1. Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)

Call of Duty 4: Modern Warfare (PC)

Oorlog voeren is vandaag de dag steeds moeilijker geworden. Terroristen krijgen steeds meer 'intelligentie', nucleare wapens en spionagemiddelen. Vroeger was dat anders, in CoD 1,2,3 bijvoorbeeld. Maar we zitten in al het vierde deel van deze succesvolle reeks. Het gaat snel, maar dat is de actie in deze game ook!

De vorige Call Of Duty titels zijn geroemd om hun cinematische actie. Dit gaat in het vierde deel alleen maar verder. Zoals we gewend zijn, is het level design vrij lineair. Dit zorgt er wel voor dat je alle actie te zien krijgt die het spel te bieden heeft. Het is een continue stroom aan heerlijk kanonvoer, enorme explosies, en steeds weer nieuwe objectives dat je echt in de game weet te zuigen. Geen moment weet Call Of Duty 4: Modern Warfare te vervelen; het is een rit in één van de beste achtbanen ooit ontworpen. Deze ode aan de intensiteit komt niet alleen tot z'n recht in de manier waarop de levels zijn opgebouwd. De audiovisuele aspecten van Call Of Duty 4 liegen er niet om. Infinity Ward heeft kosten nog moeite gespaard om deze game visueel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tijdens de gevechten hoor je overal om je heen schoten en geschreeuw. Objecten waar jij je achter verstopt, kunnen doorboord worden met kogels en eventueel exploderen. De spanning die hierdoor ontstaat, doet je op het puntje van je stoel zitten.

Waar de insteek van het verhaal en de intensiteit fenomenaal zijn, is de besturing juist traditioneel te noemen. Call Of Duty 4 gebruikt namelijk de ouderwetse manier om dekking te zoeken; we moeten gewoon bukken en opzij leunen. Het draait in Call Of Duty 4: Modern Warfare, zoals altijd in de CoD-serie, zeer sterk om het richten. Standaard heeft de protagonist zijn geweer op heuphoogte beet. Dit heeft tot gevolg dat je skills om te richten niet zo heel erg zuiver zijn. Je richtkruis zal ook snel groter worden. Zoom je in dan is je 'richten' een stuk stabieler. Je zal het inzoomen en het locken dan ook veelvuldig moeten gebruiken. Dit maakt het mikken iets makkelijker, maar zodra er tientallen vijanden op je afgestormd komen, ben je maar wat blij dat deze mogelijkheid in de game verwerkt zit. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je in het tutorial level toebedeeld hebt gekregen, zal je het extreem zwaar kunnen krijgen. Het is een continue stroom van soldaten en geknal dat soms wordt onderbroken door soldaten in voertuigen. Het neerknallen van de bestuurder is vaak een slimme beslissing. Opmerkelijker is de aanwezigheid van zeer lastige honden. Ze zijn snel en totaal niet bang voor je. Ze rennen op je af, springen tegen je op, je valt op de grond, en met een snelle vingerbeweging moet je de juiste knoppen indrukken om de beesten een doodslag te verkopen. Heerlijke actie en de sfeer is continu spannend en opgefokt. Wat helaas niet in de game verwerkt zit, zijn voertuigen. Natuurlijk heb je missies waarbij je in een helikopter zit of in een rijdend voertuig, maar je hebt niet de vrijheid om in een voertuig te stappen wanneer jij daar zin in hebt. Dit is misschien het enige gemis in Call Of Duty 4, maar nu heeft men tenminste nog iets om mee uit te breiden in het vijfde deel... Oh ja, en open werelden natuurlijk, al is dat niet echt de stijl van Call Of Duty. Het zou in ieder geval leuk zijn.

Na het uitspelen van de singleplayer campaign unlock je een arcade modus. Dit moet je maar even zien als een leuke extra. Je speelt gewoon in je eentje en je moet zoveel mogelijk vijanden overhoop knallen. Door middel van combo's en chains krijg je (bonus)punten. Op die manier kan jij je omhoog werken in de wereldwijde rankings van het lekker om je heen knallen in deze arcade modus. Dit staat natuurlijk niet in verhouding met de uitgebreide multiplayer modus die Call Of Duty 4 met zich meebrengt. Met zes spelmodi, varierend van deathmatch tot aan meer objective gebonden modi, zit er voor ieder wel wat leuks tussen, al is het jammer dat we het traditionele Capture The Flag moeten missen. Zodra je online gaat spelen, heb je de keuze uit vijf type soldaten. Afhankelijk van je keuze beschik je over bepaalde wapens. Zo kan je Assault spelen, waarbij je gebruik maakt van lichte geweren. Daarnaast kan je ook als sniper of bom specialist aan de slag gaan. Je hoeft je echter niet aan deze standaard personages te houden, in de Create A Class optie kan jij je eigen personage samen stellen met de door jou vrijgespeelde wapens, upgrades en perks. Door wapens te gebruiken in de multiplayer modus, zal je upgrades voor het betreffende wapen vrijspelen. Zo is het mogelijk om na een X aantal kills met een bepaald geweer, een mooie lens te verdienen waardoor je nog beter kunt richten. Andere upgrades zouden een grenadelauncher of extra camouflage kunnen zijn. Perks (lees: vaardigheden) en nieuwe wapens speel je vrij door ervaringspunten (XP) te verdienen. Deze verdien je door potjes te winnen en vijanden om te leggen. Zelfs als je continu doodgaat, heb je vast wel iemand geholpen met het vermoorden van een vijand en dus verdien je XP. Op die manier stijgt iedere soldaat wel in level en dus zal iedere soldaat ook nieuwe perks en wapens verdienen.

Als je online gaat spelen, kies je een primair en secundair wapen en het type granaat dat je wilt gebruiken. De perks zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld een beter kogelvrij vest hebt, meer schade aanricht met kogels, de radar van je tegenstander in de war brengt, of juist een granaat laat vallen op het moment dat je neergeschoten wordt. Perks en wapenupgrades vormen een reden om door te blijven spelen. Bepaalde perks zijn namelijk erg leuk (of sneaky) en daarnaast moet je natuurlijk wel de wapens hebben die perfect bij jou passen. Het beschikken over bepaalde perks en wapens kan het verschil betekenen tussen winst en verlies.

Stel je speelt lekker, dan zal je na een streak van drie kills een radar scan kunnen aanvragen. Hierdoor kan iedereen in jouw team op de radar zien waar de vijanden rondlopen. Na vijf kills kan je een bombardement aanvragen en na zeven kills komt er zelfs een helikopter voor vliegen die jouw fragsaldo even lekker op zal waarderen. Dit zijn natuurlijk leuke beloningen, maar waarom wordt de persoon die al extreem goed presteert ook nog eens zo waardig beloond? Eigenlijk is dat een rare keuze. Toch houd ik Call Of Duty 4 nog wel een tijdje in mijn PC. Niet alleen vormen de vele unlockables en goede drijfveer om het spel keer op keer te blijven spelen, ook zijn het juist deze onderdelen van de game die ervoor zorgen dat iedere gamer een soldaat is met min of meer unieke eigenschappen. Hierdoor blijven de verschillende multiplayermodi boeiend.

Conclusie en beoordeling

None

Er is eigenlijk geen conclusie te geven, Call of Duty 4 is gewoon het beste deel uit de befaamde Call of Duty reeks. Na het mindere Call of Duty 3 is de echte Call of Duty weer terug. De graphics zijn tof, geluid is geweldig. Dit is voor mij the game of 2007!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Online.
  • Robuuste singleplayer.
  • Mooie graphics.
  • Lange speelduur.
  • Minpunten
  • De singleplayer mocht iets langer duren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ziet er wel goed uit

  • ik vind dat wel meevallen!

  • Als ik het zo lees is castle crashers goedkoper en beter.

  • crash bandicoot blijft leuk

  • Jammer, ik heb me na Crash 3 en Crash Team Racing niet meer kunnen vermaken met een CB game. Lijkt erop dat ook deze daar geen verandering in gaat brengen.

  • Crash… die arme bandicoot :'( Zo ver gezonken sinds de briljante Playstation titels

  • Crash is gewoon een gestigmatiseerde game die is blijven hangen in zijn eigen kleine wereldje, waardoor het voor mensen boven de twaalf ongeveer net zo interessant is als het zien groeien van gras.

    Geweldig. XD

  • Zonde van Crash Bandicoot… Deze had een waardige afsluiter gehad met Crash Team Racing… Nu verneuken ze hem.. Ik hoop dat niet gebeurt met Jak and Daxter… Die waren briljante games…

  • crash bandicoot blijft leuk

  • Lijkt me wel wat!

  • Crash is niet meer wat het geweest is…

  • Weer een verpauperde Crash dus, werkelijk zonde.

  • De Crash Bandicoot serie moet per direct uit de handen van Radical Entertainment gerukt worden. Serieus, de Crash serie werd minder na Naughty Dog maar de games die uit de handen van Travelers Tales en Vicarious Visions kwamen waren allemaal nog wel degelijk.



    The Wrath of Cortex was teveel van hetzelfde, de eerste GBA-games XS en N-Tranced waren gewoon heel erg goed, Nitro Kart was toch nog heel vermakelijk, en Twinsanity kwam ook goed van de dag maar schoot voornamelijk op moeilijkheidsgraad en lengte te kort. Maar sinds Radical Entertainment de game ontwikkelt is Crash simpelweg geen Crash meer. In Crash Tag Team Racing viel het nog enigzins mee, maar Crash of the Titans en Crash: Mind over Mutant zijn simpelweg geen Crash spellen meer. De Gameplay is totaal niet relevant met Crash, het concept is niet relevant met Crash en hoe ze alle characters 'verkrachten' is al helemaal rampzalig.

  • De reeks begint te verslijten.

    Ik koch alleen Crash games op de ps 1…

    nu is het niets meer voor mij hoor.

  • Beetje raar dat deze game wel op ps2 en niet voor de ps3 beschikbaar is.. :S

  • vroeger - toen we nog een stuk minder van games verwachtten - was crash bandicoot een erg leuke game.



    tegenwoordig zijn we te verwend en is crash niet meer dan een zeer middelmatige gamelicentie waaraan meestal meer níét werkt dan wèl.



    maar er blijkt dus nog markt voor te zijn..



  • Jippie, weer een verkrachte Crash-game. Damn it, geef die licensie gewoon weer terug aan Naughty Dog!

  • lijkt me wel leuk maar ik heb geen wii dus dat is jammer.

  • Ik zie Crash nog als een typische ps1 game.

  • Crash blijft inderdaad leuk, maar dan moet je er wel een goede game omheen bouwen en dat heb ik na Naughty Dog helaas niemand meer zien doen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren