het zo goed?

    Foei Nintendo , nooit de hand bijten die je voed!!!

  • beetje laat he

  • En zogenaamd doen alsof er niks aan hand is.En op E3 roepen dat Animal crossing voor de hardcore fans waren :')

  • Terecht, want daar werden wij ook niet vrolijk van.

  • Oh ja, meer Intelligent Systems, Retro Studios, Monolith en fucking Nintendo Tokyo please.

  • Goed dat ze dit zelf ook inzien. De volgende keer zullen ze niet weer dezelfde fouten maken :)

  • goedkope en slechte poging om het goed te maken idd.

    En dan denken dat alle games die niet voor je zusje van 3 of je oma van 85 gelijk hardcore games zijn :(

    Ik wacht gewoon lekker op een nieuwe zelda of andere vette game en ondertussen speel ik wel lekker op mijn 360.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren