1. Shin Megami Tensei: Devil Summoner – Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army (PS2)

Shin Megami Tensei: Devil Summoner – Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army (PS2)

Sommige games beginnen zo verschrikkelijk veelbelovend dat je eigenlijk het eerste uur van het spelen al tot de conclusie komt dat de game simpelweg fantastisch is. Nou is dat met series waar je fan van bent al snel zo, wat bij mij dus het geval is met Shin Megami Tensei, Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs The Soulless Army. Wacht even, dit korten we even af tot SMT, DS: RK vs TSA. Of nee, wacht even, mijn excuses, ahum, vanaf nu noem ik deze game gewoon Devil Summoner, dat geeft me tenminste weer een adempauze.

Deze Devil Summoner is eigenlijk het derde deel in de SMT, Devil Summoner spin-off serie. De eerste twee delen verschenen helaas alleen in Japan. Gelukkig zijn de Devil Summoner games allemaal op zichzelf staande games, dus als speler mis je niks van een eventueel groter verhaal. Waar deze game zich in het SMT universum onderscheidt, is het battle systeem. Deze game is nog steeds 100% SMT (dat betekent dus veel, heel veel demonen!), alleen dan zijn het real-time battles in plaats van turn-based battles. Jammer vind ik, maar gelukkig is het goed uitgewerkt in deze game.

De game speelt zich af in Japan in de Taishõ periode, grofweg de eerste helft van de 21e eeuw, en een tijd van vooruitgang in Japan. Dit laat zich zien door de auto’s die door de straten rijden en de kleding die men in de game draagt. Het geeft de game een heel apart en stijlvol sfeertje, het zogenaamde ‘roaring twenties’ gevoel, het spreekt mij in ieder geval erg aan. In de game ben jij Raidou Kuzunoha, de 14e in de lijn van Devil Summoners, diegenen die demonen kunnen oproepen en deze kunnen commanderen en mee laten vechten. Je wordt als detective geplaatst in het detective bureau van ene Shouhei Narumi. Shouhei krijgt een verontrustend telefoontje van een meisje die je vraagt om haar te doden. Wanneer Shouhei en Raidou aankomen op de plaats waar ze met het meisje hebben afgesproken, verschijnen er enkele mysterieuze mannen die het meisje kidnappen. Vanaf hier begint het intrigerende en uitgebreide verhaal.

De basis van het spel is een RPG met actie elementen, dus niks geen ‘om de beurt een actie kiezen’, maar real time vechten met je vijanden. Vijanden kun je slaan met je zwaard, of tijdelijk verzwakken door een kogel op ze af te schieten. Na een gevecht ontvang jij, en de demon die aan jouw zijde vecht wanneer het gevecht is afgelopen, experience points. Met deze experience points wordt je sterker en stijg je in levels, en hoe hoger je level, hoe sterker de demonen die je kunt commanderen. Demonen met een hoger level dan jijzelf kun je namelijk niet toevoegen aan je verzameling demonen. Regelmatig was ik bezig om zomaar rond te lopen en gevechten uit te lokken zodat ik uiteindelijk in level zou stijgen alleen maar om die ene demon met een hoger level dan die van mij aan mijn verzameling toe te voegen. Dit klinkt als hersenloos grinden maar het is echt leuk wanneer je eindelijk die ene supersterke demon jou kant weet te laten kiezen!

Demonen kun je oproepen wanneer je wilt, maar je moet ze wel eerst verslaan om ze vervolgens via een zogenaamd ‘confinement’ ritueel jouw kant te laten kiezen. Dit betekent dat wanneer je een demon tegenkomt die je aan je verzameling wilt toevoegen je deze eerst op een zwak punt moet raken, dus bijvoorbeeld kogels met de elementaire eigenschap ‘vuur’ afschieten op een demon die een zwak punt voor vuur heeft. Je kunt ook de elementaire eigenschappen en magische spreuken gebruiken van de demonen die je al in je bezit hebt om bepaalde demonen te verzwakken. Wanneer de demon is verzwakt, kun je deze toevoegen aan jouw verzameling door zo snel mogelijk achter elkaar de cirkel-knop op de controller in te drukken.

Wanneer een demon aan jou kant staat kun je deze inzetten tijdens gevechten, maar ook buiten de gevechten bewijzen ze jou vaak een dienst. Zo heeft elke demon een speciale eigenschap die in bepaalde situaties erg handig kan zijn, en soms zelfs nodig hebt om verder in het verhaal te komen. Sommige demonen kunnen vliegen, anderen kunnen weer gedachten lezen, weer anderen zijn zo klein dat ze door gaten in muren kunnen enzovoort. Het is dus van essentieel belang om jou verzameling demonen zo samen te stellen dat je zo flexibel mogelijk bent, je hebt namelijk maar beperkte ruimte voor jouw demonen. Je kan dus niet elke demon die je wilt aan je verzameling toevoegen, je moet kiezen. Ook is het mogelijk om via een speciale procedure bepaalde demonen samen te voegen om zo sterkere demonen te creëren. Alle demonen in het spel hebben eigen karakteristieke eigenschappen, wat echt heel tof is! De ene is arrogant, de ander nobel, en er zijn zelfs demonen die zich gedragen alsof ze verliefd op je zijn! Ze laten je tijdens gevechten ook altijd weten wat de stand van zaken is, of jouw gekozen tactiek zin heeft, en ze zijn enthousiast wanneer je een gevecht met ze wint.

De wereld in Devil Summoner is min of meer een grote stad, met gebieden die je kunt betreden. Buiten die gebieden verplaats je je op een wereldmap om van gebied naar gebied te reizen. Wanneer je onderzoek verricht (met mensen praten, plekken onderzoeken, documenten lezen, etc.) om uit te zoeken waar je precies heen moet gaan kan het wel eens storend zijn, aangezien je meerdere keren gebieden doorkruist die je al lang en breed hebt gezien. Ook om bepaalde demonen die zich alleen ophouden in bepaalde gebieden te pakken te krijgen zul je door gebieden komen die je al lang kent. En aangezien alle gevechten random encounters zijn, wordt je echt wel eens moe van dezelfde omgevingen. Gelukkig moet je ook regelmatig naar de Dark Realm afreizen die je kan bereiken via een tempel. De Dark Realm is een duistere afspiegeling van de normale wereld, waar zich meestal een eindbaas verschanst. Wanneer deze verslagen is, is er weer een sleutelpunt in het verhaal bereikt. Vervolgens begin je weer in het detective bureau om weer naar een bepaald gebied in de in de stad te reizen om onderzoek te doen enzovoort. Wanneer je als speler dit door begint te krijgen begint het spel ietwat eentonig te worden. Gelukkig maakt de veelzijdigheid van het verhaal veel goed en ook de humor van de demonen die je tegenkomt blijft leuk.

Met de muziek zit het in deze game wel goed. Hofcomponist van Atlus, Shoji Meguro, heeft een heerlijke jazzy soundtrack afgeleverd die de sfeer fantastisch ondersteund. Erg relaxed, en waar nodig behoorlijk uptempo en soms zelfs rockend. De filmpjes in de game zijn ook stuk voor stuk oogstrelend mooi. Helaas zijn deze dun gezaaid, maar wanneer je ze ziet ben je meteen wel even stil. Gameplay, graphics en sound zijn dus prima met elkaar in balans in deze game, en dat terwijl ik teleurgesteld was dat deze game geen turn-based RPG was! Maar goed, het blijft Shin Megami Tensei, en ik blijf een fan, dus ik ben natuurlijk wel behoorlijk bevooroordeeld. Toch denk ik dat ik, juist omdat ik een kenner van de serie ben, juist kan oordelen hoe deze game past binnen de Shin Megami Tensei-serie, en dat zit dus echt wel snor bij SMT, DS: RK vs TSA!

Conclusie en beoordeling

Een heerlijke game! Zeker niet voor iedereen, je moet echt wel iets met RPG’s hebben om dit pareltje te kunnen waarderen. Maar mocht je een satanist met een voorliefde voor Pokémon zijn, dan is deze game je op het lijf geschreven!
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Veel, heel veel demonen (met karakter!)
  • De perfecte sound/graphics/gameplay balans
  • De humor
  • Erg sfeervol
  • Minpunten
  • Niet turn-based
  • Backtracken wordt vervelend
  • De naam van de game…

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Voor de gitaar:



    15 Avenged Sevenfold - \"Almost Easy\"

    14 System of a Down - \"Chop Suey\"

    13 Guns N' Roses - \"Shackler's Revenge\"

    12 Tenacious D - \"Master Exploder\"

    11 Allman Brothers - \"Ramblin' Man\"

    10 Breaking Wheel - \"Shoulder to the Plow\"

    9 Anarchy Club - \"Get Clean\"

    8 Mastodon - \"Colony of Birchmen\"

    7 Megadeth - \"Peace Sells\"

    6 Testament - \"Souls of Black\"

    5 Steely Day - \"Bodhisattva\"

    4 Metallica - \"Battery\"

    3 Dream Theater - \"Panic Attack\"

    2 Abnormality - \"Visions\"

    1 Judas Priest - \"Painkiller\"



    _O_



    Zitten toch goeie nummers tussen! :D



    EDIT: En dan staan Disturbed, Rush, Foo Fighters, RatM en Motorhead nog niet eens in de top 15! :D




















  • ach ja als het weer een jaar later komt zijn ze gewoon te laat.

  • Chop-Suey! vocals op 2. Pff… Ik kan dat hele liedje uit mijn hoofd :O

  • Mja, ik kan je wel wat moeilijker liedjes geven om te zingen.

  • Bij vocals boeit de moeilijkheidsgraad niet.



    Voorbeeld: Run to the Hills staat in RB1 als één van de lastigste vocals songs, toch kan ik die bijna op 100% zingen op expert. Reptilia staat weer erg laag, maar daar heb ik drie dagen over gedaan om hem te halen.

  • Vetjes!

  • Linkin Park - One Step Closer…:)

  • cool, maar zijn de nrs niet altijd op moeilijkheid gerangschikt of althans in career mode? zowals met gh3 hit me with ur best shot en one dat is tocj ook zoiets?

  • Nou toch altijd wel handig om te weten als je ockband 2 zou hebben. Ik niet dus en dat gaat ook nog wel even duren.

  • De nummers voor de drums zijn echt wel vet! _O_

  • mm weet niet ik hoop dat erdisturbed erin of anders niet halen

  • mm weet niet ik hoop dat erdisturbed erin of anders niet halen

    Disturbed zit er wel in.. \"Down With The Sickness\"



    Man Man Man, Battery van Metallica.. Heerlijk nummer!

  • Enorm toffe nummers zitten ertussen!

  • die tracklist blaast Guitar Hero World Tour ff omver

  • Whoo, Battery. Dat wordt flink snel doorspelen denk ik :P

  • Survivor - \"Eye of the Tiger\"



    woeiiiiiiiii

  • Ik wil die graag hebben als ie betaalbaar is:D

  • Ik heb zo'n zin in Give It All!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren