1. Universe at War: Earth Assault (PC)

Universe at War: Earth Assault (PC)

Al jarenlang waanden we ons alleen in het heelal. Steeds op zoek naar tekenen van leven buiten de voor ons zo bekende melkweg. In 2012 gaat onze droom in vervulling. Eindelijk weten we dat we niet de enige zijn, er zijn meer rassen. Al snel verandert onze droom in een nachtmerrie. De aarde wordt aangevallen door de moordlustige Hierarchy. Het is duidelijk dat we kansloos zijn tegen hun grote overmacht. Wanneer alles verloren lijkt, wordt de mensheid gered door hulp uit een onverwachte hoek – de Novus. Deze game confronteert ons met een wreed feit. Als de aliens met kwade bedoelingen naar de Aarde komen, zijn we kansloos. De mensheid speelt in deze game dan ook geen rol van betekenis, buiten dat alles zich op onze planeet afspeelt.

De Hierarchy verplaatst zich van planeet naar planeet en strippen deze van alle natuurlijke bronnen. Onze planeet zal hetzelfde lot treffen. Met onze meest geavanceerde wapens gaan we de strijd aan met hun gigantische lopende gebouwen, maar we kunnen ze niet tegenhouden. De Novus strijdkrachten verschijnen letterlijk uit het niets, via een wormgat hebben ze een enkeltje Aarde genomen om tegen de Hierarchy te vechten. Hun eigen planeet is lang geleden verwoest door de Hierarchy. De enige overlevende was een AI programma dat nu bekend staat als de ‘Founder’. Hij heeft de Novus opgebouwd tot een zelfbewust ras van robots en jaagt de Hierarchy planeet na planeet achterna in een poging de ouders van de Novus te wreken. Ditmaal is het echter anders. Normaal heeft de Hierarchy de planeet al verwoest als de Novus aankomen, maar om de één of andere reden leeft onze planeet nog. De Novus gaan in de aanval.

Tijdens het gevecht tussen de Novus en de Hierarchy gebeurt er iets dat niemand had verwacht. De aanwezigheid van de Hierarchy doet een alarm afgaan en een derde ras ontwaakt uit een diepe slaap. Op onze planeet zit - kennelijk - al duizenden jaren een buitenaards ras onder de grond verstopt. Dit derde ras, de Masari, is zeer geavanceerd en intelligent. Zij hebben lang geleden de Hierarchy geholpen om zich te ontwikkelen, tot de Hierarchy hen verraadde. In een groot bloedbad slachtte de Hierarchy de Masari af, op één enkele groep na. Deze groep vluchtte naar een uithoek van het universum om daar de Aarde te vinden. Hier maakten zij voorlopig hun nieuwe thuis. Ze gingen om met de primitieve mensen en de culturen die ze tegenkwamen. Zij leidden de mensen en gaven ze instructies. Tot ze op een dag, zonder enig spoor, verdwenen. Hun bestaan was bijna compleet vergeten, behalve in een aantal mythes en legendes.

De Hierarchy hebben kollosale lopende gebouwen die Walkers heten. Deze zijn niet alleen groot genoeg om gebouwen plat te stampen met hun poten, maar ze kunnen ook nog eens units produceren. Deze gigantische wapens spelen ook een belangrijke rol in de verdere gameplay van deze aliens. De Walkers beschikken over Hardpoints. Door op de verschillende Hardpoints van een Walker upgrades te installeren, worden deze gebouwen nog eens extra gevaarlijk. De upgrades verschillen van bepantsering tot aan bewapening, maar bevatten ook verbeteringen voor de productie van kleinere eenheden. De Hierarchy krijgen hun grondstoffen van de planeet zelf. Door alles te harvesten kunnen ze het uiteindelijk gebruiken. Leuk is ook dat je met je harvester ook koeien kan vangen voor bonuspunten.

De Novus zijn een ras van robots. Hun basis beschikt over een energynetwerk dat Flow genoemd wordt. De roboteenheden kunnen dit netwerk ook gebruiken om zichzelf te transporteren. Zo kun je razendsnel eenheden van de ene plek naar de andere krijgen. Let er wel op dat je netwerk een maximale belasting heeft, maar dit groeit met je basis mee. De Novus gebruiken recyclingplants om energie op te wekken voor hun basis en productie, erg eco-bewust allemaal. Middels de researchtree kun je patches vrijspelen die je kan activeren. Patches? Ja, want het zijn immers robots. Door patches te gebruiken kun je als speler invloed uitoefenen op de wijze waarop Novus spelen. Zet je alles op alles in een aanval, dan zet je een offensieve patches in. Wil je zorgen dat je basis niet droog komt qua resources, dan activeer je de gathering updates. Het geeft je enorm veel vrijheid en maakt de Novus erg flexibel. Vooral leuk aan het Flownetwerk, is dat je gebruik kunt maken van het Flownetwerk van je tegenstander. Dat wil zeggen, je kunt standaard alle Flownetwerken gebruiken, maar een speler kan een patch aanzetten die vijandige units uit zijn of haar netwerk kan weren, maar dat is geen standaardoptie.

De Masari zijn een zeer hoog ontwikkeld ras. Ze zijn op aarde terecht gekomen toen ze gevlucht zijn voor de Hierarchy, die hun thuisplaneet aanvielen. Op aarde hielpen ze de nog primitieve mensen met het bouwen van iconische bouwwerken en leerden ze de mens een hoop van hun technologie. Me masari beheersen de energie en de anti-materie, deze liggen ook ten grondslag aan hun speelstijl. De Light- en Dark-Energy modi van de Massari geven de units een unieke dualiteit. In feite heb je een leger dat twee keer zo groot is, want je hebt per unit meteen twee versies. Een soort Jekyll & Hyde principe. In Light-Energy mode zijn je eenheden mobieler, maar doen ze minder schade. In dark-Energy mode is dit omgekeerd, dan zijn je eenheden een stuk minder mobiel maar doen ze veel meer schade. Een persoonlijke strategie is met een redelijke groep vliegende units naar een vijand de snellen, en dan naar Dark-mode om te schakelen om mensen tot puin te schieten met dezelfde units. Het schakelen naar Dark-mode geeft de units een anti-materischild waardoor ze zwaarder worden. de vliegtuigjes kunnen dan ook niet meer dan dertig centimeter boven de grond hangen, maar ze schieten wel een hoop tot puin ondertussen.

Een groot gedeelte van de levensduur van deze game zit hem in de multiplayer. Het verhaal is op zichzelf leuk, maar om echt alles uit deze game te halen moet je toch naar multiplayer grijpen. Of je nu Skirmish matches speelt tegen de computer of (un)ranked tegen echte tegenstanders, de multiplayer scheidt de jongetjes van de mannen. Eén van de leuke features van deze game is meteen een nadeel. Omdat deze game ook op de Xbox 360 komt, is er de mogelijkheid om crossplatform te spelen. Om dezelfde reden bevat de game op de PC dus ook achievements die je kan unlocken. Hiervoor heb je dan wel een Microsoft Live account nodig. Voor de Xbox-gebruikers is dit niets nieuws, want het bestaat al lang. Maar voor PC-bezitters is dit toch wel een drempel. Nu is het niet verplicht om een betaalde account te hebben om de game online te spelen, maar je kunt enkel ranked spelen wanneer je een betaalde account hebt. Dit is vrij vervelend omdat een aantal achievements in de ranked matches te verdienen zijn.

Persoonlijk vind ik de Conquer the World modus een van de leukste manieren om deze game te spelen. Je ziet een grote kaart van de Aarde, verdeeld in territoria. Je kiest een factie en een territorium, en je wordt via een quick-match systeem met een online tegenstander gekoppeld om te vechten voor dat territorium. Als je wint, krijg je de controle over dat territorium erbij. Als je verliest, ligt het er aan wat de straf is. Speel je deze modus voor het eerst, is de straf dat je nog een keer moet vechten voor dominantie. Speel je deze modus voor de tweede keer, dan kost een verlies je een ander territorium. Bij de derde keer, kost een verlies je twee andere gebieden, en ga zo maar verder. Voor iedere factie worden de vorderingen apart bijgehouden, dus je kan gerust schakelen tussen facties. Deze mode levert ook een paar mooie achievements op, wat natuurlijk altijd een leuke bonus is.

Grafisch gezien is er weinig mis met deze game. Er is flink wat aan de game gepoetst om hem een mooie glanslaag te geven. Een degelijke computer is daarom wel een aanrader, maar verwacht geen Crysis taferelen – deze game is erg schappelijk. Een van de dingen die deze game zo speelbaar maakt op minder hippe systemen, is de automatische downscaling die wordt toegepast. Wat mij opviel is dat de units een degelijk gevoel van massa afgeven. Vooral de Hierarchy Walkers zien er overtuigend uit. Niet alleen zijn ze imposant groot, ze bewegen zich ook op een manier dat ze geloofwaardig maakt. Zo lijken de Walker altijd een soort evenwicht te hebben, zelfs al staan ze op een ongelijke bodem. Esthetisch gezien zijn de Massari het mooist om naar te kijken. Hun gebouwen zijn tempels van lichte of donkere energie en zijn simpelweg mooi.

Conclusie en beoordeling

None

Universe At War: Earth Assault is zeker de moeite van het proberen waard als je fan bent van RTS-games. De manier waarop deze game opgezet is, zorgt voor snelle dynamische gameplay die (zeker in multiplayer) onvoorspelbaar blijft. Het is erg leuk om eens niet de mensheid als alles overwinnende voorvechter te hebben. Het laat een heel ontnuchterend gevoel achter. De mogelijkheid om online tegen Xbox 360-bezitters te kunnen spelen is op zich leuk, maar de vrees is toch dat de consolespelers lang moeten oefenen om de PC-gamers bij te kunnen benen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Online
  • Conquer the world.
  • Units upgraden.
  • leuke rassen.
  • Minpunten
  • Betalen voor ranked matches.
  • Camera.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ah tof maar ga hem niet halen

  • Vet!

    Online met 8 spelers en leaderboards! _O_

    Als er beetje snelheid in de game zit kan dit wel wat worden. ^^D

  • Vroeger leuk, maar hudson kan zich beter op wat nieuwere games richten, dan bestaan ze volgend jaar misschien ook nog………

  • Komt Hudson ooit met iets anders dan Bomberman? Iets nieuws of zo…

  • @Koppa: ik snap je punt, maar ik denk dat het behoorlijk goed werkt voor hen, als je ziet hoeveel Bombermans (die overigens allemaal verdomd veel op elkaar lijken) er nog verschijnen.

    Ik heb het ermee gehad om eerlijk te zijn.

  • Leuk voor de Wii bezitters, ik speelde deze game altijd op van die simpele spelletjessite's.

  • Die laat ik mijn zusje halen

  • Meh, die laatste bomberman op de wii van hudson soft scoorde zesjes :)

  • @Koppa - Bomberman is tijdloos! (het multiplayer gedeelte dan, singleplayer mag van mij ook verdwijnen)



    Ik zal hem zeker downloaden als ie niet te duur is. Goeie vervanger van de PC Engine bomberman dis ik nu geregeld met vrienden speel :)

  • Hoe is dat een nieuw jasje? Bij hele vroeger bombermans moest je toch ook je vijand proberen op te blazen. Of bedoelen ze nieuw op Wiiware? Want dat is nogal logisch als het nieuws is dat het komt.

  • Vet bomberman is idd tijdloos en deze ga ik zeker downen, en hoewel ze miis overal in doen vind ik het hier best passen.

  • Ik heb Bomberman altijd een leuke game gevonden voor op Spele.nl, maar niks om voor te betalen.

  • yeeh super net waar ik op zat te wachten =D moet dan wel met meerder spelers te spelen zijn

  • Bomberman is altijd leuk om met zun 4 op de bank te spelen, ze zouden alleen de opties terug moeten halen uit oudere delen van de snes tijd. Dat + de nieuwe opties van de laaste versies en je hebt opzich een topgame.



    Heeft iemand trouwens de 360 versie gechecked of dat nog wat was. Die klonk ook goed met leaderboards en online tournaments

  • Bah*zucht* hoera voor bomberman #1353214832….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren