1. LEGO Star Wars: The Complete Saga (NDS)

LEGO Star Wars: The Complete Saga (NDS)

Je springt vooruit, en landt. In een soepele beweging pak je een laser pistool uit je holster en begin je te schieten. De eerste slachtoffers zijn de boordcomputers, daarna schiet je met je laser pistool vier droids dood, maar wordt door een overmacht aangevallen. Ze blijven aanstromen en jij blijft je verzetten. Het speelveld raakt bezaaid onder afgehakte lichaamsdelen, stukken van ruimteschepen. En Lego blokken? Ja, lego blokken. Nu moet ook ik er aan geloven en met een haal wordt ik uit elkaar geslagen door een Sith. De lego blokken vliegen door het rond en ik ga weer verder. Lego mannetjes kan namelijk je altijd herbouwen.

Dit is mijn recensie over Lego Star Wars: The complete saga, voor de Nintendo DS. Bijna iedereen in gamersland heeft vast wel van deze game gehoord. Nu ook de lego Batman en Indiana Jones eraan komen besloot ik toch maar om deze game ook maar aan mijn collectie toe te voegen.

Net als de game is het verhaal van Star Wars vrijwel iedereen wel bekend. Je begint als Annakin Skywalker, maar wordt verleidt om toe te treden aan de Sith, de Bad –Guys. Je veranderd in Darth Vader, maar helaas heb je een zoon en een dochter die je nog eens willen dwarsbomen. Die zoon en dochter staan centraal in de eerste trilogie, nummer IV, V en VI dus, en in I, II en III speel je met Annakin en zijn compagnons. Het verhaal wordt in de game niet echt uitgelegd, alleen de gebruikelijke rollende tekst. Dezelfde als in de films, alleen wat hoekiger en minder vloeiend. Deze teksten zijn saai, want om voor dat je elk level begint een lap tekst te gaan lezen over een verhaal dat je toch al kent. Na de tekst krijg je een klein filmpjeDat het verhaal niet echt tot zijn recht komt ligt vooral aan de tussenfilmpjes, ze geven helemaal geen filmisch gevoel en zien er niet uit. Waar de game zelf geen last heeft van frame rate, hebben de tussenfilmpjes dat wel. Het zijn een soort dia shows. De voertuigen bewegen nog wel realistisch, maar droids gaan al marcherend de hele tijd 2 millimeter omhoog, en dan weer 2 millimeter omlaag. Dat ziet er gewoon niet uit. Zo gaat het door, tot je kunt spelen. Toen ik het voorfilmpje had gezien was ik tot het ergste voorbereidt, maar het viel mee. Heel erg zelfs, grafisch gezien is de game namelijk heel goed voor een NDS game. Dit komt voornamelijk dat er bijna geen ronde vormen aan lego -blokjes zitten, dus zijn er bijna alleen maar rechte kanten. Doordat de NDS nog wel eens moeite had met anti –aliasing is dat alleen maar mooi. Minder rond betekent dus minder lijntjes en andere rare dingen. Dat is op zich niet zo geweldig, maar pakt goed uit. De game ziet er daar door uit alsof je hem zelf had kunnen maken, van de lego blokken op zolder en een printer waar je wat foto’s van ruimteschepen en sterren uitprint. Want niet alles is van lego, het meeste is net als altijd, maar omdat in de ruimte blijkbaar niet aan ronde vormen wordt gedaan ziet dit er ook heel mooi uit. Alleen de beweegbare en belangrijke voorwerpen zijn van lego gemaakt, hoewel alleen niet het goede woord is. Er zijn talloze voorwerpen die je kan wegduwen met de Force. Dat is heel erg tof, het voelt gewoon goeddat je veel van de StarWars wereld kan manipuleren. Je kan natuurlijk ook gewoon de boel kapot schieten. Als je iets kapot schiet wordt het soms wat raar. Je kogel vliegt vanaf rechts in een raam en raadt waar de scherven naartoe vliegen… Gelukkig schiet je vaak genoeg vanaf de goede kant en ziet het er wel realistisch uit.

Alle levels zijn speciaal opgebouwd voor de DS en dat is te zien. Er is veel oog voor detail en alles ziet er soms prachtig uit. Helaas zijn er in sommige levels wat kleine bugs die roet in het eten gooien, er zijn namelijk soms wat kleine dingetjes als verkleuring van objecten en andere onverklaarbare dingen. Ze waren niet talrijk, maar wel irritant. Het voelt gewoon een betje onafgemaakt als je al die kleine grafische dingen bij elkaar zet, maar als geheel is het goed te doen.

Nouja, grafisch zit het dus goed. Net als met de sfeer. Die voelt ook goed aan. De muziek is gewoon mooi, allemaal rechtstreeks uit de films, en valt dus weinig op aan te merken. De geluiden die de objecten voortbrengen zijn ook goed, alleen de one liners missen. In de films was het altijd fijn dat Han Solo even een leuke zin eruit kon persen voordat het serieus werd, maar ingesproken stemmen ontbreken volkomen.Inderdaad, lego praat niet, maar het blijft jammer dat het gekreun als je geraakt wordt het enige geluid is wat je character kan voortbrengen.

De besturing zit wel goed. Het gaat gewoon lekker, net als elke goede 3rd person NDS game. De besturing irriteert nooit, maar je denkt nou ook niet “Wat een geweldige besturing is dit.” Bij het vechten gat het ook altijd wel goed, alleen is het jammer dat er geen tutorial level bijzit, omdat ik het boekje nooit lees. Uiteindelijk kom je er wel, maar het stoort gewoon af en toe. Ook is het jammer dat je niet zelf een nieuwe besturing kan instellen, dit zou het namelijk een stuk makkelijker maken voor de iets jongere gamers en trouwens ook voor mij. Schieten doe ik het liefst met de rechter trigger, maar helaas is dit dus niet het geval. En dit leid af en toe tot echt button bashen, aangezien er toch wel automatisch gericht wordt. Je kunt gewoon niet richten op een normaal object, alleen je personage zo manoeuvreren dat je met je pistool die kant op wijst. Alweer iets wat het niet veel moeilijker maakt. De camera werkt eigenlijk altijd wel mee, maar is alweer niet veel over te zeggen. Ook heb je bepaalde vliegmissies, dat houdt in dat je op een soort spaceinvaders’ achtige levels te maken krijgt. Die zijn best vermakelijk, maar alleen de podrace uit del een voelde echt goed aan. Hier moest je namelijk ook nog de beste tijd verbeteren, wat het wat leuker maakte. Dit is dus ook weer gewoontjes. Het is gewoon dat deze game er nergens echt uitspringt. Alleen op een vlak. De Co –Op modus.

Dit is een van de leukste dingen aan het spel. Het is minder dan op een console, omdat je dan lachend naast elkaar zit, maar toch is het zeer vermakelijk. Een beetje rondrennen en elkaar doodmaken om zijn punten af te pakken. Dat is eigenlijk alles wat je doet met zijn tweeën. Dit klinkt niet veel, maar is toch heel erg leuk. Alleen is het jammer dat je beide een card nodig hebt om ook maar iets samen te kunnen doen en niet iedereen heeft de behoefte om dit spel te kopen. Het is dus zo dat je er niks aan hebt als je met zijn tweeën bent, want dat is gewoon het leukste. In principe moet je dus ongeveer 70 euro uitgeven om samen te kunnen spelen. Dat is gewoon jammer.

Na het spelen unlock je wat extra minigames. Dit zijn grappige dingen als racen, pods repareren en lightsaber oefeningen doen. Dit zijn dingetjes waar je vooral het toch screen voor nodig hebt. Ze zijn best vermakelijk en omdat het er veel zijn vervelen ze niet snel. In tegenstelling tot sommige games waarin minigames centraal staan zijn alle minigames wel leuk. Het bewegen van een stuur vereist concentratie, het schoonmaken van een ruit snelheid en als je de Force moet gebruiken moet je snel handelen, maar ook met precisie. Omdat het maar een klein onderdeel van het spel is zijn ze heel erg goed. Ze maken veel goed, door de goede balans en nog iets anders.

Maar wat is dat andere dan? Hoe unlock je die minigames? Door bepaalde dingen te vinden in levels, wat de replay waarde enorm verhoogd. Waar je in de normale levels erdoor heen suist om het einde te halen moet je bij free play echt je best doen om alle extra’s eruit te halen. Je moet dan de hele tijd van Character wisselen om door doorgangen te kunnen, hoger te kunnen springen en meer vijanden te verslaan. Dit brengt wat meer afwisseling, en verdriedubbeld de tijd dat je er mee bezig kan zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Star Wars - The Sage Complete is een zee vermakelijke game, die eigenlijk de afwerking miste die het nodig had. De Force gebruiken is gewoon heel erg tof, maar het richten met laser pistolen maakt ook dat een beetje minder. Je kan best lang spelen, maar na een tijdje vallen de bugs wat op. Het is een game met plus en min punten, maar de fun -facor is zo hoog dat het gewoon niet lager kan zijn dan een zeven. Iedereen die nog nooit Lego Star Wars heeft gespeeld kan van het cijfer een dikke 8 maken!
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Grpahics
  • Multiplayer
  • Minigames
  • Replay waarde
  • De Force gebruiken
  • Minpunten
  • Sommige bugs
  • Geen ingesproken tekst
  • Tussenfilmpjes
  • Twee cards nodig voor multiplayer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Proficiat

  • Ninja Gaiden RPG!

  • 7 Ninja Gaiden remakes!

  • Kunnen ze mooi helpen met FF V XIII, aangezien dat toch een hack en slash game zou worden. :P

  • Goede zet van Square.

  • Amai 4 september, die mannen moeten dan verdomd snel vergaderen -> spoedvergadering voor iets zeker? :p

  • Ninja Gaiden RPG!



    Zat ik ook meteen aan te denken!

    Of een Double Dragon-style beat em up genaamd Shadow vs. Ryu Hayabusa!


  • Zou wel een goede zet zijn.

  • ninja gaiden met een echt goed verhaal lijkt me ook wel een keer leuk.

  • God, ik zit nou niet bepaald te wachten op een crossover met Ryu Hayabusa, de DoA-dames en trieste figuren als Cloud en Sephiroth…

  • ^^xbox-fanboy

    anyway goed dat ze zijn samen gegaan want square-enix gaat nu ook meerdere games voor de xbox maken

  • dat zou echt de beste combinatie ooit zijn.

  • het zijn wel twee totaal verschillende bedrijven. hopelijk doet SE hier goed aan. Tecmo lijkt weinig keus te hebben:P mits er niet meer bedrijven Tecmo willen overnemenXD

  • Nou dan is er dus toch nog wat hoop voor Tecmo. Ze worden dan wel overgenomen, maar ze gaan tenminste niet langzaam dood in de maatschappij.

  • Zozo eindelijk Aziatisce bedrijven die flink gaan samenvoegen om zo te concurreren tegen de Westerse.

  • Tja de tijd dat Square Enix een klein bedrijfje was met af en toe een knaller van een Final Fantasy zijn voorbij. Ze moeten toch ergens het geld vandaan halen. Ik hoop dat het ze lukt met onder andere deze investering.

  • DOEN DOEN DOEN!!!

  • Oh jaa :D dit is pas goed nieuws, IDD Ninja gaiden RPG :P

  • Dat zou voor Square Enix geen slechte zet zijn. Gezien de situatie zal Tecmo waarschijnlijk niet zo heel veel keus hebben. Maar we zien over een paar dagen wel hoe het is gegaan met de vergaderingen.

  • Slimme zet van Square, zo worden ze een stuk minder afhankelijk van de RPG's.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren