1. Halo 3 (X360)

Halo 3 (X360)

Het is 26 september 2007. 2063 jaar geleden wijdde Julius Ceasar een tempel aan een van zijn voorvaderen. 218 jaar geleden werd Thomas Jefferson verkozen tot de staatssecretaris van de Verenigde Staten. 63 jaar geleden werd het falen van operatie ‘Market Garden’ een feit. 47 jaar geleden werd het eerste televisiedebat uitgezonden. 21 jaar geleden werd Davy De Rauw geboren. 19 jaar geleden werd atleet Ben Johnson’s gouden medaille van hem afgenomen wegens doping. Maar op 26 september 2007 konden gamers eindelijk aan de slag met Halo 3, het laatste deel van een overbekende gamefranchise en tevens de snelst verkopende game ooit!

Halo 3 is het derde deel van de alom bekende Halo-franchise. Het eerste deel zette de Xbox destijds op de kaart met zijn solide gameplay, uitstekende graphics en interessante verhaallijn. Deel twee zette die trend door, maar blonk meer uit in de multiplayer-modus. Dat spel eindigde tevens met een gigantische cliffhanger: “I’m going to finish this Fight...” Ik wilde het toen, verdomme, in 2004. Ach, die kans kreeg ik uiteindelijk op 26 september 2007.

De openingsscène van Halo 3 sluit naadloos aan op deel twee: Master Chief, ‘onze held’, stort neer in een jungle nadat hij van een ruimtevaartuig afspringt. Zijn doel is de Profeet der Waarheid op te sporen en vervolgens te elimineren. De aarde is namelijk onder aanval van de Covenant, een verzameling buitenaardse rassen die dood en verderf zaaien in de ruimte, en de Profeet der Waarheid is diens leider. Volgens deze profeet, en de religie waar hij voor staat, moet er een Grootse Reis begonnen worden door het activeren van verschillende Halo’s. Verblindt door geloof begrijpt dit buitenaards gespuis niet dat deze ringwerelden elk intergalactisch leven zullen uitroeien omwille van één ras: The Flood. Dit parasietenras is de enige gezamenlijke vijand van de Master Chief en de Covenant. Als het verslaan van deze tegenstanders al geen opgave op zich is, wordt de Master Chief ook nog geplaagd door hersenspinsels afkomstig van Cortana, een kunstmatige intelligentie die hem lange tijd vergezelde. De manier waarop dit plot wordt uitgewerkt is uitermate geslaagd te noemen. Het verhaal dat in Halo: Combat Evolved geïntroduceerd werd en omvangrijker werd in deel twee, wordt vakkundig afgesloten in de toch wel korte verhaalmodus van Halo 3. Afhankelijk van welke moeilijkheidsgraad je kiest, zul je rond de acht of negen uur nodig hebben om bij de eindcredits te komen.

Daarentegen, de paar uur verhaalcontent die het spel heeft, zijn ontzettend bevredigend. Dat komt mede door de variatie die de game bevat, wat een hele verbetering is ten opzichte van Halo: Combat Evolved en Halo 2. In die spellen was de spelervaring grotendeels ‘gang; open ruimte; gang; open ruimte; hé, een buitenlevel en dan weer een gang… Halo 3 neemt je echter van het ene gevecht in een dichtbegroeide jungle, naar de volgende strijd in een militair complex, naar een episch gevecht met een Scarab en ga zo maar door. Ik heb me geen moment verveeld tijdens het spelen, ook al is het zo dat Bungie bijna alle memorabele momenten uit de voorgaande delen in deel drie heeft verwerkt. Het is betreurenswaardig, maar tegelijkertijd ook bewonderenswaardig. Betreurenswaardig omdat het lijkt dat bij Bungie de inspiratie op was, bewonderenswaardig omdat het geen moment aanvoelt als een herhalingsoefening. Elk moment lijkt uniek en verschrikkelijk amusant.

De gameplay is dusdanig leuk, dat ik na het spel voltooid te hebben pas merkte dat de verhaalmodus zo kort is. Het spel slokt je met alle actie vrij snel op en brengt je als het ware in een soort van ‘roes’. Toen ik gewoon keek naar het spel, viel me bijvoorbeeld een redelijk tegenvallend grafisch aspect op. Ik herinner me nog héél goed de grootspraak van Bungie dat ze grafisch aan de top zaten, dat zíj met Halo 3 de volle kracht van de Xbox 360 hebben benut en bla, bla, bla. Als ik even een aantal maanden terug in de tijd ga, zie ik mezelf met open mond BioShock spelen. Als ik het ruim een maand jongere Halo 3 daar mee vergelijk, concludeer ik dat deze grafisch een stuk minder om het lijf heeft dan verwacht. Natuurlijk, het staat buiten kijf dat de grootse gevechten in Halo 3 zonder enige lag en met goede animaties worden getoond. Echter, er valt gewoon bijster weinig detail in de personages en omgevingen te zien voor een spel van deze generatie.

Waarmee Halo 3 de standaard van vandaag dan wel ver vooruit streeft, is met zijn soundtrack. De grootse en theatrale thema’s uit de voorgaande delen hebben een oppoetsbeurt gekregen die resulteerde in een van de meest complete soundtracks die ik ooit heb gehoord. Elke seconde is er wel een aangenaam deuntje te horen. Heerlijk. Daarbij hebben alle wezens die je pad kruisen hun eigen, authentieke stemgeluid dat hen net dat extra beetje persoonlijkheid geeft. Een Brute zou nog niet half zo indrukwekkend lijken als hij niet zo’n gorgelende stem had. Tevens is het zo dat elke vijand erg realistisch reageert op jouw aanwezigheid en acties. De Halo-serie was altijd al bekend om zijn realistische kunstmatige intelligentie en Halo 3 zet op dit gebied wéér een stap vooruit. De kleine Grunts rennen bijvoorbeeld schreeuwend weg als je al schietend nadert, terwijl Brutes juist dekking zoeken en je later proberen te flankeren. Helaas lijken je medestanders wel het verstand van een goudvis te hebben… Ze lopen je zo vaak voor de voeten, dat je vaak de nijging krijgt om jezelf een plezier te doen door hen uit hún leiden te verlossen.

Het is wat dat betreft dan ook een verademing dat er de mogelijkheid is om met maximaal vier mensen tegelijkertijd de verhaalmodus uit te spelen. In weinig spellen is de co-op zo goed uitgewerkt en leuk om te doen als in de Halo-franchise. In het derde deel is deze alleen maar uitgebreider geworden. Denk dan aan het vergelijken van scores met mensen van over de hele wereld en de mogelijkheid om op elk moment in het verhaal binnen te vallen en weer te vertrekken. Tel daarbij op dat de (online) multiplayer er een is die alleen in Call of Duty 4: Modern Warfare zijn evenknie heeft en je weet wel dat het wat dat betreft behoorlijk goed zit met dit spel. Het is namelijk ongelooflijk hoe gebalanceerd de hele gameplay is. Dit bevatte Halo 2 al, maar Halo 3 gooit hier met gemak een schepje bovenop. Je hebt namelijk met geen enkel voertuig of wapen echte voordelen tegenover een ander zijn werktuigen. En dat terwijl er genoeg nieuwe strijd- en vervoermiddelen zijn. Bungie heeft zelfs iets compleet nieuws in het spelconcept gegooid: equipment. Dit zijn dingen als een groot bubbelschild dat je beschermt tegen schade of een speciale granaat die je verloren energie weer oplaadt. Dit soort dingen gooien de gevestigde gameplay van Halo geheel omver en maakt hem waarlijk nog aangenamer. Uiteindelijk zijn er nog een aantal dingen zoals de Forge – een modus waarin je een multiplayer-map tot in den treuren kan aanpassen naar jouw wensen – toegevoegd aan het goede en vertrouwde spelconcept wat Halo al had.

Waarschijnlijk is het hem dat ook. In feite is er vrijwel niets gesleuteld aan de succesformule van Halo. Waarom zou Bungie ook eigenlijk? Men gaat toch ook niet zeveren dat er perziken in appeltaarten moeten om ‘eens wat variatie in de Nederlandse keuken te brengen’. Deze spelserie bevat alle goede dingen die een shooter dient te hebben: uitgebalanceerde gameplay, een leuk verhaal, goede actie en een hoop variatie. Maar toch wordt de serie beschouwd als ‘standaard’. Als dat zo zou mogen zijn, dan is Halo 3 is dé standaard shooter. Niet één standaard shooter, maar dé standaard shooter.

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel is het bewijs dat een standaard game ook uitstekend kan zijn. Vernieuwing is geen vereiste als je het niet mist. In feite heb ik ook alles gekregen wat ik van het spel verwachtte: een hoop plezier. Maar, het is en blijft Halo en niet iedereen is daar even gesteld op. Ík wel. De grafische tekortkomingen, korte speelduur en ronduit demente kunstmatige intelligentie van de medestanders maken mij uiteindelijk ook weinig uit. Ik heb genoeg aan de plezierige gameplay, de heerlijke muziek en de bevredigende manier waarop het verhaal beëindigd is. Halo 3 is een meer dan waardige afsluiter van een ontzettend leuke gamefranchise.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Het verhaal wordt prachtig afgemaakt
  • Erg gevarieerde en intense actie
  • Hoogstaande soundtrack
  • Uitstekende multiplayer
  • Kunstmatige intelligentie van de vijanden
  • Minpunten
  • Ontzettend korte verhaalmodus
  • Tegenvallend visueel gedeelte
  • Kunstmatige intelligentie van je medestanders

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • een no-go voor mij vons SC ook nooit echt leuk

  • Iets te veel herhaling in dit spel, me dunkt. Hoewel ik daar in C geen problemen mee heb… afwachten dus maar!

  • Niks voor mij Hou meer van Over the top aktie XD Mercenaries 2

  • Zowiezo degraphics kan je van huilen gewoon zo lelijk spel.. Ik ga deze zeker NIET halen.. Dan koop ik wel een Nintendo 8-Bit spel..

  • Niks voor mij, ik heb het niet zo op dit soort games

  • niks voor mij lijkt wel spinter cell

  • Deze game ziet er zo saai en lelijk uit.

  • Dit kan gewoon niet op tegen de rest van de games dit najaar. Pech gehad.

  • dit is voor mij nou echt een budgetbakgame. Meer niet denk..

  • budgetbakgame ? wtf ik koop er liever wieri van ;)

  • De game klinkt redelijk interessant, maar hij haalt het niet bij alle toppers van dit najaar. Misschien tegen een leuker prijsje dat ik hem later nog eens oppik.

  • Klinkt wel oké, maar ik houd niet zo van dat sluipen. Geef mij maar een geweer en laat me overal recht door heen stormen.

  • Misschien ooit nog eens halen, ik wacht wel een tijdje ermee in ieder geval.

  • Lijkt mij niet veel aan eerlijk gezegd. Ik hou het wel bij de andere grote titels dit najaar.

  • een mix tussen army of two en splinter cell lijkt me ook niet alles, ze moeten de verhoudingen wel kloppend houden

  • mja opzich… kan best mooi spel worden

  • leuk een dame

  • @Mamothmaniac klinkt net of je er verstand van heb.



    waarom deze game afkraken alleen omdat er stealth onder staan?

    metal gear 4 kreeg toch ook een 9?


  • maybe, maybe not.

  • Misschien het aanschaffen waard.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren