1. Unreal Tournament 3 (PC)

Unreal Tournament 3 (PC)

De markt voor first person shooters wordt op dit moment overspoeld met kwalitatief hoogstaande titels. Denk alleen maar aan Crysis en Call Of Duty 4 en je snapt meteen wat ik bedoel. Gelukkig hebben we ook Epic Games nog. Zij zijn al jaren lang in de weer met de Unreal Engine 3.0 en hebben Gears Of War uitgebracht op die betreffende engine. Nu is het de tijd om te gaan praten over de terugkeer van één van de beste één-tegen-één shooters ooit geproduceerd: Unreal Tournament!

Waar de versie uit 2004 nog volledig inhaakte op het competitief spelen tegen bots en online spelers, weet dit derde deel ook aandacht te besteden aan een singleplayer modus. Je zult snappen dat het verhaal rond een shooter als deze niet echt van grote schoonheid is. Je hoeft geen dramatische verschuivingen in de verhaallijn te verwachten en ik denk dat niemand een traantje zal hoeven weg te pinken bij één van de schitterende cutscenes. Misschien moet ik niet te snel oordelen, want ik kan me voorstellen dat echte fans van de Unreal Tournament serie een traantje van geluk zullen laten wanneer zij UT III gaan spelen.

Ik weet dat Unreal Tournament een shooter serie is die het vooral moet hebben van de fantastische multiplayer mogelijkheden. Toch wil ik me eerst even gaan richten op de singleplayer mogelijkheden. Echte fans zullen vast wel bekend zijn met de Unreal Championship serie. Deze serie had een verhaal, en op diezelfde manier haakt Unreal Tournament III ook op in. Elk hoofdstuk van de verhaallijn wordt gespeeld alsof je een multiplayer potje speelt. De ene keer moet je al je vijanden neerknallen en zorgen dat je wint in een potje Team Deathmatch, de andere keer zal je Capture The Flag moeten spelen of de nieuwe modus Warfare uit moeten gaan testen. Ben je succesvol, dan mag je verder gaan met het verhaal en even rustig naar een mooie cutscene kijken. Faal je? Dat mag je het opnieuw, opnieuw, en opnieuw gaan proberen.

Geloof me, voor het verhaal hoef je Unreal Tournament III dus echt niet te spelen. Waar het mij vooral om gaat, en ik ben van mening dat menig ander gamer ook zo denkt, zijn de aanpassingen in de multiplayer van dit spel. Wanneer je het spel gaat spelen, moet je eerst maar eens even gaan oefenen tegen een zooi bots. Zodra je online gaat spelen, wil je natuurlijk niet dat mensen jouw nickname gaan associeren met een enorme newbie. Oefening baart kunst en mensen die in hun gehele leven al flink wat FPS-games versleten hebben, zullen merken dat UT III vertrouwd aanvoelt. Zo krijgen we in Unreal Tournament III weer een heleboel wapens voor onze kiezen. Het zijn er in mijn ogen een beetje teveel. Als voorbeeld gebruik ik altijd graag één van mijn meest favoriete shooters ooit; Quake III Arena. In deze game zaten een aantal wapens met elk een geheel andere werking. Unreal Tournament III wordt echter overspoeld met een grote hoeveelheid wapens waarbij elk wapen een primaire en secundaire schietmodus heeft. Hierdoor is het lastig om te leren welke wapens je het beste in welke omstandigheid kunt gebruiken. Maar, zoals ik al zei, oefening baart kunst.

Eén van de populaire spelmodi uit Unreal Tournament 2004 was OnSlaught. In deze spelmodus moest je op een grote map verschillende locaties in gaan nemen. Hiervoor kreeg je dan ook voertuigen tot je beschikking. Deze voertuigen konden rijden, zweven en vliegen en daar hield het een beetje mee op. Kennelijk heeft Epic Games deze keer de stoute schoenen aangetrokken. Men is helemaal over de top gegaan met de voertuigen. Natuurlijk zitten de oude bakken ook nog steeds in het spel verwerkt, maar de voertuigen worden pas echt interessant als je huize hoog in een tri-pod zit. In stijl van War Of The Worlds loop je in een gigantisch logge, maar alles vernietigende machine. Samen met de nieuwe Warfare modus zijn deze gigantische voertuigen dan ook het enige dat echt vernieuwend is in Unreal Tournament III.

De Warfare modus is eigenlijk niets meer of minder dan een aangepaste versie van OnSlaught. Wederom krijgen we grote maps voor onze kiezen, moeten we nodes innemen en is het mogelijk om in voertuigen te stappen. Ondertussen kan je nog een paar side-nodes innemen om extra voertuigen - waaronder de tri-pod - te krijgen. Daarnaast is het mogelijk om nodes in één keer in te nemen wanneer je in het bezit bent van een speciale orb. Je moet Warfare maar even zien als een complexe variant van OnSlaught. Ik weet niet of dit slim is, persoonlijk hou ik meer van een directere vorm van gameplay. Daarom ben ik ook meer fan van Deathmatch en Team Deathmatch. Warfare is in mijn ogen te complex, teveel mensen kloten maar wat aan en hierdoor zit je je eigenlijk meer te irriteren dan dat je doelgericht bezig bent. In de door mij zo geliefde spelmodi is het tenminste lekker simpel: MUUULLLTI KIIILLL! Zijn dit nou echt vernieuwingen om over naar huis te schrijven? Nee, eigenlijk niet.

Qua inhoud is Unreal Tournament III vrijwel identiek gebleven aan zijn voorgangers. Grafisch heeft het spel echter wel een flink facelift gekregen. Wanneer je door de levels loopt, zie je zo ontzettend veel detail dat je mond werkelijk open valt van verbazing. Zodra je UTIII echter online wilt gaan spelen, doe je er goed aan om eens even in je instellingen te gaan zitten friemelen. Sommige textures mogen best op een lagere kwaliteit. Dit vermindert het risico dat je tegen lag aanloopt en daarnaast kan je de tegenstander wellicht beter zien. Eén van de grotere problemen bij het online spelen, is dat de geweldige details in het spel je zicht nog wel eens kunnen belemmeren. Er is zoveel te zien op je scherm dat je daardoor je tegenstander wel eens over het hoofd zou kunnen zien.

Net als Crysis is Unreal Tournament III ook in staat om zichzelf aan te passen aan jouw PC. Heb jij een minder goede grafische kaart en weinig RAM-geheugen? Dan past Unreal Tournament III zich aan aan jouw PC. Speel je op een high-end PC dan doet de game precies hetzelfde. Natuurlijk zie je op een echt goede PC pas goed waar de Unreal Engine 3.0 allemaal toe in staat is. Het spel zet een geweldige online modus neer met een grote diversiteit aan spelmodi. Deze kunnen varieren van Deathmatch tot aan Capture The Flag en Warfare. Het is een genot om zoveel speelplezier en speelmogelijkheden in één game te hebben. Wanneer je UTIII speelt, zal je snel leren om de double jump te gaan gebruiken. Op deze manier kan je makkelijker schoten ontwijken van je tegenstander, deze moves zijn kenmerkend voor de snelle manier waarop je door de levels springt en rent. Unreal Tournament III is gewoon weer een ontzettend snelle shooter en daar ben ik echt ontzettend blij mee.

Ondertussen zijn er al ontzettend veel games verschenen op de Unreal Engine 3.0. Onder die games zitten toppers als Gears Of War en BioShock. Dat er veel mogelijk is voor ontwikkelaars om iets met deze engine te doen, is voor mij wel meer dan duidelijk. Epic Games geeft ons nu echter ook de mogelijkheid om iets met de krachtige grafische engine te doen. Op het internet is nu al een aardige hoeveelheid maps te vinden, gemaakt door spelers van het spel zelf. De mogelijkheid om een level te maken voor een shooter van deze kwaliteit, vind ik echt super. Ik ga me er binnenkort ook maar eens aan wagen, denk ik.

Conclusie en beoordeling

None

Unreal Tournament III heeft van de singleplayer modus een lachertje gemaakt, maar weet dit met de vertrouwde Unreal Tournament gameplay in de multiplayer weer helemaal goed te maken. Er zijn een aantal kleine vernieuwingen en aanpassingen verwerkt in het spel, maar het klassieke gevoel is nooit verdwenen. Veel nieuws weet het spel niet te brengen, maar de serie heeft wel op een krachtige manier het podium van 'goede FPS games in 2007' beklommen. RAMMMPAAAGE!!!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Multiplayer.
  • Gameplay.
  • Het oude vertrouwde UT gevoel.
  • Grafisch dik in orde!
  • Minpunten
  • Verhaal.
  • Singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lol… je moet er maar van houden:)

  • Wel vet, nederlandse rock in Guitar Hero!

  • Gaaf! Ik ben een Anouk fan!

  • Ik heb niks met Anouk, maar het is wel vetd at er een nederlandse artiest in Guitar Hero IV zit! :D

  • Gaaf, Anouk is toch wel 1 van de beste rockartiest in Nederland!!

  • YEAUUAAAH













    Nee -_-'






  • Kijk dat is nog eens grappig, ze toured door de US en komt gelijk op de GH tracklist, leuke promotie lijkt me zo.

  • Gewoon vet, Neerlands trots in GH :).

  • Lekker!

    Zij is zeker een goede artiest

  • Eigenlijk is de enige boeiende track van de EU exclusives Oasis >.<

  • leuk

  • Inderdaad Jeroen

    Ik hoop dat ze die ook als DLC gaan aanbieden want anders bestel ik gewoon lekker de UK versie

  • niks voor mij die muziek spellen

  • Das goede promotie voor haar.

  • Cool een beetje NL bloed in de game.

  • ze schreeuwt alleen een beetje, ga ik ook doen, mss kom ik dan ook in een spel -_-'

  • Wel leuk dat er nierlandse inbreng inzit, maar verder is er ook weinig aan…

  • ben geen anouk fan maar opzich is dit nr wel redelijk goed voor de game

  • Racoon was leuker geweest, en dan met het nummer: Hanging With The Clowns

  • Nuo leuk, kunnen we aan de slag met een vrouw die een mannenstem heeft. Hadden ze mij beter in die game kunnen stoppen. :')

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren