1. Tom Clancy's Rainbow Six Vegas (PS3)

Tom Clancy's Rainbow Six Vegas (PS3)

Daar hang je dan, ondersteboven aan een casino, 300 meter boven de grond. Je richt je Desert Eagle op een nietsvermoedende terrorist. Je haalt de trekker over en ziet dat de terrorist in elkaar stort. Andere terroristen komen op je af rennen, en beginnen op je te schieten. Je rent snel naar een pokertafel om te schuilen. Dit is geen gezellig avondje poker. This is Vegas, Baby.

Rainbow Six: Vegas plaatst je ditmaal niet in de schoenen van Domingo "Ding" Chavez, maar als diens opvolger Logan Keller. Ding zelf zal jou de opdrachten geven. De game zal niet beginnen in het gokparadijs in Nevada. Je zal eerst met jouw team je eerste opdracht als teamleader moeten beginnen in Mexico, waar jij op zoek moet gaan naar Irena Morales, een gezochte terroriste. Wanneer jouw team daar ontvoerd word, wordt je door Ding opgeroepen om naar Vegas te gaan, waar een nieuw team jou staat op te wachten.

Vegas is in puin. Auto's liggen ondersteboven op straat, en de terroristen schieten op alles wat beweegt. Met zijn drieën zal je een weg moeten banen door het eerste casino, waarvan er nog vele zullen volgen. Het bevrijden van gijzelaars, het uitschakelen van terroristen, het is allemaal weer terug in dit nieuwe Rainbow Six deel, en het voelt weer als vanouds. Hierbij zal je jezelf omlaag moeten laten zakken of omhoog klimmen. Leuke hieraan is dat je ook kan schieten tijdens het klimmen/abseilen. Vegas is ook het eerste deel dat geen levensbalk kent. In plaats daarvan zul je, wanneer je word raakgeschoten, een paar seconden waas over je scherm heen krijgen. Deze zal weer verdwijnen als je een paar seconden niet word geraakt. Je zult dus 'automatisch' genezen.

Maar dan het gedeelte waar de reeks als jaren bekend om staat;de multiplayer. Naast de normale game modi (Team) Sharpshooter, (Team) Survival, Retrieval, Coöp Story en Terrorist Hunt, kent het spel nu ook de nieuwe mode Attack & Defend. Zoals de naam al doet vermoeden zijn de spelers verdeeld over twee groepen, een aanvallende en een verdedigend team. De aanvallers moeten proberen een doel te veroveren en terug te brengen naar hun basis, terwijl het verdedigende team juist dit moet object moet verdedigen. Onder de 10 aanwezige maps zien we ook weer twee oude bekenden terug komen. Zo is Streets een remake van de Rainbow Six 3-map City Streets Large, en is Kill House een remake van de gelijknamige map uit Raven Shield. Alle maps vereisen het uiterste van je personage. Zo kent elke map plekken voor de campers, maar ook de wat meer tactische spelers komen er perfect aan hun trekken.

De nieuwe foefjes zitten ook in de multiplayer, zo kan je de snake cam, om onder deuren door te kijken, ook in de multiplayer gebruiken. Ook zijn er diverse plekken op de map waar je met touwen een verdieping hoger of lager kan komen. Deze plekken worden met behulp van een icoontje op een radar, wanneer je dichtbij genoeg bent, getoond. Ook het coveren is aanwezig in de multiplayer, en kan zo voor genoeg verrassingsaanvallen zorgen. Ook is teamspeak nu heel belangrijk geworden in het spel. Zo kan een ander team tijdens het spel jou horen wanneer je zit te praten, en zij in de buurt zijn. Het is dus ook verstandig om niet te veel te praten tijdens een match, want je kan zo je locatie prijsgeven. Ook zal een vijand, eenmaal gespot, zichtbaar blijven op je radar, totdat je hem weer eens uit het oog verliest. Een minpunt aan het spel is dat de mensen die nog leven, kunnen spreken met de gamers die al neergehaald zijn. Dit is uit te schakelen als host zijnde, maar standaard staat deze mogelijkheid aan. Je hebt ook net zoals in Lockdown PEC, wat betekend;Persistent Elite Creation. Verder zijn er genoeg kleren, waarvan je het meest zal moeten unlocken, om je personage aan te kleden. Elk met een aanpasbare kleur camouflage. Ook is het mogelijk je personage te bepakken met armor. Nadeel hieraan is dat je character minder flexibel en snel zal zijn, wanneer je hem met veel armor zal bepakken. Je zal dus keuzes moeten maken.

Daarnaast is ook het wapen arsenaal flink uitgebreidt. Elk wapen heeft nu de mogelijkheid om een aparte scope erop te plaatsen. Waar je in de singleplayer nog 5 vakken hebt om wapens te bepakken, zal je het in de multiplayer met één vakje minder moeten doen. Naast het zwaardere werk, zal je verder een handgun, en 2 soorten bommen/stoorzenders kunnen dragen. Had je vroeger alleen nog maar granaten en mijnen. Nu heb je dus ook de mogelijkheid om ander apparatuur te gebruiken. Wat te denken van een radar jammer, zodat jij ongezien blijft op de radar van de vijand of een GPS-apparaat, welke de omgeving zal scannen op zoek naar vijanden.

Grafisch is het spel beduidend minder dan Gears of War, ondanks dat beide games op dezelfde Unreal Engine 3.0 zijn ontwikkeld. Toch is Vegas zeker geen lelijk uitziende game. De missies en maps in Mexico zijn wel beduidend minder dan degenen die zich op andere locaties afspelen. Waar Vegas wel in uitblinkt zijn de schaduwen en reflecties. Een poeltje water geeft echt fantastisch mooie reflecties weer, en ook de schaduwen zien er zeer goed en gedetailleerd uit. Deze schaduwen kunnen ook negatief uitpakken wanneer jij denkt veilig dekking te hebben genomen achter een doosje, terwijl jouw schaduw daarnaast op de grond valt. Qua geluid ben ik toch wat teleurgesteld in Vegas. Op de een of andere manier klinken de wapens minder overtuigend dan in de oudere delen van de game. Tijdens de online menu's et cetera is er zelfs helemaal geen muziek te horen, op het selecteren van de menuutjes en een beetje radiocontact in de verte na dan. Het hoofdmenu wordt vergezeld door een typisch deuntje wat we kennen van oudere Rainbow Six-games, al klinkt deze (nog) niet zo nostalgisch in mijn oren als het Rainbow Six 3-deuntje.

Conclusie en beoordeling

Dit is de beste game uit de Rainbow Six reeks. Grafisch is het spel mischien niet helemaal top, maar dat maakt niks uit want de fijne gameplay maakt dat weer in orde. De gameplay is zelf heel fijn, tactieken uitwerken, gijzelaars bevrijden, het hoort allemaal in deze game. Online is het spel het sterkste. Je hebt weinig last van lag, en schreeuwende gasten van 11 kan je het zwijgen opleggen door ze eens flink te pakken te nemen. Ik kan niet wachten tot deel 2!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Online knallen.
  • Goed uitgewerkt schuilsysteem.
  • Vette wapens.
  • Minpunten
  • Geluid en grapics vallen zeer tegen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • en ik kies dan liever voor Microsoft

  • vind het jammer dat ze de game geschrapt hebben leek me wel een leuke game.. En heb persoonlijk niks met eyePet.. Maar zo werd ook the gataway geschrapt wat ik ook jammer vond… :-(

  • Ik heb liever spruitjes dan patat

  • EyePet zag er best leuk uit voor een casual game

  • @GerarDOS: ik heb liever macaroni dan patat ;)

  • Eyepet zag er idd erg goed uit, en de mogelijkheden zijn enorm.

  • Ik denk dat dit nou ook wel eens mag bij sony. Ze brengen ook meer dan genoeg \"normale\" games uit.

  • eyepet xd hoe casual

  • EyePet zag er niet onaardig uit, maar tbh, ik zit er niet echt op te wachten.

  • Van Eight Days habben we nog niks gezien, hoe kun je nou iets missen wat er nooit is geweest?

  • @ Lord



    Nou als je niks met Eyepet hebt is het makkelijk om te zeggen dat je Eight Days mist, aangezien dat een core game zou worden ;)

  • De trailer/techdemo van Eight Days hebben we toch lang geleden gezien. Het werd toen samen getoont met de Killzone 2 techdemo. Wat mij toen opviel waren de physics. Die zagen er echt fantastisch uit.

  • jammer voor ps3 fans

  • Tja, als een bedrijf slecht gaat lopen

    zouden er moeilijke keuzes gemaakt

    moeten worden, hopelijk is het de goeie

    keuze geweest en is het niet zo ernstig

    als dat het nu lijkt. Steun jullie, PS3 bezitters.


  • jammer. ik had nog een klein beetje hoop dat de game later nog afgemaakt zou worden. ik hoop van wel. dat word duimen, duimen en nog eens duimen

  • begrijpelijk gezien het belachelijk grote succes van casual nintendo.

  • na een trailer van die game kan ik er niet om treuren dat die er niet komt ik wist nog niks van de game en ik begrijp harstike goed waarom ze voor een breed publiek kiezen. sony verdeelt het allemaal heel goed. nintendo gaat alleen voor casual en microsoft gaat voor het grootste deel voor hardcore en dan alleen shooters. maar sony verdeelt het allemaal een stukje beter in mijn ogen

  • Playing is believing. lol Nintendo's touch op de markt heeft ook ng zware effecten.

  • Weer een bedroevend gevolg van de marktwerking… Creativiteit… dat verkoopt toch niet…

  • Ik snap niet waarom iedereen hier huilt. Natuurlijk is het erg jammer, maar we wisten simpel weg niets van de game. Misschien hebben ze wel in gezien dat het er niet in zat. Als het werkelijk de goede kant op ging hadden ze de game waarschijnlijk niet gecanceld. Bovendien heeft sony genoeg hardcore titels waar wij wel tevreden mee zijn, in tegenstelling tot Nintendo.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren