1. The Darkness (X360)

The Darkness (X360)

“Duisternis is de afwezigheid van licht; duisternis staat voor de aanwezigheid van het kwaad of depressie; duisternis is het contrast van licht”, aldus de wetenschapper, poëet en kunstenaar. Persoonlijk kende ik duisternis als een dreiging, een kwaad dat me abrupt kon besluipen en in donkerte doen verdrinken. Die tijd ligt nu achter me, maar een periode met onheil op handen is helaas iets wat iedereen ooit mee zal maken. Met name fictionele persoonlijkheden hebben hiermee te kampen. Zo leeft Jackie Estacado vanaf zijn 21ste verjaardag met de angst dat de demon Duisternis hem zal bezeten en kwellen. Jackie, een sluipmoordenaar voor de New Yorkse maffia, is de protagonist van het stripboek en van de gelijknamige videogame The Darkness.

Het verhaal van deze game is opgebouwd uit willekeurige hoofdstukken van de comics en een paar ‘opvulhoofdstukken’ afkomstig van Starbreeze, de ontwikkelaar van het spel. In het spel volgt de gamer Jackie Estacado in zijn wraakzucht op Ome Paulie onderwijl hij worstelt met de demonische Duisternis die bezit over hem wilt nemen. De Duisternis zorgt er echter wel voor dat de jacht op Ome Paulie een stuk makkelijker wordt. Dankzij deze demon krijgt Jackie namelijk een aantal duistere machten tot zijn beschikking. Zo kan hij Darklings – kleine wezens die je kunnen bijstaan tijdens vuurgevechten – oproepen, is hij beter bestand tegen schade en heeft hij twee slangachtige wezens aan zijn zijde, die hem in staat stellen vijanden moeiteloos op de meest gruwelijke wijze te doden.

Daarbij kan Jackie niet dood gaan. Als hij ‘sterft’, ‘repareert’ de Duisternis hem weer. Wanneer dit gebeurt, krijg je een lugubere fotocollage te zien over het verhaalsegment waar je bent, vergezeld met waarachtig nog lugubere teksten. Ook de gewone laadtijden zijn vervangen door stijlvolle filmpjes van Jackie, die iets vertelt over zijn strijd tegen de Duisternis of het gedeelte van New York waar hij naartoe reist. Op deze manier blijf je in het verhaal zitten en raak je steeds meer in de sfeer van het spel, die tevens fenomenaal is. Overal waar je komt, lijkt er een vijandige, duistere en neerslachtige ambiance te hangen welke steeds gelijk is aan de gemoedstoestand van Jackie zelf. De muziek voegt hier ook een hoop aan toe. Er zitten lekkere harde en dynamische deuntjes in, maar ook genoeg rustige en serene liedjes. Het is ook mogelijk om videoclips te bekijken op de televisies verspreid over de spelomgevingen. Daarbij zijn de gebieden erg authentiek en apart. Zo hangen de twee centrale metrostations van New York vol met reclameposters en zitten de muren onder de graffiti. Ook lopen daar tientallen personages rond die elk op hun eigen manier praten en bewegen.

Hetgeen dat hiervoor heeft gezorgd, is het zogehete ‘Bodysyncing’. Starbreeze heeft namenlijk de bewegingen van de acteurs vastgelegd, zodat de personages in het spel dus niet alleen met hun mond praten, maar ook echte lichaamstaal hebben. Dit resulteert in de meest levensechte personages in een videogame ooit, wat ook naadloos aansluit bij de prachtige graphics en physics van het spel. Alle texturen zijn scherp, de kleuren komen sterk naar voren en alles loopt ontzettend vloeiend. Deze prachtige grafische hoogstandjes zijn tevens aangevuld met een paar leuke slimmigheden. Zo houdt Jackie zijn pistolen omhoog als hij tegen een obstakel aanstaat en beweegt de richtcursor heel erg vlot terwijl hij loopt. Helaas is het wel zo dat Jackie op een tergend langzaam tempo loopt. Er is ook maar één loopsnelheid mogelijk, die ver onder rentempo ligt en iets sneller is dan lopen. Dit is redelijk frustrerend, aangezien de actie vrij snel is. Helaas wordt dit in zekere zin gecompenseerd door de dieptrieste intelligentie van je tegenstanders. Je vijanden lijken met elke ontmoeting letterlijk te schreeuwen om gedood te worden. Over domme spaghettivreters gesproken…

Om deze gevechten toch interessant te houden, kun je gebruik maken van de speciale Duisterniskrachten. Helaas zorgen deze krachten ervoor dat het allemaal nóg makkelijker wordt: wanneer je bijvoorbeeld een zwart gat kunt oproepen om je vijanden in te zuigen en doden, kan elk gevecht binnen luttele seconden beslist zijn. Maar vóór je deze krachten kan gebruiken, moet je eerst een voldoende aantal harten opeten. Dit is weer een van de lugubere dingen van de Duisternis: hoe meer harten je verorbert, hoe sterker je wordt. Het moge wel duidelijk zijn, dat Jackie’s krachten het beste functioneren in het donker. Overal waar je komt, zul je dus lichten uit moeten schieten of slaan. Dit zorgt ervoor dat de gameplay bij vlagen ontzettend stroef en repetitief wordt. Dit zou ook dé grote tegenvaller van dit spel zijn, als het meer zou opvallen. Door de vette actie en fenomenale sfeer merk je hier dikwijls weinig van. Je wordt echt in het verhaal getrokken en er niet meer uitgelaten. Maar, ook al is de verhaalmodus zo intens en spannend, hij is kort. Op de hoogste moeilijkheidsgraad was ik er ongeveer dertien uur mee bezig, extra missies inbegrepen.

Wie weet om dit feit, of om een groter publiek aan te spreken, heeft de ontwikkelaar meerspelermogelijkheden voor het spel gemaakt. Het originele idee was dat je als mens of als Darkling kon spelen. Als mens ben je sterker en kun je wapens gebruiken en als Darkling kun je over muren lopen en in het donker zien. Het speelt allemaal redelijk snel en het idee is leuk, maar echt interessant wordt het niet. In deze modus kwam ik dikwijls lag tegen en nog vaker lege servers. Starbreeze heeft moeten inzien dat een huis-en-tuin-multiplayer niet iets is dat gamers vandaag de dag nog slikken. Wij willen grote levels en veel mogelijkheden, wat je absoluut niet krijgt in The Darkness. Het was beter geweest als ze iets meer aandacht hadden geschonken aan die mindere punten aan de verhaalmodus: de treurige uitwerking van de Duisterniskrachten, de dieptrieste intelligentie van de niet-speelbare personages en het slome tempo waarop Jackie zich verplaatst. Maar uiteindelijk bijt je maar wát graag door deze zure druiven heen. Want het verhaal is fantastisch, de verhaalbeleving is weergaloos, de sfeer is uniek en al die andere mooie dingen kunnen het spel alleen maar doen schitteren. Ik kan met recht zeggen dat The Darkness een diamant is, waar een aantal ruwe randjes aan kleven.

Conclusie en beoordeling

None

Starbreeze heeft met The Darkness een game afgeleverd, die geen wetenschapper, poëet of schilder kan bevatten. Alles in het spel is duister, luguber en zwaarmoedig, van het verhaal tot aan de schoenen van de hoofdpersoon. Samengevat bevat The Darkness een ontzettend goed verhaal, een fenomenale verhaalbeleving, uitstekende graphics, vette actie, een heerlijke sfeer, leuke kleine details en een lekkere soundtrack. Het is dan ook maar goed als we de belabberde multiplayer, de slechte uitwerking van de Duisterniskrachten en de beroerde intelligentie van je vijanden maar gewoon vergeten en het spel nemen voor wat het is: een onvergetelijke singleplayer-ervaring, PUNT.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Verhaalbeleving
  • Graphics
  • Sfeer
  • Actie
  • Soundtrack
  • Leuke details
  • Minpunten
  • Multiplayer
  • Uitwerking van Duisterniskrachten
  • Intelligentie van vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • in 1 woord : WOW! nu moet ik alleen nog de systeemeisen weten die natuurlijk gigantisch hoog zijn en ik ben zo verschrikkelijk bang dat mijn zeikcomputer dat niet kan dragen. ik heb de 1e 2 delen gespeeld en die vond ik ook al geweldig dus dit beloofd absoluut wat te worden!

  • Naar deze game kijk ik zoooo uit. Ik verheug me er nu al op. Hij word zeker beter dan Medieval :D

  • Ik heb laatst nog eventjes Rome:Total War gespeeld. Dat vond ik echt weer leuk. Als ik deze impressie mag geloven gaat de volgende Total War game nog leuker worden!

  • laat maar komen!!!

    ik hoop alleen wel dat mn pc het aankan

  • *veegt wat kwijl van zijn mondhoek*

    Okay, dus nu de belangrijke dingen; wat zit er in de collector's edition :) (die vast en zeker zal komen) en natuurlijk de systeemeisen (dit is overigens wel de game waarvoor ik WIL upgraden… het is het gewoon waard als je al die screenshots ziet).

  • okay dat wordt dus een top game maar daar was ik zelf ook al een beetje achter gekomen

  • dit word zo nice, in februarie gelijk maar een 9800GX2 kopen, moet deze game op very high spelen :D

  • Ik game dan wel niet op mijn pc. Maar deze is toch wel een gemis.

  • moet nodig een nieuwe computer kopen voor deze game

  • MOET… SPELEN…. :|. Na 2 jaar Medieval II: Total War intensief spelen word het ook wel weer saai. Maarja ik kan me zoet houden met BIA:HH en COD5.

  • Dit is echt fantastisch!!!!!!!!!!

  • Jongens wees nou niet te bang over de systeemeisen. Met een beetje gamecomputer kan je hem wel aan. Als je Far Cry 2 op high zou kunnen spelen zou je deze (makkelijk) aankunnen.

    Maar schitterend artikel ik wil deze game nu alleen maar meer!! Deze game moet gewoon in het rijtje komen van topspellen als GTA IV en Bioshock. De makers maken het spel zo uitgebreid en historisch accuraat mogelijk, de Total War serie is een ondergewaardeerde serie maar dat zal met Empire snel veranderen

  • De gevechten zijn dus verbeterd op alle vlak, hopelijk dat het turnbased map gedeelte ook nog een aantal verbeteringen heeft ondergaan.

  • KWIJL

  • Geweldige serie blijft het, vertrouw hier wel op.

  • BTW, Nederland is speelbaar :D. http://i231.photobucket.com/albums/ee292/Yoram777/111.jpg

  • Ik hoop dat dit soort games echt een keer voor de console uitkomen!! Mijn PC kan namelijk de vereiste van de nieuwe games nooit aan.. :(

  • geweldige game

  • Deze wordt van mij.

  • nu ik dit zo lees bloeit mijn rts hart en straal ik van geluk ik kan niet wachten om Empirte:total war te spelen



    @ombudsman



    echt wel



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren