1. LocoRoco (PSP)

LocoRoco (PSP)

Zo nu en dan komt er een game op de markt waarvan je in de eerste instantie niet snapt waarom ontwikkelaars nou moeite steken in zo'n game. Maar dit zijn juist de games die in de gaten gehouden moeten worden want vaak ontstaat de twijfel over een game door de uniekheid en nieuwe concepten die het met zich meebrengt. Loco Roco is hier een ideaal voorbeeld van. Loco Roco is een totaal vernieuwend concept dat tot leven is gebracht op de PSP.

Waar gaat LocoRoco nu eigenlijk om? Het draait allemaal om een planeet. Deze planeet heeft – how cute? - een mond, een neus en twee ogen. Op een kwade dag wordt de planeet geraakt door een komeet uit de ruimte. Dat doet niet alleen pijn, de stoute komeet herbergt ook nog eens een heleboel onvriendelijke monsters, die erop uit zijn de sfeer op de planeet goed te verpesten. Om te voorkomen dat de boze monsters de planeet overnemen, schakelt deze de meest ondenkbare hulp in. De heil wordt gezocht in de kleinste bewoners, genaamd LocoRoco.

De LocoRoco zijn kleine bolletjes, met een mondje, twee oogjes, wat haar en eventueel (hangt van de kleur LocoRoco af) een tandje of een wollig vachtje. Eén ding moet je de LocoRoco’s meegeven: ze houden altijd de moed erin. Al is het gevaar nog zo groot, ze zullen nooit ophouden met zingen, want dat doen ze graag. Het meest in het oog springende element van LocoRoco is natuurlijk de stijl. Die doet heel fris, erg kleurig, ja haast on-PSPachtig aan. Maar waar het in LocoRoco echt om draait, is de besturing. Die is uiterst minimalistisch. Om de eigenlijke game te spelen, heb je slechts drie knoppen nodig: de beide schouderknoppen en de cirkelknop. In de game bestuur je de LocoRoco’s indirect. Je ‘bent’ feitelijk de planeet, die de LocoRoco’s aanstuurt. Vanwege hun ronde vorm rollen de LocoRoco makkelijk als de wereld wordt gekanteld. Dat doe je dus met een schouderknop. Door de R-knop in te drukken ‘zakt’ de wereld aan de rechterkant en rolt de LocoRoco naar rechts en omgekeerd natuurlijk. Dat gaat een tijdje goed, maar al snel kom je obstakels tegen waar je niet overheen kunt rollen. De beide schouderknoppen tegelijk indrukken biedt uitkomst. Wanneer je dat doet geeft de planeet een tikkie, waardoor de LocoRoco spingt. Eenmaal in de lucht, kun je snel weer één schouderknop indrukken, waardoor de sprong verlengt wordt.

De LocoRoco begint een level in zijn eentje. Maar al rollend komt hij rode vruchtjes tegen. Door een rode vrucht op te peuzelen, komt er een LocoRoco bij, de Locoroco zal groeien, en bestaan uit twee LocoRoco's . Elk level kent maximaal twintig verstopte LocoRoco. Hoe groter de LocoRoco is, des te moeilijker is het om hem evenwichtig door een level te loodsen. De grote blob is ook niet altijd even handig. Zo nu en dan moet je door nauwe gangetjes heen zien te komen. En dat zijn de momenten waarop de cirkelknop in beeld komt. Door deze in te drukken, schiet er een bliksemstraal op de LocoRoco af, waardoor deze splitst in de delen die je gevonden had. Zo kunnen de kleine LocoRoco’s door nauwe gangetjes komen of het schoepenrad in. Aan het eind, kun je dan weer alle kleine bolletjes tot één maken door de cirkelknop ingedrukt te houden. Dan schudt de planeet, waar de LocoRoco’s van schrikken en elkaar opzoeken en opgaan in één.

Het gevaar schuilt hem in de gemene monsters, die de verschillende levels bevolken. Deze kunnen de LocoRoco aanvallen en, als je niet alert genoeg bent, opeten. Ook stekels op de grond of kwade uiltjes hebben het op je LocoRoco voorzien. Wanneer je aangevallen wordt of een LocoRoco verliest door op een stekel terecht te komen, is het zaak de verloren LocoRoco zo snel mogelijk achterna te gaan om hem weer terug op te nemen. Als je hier niet snel genoeg in slaagt, ben je deze voorgoed kwijt en geloof me, het voelt erg naar als je een LocoRoco opgegeten ziet worden. Het geeft je het gevoel niet goed op je kleintjes te hebben gepast. Gelukkig sta je niet geheel machteloos. Zo kun je de zwarte monsters – genaaamd Mojya – uitschakelen door er van onderen tegen aan te springen.

Verder vind je in alle levels vriendjes, die je helpen. Zij zijn te verdelen in twee groepen: de wakkere en slapende vriendjes. Wakkere vriendjes zorgen er meestal voor dat je verder komt in een level. Zo zijn er de Nyoki met hun lange nekken. Zo zorgen er voor dat je op hoger gelegen delen van een level komt. Als je tegen Chuppa oprolt, zal hij je opzuigen en kun je richten waar je de LocoRoco wilt hebben. Hij spuugt je dan met flinke vaart weer uit. Het aardige uiltje Unfu-ku slokt je op en spuugt je uit in een vormpje, zoals een vierkant of een langwerpige rechthoek. Deze vorm komt dan verderop in het level van pas. De slapende vriendjes vormen bonussen. Hiervoor is het noodzakelijk een aantal LocoRoco te hebben gevonden. Dit aantal komt in beeld, zodra je bij het slapende vriendje aankomt. Als je voldoende LocoRoco bezit, spat deze uiteen en beginnen de losse bolletjes een liedje te zingen om het slapende vriendje te wekken. Is het niet schattig?

Conclusie en beoordeling

None

LocoRoco is geen game, LocoRoco is een beleving. Vanaf het moment dat je de PSP aanzet en een beetje door begint te krijgen hoe de game werkt, wil je niets anders meer dan rondstuiteren door kleurige levels vol gezelligheid, op die nare Mojya na dan natuurlijk. LocoRoco scoort op originaliteit, uitstraling, gameplay, audio en herspeelbaarheid. Nou, wat wil je nog meer als PSP-bezitter? LocoRoco is een parel, die niet mag ontbreken in je PSP collectie.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Cute!
  • Cartoony Graphics.
  • Totaal nieuw concept.
  • Vaak herspeelbaar.
  • Muziek.....
  • Minpunten
  • die na een tijdje irritant word.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • cool

  • Veel te veel off-roads titels de laatste tijd!

    Ik ga denk ik voor Pure…

  • Ben zeer benieuwd! DIRT en GRID hebben allebei heel wat uurtjes in m'n PS3 doorgebracht (en nog steeds), en ik ga deze game van Codemasters dan ook seekers in de gaten houden!!

    Ik ga ook voor Pure, maar FUEL komt pas volgend jaar ergens dus dan zullen we wel weer zien!

  • Kga toch voor Pure :D

  • @gaming4ever: PURE… niet doen! (vind ik) Pure valt namelijk heeeeel erg tegen.



    FUEL wel doen, dit spel lijkt me echt wreed!

  • Misschien wel interessant, want tegen die tijd ben ik Motorstrom Pacific Rift wel moe.

  • ik vind het geen van beide echt boeiend :P

  • waar zie je wie er gewonnen heeft met de prijsvraag?

  • Dit lijkt me echt cool.

  • Dit wordt voor de raceliefhebber een tof spel. Codemasters + racegame = _O_

  • Dit lijkt me een erg vette Off-road titel.



    Als hij echt zo goed word als ze nu zeggen dan kan ik niet wachten.

  • heb het verhaal niet gelezen, maar even voor de mensen die Dirt/Grid niet hebben gespeelt: als je een spel koopt waar je normaal in wilt kunnen racen (dus goede gameplay en geen chaos) koop dan een ander racespel.

  • ziet er ver uit. maar ik weet het nog niet

  • lijkt me wel vet

  • Hmm Motorstorm is nog steeds de top vind ik

  • lijkt me wel wat :P

  • Nu denk ik rot op Motorstorm en Pure en kom maar FUEL. Maar ja het duurt nog een jaar en dit is geen gespeelde impressie dus kun je er niet veel van zeggen. Aan de andere kant Codemaster als uitgever… Die zal zeker wel weten wie ze erop hebben gezet met de ervaring van race-games, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Zeker in de gaten houden deze.

  • ik wacht wel op motorstorm 2…

  • ik heb pure demo ik kies toch voor pure!!!

  • Veel belovend.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren