1. Dragon Ball Z: Shin Budokai (PSP)

Dragon Ball Z: Shin Budokai (PSP)

´KamehameHAAA!´ raast er om vijf uur ´s middags door de woonkamer. Niet alleen wordt de leefruimte voor de zoveelste keer verlicht door een explosie van lichteffecten die zich op het televisiescherm afspelen, ook het denderende geschreeuw van de hoofdpersonages vullen de kamer met een ongelofelijke geweldadige ambiance. Nadat ik na de zoveelste bloedstollende aflevering van Dragon Ball Z de tv uitzet en naar de eettafel loop om mijn familie te vergezellen voor het avondeten, denk ik na over wat ik zojuist heb aanschouwen. Mijn overbezorgde vader wijst me erop dat hij het een vreselijke serie vindt door ´het overdreven geschreeuw en nutteloze geknok´. Diep in gedachten verzonken, reageer ik met een ongeïnteresseerde stem, dat dat wel mee valt. Het enige wat mij nu nog bezig houdt is hoe het gesprek de volgende dag op school zal verlopen, iedereen heeft ten slotte gekeken. Dit is een anekdote over hoe de tekenfilmserie Dragon ball Z mij jaren in greep heeft gehouden tot op het moment dat het programma, om de voor mij nog altijd onbekende reden, niet meer werd uitgezonden op Yorin. Hoewel mij dat tot de dag van vandaag vreselijk heeft dwars gezeten wordt ik voor de zoveelste keer getroost door de game-industrie. De schitterende animatieserie zal doorleven in de gameswereld en ook Dragon Ball Z: Shin Budokai zorgt er weer voor dat de Sayins en hun wonderbaarlijke krachten niet in vergetelheid raken. Weet dit deel de speler in staat te stellen de pracht en glorie van Dragon Ball Z volledig te ervaren? Dat lees je nu…

Hoewel bij veel animatieseries het verhaal een van de belangrijkste aspecten was om te blijven kijken, stelde deze bij Dragon Ball Z nooit erg veel voor. Keer op keer werd planeet Aarde geteisterd door buitenaards schorem, dat de Aarde zag als klein obstakel, dat in een mum van tijd overwonnen zou zijn. Goku en zijn kameraden werden er dan weer op uit gestuurd om de wereld te bevrijden van het kwaad om na de overwinning vervolgens het volgende tuig af te ranselen.

In welke saga dit Dragon Ball Z deel zich afspeelt is voor mij nog altijd een raadsel, desalniettemin zitten onze vrienden weer ongelofelijk in de puree. Een intergalactisch portaal heeft het mogelijk gemaakt dat elke aartsvijand van het verleden, reeds overwonnen door de hoofdpersonages, terug kan keren naar de Aarde om wraak te nemen op de helden en hun rechtvaardige daden om de aarde te reinigen van het kwaad. De ontwikkelaars van de game hadden duidelijk in de gaten dat een zoveelste trip naar een onbekende planeet of nogmaals een eindbattle op aarde wat repetitief zou zijn, dus een kleine twist was nodig om de spanning hoog te houden. Hoewel dit gezien zou kunnen worden als een doorbraak in de verhaallijn van Dragon Ball Z, stelt het verhaal vooralsnog geen fluit voor en is het helaas nog steeds een ondergeschoven kindje ten opzichte van de actie en de sensatie.

Waar de gamereeks van Dragon Ball Z het duidelijk van moet hebben, is de overdonderde gameplay. Want ook dit deel staat weer bol van het uitvoeren van de meest geweldige vuurballen en razendsnelle voet- en handcombat.

Mede dankzij dat de PSP aanvoelt als een PS2-controller, werkt alles als een kloppend en ongelofelijk intuïtieve ervaring. De game speelt zo heerlijk weg dat de speler wordt geprikkeld om na elk gewonnen of verloren gevecht de volgende vijand te belagen met een energiezee aan explosies en fysieke combo’s. Hoewel je niet in staat wordt gesteld om op elk moment razendsnel de lucht in te duiken om zo te ontsnappen aan de furie van je vijand en dat de bewegelijkheid op de grond ook zo nu en dan de wensen overlaat, is het gevoel van mobiliteit toch zeker aanwezig. Het is heerlijk om de vuurkogel van je tegenspeler op het laatste moment te ontwijken en de laffe schoft vervolgens ongelofelijk hard te straffen door een dodelijke klap in de romp uit te delen. Toch kan de speler een gevoel gaan vertonen van herhaling in de gameplay. Niet alleen is de opzet van elk gevecht hetzelfde door de weinig beschikbare vechtmappen, ook doordat de besturing bij elke character excact hetzelfde is, kan de game enigszins verveeld aan gaan voelen. Dit neemt echter niet weg dat Dragon Ball Z: Shin Budokai over het algemeneen wonderbaarlijk wegspeelt.

Doordat de PSP ten opzichte van de andere, op tv-aansluitbare, consoles grafisch toch een stuk minder is, kan Dragon Ball Z: Shin Budokai zich een waardige broer noemen op visueel gebied. Niet alleen wordt elke flits en klap prachtig in beeld gebracht, ook zijn de personages werkelijk schitterend gedetailleerd. Stuk voor stuk worden de personages omgeven door dikke zwarte lijnen waardoor omgeving en bewegend object makkelijk te onderscheiden zijn. Dit zorgt voor een realistisch aanvoelend en kloppend geheel, maar resulteert bovendien ook in een grafische pracht.

Alsof het plezier van het kijken naar het kleine PSP-schermpje nog niet genoeg is, wordt de speler ,als kers op de slagroom, bevredigd met schitterende geluidseffecten. Hoewel de PSP-versie van Dragon Ball Z niet beschikt over de voice-acting van de bijbehorende karakters en alle tekst door middel van tekstballonnen wordt medegedeeld, is de actie wél vol van spetterend geluid. Elke afgevuurde aanval wordt fantastisch vertolkt in geluid en elke uitgedeelde klap weerklinkt als een echte aankomende stomp.

Vaak komt het voor dat game met een uitstekende singleplayer-ervaring, vrij weinig tot geen andere modi heeft

omdat de singleplayer simpelweg de meeste ontwikkeltijd in beslag nam. Hoewel het volgen van de verhaallijn in Shin Budokai al een bevredigende ervaring is, beschikt het spel over ontzettend veel andere modi. Naast de gebruikelijke trainingmodus en de standaard 1vs1 match is het mogelijk om via WiFi te strijd met elkaar aan te gaan. Dit zorgt niet alleen voor een compleet nieuwe ervaring, menselijke tegenstanders zijn nou eenmaal minder voorspelbaar dan AI-vijanden, ook wordt de replaywaarde van de game ontzettend omhoog geschroefd door de verslavende werking van deze modus. Daarnaast zijn er nog enkele andere modi speelbaar maar deze komen vrijwel allemaal op hetzelfde neer als de bovengenoemde. Door de hoeveelheid aan speelbare opties, kan de game al een waardige aanschaffing genoemd worden.

Conclusie en beoordeling

None

In mijn inleiding zag ik Dragon Ball Z: Shin Budokai als de zoveelste troost voor het niet meer uitzenden van de serie. Na het spelen van de game ben ik er niet alleen achter gekomen dat een PSP-game net zo goed of misschien zelfs beter kan zijn dan een game van andere consoles, ook zie ik Dragon Ball Z: Shin Budokai inmiddels als een huldiging aan de serie en een kroon op de voorafgaande spellen. De game is momenteel voor een prikkie te koop en ligt waarschijnlijk in verscheidene winkels in de budgetbakken, dit echter neemt niet weg dat het nog steeds zijn volledige prijs waard is. Op wat kleine foutjes na en een helaas nog steeds saaie verhaallijn is dit in mijn ogen een waardige PSP-game en bovendien een spetterende Dragon Ball Z titel!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Intuïtieve besturing
  • Grafisch juweeltje
  • Geluid
  • Hoeveelheid spelmodi
  • Replaywaarde
  • Minpunten
  • Enigszins saai verhaal
  • Soms wat stroeve besturing

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice, dik bepansert en gevreest door land en luchttroepen.

    Daar houd ik wel van:D

  • wat obirbarca zegt:)

  • Er staat NIET dik gepanserd, dus juist een kwetsbaar voertuig.. Verder wel sterk!!

  • \"want zijn bepantsering is minder sterk dan die van de andere voertuigen uit de game.\"



    Dus niet dik bepanserd ;)!

    Wel tof ja!


  • Ziet er niet echt bijzonder uit moet ik zeggen. Een degelijke anti-air eenheid zoals je die in zovele games vind.

  • ziet er vet uit

  • Ziet er wat gewoontjes uit…

  • Dacht eerst… wat doet Wolverine in Halo :p

    Ziet dr wel leuk uit, vin anti-Air units altijd wel vet (raketten :D)

  • Erg handig. Niet spectaclair, maar erg handig.

  • Altijd al een ontzettend belangrijk punt geweest in de Halo-serie: voertuigen!

  • niet heel spectaculair maar wel geinig

  • Is Halo nou al zo overhyped dat we bij elk nieuw voertuigje een apart nieuwsitem krijgen?

  • snake plissken zegt t al.



    Ik bedoel kommop t is een anti air voertuig, da hoort gewoon in een rts game. Alsof het zo speciaal is da je t moet gaan \"onthullen\".

  • Wauw een auto mooi.

  • eej snake

    Halo is de game :P



    Ssshh dus :p


  • omg sarcastische Lui



    als jullie zo negatief zijn over Halo

    waarom bezoek je dan uberhaupt dit nieuwsbericht en treiter je de Halo fans met jullie negatieve commetaar..



    Ga naar jullie games ofzo;)

    gaa daar zeiken niet hier





  • Is snake nou zo lelijk dat hij moet zeuren over halo

  • Ik vind halo 3 super vet, maar ik vind zoiets echt té lelijk.

    Laat bungie nou zo'n voertuig ontwerpen dan zal het er een stuk mooier uit zien.



    Nu heeft het de wielen van een warthog, de rupsen van scorpion tank, en de lelijkheid van een doos……….. :S


  • Lijkt me handig, spel lijkt me ook zeer tof!

  • ziet er vet uit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren