1. BioShock (PC)

BioShock (PC)

Er zijn vele legendes en mythes, waaronder de legende Atlantis. Deze onderwaterstad is nog nooit gevonden, en zal waarschijnlijk ook nooit gevonden worden. We moeten eigenlijk uitkijken met dingen die we niet kennen. Je weet immers nooit wat er in een onderwaterstad kan rondspoken. Dit spel gaat niet over Atlantis maar over Bioshock wat zich afspeelt in de onderwaterstad Rapture!

De game begint met het neerstorten van het vliegtuig waar jij in zit. Vanaf dat moment wordt de game alleen maar raarder en wordt het totaal plaatje van het verhaal steeds duidelijker. Andrew Ryan besloot, uit weerzin voor de heersende ideologiën van verschillende machten, om zijn eigen staat te stichten. Hij bouwde Rapture op de bodem van de oceaan. Allerlei experimenten werden daar gedaan en de inwoners zijn monsters geworden. In deze review zal ik proberen uit te leggen wat deze game nou zo geweldig maakt. Hierbij zal ik enkele gameplay elementen aanstippen, maar er is nog veel meer te ontdekken binnen de speelwereld. Je moet BioShock echt al spelende zèlf ontdekken. Zodra jij uit het wrak van het vliegtuig komt en naar het enige beschikbare stukje land zwemt, zal je de ingang vinden naar de onderwaterwereld genaamd Rapture. Daar zal je in eerste instantie een waterpomptang als wapen krijgen. Met harde meppen moet je monsters, genaamd Splicers, van je af zien te houden. Als snel zie je jezelf genoodzaakt om een vies goedje in je te spuiten. Vanaf dat moment word de gameplay van BioShock pas echt duidelijk; je linker arm wordt een arm vol met superkrachten, terwijl je rechter arm gebruikt wordt om vuurwapens mee af te vuren. Hoewel vuurwapens natuurlijk heel erg passen bij een first person shooter, wordt het vrij snel duidelijk dat het beter is om niet de voorgeschreven technieken uit de gemiddelde FPS-game te gebruiken.

De superkrachten, plasmids, zijn immers een stuk interessanter. Het gebruik van plasmids kan niet tot in het oneindige. Deze plasmids werken op een stofje genaamd Eve. Deze plasmids de basis voor vele interessante gameplay elementen. Het zijn deze elementen die de game juist zo goed maken. Beveiligingscamera's en automatische vuurwapens kunnen tijdelijk worden uitgeschakeld met een 'electronic bolt'. Vervolgens is het aan jou om deze apparaten zo snel mogelijk te hacken, dit doe je door een spelletje Pipe Dreams te spelen. Is je hack succesvol verlopen, dan zal het apparaat nu in jouw voordeel werken. Verkoopmachines zorgen voor goedkopere spullen, bewakingscamera's registreren vijandelijke bewegingen en sturen robotjes op de vijanden af terwijl de automatische vuurwapens lekker op jouw vijanden gaan knallen. Niet alleen zorgen de plasmids voor leuke momenten, ook vormt het een essentieel onderdeel van de progressie die je door maakt. Zo heb je de Incineration-plasmid nodig om ijs - dat in de weg ligt - te doen smelten en kan je vijanden laten verbranden door de olie waar ze in staan in de fik te steken. Andere plasmids zorgen weer voor andere unieke ervaringen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die je krijgt met telekinesis en het visuele spectakel van allemaal dodelijk vliegjes die uit jouw arm komen groeien. Hoe vet wil je die plasmids hebben? Je kan al je plasmids en items ook nog eens upgraden volgens een zeker upgrade-systeem. Hierdoor worden je plasmids sterker, krijg je betere armor en kan je lopen met minder lawaai. Altijd handig en soms zelfs essentieel. Moeten we BioShock dan zien als een first person shooter met RPG-elementen? In zekere zin wel, al wordt de gameplay nog altijd gedomineerd door FPS-aspecten. Het is juist de mechnica waarmee de game werkt, dat afkomstig is uit het RPG-genre. Denk hierbij aan het backtracken om bepaalde plasmids te vinden en het opwaarderen van je plasmids en eigenschappen. Dit verrijkt de game op een zeer fijne manier. Daar houdt het qua mogelijkheden niet eens mee op.

Eén van de meest briljante spelconcepten van deze shooter is de relatie tussen de Big Daddy, de Little Sister en de grote hoeveelheid Splicers. Jij kan Little Sisters 'consumeren'. In ruil voor deze handeling krijg je Adam. Het grote probleem is echter een enorme vijand genaamd de Big Daddy. De naam is niet voor niets. De Big Daddy beschermt de Little Sister namelijk altijd. Het is pittig een Big Daddy te doden, maar hier heb je natuurlijk allerlei handige trucjes voor. Zo kan je gebruik maken van de eerder genoemde beveiligingscamera's en automatische vuurwapens. Later in de game krijg je ook een aantal verschillende granaten tot je beschikking.

Deze gigantische Big Daddy is echter niet per definitie aggressief tegen jou. Je kan er gewoon langs lopen wanneer je hem en de Little Sister niets doet. Wanneer je de Big Daddy een speciale plasmid raakt word hij opeens jouw grote vriend. Hij valt dan de schietende vijanden aan! Dit is slechts één van de vele momenten waarin de schitterende gameplaymechanismen van deze game naar voren komen. Er zijn vele manieren waarop je BioShock kunt spelen. Dat mag nu wel duidelijk zijn. Je kan als een echte first person shooter fanaat alles verrot gaan knallen dat je tegen komt. Wanneer je deze instelling hebt, zal je waarschijnlijk veel van het verhaal gaan missen. Om meer te leren over het verhaal van de game, zal je er echter eerst voor moeten zorgen dat je de audio dagboeken vindt die verspreid door de levels liggen. Je kan de game dus spelen met een minimale hoeveelheid informatie over Rapture en de gebeurtenissen binnen deze stad. Ga je echter luisteren naar alle audio dagboeken, dan kom je verschrikkelijke dingen te weten die zeer sterk bijdragen aan de sfeer van deze game.

Natuurlijk zijn monsters die plotseling opduiken eng en natuurlijk zijn die geluidjes op de achtergrond erg spannend. Hier ontstaat echter een soort gewenning. Wat deze game pas ècht eng maakt, zijn de teksten in bloed geschreven op de muren, de families die dood op de bank zitten, kijkend naar een werkende televisie. Dàt zijn pas echt enge elementen uit een game en het verhaal er achter is helemaal bizar. We hebben allemaal wel screenshots van deze game gezien. BioShock is een schitterende game, maar het is vooral de sfeer van het spel die blijft schreeuwen om meer. Zo vind je op allerlei plekken in de game gave vintage posters. Alle slogans van deze posters hebben met elementen uit de game te maken. "Nico Time" slaat op de pakjes sigaretten die je kan roken om op die manier meer Eve te krijgen in ruil voor een beetje health.

De gehele speelwereld is vol gebouwd met mooie omgevingen. Alles is echter vergaan. Schitterende hallen met een klassieke houten vloer en een dure piano's zijn half kapot. Langs de muren komt water naar binnen. Door de grote ramen schijnt neon-verlichting. Buiten zie je vissen voorbij zwemmen. De trappen in de levels hebben een klassieke koperen railing en zijn afgewerkt met schitterend gekrulde franjes. Als je houd van een mooi spel met een prachtig verhaal zit je met Bioshock helemaal goed!

Conclusie en beoordeling

None

De toevoeging van plasmids en unieke sfeer zorgen voor een broodnodig verfrissend windje binnen het first person shooter-genre. De game bevat een leuke hoeveelheid grapjes, een pakkend verhaal voor de geïnteresseerden en weet op het gebied van de gameplay vele unieke momenten in de game te stoppen. BioShock is absoluut een game om in huis te halen en is je geld meer dan waard.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal.
  • Graphics.
  • De aanhoudende spanning.
  • Big Daddy, grote vriend of grote vijand?
  • Plasmids.
  • Minpunten
  • Op sommige moment te eng!
  • Sommige levels lijken op elkaar!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • En terecht.

  • Ja, zeker met die economische crisis in de VS..

  • That's Why I Like Ubisoft ^^

  • ZOrg er dan ook voor dat de games hier goedkoper worden!

  • Nee hij geeft nou juist aan dat dat één van de redenen is.

  • Amerika is groter. Europa welvarender

  • Wij houden ook van Ubisoft <3



    =P

  • jhaaaa heel goed ubisoft :) nog altijd erg tevreden over!

  • zozie je maar groter is niet altijd beter



    Amerika is groter. Europa welvarender

  • Mooi, Ubisoft staat bij mij hoog aangeschreven, dus laat maar komen die games!!

  • Das mooi…:-)

  • Hoera voor europa

  • worden er nu eindelijk games eerst uitgegeven in europa?

  • zo hoort het ook

  • Een goed voorbeeld…

  • snap ik europa heeft ook meer smaak kwa games wij willen kwaliteit^^

  • @DVT



    In tijden dat het wat minder gaat (economische Crisis is weer zon RTL Nieuws Media Term), koopt men juist vaak meer entertainment producten.



    Je ziet dan ook dat bv de DVD,Games en Bioscoopbezoeken zijn gestegen ipv gedaald.



  • That's Why I Like Ubisoft ^^

  • Toch fijn dat Ubisoft ook nog een beetje aan zijn eigen werelddeel denkt.

  • Ubisoft vind Europa belangrijker omdat ze hier meer geld pakken, nu niet omdat ze ons zo aardig vinden. desalniettemin vind ik het wel goed dat er developers zijn die er zo over denken, dit kan alleen maar zijn vruchten afwerpen voor Europa.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren