1. Naruto: Ninja Destiny (NDS)

Naruto: Ninja Destiny (NDS)

“Björn, waarom ben je toch altijd zo pessimistisch?!” “Björn, jij bent ook niet al te vrolijk zeg….bekijk het allemaal eens van de zonnige kant.” ” Björn geniet eens van het leven….wees niet zo negatief!”

Deze uitspraken van leraren, vrienden en familie heb ik al vaak over me heen gekregen. Mij wordt vaak verweten dat ik niet geniet van het leven en alleen het slechte zie van de wereld en nooit de goede dingen. Natuurrampen, hongersnoden en andere calamiteiten springen er voor mij vaker uit dan goede gebeurtenissen. Tja op zich kan ik er niet veel aan doen dat mijn wereldbeeld zo (verdraaid??) is, dat zit gewoon in mijn genen. Desalniettemin zijn er toch nog een paar dingen die mij weten op te vrolijken. Om er een paar op te noemen: een goede training, galgenhumor en Naruto. Vooral dat laatste is heel evident voor mij. Door mijn soms erg overenthousiaste kijk op de serie ben ik al een keer beduveld met een ‘baggere’ game. Maar nu is er nieuwe hoop, want er is weer een nieuwe game van deze alom bekende serie uitgekomen. Is deze veelbelovende game een schot in de roos, of juist een verpletterende trap na?

Voor diegenen die nog geen enkel flauw idee hebben over wat voor serie ik het nu heb zal ik even beknopt vertellen waar het over gaat. Zoals velen al zou zijn opgevallen staat de naam Naruto niet alleen voor de overenthousiaste ninja, maar dus ook voor de gelijknamige serie. Deze is jammer genoeg na grote successen in Japan niet in ons kleine landje verschenen. Maar voor de die-hards onder ons is dit natuurlijke geen echte barrière aangezien er ook nog iets als het internet bestaat. Afijn, de serie draait om het even heel grof te zeggen over een wannabe-ninja, zoals WiiZzhole het eerder perfect heeft weten te verwoorden, die zijn droom, namelijk het respect verkrijgen van alle andere mensen in zijn dorp door middel van het verkrijgen van de titel Hokage, wil verwerkelijken. Op deze weg zal hij vele avonturen beleven, waarin hij zijn tegenstanders zal overwinnen door simpelweg te ‘knokken’.

Een grote drempel voor mij als Naruto-fan en volgens mij ook voor andere Naruto-fans is de taal. Waar ik de hele dag door tot ’s nachts laat geniet van Japanse stemmetjes, word ik vaak toch tot mijn ongenoegen gekwetst met Engelse stemmen. Aangezien dit ook het geval was bij het vorige spel van de Naruto-ontwikkelaar Tomy, ging ik er vanuit dat dit deze keer ook het geval zou zijn. En ja hoor, meteen na het opstarten van het spelletje word je niet alleen maar onthaald met Engelse voices, maar bovendien ook nog met een mateloos irritant deuntje. Een déja-vu gevoel overviel me meteen wat tegelijkertijd een grote ergernis teweeg bracht. Het spreekwoord “met vallen en opstaan leren” geldt dus jammer genoeg niet voor Tomy….

De meest indrukwekkende momenten in de afleveringen van Naruto waren altijd al de verschillende gevechten, waarin gebruik werd gemaakt van vele diverse jutsu’s. Vernietigende aanvallen werden op elkaar afgevuurd die audiovisueel prachtig in scène werden gezet. Ook al kwam het voor mij persoonlijk niet in de buurt van de wreedheid (letterlijk en figuurlijk) van Dragonball Z, maar was het toch zeker niet ver daarvandaan. De animé-stijl van de serie is in dit opzichte wel degelijk mooi teruggekomen in Naruto:Ninja Destiny. Ik durf zelf zo ver te gaan dat dit misschien wel grafisch gezien de eerste game op de ds is, die de 3D visie meer dan redelijk heeft weten te verwerken. Tomy heeft wat dat betreft deze gewaagde sprong in het diepe met vlag en wimpel overleefd. Hoewel je soms duidelijk blokjes in de verschillende personages kunt zien (die vooral bij de jutsu’s, die vaak in slowmotion werden uitgevoerd, te zien zijn), kun je dit toch niet de ontwikkelaars kwalijk nemen. Het lijkt me duidelijk dat ze qua grafisch vermogen alles uit de ds hebben weten te halen. Een klein kanttekeningentje hierbij is wel dat ze misschien toch wat meer hebben mogen doen aan de omgevingen, aangezien deze erg saai en eentonig zijn en zo dus jammer genoeg niks toevoegen aan de beleving tijdens het spelen. Met wat meer inzicht was het misschien wel mogelijk geweest om voorwerpen in de omgeving te plaatsen.

Op zich zijn het bij een game, die in het “3D fighting game” genre hoort, niet zozeer de graphics en het verhaal dat ertoe doen. Want wat voegen een mooi verhaal en een prachtig uitzien bij een vechtgame toe als het vechtgedeelte slecht uitgewerkt is? Als het ook nog eens allemaal goed in één game samenkomt zoals bij enkele delen uit de Tekken serie, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. Of men qua gameplay bij Naruto:Ninja Destiny tevreden kan zijn ben ik me niet zo zeker. Het knokken is erg leuk gedaan bij NND, maar wordt jammer genoeg te niet gedaan door enkele andere aspecten. Zo zijn de verhoudingen tussen de verschillende jutsu’s niet goed uitgewerkt, wat kan resulteren in gevechten van 20 seconden. Hiermee bedoel ik dan dat een speciale aanval van Naruto meer dan driekwart van iemand zijn HP-balkje kan aftrekken, terwijl het jutsu van Sasuke maximaal een kwart van je tegenstander zijn gezondheid kan schaden. Deze slechte verhoudingen hebben een erg grote invloed op het spel. Doordat je na één aanval met een jutsu je tegenstander al bijna op zijn knieën hebt gedwongen, blijken de extra attribuutjes in het touchscreen dan dus ook geen enkele toevoeging te hebben. Wat heeft het immers voor zin om jezelf voor korte tijd onsterfelijk te maken terwijl je tegenstanders nog maar een goed geplaatste aanval nodig heeft om rechtstreeks naar het hiernamaals te geraken?

Waar een goede fighting game op zou moeten kunne buigen is de multiplayer. Een goed uitgewerkt massaal gevecht zou menige fouten uit een game als sneeuw voor de zon kunnen laten verdwijnen. Als er dan ook nog een online gedeelte in zou zitten, zou je jezelf helemaal gelukkig kunnen prijzen. Jammer genoeg kan ik over allebeide opties niet zoveel vertellen. Wat de online modus betreft valt er ook weinig te vertellen, aangezien ze die er niet ingezet hebben. Dit is natuurlijk erg balen voor diegenen die houden van een goed potje rammen met/tegen vreemde mensen. Doordat deze optie automatisch wegvalt moet je je dus vermaken met de “multi-card multiplayer”, wat inhoudt dat je per ds de game separaat in bezit zou moeten hebben. Daar heb je dus vrij weinig aan, aangezien de kans erg klein zal zijn dat er iemand uit je eigen kring van bekenden deze game in bezit heeft.

Dit brengt me bij het punt dat me bij Naruto:Ninja Council erg tergde. Hiermee doel ik op het houdbaarheidsdatum van de game. Nou die is vrij kort, aangezien je het spel op normal en difficult binnen 3 uur hebt uitgespeeld. Het enige wat daarna nog rest is het vrijspelen van een paar mysterieuze personages. Dit proces rekt het houdbaarheidsdatum nog met 1, maximaal 1 ½ uur en als mijn wiskundige kennis mij niet bedriegt dan brengt dit een doorsnee gamer op een speeltijd van 4 ½ uur voor het uitspelen van Naruto:Ninja Destiny, wat volgens mijn weten niet al te hoog is. Als je misschien iemand tegenkomt die per toeval ook Naruto:Ninja Destiny in zijn collectie heeft, kan het misschien nog zijn dat jij “lucky bastard” nog eens een uurtje bij het totaal mag toevoegen. Maar goed, dit verandert natuurlijk niks aan het totaalbeeld, wat in dit opzicht negatief is.

Conclusie en beoordeling

None

Ik denk dat ik te blind zou zijn als ik Naruto:Ninja Destiny een schoot in de roos zou noemen, maar hij heeft wat mij betreft in ieder geval wél het bord geraakt, zij het in de buitenste ringen. Het is een grote verbetering ten opzichte van de vorige Naruto ds game, aan wie ik verder geen woorden aan vuil wil maken. Desalniettemin is het zonde dat Tomy toch weer niet alles uit deze misschien wel potentiële topper heeft weten te halen. Het houdbaarheidsdatum en de slechte verhoudingen tussen de jutsu's wegen zwaar, maar worden gelukkigerwijs grotendeels te niet gedaan door de graphics en de gameplay.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • het verhaal van Naruto
  • graphics
  • gameplay
  • Minpunten
  • alweer) de taal
  • houdbaarheidsdatum
  • slechte verhoudingen tussen o.a de jutsu's
  • saaie en eentonige omgevingen
  • multiplayer is er eigenlijk niet

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren